Det er simpelthen faktuelt forkert.
Peter
som du kan se på forrige side svarede jeg Wildlife at så var jeg klart gået glip af den info da det blev lovlig gjort.
Det er korrekt.PSindrup skrev: ↑8. dec 2019, 08:48Peberspray igen anvendt som angrebsvåben![]()
https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2019-12-0 ... elgiganten
Peter
Det har jeg heller ikke forsøgt.Agamemnon skrev: ↑8. dec 2019, 09:09Det er korrekt.PSindrup skrev: ↑8. dec 2019, 08:48Peberspray igen anvendt som angrebsvåben![]()
Peter
Det er ikke rimeligt at konkludere, at overfald med sprays skyldes øget tilgængelighed, herhjemme, da der også før lovliggørelsen fandt et betydeligt antal anvendelser sted, til trods for at både besiddelse og anvendelse var ulovlig, på det pågældende tidspunkt.
Agamemnon skrev: Det er ikke rimeligt at konkludere, at overfald med sprays skyldes øget tilgængelighed
PSindrup skrev: Det har jeg heller ikke forsøgt.
What?PSindrup skrev: Når det så er sagt, så er der i min verden ikke skyggen af tvivl om at øget tilgængelig også vil øge den ulovlige anvendelse.
Helt ærligt Agga, synes du selv det er rimeligt man både skal læse de andres indlæg og holde styr på hvad men selv mener? Det må da være rigeligt man bare hiver meninger ud af røven ærmet til lejligheden?Agamemnon skrev: ↑8. dec 2019, 10:33Agamemnon skrev: Det er ikke rimeligt at konkludere, at overfald med sprays skyldes øget tilgængelighedPSindrup skrev: Det har jeg heller ikke forsøgt.What?PSindrup skrev: Når det så er sagt, så er der i min verden ikke skyggen af tvivl om at øget tilgængelig også vil øge den ulovlige anvendelse.![]()
Det interessante er vel om der er sket en stigning i antallet af overfald med peberspray.Agamemnon skrev: ↑8. dec 2019, 09:09Det er korrekt.PSindrup skrev: ↑8. dec 2019, 08:48Peberspray igen anvendt som angrebsvåben![]()
Peter
Dog kan man ikke udtale sig om hvorvidt dette, og andre, tilfælde af anvendelse af peberspray skyldes den øgede tilgængelighed, herhjemme, eller om der ville være sket import af peberspray, med henblik på ulovlig anvendelse, uagtet et forbud.
Som eksempel kan jeg nævne, at jeg selv blev udsat for et røverisk overfald, med CS gas, i 2009, på trods af at det på dette tidspunkt ikke var muligt at erhverve CS gas lovligt (hvilket det stadig ikke er).
Det er ikke rimeligt at konkludere, at overfald med sprays skyldes øget tilgængelighed, herhjemme, da der også før lovliggørelsen fandt et betydeligt antal anvendelser sted, til trods for at både besiddelse og anvendelse var ulovlig, på det pågældende tidspunkt.
Allerede inden peberspray blev lovligt i Danmark blev det takseret som grov vold.Kenneth Jensen skrev: ↑8. dec 2019, 09:42Jeg vil ikke citere hele din post Agamemnon, men der er faktisk skærpet straf for uberettiget brug af peberspray. Det takseres som grov vold, svarende til fx vold med et boldtræ.
Nu skal vi så bare have dommerne til at udnytte straframmen. Dét er ‘sjovt’ nok ikke nemt i de grove sager.
Hilsen Kenneth
Hvorfor ikke?
Fordi så er vi ved samme problematik som div. "Vandmiljøplaner" - man opsætter en masse begrænsninger, men måler ikke effekten. Himmelråbende dumhed, som gav os et langt ringere miljø, end vi kunne have haft, men det er så en anden debat.
Modtaget!C-X skrev: ↑8. dec 2019, 12:34Fordi så er vi ved samme problematik som div. "Vandmiljøplaner" - man opsætter en masse begrænsninger, men måler ikke effekten. Himmelråbende dumhed, som gav os et langt ringere miljø, end vi kunne have haft, men det er så en anden debat.
Hvordan vil du måle tryghed hos borgerne? Ønsket om peberspray kom ikke ud af ingenting, men fra hjemmerøverier, hvor politiet står magtesløse og borgerne hjælpeløse.
Skal vi måle utilfredshed hos Rigspolitiet højere end tryghed hos borgerne og hvilken målekop vil du anvende?
Da vi bor langt ude på bøhlandet (næsten da) har jeg en liggende i natbordsskuffen (og andre strategisk placeret) så hvis man en nattetime hører det "pusler i krattet" rundt om huset, så KUNNE det måske få en til at føle sig en anelse mindre hjælpeløs. Men om det virker når/hvis det kommer til stykket, er jo ikke til at sige ...
Her er et tilfælde hvor den havde en præventiv effekt uden at være anvendt, og de tilfælde tæller jo ikke med. Akkurat som de tusinder af tilfælde hvor skydevåben i USA bliver brugt præventivt uden der løsnes et skud.
BT skrev:Ud af det blå kommer han løbende med sin hånd over hovedet, som om han vil slå Maria, men med et snuptag får hun peget frem med pebersprayen.
Naboen stopper op, virker irriteret og går tilbage til sig selv.
Og det er så forøvrigt en helt tovlig sag!Lycon skrev: ↑11. dec 2019, 06:06Her er et tilfælde hvor den havde en præventiv effekt uden at være anvendt, og de tilfælde tæller jo ikke med. Akkurat som de tusinder af tilfælde hvor skydevåben i USA bliver brugt præventivt uden der løsnes et skud.
Voldelig mand hærger jysk landsby: 'Det er som et mareridt'BT skrev:Ud af det blå kommer han løbende med sin hånd over hovedet, som om han vil slå Maria, men med et snuptag får hun peget frem med pebersprayen.
Bofhenator skrev: ↑11. dec 2019, 08:05Og det er så forøvrigt en helt tovlig sag!Lycon skrev: ↑11. dec 2019, 06:06Her er et tilfælde hvor den havde en præventiv effekt uden at være anvendt, og de tilfælde tæller jo ikke med. Akkurat som de tusinder af tilfælde hvor skydevåben i USA bliver brugt præventivt uden der løsnes et skud.
Voldelig mand hærger jysk landsby: 'Det er som et mareridt'BT skrev:Ud af det blå kommer han løbende med sin hånd over hovedet, som om han vil slå Maria, men med et snuptag får hun peget frem med pebersprayen.
Altså ikke at peberspray virkede i det her tilfælde, men at landsbytossen får lov at bumle rundt på den måde...
Han har endda været varetægtsfængslet, men landsretten omstødte kendelsen. De burde skamme sig.De kommer og henter naboen og sigter ham for forsøg på grov vold, hvorefter de varetægtsfængsler ham i én måned, efter at han altså har overfaldet sin genbo, truet og chikaneret Marias familie samt flere andre borgere i byen, og nu det her.
Endelig kan de slippe for ham, men ak. To dage efter er han tilbage i sit hus: Byretten havde godkendt varetægtsfængslingen, men i landsretten mener man, at der er gået for lang tid mellem overfaldene på genboen og den nye sag, så man løslader ham.
Problemer er også at når ingen der MÅ gøre noget, gør noget - så eksalerer sådan en situation på et eller andet tidspunkt, enten fra fjolsets side eller at nogen begår selvtægt. Utroligt at sådan noget kan få lov at foregå...
Vil også helst selv have valget... og foretrækker nok en 'expandable baton' hvis jeg skulle vælge.
Det skal du nok have en dommer til at bedømme. Vil du tage chancen?Woodmarster skrev: ↑15. dec 2019, 12:34https://www.amazon.com/Robber-Stopper-P ... B07551TXL6
Nogen der ved om sådan en fix lille anordning ville give bøvl? Må pepperspray anvendes til forsvar af ejendom, eller kun til person forsvar?