Hej Alle,
Jeg har fået denne sabel / rapir som jeg er meget i tvivl om hvad er.. Der er "Neuhaus" stempel på den ene side af klingen - og på den anden side et utydeligt stempel... fæstet er i 1600-tals stil - men dengang lavede "Neuhaus" vist ikke "rapirer" :-) - Grebet er naturligvis nyere.
Det er en lang sag 105cm...
Nogen bud på hvad det er for en "fætter".
På forhånd tak.
/Morten
Tysk Neuhaus sabel: Nogen bud på hvad det er for en "fætter".
-
- Bronze Member
- Indlæg: 80
- Tilmeldt: 15. apr 2008, 12:03
- Interesser: Blankvåben, Danske og udenland
- Geografisk sted: Øatjylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Tysk Neuhaus sabel: Nogen bud på hvad det er for en "fætter".
Senest rettet af Refraktorius 2. feb 2020, 21:53, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift
Begrundelse: Overskrift
Med venlig hilsen
Morten
Morten
- Refraktorius
- Admin
- Indlæg: 21723
- Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 467 times
- Been thanked: 2372 times
Re: Tysk Neuhaus sabel: Nogen bud på hvad det er for en "fætter".
Den ser mærkelig ud.
Noget en smed har klampet sammen på en eksisterende klinge til teaterbrug?
.... jeg mener, anglen sidder et stykke ude af skæftet og parerbøjlen sidder helt tosset.
Samlet af tilfældige dele, fordi de lige passede (eller næsten passede).
Noget en smed har klampet sammen på en eksisterende klinge til teaterbrug?
.... jeg mener, anglen sidder et stykke ude af skæftet og parerbøjlen sidder helt tosset.
Samlet af tilfældige dele, fordi de lige passede (eller næsten passede).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Bronze Member
- Indlæg: 80
- Tilmeldt: 15. apr 2008, 12:03
- Interesser: Blankvåben, Danske og udenland
- Geografisk sted: Øatjylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Re: Tysk Neuhaus sabel: Nogen bud på hvad det er for en "fætter".
Hej,
Tak for svar.. jeg er dog ikke helt enig... hvis man googler "Antique Swept Hilt Rapier" ser man en hel del eksempler på denne type "angel"...
/Morten
Tak for svar.. jeg er dog ikke helt enig... hvis man googler "Antique Swept Hilt Rapier" ser man en hel del eksempler på denne type "angel"...
/Morten
Med venlig hilsen
Morten
Morten
- Elbæk
- Platin Member
- Indlæg: 6305
- Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 559 times
- Been thanked: 1340 times
Re: Tysk Neuhaus sabel: Nogen bud på hvad det er for en "fætter".
Jeg vil umiddelbart mene at stykket er et tysk fremstillet jagtsværd, fra andel halvdel af 1800-tallet, fremstillet i tillempet 1600-tals stil.
Sværdet er fremstillet i 1600-tals barokstil - men fremstår håndværksmæssigt og formgivningsmæssigt som et produkt af den sværmen for den tidlige barok som opstod i andel halvdel af 1800-tallet. Som rigtig mange genstande i barokstil fremstillet i den periode, er formgivningen for stiv og uorganisk i forhold til originale 1600-tals stykker.
Ovenstående er konsistent med stykkets stempler.
Man så tidligere relativt ofte stykker som dette forsøgt afhændet som originale 1600-tals antikviteter - ofte til priser som mere end blot antydede at sælger godt var klar over at der ikke var tale om et tidsoriginalt stykke. Men, jeg synes at der bliver længere og længere imellem dem - måske fordi de efterhånden er blevet et samleobjekt i sig selv? Fra tid til anden er de dog at finde i lots med div. blankvåben på lauritz.com
Ovenstående må ikke forveksles med egentlige deciderede forfalskede antikviteter (nogle gange med originale elementer - såkaldte kompositstykker) fremstillet til den antikvitetshungrende øvre middel- og overklasse i Europa mellem ca. 1840-1930. Den slags stykker varierer i kvalitet fra det direkte pinlige til det sublime og er et studie i sig selv. Overraskende mange våben og rustninger/rustningsdele på museer og i privatsamlinger rundt omkring viser sig, ved nærmere eftersyn, at falde i den kategori, enten som værende rene forfalskninger eller helt eller delvise kompositstykker uden samlet oprindelse. Visse eksperter på området er i særdeles bad stranding hos både museer og privatsamlere, for uvelkomment at påpege sligt i tekst eller tale.
Jeg har selv en fabelagtig baroklysestage (købt som værende et nyere stykke) som ved første (og andet) øjekast snyder selv garvede kendere. Den er angiveligt fra starten af 1900-tallet - og det er næsten tragisk at tænke på at det talent som er brugt på den har været spildt på idelt falskneri.
Sværdet er fremstillet i 1600-tals barokstil - men fremstår håndværksmæssigt og formgivningsmæssigt som et produkt af den sværmen for den tidlige barok som opstod i andel halvdel af 1800-tallet. Som rigtig mange genstande i barokstil fremstillet i den periode, er formgivningen for stiv og uorganisk i forhold til originale 1600-tals stykker.
Ovenstående er konsistent med stykkets stempler.
Man så tidligere relativt ofte stykker som dette forsøgt afhændet som originale 1600-tals antikviteter - ofte til priser som mere end blot antydede at sælger godt var klar over at der ikke var tale om et tidsoriginalt stykke. Men, jeg synes at der bliver længere og længere imellem dem - måske fordi de efterhånden er blevet et samleobjekt i sig selv? Fra tid til anden er de dog at finde i lots med div. blankvåben på lauritz.com
Ovenstående må ikke forveksles med egentlige deciderede forfalskede antikviteter (nogle gange med originale elementer - såkaldte kompositstykker) fremstillet til den antikvitetshungrende øvre middel- og overklasse i Europa mellem ca. 1840-1930. Den slags stykker varierer i kvalitet fra det direkte pinlige til det sublime og er et studie i sig selv. Overraskende mange våben og rustninger/rustningsdele på museer og i privatsamlinger rundt omkring viser sig, ved nærmere eftersyn, at falde i den kategori, enten som værende rene forfalskninger eller helt eller delvise kompositstykker uden samlet oprindelse. Visse eksperter på området er i særdeles bad stranding hos både museer og privatsamlere, for uvelkomment at påpege sligt i tekst eller tale.
Jeg har selv en fabelagtig baroklysestage (købt som værende et nyere stykke) som ved første (og andet) øjekast snyder selv garvede kendere. Den er angiveligt fra starten af 1900-tallet - og det er næsten tragisk at tænke på at det talent som er brugt på den har været spildt på idelt falskneri.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886