ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 162 times

Re: ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro

Indlæg af Greyberd63 » 5. mar 2020, 14:43

Luluselsker skrev:
5. mar 2020, 13:24
OverSjanten skrev:
5. mar 2020, 12:44
Luluselsker skrev:
5. mar 2020, 12:37

Man må da håbe det er pr hver medarbejder de 50 ansøgninger fpr ellers er det sateme sløvt med 1 ansøgning på 8timers arbejdsdag !
Det var pr. medarbejder.
Hun sagde at de vist behandlede ca 140.000 regulære våbenansøgniner årligt, + alt det andet våbenrelaterede.
(Jeg så vist en artikel om emnet, fra Jægerforbundet et sted.)
Mu er jeg lidt lusen mellem negle for har familie der MEN

Så burde det satme heller ikke ta 20 dage lad os bare sige 140000/52 =2692 DERI IKKE FRAREGNET HELLIGDAGE lad os derfor afrubde og sige 2700 om ugen det gir 540 om dagen fordelt på 50 er det 10.8 pr mand pr dag
Dvs vi runder op og siger 11 pr 8timers vagt som vi naturligvis trækker 45min til pauser fra det gir 1 sag pr 40 minutter (min hovedregning kan fejle lidt tog ikke lige den digitale til hjælp)

Lad os så hurtigt regne ud at hver 40ende minut får de en betalt tilladelse af 840/420kr igennem
Kort sagt
11sager af 840kr =9240kr om dagen pr mand i kassen
Eller
11 sager af 420kr = 4620kr l. Dagen pr mand i kassen

Lad os så sige en sagsbehandler for hvad 130kr i timen i løn før skat.... så er det sq ikke en dårlig forretning i betragtning af vi betaler for sagsbehandlingen ikke for tilladelsen
Husk lige ferie, og folk kan jo blive syge, eller skal på kurser, måske holder de også møder

Mvh
Grey

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af Luluselsker » 5. mar 2020, 14:48

Wengel skrev:
5. mar 2020, 13:36
tænk hvor mange ansøgninger der kunne spares hvis man ikke skulle have:
  • special tilladelse til en lyddæmper til et våben/kaliber man allerede har våbentilladelse til.
  • importtilladelse til at indkøbe nogle projektiler eller andet til genladning fra sverige/tyskland o.l.
  • importtilladelse til reservedele (excl løb/lås) til våben man allerede har tilladelse til, eller ikke kræver tilladelse (vekselsæt)
  • haglvåben ikke kun er gyldige i 1 år af gangen i våbenpasset.
Er sikker på der er mange andre elementer jeg har glemt, men man kunne vel blive ved.
Der må spildes så mange mandetimer på den slags hver eneste dag - og samtidig skal rigspolitiet skæres ned.
Den med haglvåben i passet blir svær da haglbøsse retten følger jagttegnet spm kun er gyldigt 1 år af gangen
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 5. mar 2020, 14:50

Greyberd63 skrev:
5. mar 2020, 14:43
Luluselsker skrev:
OverSjanten skrev:
5. mar 2020, 12:44
Luluselsker skrev:
5. mar 2020, 12:37

Man må da håbe det er pr hver medarbejder de 50 ansøgninger fpr ellers er det sateme sløvt med 1 ansøgning på 8timers arbejdsdag !
Det var pr. medarbejder.
Hun sagde at de vist behandlede ca 140.000 regulære våbenansøgniner årligt, + alt det andet våbenrelaterede.
(Jeg så vist en artikel om emnet, fra Jægerforbundet et sted.)

Så burde det satme heller ikke ta 20 dage lad os bare sige 140000/52 =2692 DERI IKKE FRAREGNET HELLIGDAGE lad os derfor afrubde og sige 2700 om ugen det gir 540 om dagen fordelt på 50 er det 10.8 pr mand pr dag
Dvs vi runder op og siger 11 pr 8timers vagt som vi naturligvis trækker 45min til pauser fra det gir 1 sag pr 40 minutter (min hovedregning kan fejle lidt tog ikke lige den digitale til hjælp)

Lad os så hurtigt regne ud at hver 40ende minut får de en betalt tilladelse af 840/420kr igennem
Kort sagt
Eller

Lad os så sige en sagsbehandler for hvad 130kr i timen i løn før skat.... så er det sq ikke en dårlig forretning i betragtning af vi betaler for sagsbehandlingen ikke for tilladelsen
Husk lige ferie, og folk kan jo blive syge, eller skal på kurser, måske holder de også møder

Mvh
Grey
Well hurtig beregning ud fra en præmise der hedder 130kr i timen pr mand og en indtjening minimum 420kr pr sag så betaler vi for 2.15 mandetimer mere end der benyttes fpr at lave det ergo er der overskud lønudgift pr tilladelse af 420kr på 290kr til sagsbehandling...

Så ind til de sænker afgiften til 130kr for den time den tager at lave (ikke engang en time ) så tænker jeg at retten til at klage stadig tilfalder os som slutbrugere
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 114 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 5. mar 2020, 15:18

Luluselsker skrev:
5. mar 2020, 14:48
Wengel skrev:
  • special tilladelse til en lyddæmper til et våben/kaliber man allerede har våbentilladelse til.
  • importtilladelse til at indkøbe nogle projektiler eller andet til genladning fra sverige/tyskland o.l.
  • importtilladelse til reservedele (excl løb/lås) til våben man allerede har tilladelse til, eller ikke kræver tilladelse (vekselsæt)
Er sikker på der er mange andre elementer jeg har glemt, men man kunne vel blive ved.
Der må spildes så mange mandetimer på den slags hver eneste dag - og samtidig skal rigspolitiet skæres ned.
Den med haglvåben i passet blir svær da haglbøsse retten følger jagttegnet spm kun er gyldigt 1 år af gangen
Jeps jeg ved godt begrundelsen for det, men jeg er overbevist om at man nok godt kunne komme med en smartere løsning. Man mister jo også tilladelsen til sin jagtriffel hvis man ikke fornyer sit jagttegn selvom våbentilladelsen er gyldig i 10 år.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 5. mar 2020, 15:20

Wengel skrev:
5. mar 2020, 15:18
Luluselsker skrev:
Wengel skrev:
Jeps jeg ved godt begrundelsen for det, men jeg er overbevist om at man nok godt kunne komme med en smartere løsning. Man mister jo også tilladelsen til sin jagtriffel hvis man ikke fornyer sit jagttegn selvom våbentilladelsen er gyldig i 10 år.
Ja bestemt ... jeg foreslår som altid en våben bruger licens der skal dække alle våben
Herefter vil jagttegnet udelukkende dække for jagt og ikke pver våben derubder

Samtidigt skal der chip på våbe bruger licensen således direkte digital omreg mjligtgøres

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 106 times

Indlæg af LJ » 5. mar 2020, 16:03

Luluselsker skrev:
Wengel skrev:
Ikke helt. Retten til at eje haglvåben består selvom man ikke løser jagttegn i f.eks 2 år. Så længe man kan opnå samtykke kan man beholde sine haglvåben. Man skal dog løse jagttegn min. hvert 10. år for fortsat at være jagttegnsberettiget.
Anderledes forholder det sig med rifler. Der kommer kravet med at jagttegn skal indløses hvert år for fortsat at beholde våbentilladelserne.
Senest rettet af LJ 5. mar 2020, 21:19, rettet i alt 1 gang.

KenP
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af KenP » 5. mar 2020, 16:17

Luluselsker skrev:

Kort sagt
Eller

Sikker på de gerne vil have en ansøgning, hvis du vil arbejde under den præmis, samt de 140.000 var kun våbenansøgninger, også kom der alt det andet...

(indrømmet, jeg kunne ikke gide drikke kaffe til 130 i timen (måske min nattesøvn jeg kan få til den timepris)) for hvis 130 er udgiften, så er det lige omkring en timeløn på 100,- plus øvrige hale ydelse, så er vi på 130,-)

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 5. mar 2020, 16:42

Wengel skrev:
Hvis vi skulle være rigtigt effektive, så droppede vi alt det med “selvstændige” våbentilladelser udover jagttegnet/SKV-kortet. Med et af disse kort bør man kunne gå ned til enhver våbenforhandler, udvælge sig et våben indenfor lovens muligheder, lade det blive digitalt registreret i éns personlige, online-våbenskab og så tage våbnet med hjem.

Et digitalt system kunne sagtens køre et lille baggrundstjek, når kunden har udvalgt et specifikt våben. Hvis systemet siger “GODKENDT”, så kan forhandleren så selv gå ind og overføre våbnet fra sit online-våbenskab til kundens. Siger systemet “IKKE-GODKENDT”, så skal der en manuel vurdering fra Rigspolitiet ind over, som tager den endelige beslutning.

På den måde kunne man både fjerne eventuelle svingende “forvaltninger” fra etatens side af, man ville lette papirarbejdsgangen betydeligt og både våbenejeren og staten ville have et organiseret overblik over, hvad og hvor meget den enkelte våbenejer ligger inde med. Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvorfor man i 2020 accepterer papirlapper som tilladelser. Eller, hvorfor vi jægere accepterer det. Skyttefolket har jo løst det. Danmarks Jægerforbund burde have presset mere for en bedre løsning for mange år siden (og ja, jeg er medlem, så jeg må godt stikke til dem).

Endvidere skulle man få opdateret den våbenlov, så det er klart og tydeligt, hvad man må eje af halvautomatiske rifler. Fjern “særlige omstændigheder” og sig f.eks. maks tre halvautomatiske rifler. Intet om kaliber. Det vil jeg foretrække i forhold til skiftende forvaltningspraksis, hvor man pludselig ikke må eje et våben, man har haft tilladelse til i flere år.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 5. mar 2020, 17:41

Ansøgning om tilladelse til genopladning af ammunition.
Indsendt til PAC: 1/2/20
Udstedt: 25/2/20
Modtaget med posten: 5/3/20

Så det kunne have været værre.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 5. mar 2020, 18:53

Flugteren skrev:
5. mar 2020, 16:42
På den måde kunne man både fjerne eventuelle svingende “forvaltninger” fra etatens side af, man ville lette papirarbejdsgangen betydeligt og både våbenejeren og staten ville have et organiseret overblik over, hvad og hvor meget den enkelte våbenejer ligger inde med.
Man skal ikke undervurdere den kraft hvormed embedsværket værner om eget beslutningsrum og om egne årsværk.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 5. mar 2020, 18:59

Kalthoff skrev:
5. mar 2020, 18:53
Flugteren skrev:
5. mar 2020, 16:42
På den måde kunne man både fjerne eventuelle svingende “forvaltninger” fra etatens side af, man ville lette papirarbejdsgangen betydeligt og både våbenejeren og staten ville have et organiseret overblik over, hvad og hvor meget den enkelte våbenejer ligger inde med.
Man skal ikke undervurdere den kraft hvormed embedsværket værner om eget beslutningsrum og om egne årsværk.
Burde der så ikke komme en voksen til stede, og få ryddet op i tingene??

Sorry for :offtopic:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 11 times

Indlæg af SKS » 5. mar 2020, 19:24

Kan man ringe og høre på en tilladelse ens våbenpusher har indsendt eller er det våbenhandleren jeg skal have til at rykke for den? Venter snart på 7. uge på lyddæmper tilladelse..
Quando Omni Flunkus Moritati

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 5. mar 2020, 19:52

SKS skrev:
5. mar 2020, 19:24
Kan man ringe og høre på en tilladelse ens våbenpusher har indsendt eller er det våbenhandleren jeg skal have til at rykke for den? Venter snart på 7. uge på lyddæmper tilladelse..
Er indsendt i dit navn og cpr så du kan sagtens høre

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 5. mar 2020, 19:54

SKS skrev:
Har prøvet. Men nej pga GDPR samt de ved ikke reelt hvem du er.
Vedr GDPR så lidt unerligt vil de gerne have at man notere cpr nummer på køber eller sælger nå ens våbensamler liste opdateres.....
I love skal man kun kontrolere personens tilladelse og id.. Igen stiller de krav udover love...

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 5. mar 2020, 20:53

Ped skrev:
5. mar 2020, 19:54
SKS skrev:
Har prøvet. Men nej pga GDPR samt de ved ikke reelt hvem du er.
Vedr GDPR så lidt unerligt vil de gerne have at man notere cpr nummer på køber eller sælger nå ens våbensamler liste opdateres.....
I love skal man kun kontrolere personens tilladelse og id.. Igen stiller de krav udover love...
Ja den kan man satme hurtigt brænde nallerne på ! Havde en glatløbet der hang Længe grundet nye ejers anmeldelde var gået død i systemet ifbm sammenlægning til PAC 😂 jeg fik satme mange sjove meldinger om at skulle notere hvem hvorxhvornår osv på køber... spring op og fald ned på det

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 11 times

Indlæg af SKS » 6. mar 2020, 20:29

Det blev så ikke aktuelt at ringe, den lå i postkassen i dag efter 6 uger, 5 til PAC og en til pestnords fine service.
Quando Omni Flunkus Moritati

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Leon » 11. mar 2020, 15:17

Har fået tilladelse i dag.

PAC har brugt præcist 4 uger på at udstede tilladelse, og det synes jeg sørme er fint Præmie til PAC :numberone:

Til gengæld skal PestNord have ris i den store stil, for tilladelsen er sendt fra PAC den 3. marts og først modtaget den 11. marts :puke:

Tænk, der var engang, hvor Post Danmark havde dag til dag levering af almindelige breve :cry:
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Langenge » 12. mar 2020, 07:49

Har de hjemmearbejdspladser ved PAC?
Jeg har en ansøgning liggende ved dem...
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Sortseer » 12. mar 2020, 08:24

Pis. Jeg har to liggende.

Ak, dommedag er nær.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Halvautomat » 12. mar 2020, 18:58

Er der nogen der ved om de arbejder hjemmefra???

Tilladelser skal så stadig sendes manuelt.... med pest Nord.. med op til 12 dage rundt i kongeriget!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 13. mar 2020, 08:05

ser ud til at PAC også er lukket nu.
Screenshot_10.png
Screenshot_10.png (246.35 KiB) Vist 9335 gange
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 13. mar 2020, 08:53

Hvis PAC er lukket, betyder det så, at vi ikke behøver tilladelser? :inspect: :giggle:

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 13. mar 2020, 09:44

Halvautomat skrev:
12. mar 2020, 18:58
Er der nogen der ved om de arbejder hjemmefra???

Tilladelser skal så stadig sendes manuelt.... med pest Nord.. med op til 12 dage rundt i kongeriget!
Ingen hjemmearbejde
Der er officielt lukket Till further notice

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 13. mar 2020, 13:08

Wengel skrev:
13. mar 2020, 08:05
ser ud til at PAC også er lukket nu.
Screenshot_10.png
Mon ikke man rykker rundt på personalet, så de laver det mest vigtige, set i forhold til de udfordringer politi'et nu står overfor.

Dertil høre vel ikke våbentilladelser, sådan set lidt fra oven af.

De fleste skydeklubber er vel også lukket nu, det er jo det DGI/Union har anbefalet.

mvh
grey

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 13. mar 2020, 13:13

Greyberd63 skrev:
13. mar 2020, 13:08
Mon ikke man rykker rundt på personalet, så de laver det mest vigtige, set i forhold til de udfordringer politi'et nu står overfor.

Dertil høre vel ikke våbentilladelser, sådan set lidt fra oven af.
Nu er det jo ikke betjente der sidder med sagerne længere, men kontoransatte. Men hvis man ikke er sat op til at kunne håndtere hjemmearbejde, f.eks. ud fra et sikkerhedsperspektiv, så er det nok ikke nemt at lave om på, på et par dage.

Og selv om skytteforeningerne holder lukket, så er der stadig tilladelser som udløber og skal fornyes. Man kan håbe at Politiet og SKV vil udvise forståelse overfor en evt. kortvaring overskridelse, men hvem ved :???:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Besvar