Feinwerkbau AW93 funktioneringsfejl

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Feinwerkbau AW93 funktioneringsfejl

Indlæg af Caspian1911 » 3. feb 2020, 13:54

To af mine klubmedlemmer har købt lettere brugte AW93'ere, men oplever nogle funktioneringsfejl på dem.

Ammo der er testet: SK Pistol Match, RWS, CCI std, Blaser samt flere andre.

En af de værste er faktisk, at bundstykket ikke går i full battery, men stopper med 1-5 mm åbning tilbage. Og på sådan en fætter er det muligt at tage aftræk og afskyde patronen alligevel, og derved kan der fremkomme hylstersprængning. Det er heldigvis kun sket en gang.
Generelt er det fødningsproblemer og kamrene er honet op for at imødekomme dette, men dette har ikke afhjulpet problemet.
Jeg har prøvet at fylde magasinet med ladte patroner og tage ladegreb og teste fødningen. Det går ikke for godt med at kamre. De samme patroner blev så fyldt i magasinet igen, manuel repetering gentaget, og nu var fødning tydeligt bedre, men stadig ikke godt. Tredje gang var der ikke problemer med fødningen. Dette tyder jo på for stramt kammer, men når nu det er honet op, så lyder det jo lidt mærkeligt.

Måske er rekylfjederen for slap :???:
Så kommer spørgsmålet til jer andre AW93-ejere: er fjederspændingen på jeres bundstykke også meget let, når i trækker bundstykket de første par mm tilbage?
Min tanke går naturligvis på, om rekylfjederen er for slap, når den er ved at have strukket sig ud. Synes også jeg har læst et sted, at man kan justere rekylfjederen? Nogen erfaringer med det?
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Feinwerkbau AW93 funktioneringsfejl

Indlæg af Grendel » 3. feb 2020, 14:18

Rekyl fjeder systemet på fwb er et "lukket" som Glock's. Det vil sige fjederen sidder fast på fjeder styret og kan ikke justeres. Er der tegn på svag fjeder ville jeg skifte den.

Det er også min erfaring der skal kigges på buffer systemet på min egen fwb93 hvis der kommer funktionsfejl, min skal smøres de rigtige steder og der bruger jeg gerne fedt blandet med olie, gør en stor forskel på min egen og har faktisk ikke rigtigt funkfejl mere. :smile:

Edit: oplevede faktisk til en skydning hvor den lå i solen mellem skydninger og det gav ret hurtigt funktion fejl og derefter bare et klæde over, ingen problemer.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Feinwerkbau AW93 funktioneringsfejl

Indlæg af Caspian1911 » 3. feb 2020, 14:31

Det lyder interessant, det vil jeg arbejde lidt videre med.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Feinwerkbau AW93 funktioneringsfejl

Indlæg af Grendel » 4. feb 2020, 21:04

Caspian1911 skrev:
3. feb 2020, 14:31
Det lyder interessant, det vil jeg arbejde lidt videre med.
De har udviklet flere buffer, min er vist første generation. som sagt har jeg fundet, at smøre de steder hvor slæde, ramme møder bufferen er med til at forhindre funktion fejl.

Et kritisk sted er der hvor man kan skille stemplet af med en låsepal der drejes ned i buffer kroppen, den flade har jeg erfaret giver modstand hvis der ikke er smurt der. :smile: ( desværre er min viden ikke til at indsætte pile m.m i billedet :oops: )
Vedhæftede filer
20200204_205234-1.jpg
20200204_205252-1.jpg
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Feinwerkbau AW93 funktioneringsfejl

Indlæg af T-REX » 4. feb 2020, 22:33

Jeg brugte Superlube fedt, på bufferen, på min, dengang, for 19 år siden... Den havde SN# omkring 2400

Jeg havde aldrig problemer med, at den ikke lukkede ordentlig, og det med, at den er meget nem, at åbne, de første mm, kan jeg heller ikke genkende.

Til gengæld fik jeg justeret aftrækket, så Sear Engagement, blev for lille, og gav funkfejl(hammeren blev ikke spændt), ca. 1 ud af 5 skud. Heldigvis gik den ikke full-auto :oops:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Feinwerkbau AW93 funktioneringsfejl

Indlæg af Ras.Killing » 5. feb 2020, 00:14

Jeg ville også starte med at kigge på mainspring. Det er en sliddel, og hvis den aldrig er blevet skiftet såååååå :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Feinwerkbau AW93 funktioneringsfejl

Indlæg af Caspian1911 » 5. feb 2020, 08:25

JRexA skrev:
4. feb 2020, 22:33
Jeg brugte Superlube fedt, på bufferen, på min, dengang, for 19 år siden... Den havde SN# omkring 2400

Jeg havde aldrig problemer med, at den ikke lukkede ordentlig, og det med, at den er meget nem, at åbne, de første mm, kan jeg heller ikke genkende.

Til gengæld fik jeg justeret aftrækket, så Sear Engagement, blev for lille, og gav funkfejl(hammeren blev ikke spændt), ca. 1 ud af 5 skud. Heldigvis gik den ikke full-auto :oops:
Disse to har hhv Serienr 21*** og 18023***, så de er noget nyere dato. Vi kigger på smøring, buffer, fjeder mm, og så skal jeg nok følge op her i tråden.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Furholt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 346
Tilmeldt: 15. jan 2010, 07:17
Interesser: .22/GR/GPA/terræn - og 10'ere
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 129 times
Been thanked: 27 times

Re: Feinwerkbau AW93 funktioneringsfejl

Indlæg af Furholt » 19. mar 2024, 14:49

Hvordan mon føljetonen endte?
Sometimes history needs a push.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Feinwerkbau AW93 funktioneringsfejl

Indlæg af Caspian1911 » 19. mar 2024, 15:02

Furholt skrev:
19. mar 2024, 14:49
Hvordan mon føljetonen endte?
Beklager jeg ikke selv har fulgt op - som jeg ellers lovede.

Smøring diverse steder og med forskellige typer olie og fedt blev forsøgt, men uden held.
Flere forsøg ved bøssemager gav heller ikke bedre funktion, så projektet blev opgivet og pistolerne leveret tilbage til forretningen.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Besvar