Opbevaring af ammunition: Hvor meget må man have? Hvordan?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 103 times

Re: opbevaring af ammunition.

Indlæg af Luluselsker » 23. aug 2015, 21:58

lige for at sikre mig her er der så 100% garanti for at der ikke er begrænsning på antal haglpatroner ?
Ender med at stå og skulle finde den patron min bøsse skyder bedst med og tanken er at købe en karton af forskellige typer hvilket jo er hvad 250stk pt karton så inden man står med hatten i hånden ville det være rart om nogen har noget dokumentation for det
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 23. aug 2015, 22:13

luluselsker skrev:lige for at sikre mig her er der så 100% garanti for at der ikke er begrænsning på antal haglpatroner ?
Ender med at stå og skulle finde den patron min bøsse skyder bedst med og tanken er at købe en karton af forskellige typer hvilket jo er hvad 250stk pt karton så inden man står med hatten i hånden ville det være rart om nogen har noget dokumentation for det
Maxmængden må vel være indenfor den største NEM(Netto Eksplosiv Mængde) du må opbevare som privatperson.. Og det mener jeg er 5kg. lige pt... Så er det bare at dividere krudtmængden i patronen op i de 5kg. Så har du antallet..

Ellers kan jeg ikke se der er nogen begrænsninger... I hvert fald ikke for haglpatroner.. Riffelpatroner er noget helt andet. Men det fremgår jo også af tråden...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 23. aug 2015, 22:14

super så er det bare at køre ud fra grains til gram og derfra jeg takker og bukker så er det ellers blot igang med at regne
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 23. aug 2015, 22:20

Timber skrev:den største NEM(Netto Eksplosiv Mængde) du må opbevare som privatperson.. Og det mener jeg er 5kg. lige pt....
Lige præcis den, er pip :freak:
Jeg må, med min polititilladelse, have 2 kilo i skabet.
Men jeg kan, uden tilladelse, have 5 kilo stående i stuen, ved siden af brændeovnen, bare det er pakket ind i rødt silkepapir og har fået stoppet en lunte i enden :freak:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 23. aug 2015, 22:25

Langenge skrev:
Timber skrev:den største NEM(Netto Eksplosiv Mængde) du må opbevare som privatperson.. Og det mener jeg er 5kg. lige pt....
Lige præcis den, er pip :freak:
Jeg må, med min polititilladelse, have 2 kilo i skabet.
Men jeg kan, uden tilladelse, have 5 kilo stående i stuen, ved siden af brændeovnen, bare det er pakket ind i rødt silkepapir og har fået stoppet en lunte i enden :freak:
Det har du fuldstændigt ret i... Det giver overhovedet ingen mening. Men på den anden side, hvilken del af våbenlovgivningen gør efterhånden det??

Og det er også derfor jeg skriver som jeg gør, at hvis der er en grænse, er det sandsynligvis den....
M.v.h. Timber

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 23. aug 2015, 22:27

luluselsker skrev:super så er det bare at køre ud fra grains til gram og derfra jeg takker og bukker så er det ellers blot igang med at regne
Tja, så kommer du i hvert fald ikke i klemme nogen steder... Og jeg tænker da at det er en del patroner alligevel...
M.v.h. Timber

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 23. aug 2015, 22:43

Timber skrev:
luluselsker skrev:super så er det bare at køre ud fra grains til gram og derfra jeg takker og bukker så er det ellers blot igang med at regne
Tja, så kommer du i hvert fald ikke i klemme nogen steder... Og jeg tænker da at det er en del patroner alligevel...

nej jeg tænker det er vejen frem og lærte jo lidt en gang på noget kursus at der går 15,4grs på 1 gram så tænker at heldet følger de dumme og må jo så muligvis være en heldig mand
:fun:

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 23. aug 2015, 23:30

luluselsker skrev:
Timber skrev:

nej jeg tænker det er vejen frem og lærte jo lidt en gang på noget kursus at der går 15,4grs på 1 gram så tænker at heldet følger de dumme og må jo så muligvis være en heldig mand
Er det nu jeg skal komme med det gamle ordsprog"Heldet følger de tossede"??? :blink: :fun: :fun:
M.v.h. Timber

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 24. aug 2015, 02:01

Timber skrev:
luluselsker skrev:
Timber skrev:

Er det nu jeg skal komme med det gamle ordsprog"Heldet følger de tossede"??? :blink: :fun: :fun:
tjo hvorfor dog ikke hvis ikke man er tosset bliver danmark jo hurtigt meget ensformigt :)

Parfait
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 61 times

Re: opbevaring af ammunition: Hvor meget må man have? Hvordan?

Indlæg af Parfait » 2. feb 2020, 00:16

Hej

Er det korrekt forstået at man må have ammunition opbevaret udenfor våbenskab, f.eks. i et alm skab, hvis det er aflåst? Mine våben er så i et fastboltet, godkendt våbemskab.

Jeg har aldrig tænkt over det, men altid haft ammunitionen sammen med mine våben inde i våbenskabet. Men det andet giver noget mere plads.

Mvh Jakob

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 409 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 2. feb 2020, 00:56

Parfait skrev:
2. feb 2020, 00:16
Hej

Er det korrekt forstået at man må have ammunition opbevaret udenfor våbenskab, f.eks. i et alm skab, hvis det er aflåst? Mine våben er så i et fastboltet, godkendt våbemskab.

Jeg har aldrig tænkt over det, men altid haft ammunitionen sammen med mine våben inde i våbenskabet. Men det andet giver noget mere plads.

Mvh Jakob
Nej, det er ikke korrekt.
§ 24. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 18, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 4 og 5. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 13 times

Indlæg af Drikkedunk » 2. feb 2020, 00:58

Parfait skrev:
2. feb 2020, 00:16
Er det korrekt forstået at man må have ammunition opbevaret udenfor våbenskab, f.eks. i et alm skab, hvis det er aflåst?
Nej

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times

Indlæg af CDinesen » 2. feb 2020, 11:05

Bofhenator skrev:
2. feb 2020, 00:56
§ 24. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 18, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængelig

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 4 og 5. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
Hvordan finder man mindste krav og er der nogen som kender til et mini skab (mindre end pistolskab) som lever op til krav?

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 2. feb 2020, 12:15

CDinesen skrev:
2. feb 2020, 11:05
Bofhenator skrev:
2. feb 2020, 00:56
§ 24. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 18, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængelig

Hvordan finder man mindste krav og er der nogen som kender til et mini skab (mindre end pistolskab) som lever op til krav?
Stk. 4. Opbevaring af indtil 25 af de våben og vekselsæt, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, heraf højest 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 9, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

Stk. 5. Opbevaring af flere end 25 af de våben og vekselsæt dertil, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 9, skal finde sted efter følgende regler:

1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.

CDinesen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af CDinesen » 2. feb 2020, 14:56

DB89 skrev:
2. feb 2020, 12:15
Stk. 4. Opbevaring af indtil 25 af de våben og vekselsæt, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, heraf højest 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 9, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

....
...
..
.
Mange tak så er det som “normal” jeg må blot finde et mini EN 1143-1 grade 0 skab

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 6. feb 2020, 22:37

Refraktorius skrev:
2. nov 2007, 10:45
Godt indlæg!

Hvad med folk med ladetilladelse?

Når man har tilladelse til at lade "alle lovlige typer jagt/bane patroner" er det så ensbetydende med at man også må besidde ammunition man ikke har tilsvarende våben til?
Det kunne f. eks. være ammunition der skulle have en anden kugle/ladning?

:???:
sådan HELT basic må du IKKE besidde en patron i kaliber du IKKE har en våbentilladelse til
du må som genlader derfor heller ikke opbevare/transportere/besidde en patron i kaliber du ikke har en tilladelse pålydende kalibren
du må på ikke erhvervsmæssige vilkår lade for nærmeste familie/venner og overdrage patronen direkte til vedkommende
det sagt så er det næppe noget der er større kontrol med i praksis om der sidder en med licensen i hånden til kalibren og tager den ud af pressen men du skal nok ikke lige snuppes i kontrol med skabet fuld af riffelammo du ikke har en tilladelse til kaliberen af

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 6. feb 2020, 23:13

Luluselsker skrev:
6. feb 2020, 22:37
Refraktorius skrev:
2. nov 2007, 10:45
Godt indlæg!

Hvad med folk med ladetilladelse?

Når man har tilladelse til at lade "alle lovlige typer jagt/bane patroner" er det så ensbetydende med at man også må besidde ammunition man ikke har tilsvarende våben til?
Det kunne f. eks. være ammunition der skulle have en anden kugle/ladning?

:???:
sådan HELT basic må du IKKE besidde en patron i kaliber du IKKE har en våbentilladelse til
du må som genlader derfor heller ikke opbevare/transportere/besidde en patron i kaliber du ikke har en tilladelse pålydende kalibren
du må på ikke erhvervsmæssige vilkår lade for nærmeste familie/venner og overdrage patronen direkte til vedkommende
det sagt så er det næppe noget der er større kontrol med i praksis om der sidder en med licensen i hånden til kalibren og tager den ud af pressen men du skal nok ikke lige snuppes i kontrol med skabet fuld af riffelammo du ikke har en tilladelse til kaliberen af
Bare lige som en gang public service :biggrin:

Du har godt set, at kommentaren du svare, er fra november 2007? Altså knapt 13 år gammelt :giggle:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Opbevaring af ammunition: Hvor meget må man have? Hvordan?

Indlæg af Refraktorius » 7. feb 2020, 12:31

Altsåååå, et godt svar kan man jo altid få flere gange.
:blink:

Som tiden dog flyver
:wheelchair: :wheelchair: :wheelchair:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

CDinesen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af CDinesen » 9. feb 2020, 17:26

Refraktorius skrev:
7. feb 2020, 12:31
Som tiden dog flyver
:wheelchair: :wheelchair: :wheelchair:
Men skægt at se at indlæg kan få liv igen :NVFrules:

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Bjarne41 » 9. feb 2020, 21:31

13 år der - 13 år her ........................ det er bare tal :giggle:
Vi forandrer jo os næppe meget ............ kun nogle hunkøn kan gå i panik :rolf:

Besvar