Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Woodmarster
- Bronze Member

- Interesser: jagt, klubskydning 22 og grov
- Geografisk sted: sønderjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 6 times
Det skal du nok have en dommer til at bedømme. Vil du tage chancen?
Jeg ville ikke - især ikke, når pebersprays stadig er en ny og uprøvet ting i danskernes sind.
EDIT: Umiddelbart vil jeg - som almindelig borger - svare, at det må du ikke, da du ikke selv er i fare.
Pænt nej tak ik lyst til og imponere den uden skriftlig forhånds godkendelse..
Tror desværre du har ret, blev blot begejstret for iden, for år tilbage. Interessen blev vagt igen da min ven for 3. Gang oplevet indbrud.. havde et svagt håb om den måske var gangbar med den nye lov.
Den tid vi bruger på jagt og fiskeri tæller vor herre ik med i det store regnskab..
-
Elbæk
- Platin Member

- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Straffeloven § 13
§ 13Handlinger foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.
Stk. 2. Overskrider nogen grænserne for lovligt nødværge, bliver han dog straffri, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i den ved angrebet fremkaldte skræk eller ophidselse.
Forsvar af ejendom er ikke dækket af nødværgeparagraffen.
Det korte svar er; ja, sådan en anordning ville give dig en masse bøvl.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
Flugteren
- Platin Member

- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Woodmarster skrev: ↑15. dec 2019, 12:50
Det skal du nok have en dommer til at bedømme. Vil du tage chancen?
Jeg ville ikke - især ikke, når pebersprays stadig er en ny og uprøvet ting i danskernes sind.
EDIT: Umiddelbart vil jeg - som almindelig borger - svare, at det må du ikke, da du ikke selv er i fare.
Pænt nej tak ik lyst til og imponere den uden skriftlig forhånds godkendelse..
Tror desværre du har ret, blev blot begejstret for iden, for år tilbage. Interessen blev vagt igen da min ven for 3. Gang oplevet indbrud.. havde et svagt håb om den måske var gangbar med den nye lov.
[/quote]
I DK skal man nok holde sig til indbygget alarm, lyd, lys og evt. tågekanon som “forsvarsmiddel” mod indbrudstyve.
Anordninger med peberspray el. lign tangerer for meget til “boobytraps”. I USA er det f.eks. heller ikke lovligt at montere et haglgevær til at skyde mod indbrudstyve, da det anses for at være for indiskrimerende (der er ikke nogen menneskelig beslutning involveret) og du som ejer er ikke i fare selv.
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Glem alt om den!
(Med mindre du ønsker en tur i kachotten for "kvalificeret vold")
Det står
intet i loven om forsvar af ejendom.
Peter
-
Boggieman
- Silver Member

- Interesser: Skydning generelt
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 7 times
Står der noget i loven om hvor højt lydstyrke en alarm må ha

Ved siden af er også at ramme.
Der er altid mest plads uden om midten
-
Elbæk
- Platin Member

Boggieman skrev: ↑15. dec 2019, 14:52
Der findes, såvidt jeg kan finde, ingen lovbundne regler for hvor høj en lydstyrke en alarm må have. Almer med lydstyrke op imod 130 DB er ikke usædvanligt. Branchen anbefaler en styrke på omkring 122 DB, kan jeg google mig til.
Man regner 137 DB som akut høreskadende. Man regner smertegrænsen for at ligge omkring 120 DB for de fleste mennesker. Ved omkring 150 DB sprænger de flestes trommehinder og man plejer at sige at styrker omkring 185-200 DB er potentielt dødelige for mennesker. Set i det lys virker en styrke på 122 DB ganske fornuftigt.
Der er dog et aber dabei: Hvis du installerer en alarm med en markant højere (og derved akut høreskadende eller ligefrem potentielt livsfarlig) alarm end normen, så vil du givetvis på et tidspunkt bevæge dig fra at have installeret en alarm til at have installeret en fælde med det formål at skade personen som udløser den. Hvis anklagemyndigheden vælger at rejse sag mod dig ud fra den vinkel, så skal du være forberedt på at forklare en dommer den tekniske nødvendighed af at lige netop dit alarmsystem skulle have en højere alarm end normen - og dén tror jeg at man får svært ved at løfte (ikke mindst når branchen har et anbefalet niveau), navnlig hvis personen som har udløst alarmen har lidt permanent høreskade af det.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-
Raptor357
- Platin Member

- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Det fantastiske må være at installere en alarm der starter på 110dB inde i huset, og så øger lydstyrken omkring 10dB hvert tiende sekund. Sluttende ved 125dB ved havelågen...

Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
C-X
- Platin Member

- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Det ødelægger ligesom min plan om snubletråd og lidt reservedele fra en udrangeret Leopardtank

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
Flugteren
- Platin Member

Elbæk skrev: ↑15. dec 2019, 18:57
Der findes, såvidt jeg kan finde, ingen lovbundne regler for hvor høj en lydstyrke en alarm må have. Almer med lydstyrke op imod 130 DB er ikke usædvanligt. Branchen anbefaler en styrke på omkring 122 DB, kan jeg google mig til.
Man regner 137 DB som akut høreskadende. Man regner smertegrænsen for at ligge omkring 120 DB for de fleste mennesker. Ved omkring 150 DB sprænger de flestes trommehinder og man plejer at sige at styrker omkring 185-200 DB er potentielt dødelige for mennesker. Set i det lys virker en styrke på 122 DB ganske fornuftigt.
Der er dog et aber dabei: Hvis du installerer en alarm med en markant højere (og derved akut høreskadende eller ligefrem potentielt livsfarlig) alarm end normen, så vil du givetvis på et tidspunkt bevæge dig fra at have installeret en alarm til at have installeret en fælde med det formål at skade personen som udløser den. Hvis anklagemyndigheden vælger at rejse sag mod dig ud fra den vinkel, så skal du være forberedt på at forklare en dommer den tekniske nødvendighed af at lige netop dit alarmsystem skulle have en højere alarm end normen - og dén tror jeg at man får svært ved at løfte (ikke mindst når branchen har et anbefalet niveau), navnlig hvis personen som har udløst alarmen har lidt permanent høreskade af det.
Hvis 150 dB sprænger trommehinden hos de fleste, hvorfor er der så mange jægere, som affyrer udæmpede 7mm Rem Mags, .30-06'er og .300 Winnies af på jagt uden høreværn? Samtlige jagtrifler afgiver mere end 150 dB, og nogle af de kortere rifler i magnum kaliber kan godt snige sig over 170 dB.
Jeg siger ikke, at det ikke er akut høreskadende (for det er det), og man bør ikke affyre udæmpede rifler uden høreværn, men ligefrem sprænge trommehinden?
Eller er det bare mig, der tager fejl?
-
Elbæk
- Platin Member

Flugteren skrev: ↑15. dec 2019, 19:21
Elbæk skrev: ↑15. dec 2019, 18:57
Hvis 150 dB sprænger trommehinden hos de fleste, hvorfor er der så mange jægere, som affyrer udæmpede 7mm Rem Mags, .30-06'er og .300 Winnies af på jagt uden høreværn? Samtlige jagtrifler afgiver mere end 150 dB, og nogle af de kortere rifler i magnum kaliber kan godt snige sig over 170 dB.
Jeg siger ikke, at det ikke er akut høreskadende (for det er det), og man bør ikke affyre udæmpede rifler uden høreværn, men ligefrem sprænge trommehinden?
Eller er det bare mig, der tager fejl?
Et udæmpet riffelskud ligger typisk mellem 140 og 170 db. Et kaliber 12 haglskud ligger typisk omkring 155 db, men mundingsknaldet - med mindre du foretager dig noget virkelig dumt - er i så tilpas afstand fra dit øre, at du ikke modtager lydens fulde skadevirkning. Er du derimod uheldig og skytten ved siden af dig knalder et skud af, med mundingen lige ved siden af dit ubeskyttede øre, så er der en overvejende risiko for at det koster en sprængt trommehinde når vi kommer op over de 150 DB, for nogle vil grænsen ligge lidt lavere, for nogle lidt højere.
Når vi taler om lyd og akut skadevirkning, så betyder relativt korte afstande meget.
I eksemplet med alarmen er det heller ikke uvæsentligt om man står lige ved siden af en enhed som udsender 122 DB eller om man står i den anden ende af rummet eller i et andet rum i huset. Derfor vil de fleste alarmfirmaer søge at installere lydenhederne således at mest muligt areal dækkes af højest mulig effekt - og det gør de fordi alarmens sekundære formål er at gøre det så ubehageligt som muligt for indbrudstyven at befinde sig i huset (vi bevæger os instinktivt væk fra meget høje lyde, ikke mindst vedvarende) - det primære formål er naturligvis at varsko om tyvens tilstedeværelse samt at gøre denne opmærksom på at denne er blevet konstateret.
-
Langenge
- This member is

- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 428 times
Den sirene, som jeg har koblet til mit primære alarmanlæg, sidder på loftet, og ifølge det der er trykt på den, så sender den ud med 165 db.
Jeg skal hilse og sige, at står man nede i stueetagen, så er den stadig så kraftig, at man ikke kan holde det ud i mange sekunder ad gangen. Jeg skal faktisk gerne helt udenfor og omkring ned til min postkasse (cirka 30 meter væk) før jeg ikke får ringen for ørerne.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
Slettet bruger
Langenge skrev: ↑15. dec 2019, 19:57
Den sirene, som jeg har koblet til mit primære alarmanlæg, sidder på loftet, og ifølge det der er trykt på den, så sender den ud med 165 db.
Jeg skal hilse og sige, at står man nede i stueetagen, så er den stadig så kraftig, at man ikke kan holde det ud i mange sekunder ad gangen. Jeg skal faktisk gerne helt udenfor og omkring ned til min postkasse (cirka 30 meter væk) før jeg ikke får ringen for ørerne.
Nu vi er kommer lidt of topic.
Jeg satte for nyligt 14 volt til en sirene fra en bil alarm i mit værksted. Det var ulideligt højt og jeg blev ret chokeret hvor høj lyd sådan en lille sirene kunne producere og jeg ville være flygtet ud af rummet havde jeg ikke kunne slukke den hurtigt.
(jeg skulle bare lige se om den virkede) så jeg tror godt på at det slet ikke er hverken umuligt eller svært at lave sirener med over 160 DB og jeg kan også godt forstå hvorfor man ikke sætter sirener af den størrelse op.
Tænk hvis den gik af ved en fejl og man blev døv af det.
-
Boggieman
- Silver Member

- Interesser: Skydning generelt
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 7 times
Slettet bruger skrev: ↑15. dec 2019, 22:14
Langenge skrev: ↑15. dec 2019, 19:57
Nu vi er kommer lidt of topic.
Jeg satte for nyligt 14 volt til en sirene fra en bil alarm i mit værksted. Det var ulideligt højt og jeg blev ret chokeret hvor høj lyd sådan en lille sirene kunne producere og jeg ville være flygtet ud af rummet havde jeg ikke kunne slukke den hurtigt.
(jeg skulle bare lige se om den virkede) så jeg tror godt på at det slet ikke er hverken umuligt eller svært at lave sirener med over 160 DB og jeg kan også godt forstå hvorfor man ikke sætter sirener af den størrelse op.
Tænk hvis den gik af ved en fejl og man blev døv af det.
hvis det er tilpas højt så man lige akkurat kan holde det ud imens man holder sig for ørerne kan man sku ikke slæbe et fladskørms tv ud af hytten

Ved siden af er også at ramme.
Der er altid mest plads uden om midten
-
Raptor357
- Platin Member

Lydtryk opgives typisk på 1m afstand, undtagelsen er høretelefoner.
Hvis man nu antager at lydgiveren spreder lyden fuldstændigt perfekt i alle retninger, så har jeg på nettets mørkeste sider fundet at 160dB betyder at der leveres 10.000W lyd, så må 165dB svare til omkring 35.000w i ren lyd. så er der effektiviteten. den er meget variabel, men 165dB fra en sirene, det er ekstremt imponerende. det må være reklame dB.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
Slettet bruger
Raptor357 skrev: ↑15. dec 2019, 22:32
Hvis man nu antager at lydgiveren spreder lyden fuldstændigt perfekt i alle retninger, så har jeg på nettets mørkeste sider fundet at 160dB betyder at der leveres 10.000W lyd, så må 165dB svare til omkring 35.000w i ren lyd. så er der effektiviteten. den er meget variabel, men 165dB fra en sirene, det er ekstremt imponerende. det må være reklame dB.
Så vidt jeg er orrinterret så er det stærkt afhængigt af hvilken frekvens du vælger at sende lyd afsted på.
-
Raptor357
- Platin Member

dB i lyd er relativ og er typisk også vægtet. Det man måler i er tryk. Så det er meget muligt, men jeg tror det ikke.
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
Jeg var engang i et datacenter hvor der gik en brændalarm, og hvor sirenen sad lige over udgangsdøren, og der var lydtrykket så kraftigt - og direkte smertefuldt - at vi måtte holde os for ørene da vi forlod rummet.
Den eneste anden gang hvor jeg har oplevet et lydniveau der overskred smertegrænsen var da jeg skød med forsvarets 9mm tjenestepistol, og efter at have forladt skydelinjen gik tilbage og glemte at tage ørepropperne i igen.
Endnu mere
Næsten hver gang jeg ser film hvor folk plaffer løs indendørs med 9mm, tænker jeg på at ingen af dem nogen sinde har gjort det i virkeligheden - alene på grund af lydniveauet.
Peter
-
Fast Fumble
- Moderator

- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
-
Kontakt:
PSindrup skrev: ↑16. dec 2019, 08:57
Næsten hver gang jeg ser film hvor folk plaffer løs indendørs med 9mm, tænker jeg på at ingen af dem nogen sinde har gjort det i virkeligheden - alene på grund af lydniveauet.
Det ødelægger mange film for mig!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
-
Flugteren
- Platin Member

Fast Fumble skrev: ↑16. dec 2019, 10:42
Enig. Og samtidigt kan de føre en samtale i normalt toneleje umiddelbart efter skudepisoden, selvom alting bør ringe i ørerne og være smertende.
-
Epae
- Platin Member

- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 129 times
Flugteren skrev: ↑16. dec 2019, 11:07
Enig. Og samtidigt kan de føre en samtale i normalt toneleje umiddelbart efter skudepisoden, selvom alting bør ringe i ørerne og være smertende.
En af de ting med f.eks. Black Hawk Down hvor den ene bliver gjort godt og grundigt døv af en lille SAW. Små detaljer ;) (selvom man vist nok kan se at det er løse skud der er i bæltet kort tid inden)
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
-
Langenge
- This member is

- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 428 times
Raptor357 skrev: ↑15. dec 2019, 22:32
Jeg er 99% sikker på, at der står 165 db på sirenen.
Men når I tvivler, så kommer jeg selvfølgelig selv i tvivl. Jeg vil gå op på loftet senere i dag og se efter.
Men det kan også være "reklame db" som du selv nævner

Jeg har ikke mulighed for at måle det.
Den gamle, der var i huset da jeg flyttede ind, stod der vist 110 db på.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
Er der nogen af jer der har haft fingeren på aftrækkeren på jeres peberspray i en situation du så som potientielt "skarp"?
Superbowl Sunday kl. 3 om natten kørte der en fremmed bil ind i vores gårdsplads. Vi bor nede af en 300 lang grusvej og vi er kun 3 parceller, så vi har rimeligt godt styr på hvem der kommer og går, og hvem der har noget at gøre her. Så det virkede en anelse suspekt.
Bilen kører igen, men kommer tilbage efter ca. 5 minutter. Nu syntes jeg sgu det bliver lige en anelse for mystisk til min smag ...
Pebersprayen står strategisk placeret lige over hoveddøren, så med den I hånden (som er i jakkelommen) åbner jeg døren for at se hvad i alverden der forgår kl. 3 om natten her ude på bøh-landet.
I lige præcis den situation var det en rar og tryg fornemmelse at have et lovligt (og ikke dødeligt) værnemiddel indenfor rækkevidde.
Situationen udviklede sig heldigvis ikke, og har formodentligt bare været et spørgsmål om at nogen var kørt forkert, for bilen fortsatte til sidst ned for enden af vejen til den sidste nabo.
Peter
-
Caspian1911
- Moderator

- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 196 times
Afskydning af et enkelt 357Mag i et lille kælderrum med kun fingre i ørerne

er en meget dårlig ide, har jeg hørt.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
Greyberd63
- Platin Member

- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 272 times
- Been thanked: 162 times
Caspian1911 skrev: ↑14. feb 2020, 17:38
Afskydning af et enkelt 357Mag i et lille kælderrum med kun fingre i ørerne

er en meget dårlig ide, har jeg hørt.
Lille hoved, meget store hænder !!, eller var du ikke alene i det lille kældrerum.
Mvh
Grey