Opbevaring af ammunition: Hvor meget må man have? Hvordan?
-
- Platin Member
- Interesser: jagt/luftvåben og bue
- Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 103 times
Re: opbevaring af ammunition.
lige for at sikre mig her er der så 100% garanti for at der ikke er begrænsning på antal haglpatroner ?
Ender med at stå og skulle finde den patron min bøsse skyder bedst med og tanken er at købe en karton af forskellige typer hvilket jo er hvad 250stk pt karton så inden man står med hatten i hånden ville det være rart om nogen har noget dokumentation for det
Ender med at stå og skulle finde den patron min bøsse skyder bedst med og tanken er at købe en karton af forskellige typer hvilket jo er hvad 250stk pt karton så inden man står med hatten i hånden ville det være rart om nogen har noget dokumentation for det
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Maxmængden må vel være indenfor den største NEM(Netto Eksplosiv Mængde) du må opbevare som privatperson.. Og det mener jeg er 5kg. lige pt... Så er det bare at dividere krudtmængden i patronen op i de 5kg. Så har du antallet..luluselsker skrev:lige for at sikre mig her er der så 100% garanti for at der ikke er begrænsning på antal haglpatroner ?
Ellers kan jeg ikke se der er nogen begrænsninger... I hvert fald ikke for haglpatroner.. Riffelpatroner er noget helt andet. Men det fremgår jo også af tråden...
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

-
- Platin Member
super så er det bare at køre ud fra grains til gram og derfra jeg takker og bukker så er det ellers blot igang med at regne
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Lige præcis den, er pipTimber skrev:den største NEM(Netto Eksplosiv Mængde) du må opbevare som privatperson.. Og det mener jeg er 5kg. lige pt....

Jeg må, med min polititilladelse, have 2 kilo i skabet.
Men jeg kan, uden tilladelse, have 5 kilo stående i stuen, ved siden af brændeovnen, bare det er pakket ind i rødt silkepapir og har fået stoppet en lunte i enden

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Platin Member
Det har du fuldstændigt ret i... Det giver overhovedet ingen mening. Men på den anden side, hvilken del af våbenlovgivningen gør efterhånden det??Langenge skrev:Lige præcis den, er pipTimber skrev:den største NEM(Netto Eksplosiv Mængde) du må opbevare som privatperson.. Og det mener jeg er 5kg. lige pt....![]()
Jeg må, med min polititilladelse, have 2 kilo i skabet.
Men jeg kan, uden tilladelse, have 5 kilo stående i stuen, ved siden af brændeovnen, bare det er pakket ind i rødt silkepapir og har fået stoppet en lunte i enden
Og det er også derfor jeg skriver som jeg gør, at hvis der er en grænse, er det sandsynligvis den....
M.v.h. Timber

-
- Platin Member
Tja, så kommer du i hvert fald ikke i klemme nogen steder... Og jeg tænker da at det er en del patroner alligevel...luluselsker skrev:super så er det bare at køre ud fra grains til gram og derfra jeg takker og bukker så er det ellers blot igang med at regne
M.v.h. Timber

-
- Platin Member
Timber skrev:Tja, så kommer du i hvert fald ikke i klemme nogen steder... Og jeg tænker da at det er en del patroner alligevel...luluselsker skrev:super så er det bare at køre ud fra grains til gram og derfra jeg takker og bukker så er det ellers blot igang med at regne
nej jeg tænker det er vejen frem og lærte jo lidt en gang på noget kursus at der går 15,4grs på 1 gram så tænker at heldet følger de dumme og må jo så muligvis være en heldig mand

-
- Platin Member
Er det nu jeg skal komme med det gamle ordsprog"Heldet følger de tossede"???luluselsker skrev:Timber skrev:Tja, så kommer du i hvert fald ikke i klemme nogen steder... Og jeg tænker da at det er en del patroner alligevel...luluselsker skrev:super så er det bare at køre ud fra grains til gram og derfra jeg takker og bukker så er det ellers blot igang med at regne
nej jeg tænker det er vejen frem og lærte jo lidt en gang på noget kursus at der går 15,4grs på 1 gram så tænker at heldet følger de dumme og må jo så muligvis være en heldig mand

M.v.h. Timber

-
- Platin Member
tjo hvorfor dog ikke hvis ikke man er tosset bliver danmark jo hurtigt meget ensformigt :)Timber skrev:Er det nu jeg skal komme med det gamle ordsprog"Heldet følger de tossede"???luluselsker skrev:Timber skrev:Tja, så kommer du i hvert fald ikke i klemme nogen steder... Og jeg tænker da at det er en del patroner alligevel...luluselsker skrev:super så er det bare at køre ud fra grains til gram og derfra jeg takker og bukker så er det ellers blot igang med at regne
![]()
![]()
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 61 times
Re: opbevaring af ammunition: Hvor meget må man have? Hvordan?
Hej
Er det korrekt forstået at man må have ammunition opbevaret udenfor våbenskab, f.eks. i et alm skab, hvis det er aflåst? Mine våben er så i et fastboltet, godkendt våbemskab.
Jeg har aldrig tænkt over det, men altid haft ammunitionen sammen med mine våben inde i våbenskabet. Men det andet giver noget mere plads.
Mvh Jakob
Er det korrekt forstået at man må have ammunition opbevaret udenfor våbenskab, f.eks. i et alm skab, hvis det er aflåst? Mine våben er så i et fastboltet, godkendt våbemskab.
Jeg har aldrig tænkt over det, men altid haft ammunitionen sammen med mine våben inde i våbenskabet. Men det andet giver noget mere plads.
Mvh Jakob
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 409 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Nej, det er ikke korrekt.Parfait skrev: ↑2. feb 2020, 00:16Hej
Mvh Jakob
§ 24. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 18, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 4 og 5. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Drikkedunk
- Silver Member
- Interesser: Historiske skydevåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Been thanked: 13 times
-
- Silver Member
- Interesser: Pistol, Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2 times
Hvordan finder man mindste krav og er der nogen som kender til et mini skab (mindre end pistolskab) som lever op til krav?Bofhenator skrev: ↑2. feb 2020, 00:56§ 24. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 18, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængelig
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 4 og 5. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
CDinesen skrev: ↑2. feb 2020, 11:05Hvordan finder man mindste krav og er der nogen som kender til et mini skab (mindre end pistolskab) som lever op til krav?Bofhenator skrev: ↑2. feb 2020, 00:56§ 24. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 18, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængelig
Stk. 4. Opbevaring af indtil 25 af de våben og vekselsæt, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, heraf højest 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 9, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Stk. 5. Opbevaring af flere end 25 af de våben og vekselsæt dertil, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 9, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
-
- Silver Member
Mange tak så er det som “normal” jeg må blot finde et mini EN 1143-1 grade 0 skabDB89 skrev: ↑2. feb 2020, 12:15Stk. 4. Opbevaring af indtil 25 af de våben og vekselsæt, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, heraf højest 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 9, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
....
...
..
.
-
- Platin Member
sådan HELT basic må du IKKE besidde en patron i kaliber du IKKE har en våbentilladelse tilRefraktorius skrev: ↑2. nov 2007, 10:45Godt indlæg!
Hvad med folk med ladetilladelse?
Når man har tilladelse til at lade "alle lovlige typer jagt/bane patroner" er det så ensbetydende med at man også må besidde ammunition man ikke har tilsvarende våben til?
Det kunne f. eks. være ammunition der skulle have en anden kugle/ladning?
![]()
du må som genlader derfor heller ikke opbevare/transportere/besidde en patron i kaliber du ikke har en tilladelse pålydende kalibren
du må på ikke erhvervsmæssige vilkår lade for nærmeste familie/venner og overdrage patronen direkte til vedkommende
det sagt så er det næppe noget der er større kontrol med i praksis om der sidder en med licensen i hånden til kalibren og tager den ud af pressen men du skal nok ikke lige snuppes i kontrol med skabet fuld af riffelammo du ikke har en tilladelse til kaliberen af
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 628 times
Bare lige som en gang public serviceLuluselsker skrev: ↑6. feb 2020, 22:37sådan HELT basic må du IKKE besidde en patron i kaliber du IKKE har en våbentilladelse tilRefraktorius skrev: ↑2. nov 2007, 10:45Godt indlæg!
Hvad med folk med ladetilladelse?
Når man har tilladelse til at lade "alle lovlige typer jagt/bane patroner" er det så ensbetydende med at man også må besidde ammunition man ikke har tilsvarende våben til?
Det kunne f. eks. være ammunition der skulle have en anden kugle/ladning?
![]()
du må som genlader derfor heller ikke opbevare/transportere/besidde en patron i kaliber du ikke har en tilladelse pålydende kalibren
du må på ikke erhvervsmæssige vilkår lade for nærmeste familie/venner og overdrage patronen direkte til vedkommende
det sagt så er det næppe noget der er større kontrol med i praksis om der sidder en med licensen i hånden til kalibren og tager den ud af pressen men du skal nok ikke lige snuppes i kontrol med skabet fuld af riffelammo du ikke har en tilladelse til kaliberen af

Du har godt set, at kommentaren du svare, er fra november 2007? Altså knapt 13 år gammelt

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Opbevaring af ammunition: Hvor meget må man have? Hvordan?
Altsåååå, et godt svar kan man jo altid få flere gange.
Som tiden dog flyver

Som tiden dog flyver

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Silver Member
Men skægt at se at indlæg kan få liv igen

-
- Gold Member
- Interesser: jagt - historie
- Geografisk sted: midtjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
13 år der - 13 år her ........................ det er bare tal
Vi forandrer jo os næppe meget ............ kun nogle hunkøn kan gå i panik

Vi forandrer jo os næppe meget ............ kun nogle hunkøn kan gå i panik