Import af FS Commando daggert? Importtilladelse?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

Import af FS Commando daggert? Importtilladelse?

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 27. jan 2020, 11:56

Jeg har jagttegn og er blevet forelsket i en fs daggert - som jeg kan bruge til affangning af vildt.

Jeg har kontaktet PAC.
Da jeg skal anvende kniven til et anerkendelsesværdigt formål, så kan jeg ikke få tilladelse udstedt.

Jeg kontaktede PAC igen med henblik på en importtilladelse. Svaret var det samme.

Så intet bøvl med Politiet - men jeg skulle være klar til at argumentere overfor Told!

Er der nogen herinde der fornyelig har importeret en fs daggert og/eller skulle argumentere overfor det danske Toldvæsen?

På forhånd tak.
Senest rettet af Refraktorius 27. jan 2020, 12:41, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det er jo et spørgsmål du stiller. Læs opslaget i small talk

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Re: Import af FS Commando daggert

Indlæg af Allan3 » 27. jan 2020, 12:11

For ikke at der skal være noget tvivl ville jeg sende billede til PAC og bede om er skriftligt svar bare for at være sikker.

Jeg har selv tidligere søgt om importtilladelse til kniv som skulle bruges til jagt, og den fik jeg uden nogen problemer, det godt nok ACØ som udstedte den.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 27. jan 2020, 12:29

men det er jo så en ugyldig tilladelse da den er udstedt uden hjemmel i loven. en jagtkniv kræver ikke importtilladelse og derfor kan der ikke udstedes en gyldig tilladelse til import af en sådan

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 27. jan 2020, 12:30

tak-tik-tak skrev:
27. jan 2020, 11:56
Jeg har jagttegn og er blevet forelsket i en fs daggert - som jeg kan bruge til affangning af vildt.

Jeg har kontaktet PAC.
Da jeg skal anvende kniven til et anerkendelsesværdigt formål, så kan jeg ikke få tilladelse udstedt.

Jeg kontaktede PAC igen med henblik på en importtilladelse. Svaret var det samme.

Så intet bøvl med Politiet - men jeg skulle være klar til at argumentere overfor Told!

Er der nogen herinde der fornyelig har importeret en fs daggert og/eller skulle argumentere overfor det danske Toldvæsen?

På forhånd tak.
hvorfor egentlig bestille den fra udlandet i stedet for at købe den herhjemme?

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 27. jan 2020, 12:39

Jeg kan ikke finde den herhjemme...

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 27. jan 2020, 12:41

jeg har sendt dig en besked

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 27. jan 2020, 12:42

Allan3 skrev:
27. jan 2020, 12:11
For ikke at der skal være noget tvivl ville jeg sende billede til PAC og bede om er skriftligt svar bare for at være sikker.

...
Præcis!

Hvis du kan dokumentere, at PAC har fortalt dig, at du ikke skal have en importtilladelse, så importerer du bare i vildskab. Bliver der brok, så har du dokumentationen på din side.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 27. jan 2020, 13:09

Cp-Medic skrev:
27. jan 2020, 12:29
men det er jo så en ugyldig tilladelse da den er udstedt uden hjemmel i loven. en jagtkniv kræver ikke importtilladelse og derfor kan der ikke udstedes en gyldig tilladelse til import af en sådan
Både og...

En jagtkniv kræver blankvåbentilladelse hvis den (også) bliver hængt op på væggen som pynt, så derfor vil det give mening at man godt få en importtilladelse til en almindelig kniv. Jeg blev af Politiet foreslået at jeg fik en importtilladelse, selvom det var en jagtkniv jeg skulle indføre. Det var en anbefaling fra deres side, og ikke et krav, så verden er altså ikke sort/hvid på dette område.

Hilsen Kenneth

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Re: Import af FS Commando daggert? Importtilladelse?

Indlæg af Cp-Medic » 27. jan 2020, 15:51

lidt søgt ikke. trådstarter skriver at den skal bruges til jagt, ikke et eller andet dual use scenarie som det du opdigter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 328 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 27. jan 2020, 16:02

Kenneth Jensen skrev:
27. jan 2020, 13:09
En jagtkniv kræver blankvåbentilladelse hvis den (også) bliver hængt op på væggen som pynt, så derfor vil det give mening at man godt få en importtilladelse til en almindelig kniv.
Det synes jeg ikke rigtig giver mening.
Jeg køber en jagtkniv. Ingen ved hvad jeg skal bruge den til (og jeg kan let skifte mening senere). Den er ikke ulovlig. Hvorfor skal jeg have import tilladelse?

Hvis jeg hænger den på væggen i stuen til pynt, så kræver den blankvåbentilladelse?
Hvis jeg sætter den i knivblokken i køkkenet, så gør den ikke? Eller hvad?
Hvad nu hvis jeg hænger mine køkkenknive i stuen? De ligger der af og til, for jeg bruger dem nogle gange til udskæring af maden.

Hvis jeg tager min jagtkniv med på værtshus, så hjælper hverken blankvåbentilladelse eller skål-taler. Samme med mine køkken knive.

Nah, jeg tror altså ikke den jagtkniv kræver import tilladelse.

Men hvis jeg så køber den med kydex skede med huller og snor til at binde den på ryg-sækken, SÅ har vi balladen! (Og heller ikke der kan en import tilladelse redde min røv).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 27. jan 2020, 17:32

Fast Fumble skrev:
27. jan 2020, 16:02
Hvis jeg hænger den på væggen i stuen til pynt, så kræver den blankvåbentilladelse?
Man kan også se sådan på det, at hvis du ønsker at anvende blankvåben til pynt, så kræver det en blankvåbentilladelse (de er jo ikke individuelle per våben), mens anden anerkendelsesværdig brug ikke kræver noget (og heldigvis for det).
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 27. jan 2020, 20:12

Jeg har importeret flere F-S daggerter fra Storbritannien, hver gang med importtilladelse.

Det er ikke noget problem at indhente en importtilladelse til den kniv - udover ventetiden.

Uanset hvad du tænker og siger at du vil anvende den til, så er F-S en af de mest kendte og ikonografiske kampknive i Verden. Gider du stå og skulle forklare en Tolder Keld type at den teknisk set er en jagtkniv, som ikke kræver importtilladelse, fordi du synes at det er en jagtkniv. Eller, vil du bare sørge for at have en importtilladelse at smide i masken på ham - og så er dén skid slået? Eller spurgt på en anden måde; hvor meget potentielt besvær gider du lave for dig selv pga. et tankeeksperiment?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 27. jan 2020, 21:54

Cp-Medic skrev:
27. jan 2020, 15:51
lidt søgt ikke. trådstarter skriver at den skal bruges til jagt, ikke et eller andet dual use scenarie som det du opdigter
Du gør meget ud af at kalde det en tilladelse uden lovhjemmel, blot fordi kniven (også) har et anerkendelsesværdigt formål. Det mener jeg så er søgt.
Jeg gør bare opmærksom på KONKRETE tilfælde hvor man faktisk skal have blankvåbentilladelse til en almindelig kniv/køkkenredskab.

@Fast Fumble:
Hvad nu hvis jeg hænger mine køkkenknive i stuen? De ligger der af og til, for jeg bruger dem nogle gange til udskæring af maden.
Ja, du skal have blankvåbentilladelse hvis du hænger dine brugsknive i din udstilling i stuen. Selv en champagnesabel med 2-3mm tyk "æg" kræver ifølge politiet en blankvåbentilladelse hvis den hænges op på væggen. Det er også korrekt at dine køkkenknive kræver en blankvåbentilladelse hvis de hænger til pynt på væggen.

Hvor grænsen går for en udstilling må du spørge poltiet om, men de giver dig sikkert ikke et konkret svar.

Hilsen Kenneth

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 28. jan 2020, 06:18

så er det godt at man kan hænge dem på væggen pga pladsmangel, så er tilladelse unødvendigt. kan du se hvor latterligt den her teoretiske diskussion begynder at blive.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 28. jan 2020, 06:45

Jeg kan ikke se det skulle være så svært.

Pynt = blankvåbentilladelse

Brugsgenstand = anderkendelsesværdigt formål.

Øksen der står i skuret er et værktøj, hænger man den samme økse op i stuen er det et blankvåben. Det samme med køkkenknive osv.

At det så mere er en diskussion af teoretisk betydning er en anden snak. I praksis giver det nok næppe problemer.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 328 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 28. jan 2020, 09:07

Ras.Killing skrev:
28. jan 2020, 06:45

Øksen der står i skuret er et værktøj, hænger man den samme økse op i stuen er det et blankvåben. Det samme med køkkenknive osv.
Okay, nu er jeg jo en kværulantisk lille idiot. Men jeg er en kværulantisk lille idiot med et åbent køkken/stue layout, hvor køkkenknivene hænger sådan her:
Billede

Skal jeg så have blankvåbentilladelse? De hænger jo faktisk i min stue? Og de pynter?
Men min jagtkniv, der ligger i skuffen, og kun bruges til jagt, den skal jeg ... Nej, jeg forstår det ikke.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 28. jan 2020, 09:16

Fast Fumble skrev:
28. jan 2020, 09:07
Ras.Killing skrev:

Okay, nu er jeg jo en kværulantisk lille idiot. Men jeg er en kværulantisk lille idiot med et åbent køkken/stue layout, hvor køkkenknivene hænger sådan her:
Billede

Skal jeg så have blankvåbentilladelse? De hænger jo faktisk i min stue? Og de pynter?
Men min jagtkniv, der ligger i skuffen, og kun bruges til jagt, den skal jeg ... Nej, jeg forstår det ikke.
Du gør dig skyldig i en stor fejl. Du prøver at finde logik i våbenloven. :blink:

Fred i verden og en logisk våbenlov var mine 2 ønsker for 2020. Af de to er fred i verden nok det mest sandsynlige.

I praksis bliver loven nok kun brugt til at kunne slå "dem de ikke kan lide" i hovedet med når politiet i anden sammenhæng ransager deres hjem.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 28. jan 2020, 13:05

Fast Fumble skrev:
28. jan 2020, 09:07
Ras.Killing skrev:

Billede

Jeg tror nu også godt man kan argumentere for at de hænger i køkkenet :blink:

Vi kan sagtens finde små detaljer at diskutere, men i sidste ende er den enkelte nok ikke i tvivl om, om man har genstanden til pynt eller til brug :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar