Bygork skrev: ↑29. jan 2020, 22:54
Hej
Jeg er kommet i kontakt med en privat sælger i Sverige der sælger en lidt brugt vekselpibe, som godt kunne have min interesse, og i et ikke så brugt kaliber i DK. Jeg har dog ikke mulighed for at hente den. Findes der en god og billig metode til at få den til dk (Østjylland ). Eller bliver det alt for dyrt?
Hvordan vil i evt. anbefale jeg gør hvis det er?
På forhånd tak

Den svenske sælger skal søge en svensk eksporttilladelse på piben. Den koster 320 SEK for nuværende (
https://polisen.se/lagar-och-regler/vap ... -av-vapen/ ). Formentlig skal han vel også afskrive den af sin licens, men så godt er jeg ikke inde i de svenske regler. Det skal du dog heller ikke tænke over, du skal blot have dine papirer i orden.
Du skal selv have en dansk tilladelse til import af piben og en våbentilladelse til vekselpibe. Den første er gratis, den sidste koster 420 kroner (såfremt du allerede har en riffel registreret). Derefter skal du have en godkendt kurer til at transportere våbenet - og den er dyr, især over landegrænser. Det er nok den regning, som får dig til at genoverveje, hvorvidt besparelsen på piben er dét værd. Jeg vil nok tro, at fragt er omkring de 1200 kr og opefter.
At købe våben/våbendele/ammo i Sverige kan allerbedst betale sig, hvis man selv kan hente tingene. Skal man have mellemmænd ind over, så bliver det dyrt, så medmindre du absolut ikke kan få kaliberen herhjemme, vil jeg sige, at det nok ikke kan betale sig.
Hvad er det for en kaliber, og til hvilken riffel?