Vådeskudsulykke i Sverige.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Tangloppen » 5. jan 2020, 06:54

https://ekstrabladet.dk/112/dansk-jaege ... ud/7943329
Dansk jæger ramt i ryggen (i sin bil).
Lyder til at være en seriøst kedelig situation/hændelse.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Gryphon » 5. jan 2020, 07:39

Manden sad på forsædet i et køretøj, og da de to andre ville lægge et våben i bagagerummet, gik det af og ramte ham i ryggen.
Det lyder som om nogen glemte at aflade deres våben.

Ulykkeligt, men det lyder som om at manden overlever.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Lassescout » 5. jan 2020, 18:13

Puha, det lyder rigtig rigtig grimt.

Ramt i ryggen af et skydevåben som bliver lagt i bagagerummet. Uanset om det var et haglgevær eller en riffel har manden været i ekstrem livsfare. Der står at hans tilstand er stabil, så det lader til at han overlever. Men hold da op hvor må de have det skidt alle tre.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Refraktorius » 10. jan 2020, 17:26

Endnu et eksempel på at man skal være ekstremt anal med sin våbenbetjening, specielt afladningen og kontrollen hver eneste gang man kommer i kontakt med et våben.

(For rigtigt mange år siden var min grandonkel involveret i en jagtulykke med dødelig udgang, da en jakke blev trukket ud under et ladt haglgevær i et bagagerum. Våbnet skød ud gennem siden på bilen og ramte en jæger)


“Et våben er pr definition ladt, indtil man selv har konstateret det modsatte”.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Bjarne41 » 10. jan 2020, 17:35

Ekstremt anal med sin våbenbetjening ? :what:

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Kode1303 » 10. jan 2020, 17:51

Bjarne41 skrev:
10. jan 2020, 17:35
Ekstremt anal med sin våbenbetjening ? :what:
Besat af detaljer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Anal_retentiveness
Make mine a carbine.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af KKA » 10. jan 2020, 19:41

Kode1303 skrev:
10. jan 2020, 17:51
Bjarne41 skrev:
10. jan 2020, 17:35
Ekstremt anal med sin våbenbetjening ? :what:
Besat af detaljer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Anal_retentiveness
Det lyder som det modsatte af en anal-fabet.....

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Kode1303 » 10. jan 2020, 22:51

KKA skrev:
10. jan 2020, 19:41
Kode1303 skrev:
10. jan 2020, 17:51
Bjarne41 skrev:
10. jan 2020, 17:35
Ekstremt anal med sin våbenbetjening ? :what:
Besat af detaljer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Anal_retentiveness
Det lyder som det modsatte af en anal-fabet.....
Det står nok i annalerne.
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Bionørden » 12. jan 2020, 03:45

Det stammer fra Freud, at folk, der hænger fast i den "anale fase" er meget strengt tilhængere af at regler, skal følges. Det engelske "Anal retentative"- er ikke let oversætteligt. Udover til man har det stramt. Måske. Følger reglerne lidt OCD agtigt.

Det var en sørgelig ulykke, jeg læste også om den, og tænkte: Hvem pokker glemmer at aflade/afsike sit våben?!

Men jeg er også vokset op med, at man ikke må sigte på nogen, ikke engang med en pind. Så mine forældre var måske også lidt stramme- hvad våben angår.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Refraktorius » 12. jan 2020, 19:57

Bionørden skrev:
12. jan 2020, 03:45
... Hvem pokker glemmer at aflade/afsike sit våben?!....
Det gør folk når de bliver "for rutinerede" på den dårlige måde. På ganske samme måde som en masse andre ulykker (specielt arbejdsulykker).

Der bliver hele tiden skåret hjørner og taget genveje, for man har styr på tingene og der sker jo aldrig noget.
Så man kan godt lige snuppe den uden svejsebriller/høreværn/sikkerhedssko/handsker/spaltekniv/afskærmningen/før den er kølet helt ned/mens fjederen er i spænd/før trykket er taget helt af/med et andet værktøj end det der passer helt/med en anden procedure end den foreskrevne.

Folk gør det også når de ikke har en fornuftig rutine i tingene og ikke sørger for ALTID at gøre det rigtigt, også når det måske virker en lille smule fjollet.
Det er "jamen, jeg skulle bare lige ...."-ulykkerne.

Og så er der "brud på etablerede rutiner"-ulykker når folk bliver forstyrret, og derefter på rygraden fortsætter cirka der hvor de var kommet til.

Endelig er der "folk der fjoller"-ulykker, hvor kådhed/dumhed eller lignende fører til uhensigtsmæssige handlinger.


Jeg har een gang i løbet af 30 (+) års våbenbetjening prøvet at komme hjem med en ladt og en afskudt haglpatron i geværet.
Efter jagt forbi (et meget lille konsortium) var der afladt, våbnene var afladt og i bilerne og vi drak kaffe. Så kommer der denundeme en krage flyvende i stor højde! Ud med geværet, to 1'ere i, kolossalt foranhold og den pakker sammen i første skud og falder stendød ned.
Geværet tilbage i bagagerummet og ud og samle liget op.
Almindelig morskab over et imponerende langt skud.... (ja, der mangler noget i rækkefølgen)
Da jeg kommer hjem er rutinen tilbage, så det første jeg gør er at knække geværet.
:shock:
Der sidder en skarp og en afskudt bliver ejected!
Fordi rutinen blev brudt kom geværet ladt i bagagerummet, fordi jeg havde en fast rutine med eftersyn når jeg tager et våben (selv fra våbenskabet hvor kun jeg har adgang, og jeg efterser også når jeg stiller dem ind), blev patronen opdaget i stedet for at lave en ulykke.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Ras.Killing » 12. jan 2020, 21:27

En ting er fast rutine... en anden er folk der generelt bare ikke tænker sig om.

Jeg har før stået som hjælper til et 25m pistolstævne. Den pågældende serie bliver afsluttet og vi skal markere, skifte skiver osv., folk bliver bedt om at aflad og lægge våbnet (dette er før tiden med sikkerhedspløk).

Mens vi står ude og skifter skiver, ser vi så en skytte inde i skydehuset stå og rode med sin pistol rettet imod bagvolden (og os vel at mærke). Han bliver anråbt om HVAD FANDEN HAN DOG HAR GANG I!

Jamen der sidder en patron fast i kammeret??? blev der svaret tilbage, og så kan du ellers tro vi stivnede...

Moralen: der findes ganske enkelt folk, som bare ikke tænker sig om, heller ikke når det drejer sig om skydevåben.

Af samme grund blev det sidenhen et krav med sikkerhedpløkken :thumbup:

Brugte man det i jægerkredse, så tror jeg faktisk det kunne afhjælpe en del af disse ulykker.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af TheDarkSide » 12. jan 2020, 21:55

Nu hvor vi har fat i historierne (som vi alle kan fundere lidt over og måske lære af)..

Jeg har prøvet at komme hjem med riflen, tage den ud af foderalet og så opdage bundstykket er lukket. Det bekymrede mig ikke så meget, da jeg havde skudt et stykke vildt og tit så tømmer jeg riflen for patroner, lukker låsen og tager aftræk. Så rasler bundstykket nemlig ikke, som det ville gøre hvis man går med tom riffel med åben bundstykket, når man slæber af afsted med bytte og riffel. Jeg var dog noget overrasket da jeg åbnede låsen hjemme ved våbenskabet og der fløj et tomt hylster ud. Jeg havde i ren og skær iver og forglemsomhed ikke:
a) Repeteret og sikret riflen, som man normalt gør når man går hen til et stykke nedlagt vildt.
b) Jeg havde ikke tømt riflen, da jeg var henne ved dyret og havde konstateret det var forendt.
c) Jeg havde ikke kontrolleret om våbnet var afladt, da jeg lagde det i min bil.

Dvs. jeg havde forbrudt mig mod tre almindelige "regler" for våbenhåndtering under jagt, hvoraf de to var brud på almene sikkerhedsregler.
Situationen i sig selv var aldrig farlig, da der jo ikke var "krudt i bøssen", men reelt kunne der jo have været, hvilket jeg burde have opdaget mindst to gange, hvis jeg havde fuldt almene sikkerhedsregler.


En anden historie fra en gang da jeg sammen med en kammerat drev en del regulering fra bil (i udlandet og med det lokale politis velsignelse): Proceduren var følgende når vi kørte sammen: To rifler (en salonriffel og centraltændt riffel), begge med fyldt magasin, men med lukket, tom lås og aftrækkerne udløst. Dette var vi meget opmærksomme på, da riflerne jo blot stod og raslede rundt, mens man kørte rundt. Dermed kunne man hurtigt tage ladegreb og udnytte skudchancer, samtidigt med at riflerne var helt ufarlige.
På en af vore natlige ekspeditioner havde min kammerat netop skudt lidt med salonriflen og åbnede låsen og tog magasinet ud. Han lukkede derefter låsen og tog aftræk på riflen der jo normalvis ville være tom (hvis ellers udtrækkeren virker som den skal og patronen ikke binder i kammeret). Gudskelov så havde han lige nøjagtigt peget riflen så meget til siden, at skuddet gik ud gennem den åbne siderude på bilen.. F*ck et chok man får, selvom det var er en salonriffel der går af, uventet :shock:
Selvom vi sikkert nok mente vi var nogle satans karle, så blev vi i al stilhed vist enige om at lige tjekke en ekstra gang og sørge for at riflen faktisk peger ud af vinduet, inden man trykker af :giggle:

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Bjarne41 » 12. jan 2020, 22:08

Ras.Killing skrev:
12. jan 2020, 21:27
En ting er fast rutine... en anden er folk der generelt bare ikke tænker sig om.
Moralen: der findes ganske enkelt folk, som bare ikke tænker sig om, heller ikke når det drejer sig om skydevåben.
Af samme grund blev det sidenhen et krav med sikkerhedpløkken :thumbup:
Brugte man det i jægerkredse, så tror jeg faktisk det kunne afhjælpe en del af disse ulykker.
Ja, det har du sikkert ret i, men - jeg er bange for, at der findes mere end en håndfuld jægere, som ikke ville gøre det.
De er PERFEKTE og vil gøre tingene, som de plejer ............. og "plejer" tager jo aldrig fejl, vel ? :nolisten:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Ras.Killing » 12. jan 2020, 22:15

Bjarne41 skrev:
12. jan 2020, 22:08
Ras.Killing skrev:
12. jan 2020, 21:27
En ting er fast rutine... en anden er folk der generelt bare ikke tænker sig om.
Moralen: der findes ganske enkelt folk, som bare ikke tænker sig om, heller ikke når det drejer sig om skydevåben.
Af samme grund blev det sidenhen et krav med sikkerhedpløkken :thumbup:
Brugte man det i jægerkredse, så tror jeg faktisk det kunne afhjælpe en del af disse ulykker.
Ja, det har du sikkert ret i, men - jeg er bange for, at der findes mere end en håndfuld jægere, som ikke ville gøre det.
De er PERFEKTE og vil gøre tingene, som de plejer ............. og "plejer" tager jo aldrig fejl, vel ? :nolisten:
Og jeg kan forsikre dig om, at der ligeledes stadig findes skytter, som forbander den skide sikkerhedspløk :giggle:

Vi har bla. et par stykker af dem i vores forening, og jeg plejer lige at stikke lidt til dem fra tid til anden:


Når Miculek kan bruge sikkerhedspløk, så kan du også!
33EC17C1-828D-4F9D-A7CD-FF2E382EF668.jpeg
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Sierra13 » 12. jan 2020, 22:16

Bjarne41 skrev:
12. jan 2020, 22:08
Ras.Killing skrev:
12. jan 2020, 21:27
En ting er fast rutine... en anden er folk der generelt bare ikke tænker sig om.
Moralen: der findes ganske enkelt folk, som bare ikke tænker sig om, heller ikke når det drejer sig om skydevåben.
Af samme grund blev det sidenhen et krav med sikkerhedpløkken :thumbup:
Brugte man det i jægerkredse, så tror jeg faktisk det kunne afhjælpe en del af disse ulykker.
Ja, det har du sikkert ret i, men - jeg er bange for, at der findes mere end en håndfuld jægere, som ikke ville gøre det.
De er PERFEKTE og vil gøre tingene, som de plejer ............. og "plejer" tager jo aldrig fejl, vel ? :nolisten:
Det handler ikke om at være perfekte.

Men det bøvlede aspekt i.
1) Jeg skal anskaffe mig en pløk der passer til mit våben
2) Jeg skal bare rundt på det skidt og ikke smide den væk
3) Jeg skal huske at bruge den
4) Jeg skal forbryde mig mod min egen regel om at det eneste der nogensinde kommer i kammerat på mine våben er ammunition eller rensegrej.
5) Jeg ville skulle transportere mit våben med et åbent bundstykke

Jeg er ikke perfekt, men der skulle tvang (læs; lovgivning) til førend jeg begyndte at benytte pløkker.

Det værste ville klart være punkt 4 og 5 :oops:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Lycon » 12. jan 2020, 23:06

Vi havde engang en kontroversiel tråd her på NVF hvor folk fortalte om deres svipsere, jeg mener den blev startet af GunNut. Jeg har dog ikke tid til at søge efter den nu, men hvis den ikke var postet i Small Talk, må den stadig være her.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Bionørden » 13. jan 2020, 21:57

Jeg kom til at tænke på en grim næsten-abejdeulykke, nu nogen nævnte det.

Jeg stod og skar skråt (45 graders vinkel på emnerne)- og jeg brugte høreværn (da jeg i forvejen har nedsat hørelse, og den skal ikke gerne blive dårligere pga støj). Men jeg står ved afkorteren (en rundsav man trækker ud på en arm). Min arbejdskammerat kommer hen: Om hun dog ikke kunne få lov til at skære enden af en pind?

Jowjow, jeg vender ryggen til- og tænder en smøg. Og så siger det bare: "TjacingBANKA!". Så da jeg vender mig om, er jeg stensikker på at hun har savet hånden af- og førstehjælp og årepresse! For seven da!

Heldigvis slap hun med at slemt flået bræt, der fløj gennem rummet. Men hold op!
Og nej, du kan ikke holde noget lige, når afkorten skærer i vinkel. Emner SKAL holdes ind til landet. Det vidste hun også, men det var en "jeg skal bare lige".
Det har jeg aldrig glemt! :banned:

Mvh
Tine

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af NBP » 14. jan 2020, 13:14

Jeg har for mange år siden oplevet, at en sikkerhedsrutine har virket. På en jagt, hvor vi normalt går med tomt kammer og fyldt magasin, var rutinen den, at man fylder magasinet(fast) trykker øverste patron ned med tommelen og trykker af med piben pegende i sikker retning, hvorefter det siger klik. Det gjorde det ikke den dag, så alle var glade for retningen, specielt fordi ingen havde forventet braget.
Vær alid sikker på, hvilken retning din munding peger!!!!!!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Kleth » 14. jan 2020, 14:31

NBP skrev:
14. jan 2020, 13:14
Vær altid sikker på, hvilken retning din munding peger!!!!!!
:goodpost: Nemlig! :numberone:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af NSander » 15. jan 2020, 00:12

Hvis man omgås våben (eller noget andet) længe nok, vil man opleve en eller anden form for ulykker. Jeg stoler aldrig på "bare rolig, den er ikke ladt" medmindre jeg selv har kontrolleret. Jeg har i forsvaret set alverdens underlige vådeskud, både i forbindelse med lade og aflade procedure, og ved tilfældigt fumleri. Som udsendt soldat, oplevede jeg at min sergent, der sad bag i vores GD, formåede at få et skud til at gå af på sin P210, inde i bilen. Mens den sad i hylstret. Det var en ubehagelig oplevelse for alle, nok især ham. Han slap med 4 huller i det ene bukseben!! (ind ud, lår, ind ud underben) uden skrammer.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Refraktorius » 15. jan 2020, 11:21

NSander skrev:
15. jan 2020, 00:12
Hvis man omgås våben (eller noget andet) længe nok, vil man opleve en eller anden form for ulykker. Jeg stoler aldrig på "bare rolig, den er ikke ladt" medmindre jeg selv har kontrolleret. Jeg har i forsvaret set alverdens underlige vådeskud, både i forbindelse med lade og aflade procedure, og ved tilfældigt fumleri. Som udsendt soldat, oplevede jeg at min sergent, der sad bag i vores GD, formåede at få et skud til at gå af på sin P210, inde i bilen. Mens den sad i hylstret. Det var en ubehagelig oplevelse for alle, nok især ham. Han slap med 4 huller i det ene bukseben!! (ind ud, lår, ind ud underben) uden skrammer.
Der var ret mange vådeskud med P210.
Problemet er, at dens sikring ikke blokerer slagstiften, kun aftrækkermekanismen.

Har man patron i kammer, sikret pistol og hanen lagt("så må den jo være endnu sikrere!"), så risikerer man, at hænger hanen fast i noget, bliver trukket lidt tilbage og sluppet, så går skuddet.
Det skete typisk når folk justerede deres udstyr eller var på vej ind og ud af køretøjer.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af PSindrup » 15. jan 2020, 11:42

Refraktorius skrev:
15. jan 2020, 11:21
NSander skrev:
15. jan 2020, 00:12
Hvis man omgås våben (eller noget andet) længe nok, vil man opleve en eller anden form for ulykker. Jeg stoler aldrig på "bare rolig, den er ikke ladt" medmindre jeg selv har kontrolleret. Jeg har i forsvaret set alverdens underlige vådeskud, både i forbindelse med lade og aflade procedure, og ved tilfældigt fumleri. Som udsendt soldat, oplevede jeg at min sergent, der sad bag i vores GD, formåede at få et skud til at gå af på sin P210, inde i bilen. Mens den sad i hylstret. Det var en ubehagelig oplevelse for alle, nok især ham. Han slap med 4 huller i det ene bukseben!! (ind ud, lår, ind ud underben) uden skrammer.
Der var ret mange vådeskud med P210.
Problemet er, at dens sikring ikke blokerer slagstiften, kun aftrækkermekanismen.

Har man patron i kammer, sikret pistol og hanen lagt("så må den jo være endnu sikrere!"), så risikerer man, at hænger hanen fast i noget, bliver trukket lidt tilbage og sluppet, så går skuddet.
Det skete typisk når folk justerede deres udstyr eller var på vej ind og ud af køretøjer.
Noget næsten tilsvarende gjorde sig gældende for politiets Walther PPK
Den kunne kun sikres med hanen spændt (har jeg ladet mig fortælle) og da folk ikke kunne lide at rende rundt med en pistol med hanen spændt valgte de så at lægge hanen ned, med det resultat at den kunne hænge fast I noget og så afgive et skud. En politiven fortalte at en kollega på den måde afgav et utilsigtet skud, da hanen på hans pistol hang fast I sikkerhedsselen i forbindelse med ind- eller udstigning af en patruljevogn.

På det (og mange andre) områder er den 'nye" tjenestepistol meget smartere (som jeg forstår det)


Peter

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af KenP » 15. jan 2020, 22:58

PSindrup skrev:
15. jan 2020, 11:42
Refraktorius skrev:
15. jan 2020, 11:21
NSander skrev:
15. jan 2020, 00:12
Hvis man omgås våben (eller noget andet) længe nok, vil man opleve en eller anden form for ulykker. Jeg stoler aldrig på "bare rolig, den er ikke ladt" medmindre jeg selv har kontrolleret. Jeg har i forsvaret set alverdens underlige vådeskud, både i forbindelse med lade og aflade procedure, og ved tilfældigt fumleri. Som udsendt soldat, oplevede jeg at min sergent, der sad bag i vores GD, formåede at få et skud til at gå af på sin P210, inde i bilen. Mens den sad i hylstret. Det var en ubehagelig oplevelse for alle, nok især ham. Han slap med 4 huller i det ene bukseben!! (ind ud, lår, ind ud underben) uden skrammer.
Der var ret mange vådeskud med P210.
Problemet er, at dens sikring ikke blokerer slagstiften, kun aftrækkermekanismen.

Har man patron i kammer, sikret pistol og hanen lagt("så må den jo være endnu sikrere!"), så risikerer man, at hænger hanen fast i noget, bliver trukket lidt tilbage og sluppet, så går skuddet.
Det skete typisk når folk justerede deres udstyr eller var på vej ind og ud af køretøjer.
Noget næsten tilsvarende gjorde sig gældende for politiets Walther PPK
Den kunne kun sikres med hanen spændt (har jeg ladet mig fortælle) og da folk ikke kunne lide at rende rundt med en pistol med hanen spændt valgte de så at lægge hanen ned, med det resultat at den kunne hænge fast I noget og så afgive et skud. En politiven fortalte at en kollega på den måde afgav et utilsigtet skud, da hanen på hans pistol hang fast I sikkerhedsselen i forbindelse med ind- eller udstigning af en patruljevogn.

På det (og mange andre) områder er den 'nye" tjenestepistol meget smartere (som jeg forstår det)


Peter
Kun oplevet en grel med våben, sjovt nok som soldat og udsendt, heldigvis skete der ikke noget med nogle personer, men der blev fyret en salve med LMG i gulvet i den bygning vi sov/opholdt os i, der lå alle på gulvet, i løbet af ingen tid... da vi viste, de ville flyve op igen, eller slå betonstykker fri af gulvet og sende rundt i stedet for. Det var så efterår 99 et sted på Balkan....

(Var også nogle enkelte stykker af andre typer dernede, både i den nordlige del af Balkan og sydlige del, de gange jeg var der)

Et sigtet skud (vådeskudsulykke) igen fab.. igen ingen ramt... kunnne være gået meget galt.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af PSindrup » 16. jan 2020, 08:41

KenP skrev:
15. jan 2020, 22:58
PSindrup skrev:
15. jan 2020, 11:42
Refraktorius skrev:
15. jan 2020, 11:21
NSander skrev:
15. jan 2020, 00:12
Hvis man omgås våben (eller noget andet) længe nok, vil man opleve en eller anden form for ulykker. Jeg stoler aldrig på "bare rolig, den er ikke ladt" medmindre jeg selv har kontrolleret. Jeg har i forsvaret set alverdens underlige vådeskud, både i forbindelse med lade og aflade procedure, og ved tilfældigt fumleri. Som udsendt soldat, oplevede jeg at min sergent, der sad bag i vores GD, formåede at få et skud til at gå af på sin P210, inde i bilen. Mens den sad i hylstret. Det var en ubehagelig oplevelse for alle, nok især ham. Han slap med 4 huller i det ene bukseben!! (ind ud, lår, ind ud underben) uden skrammer.
Der var ret mange vådeskud med P210.
Problemet er, at dens sikring ikke blokerer slagstiften, kun aftrækkermekanismen.

Har man patron i kammer, sikret pistol og hanen lagt("så må den jo være endnu sikrere!"), så risikerer man, at hænger hanen fast i noget, bliver trukket lidt tilbage og sluppet, så går skuddet.
Det skete typisk når folk justerede deres udstyr eller var på vej ind og ud af køretøjer.
Noget næsten tilsvarende gjorde sig gældende for politiets Walther PPK
Den kunne kun sikres med hanen spændt (har jeg ladet mig fortælle) og da folk ikke kunne lide at rende rundt med en pistol med hanen spændt valgte de så at lægge hanen ned, med det resultat at den kunne hænge fast I noget og så afgive et skud. En politiven fortalte at en kollega på den måde afgav et utilsigtet skud, da hanen på hans pistol hang fast I sikkerhedsselen i forbindelse med ind- eller udstigning af en patruljevogn.

På det (og mange andre) områder er den 'nye" tjenestepistol meget smartere (som jeg forstår det)


Peter
Kun oplevet en grel med våben, sjovt nok som soldat og udsendt, heldigvis skete der ikke noget med nogle personer, men der blev fyret en salve med LMG i gulvet i den bygning vi sov/opholdt os i, der lå alle på gulvet, i løbet af ingen tid... da vi viste, de ville flyve op igen, eller slå betonstykker fri af gulvet og sende rundt i stedet for. Det var så efterår 99 et sted på Balkan....

(Var også nogle enkelte stykker af andre typer dernede, både i den nordlige del af Balkan og sydlige del, de gange jeg var der)

Et sigtet skud (vådeskudsulykke) igen fab.. igen ingen ramt... kunnne være gået meget galt.
Jeg kan en i dem mere muntre afdeling fra den gang jeg gik til soldat.

Vi havde været på øvelse med løs ammunition, og da vi var samlet efterfølgende blev kommandoen "aflad gevær" givet.

Vores kontormus, som var lidt af en kikset type, vente piben på hans maskinpistol opad og trykkede på aftrækkeren. :giggle:

"Mission accomplished" ville nogen måske mene - vores befalingsmand var ikke helt enig ... :rolf:

Peter

Slettet bruger

Re: Vådeskudsulykke i Sverige.

Indlæg af Slettet bruger » 16. jan 2020, 11:09

Vil I ikke være med til at vi holder politi- og militærstof ude af jagtforummet?

Besvar