Tricket med en elbil (i hvert fald en tesla) er de der 250.000km den lige skal køre uden batteriskift for at dække udledningen ved at fremstille batteriet alene, bilen i sigselv koster det samme som en benzinbil i udledning.
Men nej den er ikke strengt taget primært kuldreven, dog har nutidens elbiler så kort rækkevidde at de i reglen lader i arbejdstiden og dermed peaktimer for elnettet, hvilket så betyder en væsentlig andel kulkraft.
Igen vil jeg slet ikke forbindes med klimafornægtelse eller modstand imod at opgive min V8'er (ok række 4 cyl 1,4l). Jeg står bare lidt stejlt på at det skal kunne løbe rundt globalt. Altså at du ikke kan købe solceller der har brugt mere strøm end de nogensinde laver, hhv kulsort stål fra noget russisk svineri af et stålværk og så bare påstå at fordi du bruger det "grønt" er du en del af løsningen.
Hvis det skal kunne kaldes grønt eller sikkert, skal det være til at stå på mål for fra jord til elnet. Hvilket reelt betyder at kun atomkraft er realistisk ifht Danmark.
Måske hvis solceller bliver bedre, det kan lade sig gøre at bruge svinghjuls baserede batterier som husstands batterier og så stortset dække hvad der bruges der. Svinghjulene er nærmest uopslidelige og har høj energitæthed, samt meget små risici, lipo batteri i størrelse til at dække en mindre provinsby tager altså byen med i paddehatten hvis det kortslutter og så er det noget forfærdeligt svineri at fremstille, samt komme af med når det er slidt op.
Og ja vindmøller har også potentiale, i hvert fald som en form for bonus man kan spare en god del af tiden, helt sikkert mere end det hvis der er batterier. Men der er ikke batterier eller nogen global satsning på batteri teknologi indbygget i kilmaforhandlinger. Så det er som jeg startede med at sige uambitiøst og mest af alt populisme, med Turnberg som absolut galeonsfigur for pissen i bukserne for at holde varmen.
Det er ikke mig der er hverken overfladisk eller uambitiøs her. Det er folk der tror de er en del af løsningen der er mest galt på den af stortset alle.