Aktive høreværn til jagt - input søges

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af C-X » 25. nov 2019, 15:12

Skal vi ikke lige komme tilbage til trådens udgangspunkt, inden strikkeklubben har fået sat kaffe over, til resten af aftenen? :impatient:

Jeg er glad for deltagelsen, indtil videre, men det er ved at skride lidt i svinget.

Debatten handler ikke om for eller imod høreværn, men primært om hvilke jeg bør vælge. Sekundært hvor jeg kan krejle dem til en fordelagtig pris. :snu:

Lige nu hælder jeg kraftigt til MSA Sordin Supreme Pro-X, pga. omdømme, IP67 og garanti.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af PSindrup » 25. nov 2019, 15:33

C-X skrev:
25. nov 2019, 15:12
Skal vi ikke lige komme tilbage til trådens udgangspunkt, inden strikkeklubben har fået sat kaffe over, til resten af aftenen? :impatient:

Jeg er glad for deltagelsen, indtil videre, men det er ved at skride lidt i svinget.

Debatten handler ikke om for eller imod høreværn, men primært om hvilke jeg bør vælge. Sekundært hvor jeg kan krejle dem til en fordelagtig pris. :snu:

Lige nu hælder jeg kraftigt til MSA Sordin Supreme Pro-X, pga. omdømme, IP67 og garanti.
Jeg bidrager ikke yderligere - bare rolig.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af C-X » 25. nov 2019, 15:34

Du har da ellers kommet med noget godt input også, indtil videre :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af Mapzter » 25. nov 2019, 15:53

Nogen mener at Peltor SportTac dæmper meget bedre end MSA Sordin pga. den højere NRR der typisk opgives, men hvis man kigger på de underliggende målinger, så er den store forskel langt nede i frekvensområde. For rifler ligger det meste af støjen typisk i 1-8 KHz området:
støj peltor vs msa.png
støj peltor vs msa.png (58.58 KiB) Vist 5117 gange
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af Caspian1911 » 25. nov 2019, 23:29

Mapzter skrev:
25. nov 2019, 15:53
Nogen mener at Peltor SportTac dæmper meget bedre end MSA Sordin pga. den højere NRR der typisk opgives, men hvis man kigger på de underliggende målinger, så er den store forskel langt nede i frekvensområde. For rifler ligger det meste af støjen typisk i 1-8 KHz området:
støj peltor vs msa.png
Ja, og sjovt nok er det også det område, man normalt først mister hørelse i. Desuden skal man huske på, at 3 db ca er en halvering/fordobling.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af AHSV » 26. nov 2019, 09:19

Jeg fik testet lydgengivelsen i MSA Sordin Supreme og Peltor SportTaz head to head. Testen foregik ved at jeg tog høreværnene på og bad konen skælde mig ud som hun plejer (på den måde testes både lydgengivelse og vindstøj :biggrin: ). Med begge høreværn gik skideballen klart igennem og jeg kunne egentligt også fint retningsbestemme skideballen når jeg vendte om på hælen og gik. Når jeg slukkede før høreværnene blev der skruet nogenlunde lige meget ned for ordstrømmen.

Jeg ændrer min bedømmelse til at de er lige gode men at MSA er lidt behageligere at have på.

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af Bofhenator » 26. nov 2019, 10:06

AHSV skrev:
26. nov 2019, 09:19
Jeg fik testet lydgengivelsen i MSA Sordin Supreme og Peltor SportTaz head to head. Testen foregik ved at jeg tog høreværnene på og bad konen skælde mig ud som hun plejer (på den måde testes både lydgengivelse og vindstøj :biggrin: ). Med begge høreværn gik skideballen klart igennem og jeg kunne egentligt også fint retningsbestemme skideballen når jeg vendte om på hælen og gik. Når jeg slukkede før høreværnene blev der skruet nogenlunde lige meget ned for ordstrømmen.

Jeg ændrer min bedømmelse til at de er lige gode men at MSA er lidt behageligere at have på.

Mvh.
Anders
MSA laver en model der kan bæres sammen med hjelm, det kan evt være et hit ifm skideballe fra konen?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af AHSV » 2. dec 2019, 11:48

Så fik jeg testet dem på en lidt behageligere måde, nemlig på drivjagt i Tyskland. Jeg fik kun skudt iført mine MSA Sordin, men iført dem fornemmede jeg klart, når svinene kom bagfra for at krydse det spor jeg sad på - for en god ordens skyld skal det nævnes, at svinene nåede så kun til sporet og ikke længere (strengt taget fik den ene vel forbenene helt over sporet) :biggrin:

Iført mine Peltor kunne jeg også fint lokalisere vildtet men fik ikke nogle egentligt chancer - dvs. Jeg fik en perfekt chance til en rudel kronvildt, men de kom selvfølgelig midt i den "opbrækningspause" på 15 minutter som forsteren havde dikteret - kloge dyr :smile:

Da vi valgte at blive en ekstra dag fik jeg rig lejlighed til at teste dem under skældud igen, men glemte desværre at tage dem på (og slukke for lyden) :oops:

Jeg fastholder, at de er lige gode (også på jagt), men at MSA Sordin er behageligere at have på.

Mvh.
Anders

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af T-REX » 2. dec 2019, 13:41

Jo større kaliber, jo lavere frekvens.

Peak for en Haubitser ligger på under 400hz

Peak for en riffel, mellem 900 og 1500hz. Og riffel ligger mellem 150-2500hz.
Så effektivitet af høreværn ved 4000+ Hz er ligegyldig.

Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/7761796/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af C-X » 4. okt 2020, 21:07

Totalt Necro....

Jeg har ikke fået skudt så meget på det seneste, men det skal til at ændre sig. Derfor er der heller ikke indkøbt høreværn. Behovet er lidt det samme, men budgettet er nu udvidet.

I mellemtiden er Sordin ikke længere en del af MSA gruppen. De dukker også op, på det engelske marked, under et fabrikat der hedder SWATCOM, her bl.a. med en model der hedder Active 8. Den er jeg lidt lun på. Jeg kan dog ikke lige helt gennemskue om der er så meget performance at hente mellem den og Sordin modellen.

https://www.talkingheadsets.co.uk/activ ... -headsets/

Nogen input fra panelet?

Tillægsspørgsmålet, fabrikat underordnet: Almindelig bøjle eller neckband?
Jeg vil gerne kunne gå med hat samtidig, enten kasket eller hat hat. Er neckband typen til brugere af hjelm eller hvorledes?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af Senserazer » 5. okt 2020, 09:44

Nogen der har erfaringer med Earmor M31/M32? De er en del billigere end andre aktive høreværn, men med sammenlignelig dæmpning. Jeg har bare ingen praktisk erfaring med dem?
M32 er med radio input, og meget billigere end f.eks. sporttac'en med samme feature.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af Mapzter » 5. okt 2020, 11:59

C-X skrev:
4. okt 2020, 21:07
Tillægsspørgsmålet, fabrikat underordnet: Almindelig bøjle eller neckband?
Jeg vil gerne kunne gå med hat samtidig, enten kasket eller hat hat. Er neckband typen til brugere af hjelm eller hvorledes?
neckband er nok tiltænkt hjelmbrugere, men jeg kender da et par stykker som bruger dem uden hjelm. Bøjle går fint med kasket, men ville nok ikke virke med en bredskygget hat.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af Boryx » 5. okt 2020, 12:14

Jeg overvejer meget om resterne af mine brandbeskattede feriepenge skulle sendes efter et sæt Audiovox SOUNDSCOPRE PRO-TECT IHUNT.

Det er umiddelbart dem som tiltaler mig mest - er der nogen akutte indvendinger inden jeg lader øregangene fylde med silicone?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af PSindrup » 5. okt 2020, 12:22

Boryx skrev:
5. okt 2020, 12:14
Jeg overvejer meget om resterne af mine brandbeskattede feriepenge skulle sendes efter et sæt Audiovox SOUNDSCOPRE PRO-TECT IHUNT.

Det er umiddelbart dem som tiltaler mig mest - er der nogen akutte indvendinger inden jeg lader øregangene fylde med silicone?
Jeg har to, ikke særligt videnskabelige, kommentarer.

Jeg kan personligt godt lide over-ear høreværnene, da jeg meget nemt fryser om ørene, og derfor kan de også virke som "ørevarmere" men det er selvfølgelig ikke et særligt godt argument hvis du skal bruge dem til jagt i Sydafrika. :giggle:

Jeg har lige ladet mig fortælle at hvis lyden fra riflerne er meget høj så kan man faktisk også få høreskader af den lyd der går ind igennem kraniet omkring ørene så her hjælper in-ear høreværn jo naturligvis ikke.

Jeg er super glad for mine SportsTac over ears høreværn, og de er kun et problem hvis de bruges på en varm sommerdag.

EDIT: Det eneste lidt negative jeg kan sige om over-ear høreværn er at de kan klemme på brillestængerne hvis du bruger briller eller skydebriller. Det kan godt blive lidt irriterende efter mange timers brug.

Peter

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af 458hunter » 5. okt 2020, 15:12

C-X skrev:
25. nov 2019, 11:26
Mister.30-06 skrev:
25. nov 2019, 11:03
C-X skrev:
24. nov 2019, 16:15
Jeg bruger normalt ikke høreværn til hagljagt (jaja, ved godt det er lidt dumt, men jeg har ikke haft problemer derved), så det er primært riffeljagt det er tiltænkt.
Det er så det du betaler for nu, med tinnitus.
Desværre er årsagen nok nærmere et heftigt forbrug, af ALT for høj musik, i en del år. Mine høretelefoner generede ofte andre mennesker i bussen!

Heldigvis er jeg ikke slemt generet af min tinnitus. Dog har jeg fået smag for korte rifler, så nu behøver det ikke blive værre.
Hvis det nu kun er til riffel og ikke på skydebanen, så skal du da bare have lyddæmper på riflen?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af T-REX » 5. okt 2020, 16:44

Chrstn_Olsen skrev:
5. okt 2020, 15:12

Hvis det nu kun er til riffel og ikke på skydebanen, så skal du da bare have lyddæmper på riflen?
Selv med dæmper, er støjen ikke meget under 140 dbA
308level.gif
308level.gif (10.21 KiB) Vist 3735 gange
Snuppet herfra: http://guns.connect.fi/rs/308measured.html
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af C-X » 5. okt 2020, 17:07

Jeg vil gerne køre både og modellen :nolisten:

Desuden har jeg et par bøjlespændere, hvor den ene ikke skal skamferes og den anden ikke kan dæmpes effektivt nok.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af Stoffer » 5. okt 2020, 18:00

Hej
Jeg har brugt Peltor Sporttac i mange år uden problemer, efter min mening er de alle pengene værd, jeg betalte omkring 800kr.

MSA Sordin har jeg også prøvet de holdt ikke længe. Til indeværende sæson har jeg købt Peltor in-ear, de er ganske forfærdelige!
De dæmper dårligt, jeg kan ikke høre almindelig tale og vindstøjen er håbløs.

Hilsen Stoffer

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af LJ » 5. okt 2020, 21:26

Jeg har erkendt at jeg ikke får et sæt høreværn der kan det hele godt nok.

Jeg har pt.: Peltor Lep 100, Peltor Sporttac og Peltor Optimé II. Jeg er rigtig godt tilfreds med dem alle.

Lep 100 virker fint på lerduebanen og er en velsignelse når man har dem i en hel dag om sommeren. Til hagljagt er de også helt fine.
Til riffeljagt bruger jeg mest mine sporttac, de kan skrues op til et niveau hvor lyde omkring en forstærkes i en grad man ellers ikke ville kunne høre.
Derudover luner de lidt mere på de lidt køligere jagter.
På riffelbanen bruger jeg Optimé sammen med enten mine lep 100 eller et par skumpropper. Det er det eneste jeg synes dæmper godt nok.

...og nok så vigtigt, jeg skifter jævnligt hygiejnesæt på sporttac og Optimé, så dæmpningen gerne skulle være optimal.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af Thors24 » 5. okt 2020, 22:49

Og det hjælper brillebrugere, hvis man køber hygiejnesættet med gelpuder.

Besvar