Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Kleth » 10. mar 2020, 11:27

5min før jeg landede på kontoret hos en klient, der fik jeg at vide at min hustru muligvis havde været udsat for Corvid-19 smitte og efter en kort samtale med en af mine chefer blev vi enige om at jeg drejede rundt og tog hjem igen og bliver her indtil vi finder ud af om hun kvalificerer til at skulle i karantæne :impatient:

Skal vi i karantæne, så håber jeg at jeg har hylstre og krudt nok
genopladning.gif
genopladning.gif (8.69 KiB) Vist 15209 gange
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af DB89 » 10. mar 2020, 11:48

Kleth skrev:
10. mar 2020, 11:27
5min før jeg landede på kontoret hos en klient, der fik jeg at vide at min hustru muligvis havde været udsat for Corvid-19 smitte og efter en kort samtale med en af mine chefer blev vi enige om at jeg drejede rundt og tog hjem igen og bliver her indtil vi finder ud af om hun kvalificerer til at skulle i karantæne :impatient:

Skal vi i karantæne, så håber jeg at jeg har hylstre og krudt nok genopladning.gif
Ellers må du få en venlig NVF'er til at stille nogen ved din hoveddør. :biggrin:

I koncernen jeg arbejder for er det meldt ud, at udlandsrejser i forbindelse med arbejde kun må foretages, hvis de er forretningskritiske.
Har lige hørt, at en af vores danske IT-leverandører af deres amerikanske moderselskab har fået ordre på, at der ikke må foretages kundebesøg osv.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 10. mar 2020, 11:58

Leon skrev:
10. mar 2020, 11:19
Fra DR:
Fly fra Norditalien må ikke lande i Danmark

Der må fra i dag ikke længere lande fly i Danmark fra de områder i verden, hvor situationen lige nu er 'rød' på grund af coronasmitte, fortæller Mette Frederiksen (S).

Det gælder blandt andet fra Iran, Norditalien og dele af Østrig.
Hvorfor iværksatte man ikke det tiltag for 14 dage siden, og i det mindste inden en stor del af Danmark tog på vinterferie sydpå ? Det burde jo være evident - selv for lægmænd uden sundhedsfaglig kundskaber - at det ville have været et korrekt tiltag at foretage - eller som det mindre i det mere, at man i det mindste have foretaget temperaturscreeninger af folk der landede i DK fra risikolande.

Det er for lidt og for sent :mad: :angry:
Uden at have hårde facts til rådighed, så er jeg overbevist om at man for 14 dage siden ville have betragtet det som en (ekstrem) overreaktion.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 10. mar 2020, 12:04

Flugteren skrev:
10. mar 2020, 11:10
Kenneth Jensen skrev:
10. mar 2020, 10:59
Flugteren skrev:
10. mar 2020, 10:50
Ras.Killing skrev:
10. mar 2020, 10:40
I Italien skal lægerne nu vælge imellem hvilke patienter, der kan få intensiv behandling :thumbdown:

Fra sundhedspolitisk tidsskrift.

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/n ... dling.html
Det sker jo også herhjemme. En 80-årig får ikke samme prioritet som en 25-årig med samme sygdom. Det kolde faktum er, at prioritetsbehandling er nødvendigt i sådanne situationer. Da de fleste indlagte er ældre, så skelner man typisk mellem ældre (uden andre skavanker og ellers godt helbred) og ældre (med i forvejen nedsat immunforsvar/sygdom). Den første gruppe får prioriteret behandling over den sidste.
Jeg vidste godt at folk med "selvforskyldte" problemer som rygning og overvægt i nogle tilfælde nægtes behandling indtil de er stoppet med at ryge, eller de har tabt sig, men jeg troede faktisk at netop svage/gamle patienter fik første prioritet i alle andre tilfælde.

Hilsen Kenneth
Sådan forholder det sig ikke. F.eks. vil en yngre person i mange tilfælde have fortrinsret til et nyt organ i forhold til en ældre person, som mangler samme organ. Man laver en analyse af personens fremtidsmuligheder, nytteevne i samfundet samt fremtidsomkostninger for samfundet, og vurderer prioriteten på baggrund af dette.
<snip>
Denne sondring er man allerede begyndt på i Italien :cry:

https://www.bt.dk/udland/italiens-front ... uger-siden

Peter

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af LundJensen » 10. mar 2020, 12:10

PSindrup skrev:
10. mar 2020, 12:04
Flugteren skrev:
10. mar 2020, 11:10
Kenneth Jensen skrev:
10. mar 2020, 10:59
Flugteren skrev:
10. mar 2020, 10:50
Ras.Killing skrev:
10. mar 2020, 10:40
I Italien skal lægerne nu vælge imellem hvilke patienter, der kan få intensiv behandling :thumbdown:

Fra sundhedspolitisk tidsskrift.

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/n ... dling.html
Det sker jo også herhjemme. En 80-årig får ikke samme prioritet som en 25-årig med samme sygdom. Det kolde faktum er, at prioritetsbehandling er nødvendigt i sådanne situationer. Da de fleste indlagte er ældre, så skelner man typisk mellem ældre (uden andre skavanker og ellers godt helbred) og ældre (med i forvejen nedsat immunforsvar/sygdom). Den første gruppe får prioriteret behandling over den sidste.
Jeg vidste godt at folk med "selvforskyldte" problemer som rygning og overvægt i nogle tilfælde nægtes behandling indtil de er stoppet med at ryge, eller de har tabt sig, men jeg troede faktisk at netop svage/gamle patienter fik første prioritet i alle andre tilfælde.

Hilsen Kenneth
Sådan forholder det sig ikke. F.eks. vil en yngre person i mange tilfælde have fortrinsret til et nyt organ i forhold til en ældre person, som mangler samme organ. Man laver en analyse af personens fremtidsmuligheder, nytteevne i samfundet samt fremtidsomkostninger for samfundet, og vurderer prioriteten på baggrund af dette.
<snip>
Denne sondring er man allerede begyndt på i Italien :cry:

https://www.bt.dk/udland/italiens-front ... uger-siden

Peter

Og denne prioritering blev også stillet i udsigt herhjemme på pressemødet i dag kl 11 - hvis vi nåede det kritiske punkt indenfor sundhedsvæsenet i DK
Ministrene var dog som sædvanlig uvillige til at sætte tal på hvornår kapaciteten i sundhedsvæsenet er opbrugt, men de nævnte at de er ved at opmande beredskabet med pensioneret sundhedspersonlae og studerende så de tager vist endelig situationen alvorligt

Personligt er jeg selv grounded på kontoret (ingen rejser udenfor DK før situationen er normaliseret) - så jeg ser frem til endelig at være i DK hele bukkejagten :thumbup:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Kleth » 10. mar 2020, 12:11

DB89 skrev:
10. mar 2020, 11:48
I koncernen jeg arbejder for er det meldt ud, at udlandsrejser i forbindelse med arbejde kun må foretages, hvis de er forretningskritiske.
Har lige hørt, at en af vores danske IT-leverandører af deres amerikanske moderselskab har fået ordre på, at der ikke må foretages kundebesøg osv.
Vi har haft den begrænsning de sidste 14 dage og vi har måtte aflyse træning, forretningsrejser og konferencer - Jeg havde ellers muligheden for at skulle havde været til San Francisco :wall: og det bliver en virtuel konference nu :grimasse:
Alle vores ansatte der føler sig sløje eller bare føler behov har topledelsens opbakning til frivillig karantæne :respekt:
Og vi må ikke give hånd, :Hug: eller kysse på arbejde :nutkick: . . . . . Men alt i alt er det nu meget godt at være i en branche hvor meget kan gøres remote :rock:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Flugteren » 10. mar 2020, 12:12

Ved begyndelsen af sygdomsudbrud kan man ikke gøre ret meget andet end at være reaktiv. Man kan ikke lukke et land ned, hver gang vi har udbrud af sygdom - og for fjorten dage siden havde Italien kun nogle hundrede cases med et encifret antal døde. Nu har de over 500 døde og +10k smittede.

Situationen udvikler sig voldsomt lige nu, og jeg er sikker på, at DK snart ligner Tyskland (over 1000 smittede, enkelte døde). Når vi gør det, så tror jeg myndighederne iværksætter nogle helt andre værktøjer. I mine øjne vil det være logisk at lukke barer, uddannelsesinstitutioner, anbefale at afholde sig fra indendørs sportsaktiviteter, arbejde hjemmefra i videst muligt omfang og undgå nærkontakt med andre end sin nærmeste familie.

På mit studie har vi en planlagt felttur i weekenden. Her er vi blevet bedt om at blive hjemme, såfremt vi blot føler os utilpas.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 10. mar 2020, 12:27

Fremskrivninger er altid spændende, men her er American hospital association's "best guess".

(AHA tjener penge på syge folk, så det er også et partsindlæg)
Vedhæftede filer
best guess oh shit.jpg
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 10. mar 2020, 12:46

Refraktorius skrev:
10. mar 2020, 12:27
Fremskrivninger er altid spændende, men her er American hospital association's "best guess".

(AHA tjener penge på syge folk, så det er også et partsindlæg)
Hvis tallene står til troende, så er det skræmmende læsning :wall:

Er der ikke nogen der kan tage oversigten med til Det Hvide Hus og vise den til Pence og Trump?

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 10. mar 2020, 12:49

PSindrup skrev:
10. mar 2020, 12:46
Refraktorius skrev:
10. mar 2020, 12:27
Fremskrivninger er altid spændende, men her er American hospital association's "best guess".
Hvis tallene står til troende, så er det skræmmende læsning :wall:
Er der ikke nogen der kan tage oversigten med til Det Hvide Hus og vise den til Pence og Trump?
Ikke nødvendigt, de har deres egne fakta.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Herluf » 10. mar 2020, 13:06

Fast Fumble skrev:
10. mar 2020, 12:49
Ikke nødvendigt, de har deres egne fakta.
Gad at vide om en total fejlhåndtering af situationen ville være nok til at vælte ham af pinden.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 10. mar 2020, 13:16

Herluf skrev:
10. mar 2020, 13:06
Fast Fumble skrev:
10. mar 2020, 12:49
Ikke nødvendigt, de har deres egne fakta.
Gad at vide om en total fejlhåndtering af situationen ville være nok til at vælte ham af pinden.
Det er jeg helt sikker at det kunne, specielt som tingene udvikler sig i disse dage.

Omvendt, hvis krisen klinger af hen over sommeren og aktiemarkederne også retter sig, så er jeg lige så overbevist om at han vinder stort til november, for så vil han kunne hævde at det er hans fortjeneste at det igen går godt med økonomien.

Peter

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Ingsorsi » 10. mar 2020, 13:20

Nyt fra Italien
https://www.reddit.com/r/europe/comment ... _a_war_we/

Interview med italiensk læge. Skræmmende læsning.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Ingsorsi » 10. mar 2020, 13:31

Nu frarådes brug af offentlig transport i myldretiden og DSB refunderer togbilletter:

https://jv.dk/artikel/live-fra-statsmin ... -i-danmark

https://jv.dk/artikel/dsb-giver-penge-i ... -af-corona

Jeg skal bruge offentlig transport i myldretid for at komme på arbejde :wall:

Overvejer at blive hjemme på ubestemt tid. Kan nok lave 80-90 % hjemmefra uden problemer. Men pt. er tager firmaets danske ledelse det ikke alvorligt :evil: - selvom firmaets amerikanske ledelse tager det superalvorligt og beder folk blive hjemme.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Kenned » 10. mar 2020, 13:34

Ingsorsi skrev:
10. mar 2020, 13:31
Nu frarådes brug af offentlig transport i myldretiden og DSB refunderer togbilletter:

https://jv.dk/artikel/live-fra-statsmin ... -i-danmark

https://jv.dk/artikel/dsb-giver-penge-i ... -af-corona

Jeg skal bruge offentlig transport i myldretid for at komme på arbejde :wall:

Overvejer at blive hjemme på ubestemt tid. Kan nok lave 80-90 % hjemmefra uden problemer. Men pt. er tager firmaets danske ledelse det ikke alvorligt :evil: - selvom firmaets amerikanske ledelse tager det superalvorligt og beder folk blive hjemme.
Du kan glæde dig over at hvis mange andre følger opfordringen, så er der ikke så mange i myldretiden :smile:
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Ingsorsi » 10. mar 2020, 13:44

Kenneth Jensen skrev:
10. mar 2020, 13:34
Du kan glæde dig over at hvis mange andre følger opfordringen, så er der ikke så mange i myldretiden :smile:
Tjah, men det tror jeg næppe de fleste gør. Der er jo mange der har et arbejde, hvor det ikke giver mening ikke at møde op. F.eks. håndværkere og folk der står i en butik eller restaurant. Og alle mulige andre som faktisk skal producere et eller andet på et bestemt sted. De kan jo ikke blive hjemme uden at det "koster noget".

Jeg er i en branche, hvor jeg akurat lige så godt burde kunne sidde på Sydpolen eller hjemme - bare der er hurtigt net og strøm...

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 10. mar 2020, 13:48

Ingsorsi skrev:
10. mar 2020, 13:31
Nu frarådes brug af offentlig transport i myldretiden og DSB refunderer togbilletter:

https://jv.dk/artikel/live-fra-statsmin ... -i-danmark

https://jv.dk/artikel/dsb-giver-penge-i ... -af-corona

Jeg skal bruge offentlig transport i myldretid for at komme på arbejde :wall:

Overvejer at blive hjemme på ubestemt tid. Kan nok lave 80-90 % hjemmefra uden problemer. Men pt. er tager firmaets danske ledelse det ikke alvorligt :evil: - selvom firmaets amerikanske ledelse tager det superalvorligt og beder folk blive hjemme.
Det er jo helt gak-gak at de ikke har indset alvoren i Danmark :wall:

Kunne du ikke hviske til nogen af dine amerikanske kollegaer at den danske ledelse ikke tager situationen alvorligt, som så kunne lade informationen "lække" til den amerikanske ledelse?

Peter

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Cpt » 10. mar 2020, 15:04

PSindrup skrev:
10. mar 2020, 10:56
Cpt skrev:
10. mar 2020, 09:03
DB89 skrev:
9. mar 2020, 22:14
Nu har Italien så erklæret hele landet for "rød zone" med delvise udgangsforbud osv.

I dag har man så også endeligt besluttet, at passagerer i Kastrup lufthavn ikke længere må færdes frit i lufthavnsområdet, hvis de kommer for "højrisiko zoner". Jeg fatter ikke, at man ikke har indført det tidligere.
Ja det var da kun ca 14 dage for sent.. Gad vide om der faktisk er personale der sikrer dette eller om vi igen er ude i en lille printet A4 plakat på en søjle..

Lad mig gætte de danske myndigheder har stadig kun Lombardiet som højrisikozone, resten af Italien kan man bare tage på ferie i lige så tosset man vil?
Hvilket man jo også kan i Lombardiet hvis man vurderer ferie som en "nødvendighed" - det skal der såmænd nok være en del danskere der gør, den sidste tåbe er jo ikke født endnu.

Når vi nu er ved emnet Italien lyder det til at deres sundhedsvæsen er jævnt pressede:
http://www.MSN.com/da-dk/nyheder/udland ... ocid=ientp
Det triste i den sammenhæng er at det jo ikke er usandsynligt at de får 10 gange så mange smittede eller mere.
Jeg syntes ikke du giver de danske myndigheder de fortjener, og det syntes jeg ikke er klædeligt.

Det er så super nemt - og billigt - at sidde og kikke i bakspejlet og sige hvad man burde have haft gjort, for 14 dage siden.

Peter
Jeg syntes ikke der er 'klædeligt' at staten spiller hasard med danske liv fordi man er mere bange for at skulle hoste op med erstatninger.. hvis epidemiloven er skruet sammen på en sådan måde at det økonomiske perspektiv altid står øverst burde den måske skrives om, så staten kan aflyse diverse events uden selv at skulle give erstatninger, kun på den måde vil beslutningerne være saglige lægelige vurderinger uden en voldsom økonomisk bias.

Ja det er helt gratis at sige "I told you so", så det gør jeg.. og det gjorde jeg også for 14 dage siden..

nu vi er ved den kredit de danske myndigheder fortjener kan jeg oplyse at udenrigsministeriets rejsevejledninger alle dage har været vage! Da jeg selv stod på den forkerte ende af en katastrofe og kontaktede den dansk 'hotline' var der absolut ingen hjælp eller brugbar vejledning at hente.. der var blot en sekretær der noterede 'tjek' vi har været i kontakt med 2 danskere mere som ikke er døde - det lyder jo også godt i pressen, det lyder som om man aktivt gør noget..det var bestemt ikke tilfældet. Al den vejledning og hjælp vi kunne opsnappe kom fra de amerikanere vi mødte, de var veloplyste pga der faktisk var noget at hente når de kontaktede deres bagland og ambassade.

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 308
Tilmeldt: 29. mar 2005, 01:00
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 120 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Leon » 10. mar 2020, 17:14

PSindrup skrev:
10. mar 2020, 11:58
Leon skrev:
10. mar 2020, 11:19
Fra DR:
Fly fra Norditalien må ikke lande i Danmark

Der må fra i dag ikke længere lande fly i Danmark fra de områder i verden, hvor situationen lige nu er 'rød' på grund af coronasmitte, fortæller Mette Frederiksen (S).

Det gælder blandt andet fra Iran, Norditalien og dele af Østrig.
Hvorfor iværksatte man ikke det tiltag for 14 dage siden, og i det mindste inden en stor del af Danmark tog på vinterferie sydpå ? Det burde jo være evident - selv for lægmænd uden sundhedsfaglig kundskaber - at det ville have været et korrekt tiltag at foretage - eller som det mindre i det mere, at man i det mindste have foretaget temperaturscreeninger af folk der landede i DK fra risikolande.

Det er for lidt og for sent :mad: :angry:
Uden at have hårde facts til rådighed, så er jeg overbevist om at man for 14 dage siden ville have betragtet det som en (ekstrem) overreaktion.

Peter
Muligt nogle ville have betragtet det som en overreaktion, men de ansvarlige (regeringen) har ikke været opgaven voksen. Jeg kan henvise til mit indlæg fra den 1. Marts der henviser til min undrende over oplevelser i landets lufthavne herunder KBH. Lufthavn allerede i februar. Nuværende indlæg har derfor - desværre - en karakter af “ hvad sagde jeg”.
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 10. mar 2020, 17:41

Leon skrev:
10. mar 2020, 17:14
PSindrup skrev:
10. mar 2020, 11:58
Leon skrev:
10. mar 2020, 11:19
Fra DR:
Fly fra Norditalien må ikke lande i Danmark

Der må fra i dag ikke længere lande fly i Danmark fra de områder i verden, hvor situationen lige nu er 'rød' på grund af coronasmitte, fortæller Mette Frederiksen (S).

Det gælder blandt andet fra Iran, Norditalien og dele af Østrig.
Hvorfor iværksatte man ikke det tiltag for 14 dage siden, og i det mindste inden en stor del af Danmark tog på vinterferie sydpå ? Det burde jo være evident - selv for lægmænd uden sundhedsfaglig kundskaber - at det ville have været et korrekt tiltag at foretage - eller som det mindre i det mere, at man i det mindste have foretaget temperaturscreeninger af folk der landede i DK fra risikolande.

Det er for lidt og for sent :mad: :angry:
Uden at have hårde facts til rådighed, så er jeg overbevist om at man for 14 dage siden ville have betragtet det som en (ekstrem) overreaktion.

Peter
Muligt nogle ville have betragtet det som en overreaktion, men de ansvarlige (regeringen) har ikke været opgaven voksen. Jeg kan henvise til mit indlæg fra den 1. Marts der henviser til min undrende over oplevelser i landets lufthavne herunder KBH. Lufthavn allerede i februar. Nuværende indlæg har derfor - desværre - en karakter af “ hvad sagde jeg”.
Og jeg vil igen fremføre at det SÅ nemt med alle de kloge set i bakspejlet. Alle kan fortælle hvad man skulle have gjort når begivenhederne har udspillet sig (det er det samme som spåkoner benytter sig af) det er jo noget HELT andet at sidde med ansvaret og vurderer hvad er for meget og hvad er for lidt.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 10. mar 2020, 17:44

Cpt skrev:
10. mar 2020, 15:04
PSindrup skrev:
10. mar 2020, 10:56
Cpt skrev:
10. mar 2020, 09:03
DB89 skrev:
9. mar 2020, 22:14
Nu har Italien så erklæret hele landet for "rød zone" med delvise udgangsforbud osv.

I dag har man så også endeligt besluttet, at passagerer i Kastrup lufthavn ikke længere må færdes frit i lufthavnsområdet, hvis de kommer for "højrisiko zoner". Jeg fatter ikke, at man ikke har indført det tidligere.
Ja det var da kun ca 14 dage for sent.. Gad vide om der faktisk er personale der sikrer dette eller om vi igen er ude i en lille printet A4 plakat på en søjle..

Lad mig gætte de danske myndigheder har stadig kun Lombardiet som højrisikozone, resten af Italien kan man bare tage på ferie i lige så tosset man vil?
Hvilket man jo også kan i Lombardiet hvis man vurderer ferie som en "nødvendighed" - det skal der såmænd nok være en del danskere der gør, den sidste tåbe er jo ikke født endnu.

Når vi nu er ved emnet Italien lyder det til at deres sundhedsvæsen er jævnt pressede:
http://www.MSN.com/da-dk/nyheder/udland ... ocid=ientp
Det triste i den sammenhæng er at det jo ikke er usandsynligt at de får 10 gange så mange smittede eller mere.
Jeg syntes ikke du giver de danske myndigheder de fortjener, og det syntes jeg ikke er klædeligt.

Det er så super nemt - og billigt - at sidde og kikke i bakspejlet og sige hvad man burde have haft gjort, for 14 dage siden.

Peter
Jeg syntes ikke der er 'klædeligt' at staten spiller hasard med danske liv fordi man er mere bange for at skulle hoste op med erstatninger.. hvis epidemiloven er skruet sammen på en sådan måde at det økonomiske perspektiv altid står øverst burde den måske skrives om, så staten kan aflyse diverse events uden selv at skulle give erstatninger, kun på den måde vil beslutningerne være saglige lægelige vurderinger uden en voldsom økonomisk bias.

Ja det er helt gratis at sige "I told you so", så det gør jeg.. og det gjorde jeg også for 14 dage siden..

nu vi er ved den kredit de danske myndigheder fortjener kan jeg oplyse at udenrigsministeriets rejsevejledninger alle dage har været vage! Da jeg selv stod på den forkerte ende af en katastrofe og kontaktede den dansk 'hotline' var der absolut ingen hjælp eller brugbar vejledning at hente.. der var blot en sekretær der noterede 'tjek' vi har været i kontakt med 2 danskere mere som ikke er døde - det lyder jo også godt i pressen, det lyder som om man aktivt gør noget..det var bestemt ikke tilfældet. Al den vejledning og hjælp vi kunne opsnappe kom fra de amerikanere vi mødte, de var veloplyste pga der faktisk var noget at hente når de kontaktede deres bagland og ambassade.
Mener du stadig ikke at regeringen er deres ansvar bevidst?

https://www.dr.dk/nyheder/penge/hjaelpe ... milliarder

Peter

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 308
Tilmeldt: 29. mar 2005, 01:00
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 120 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Leon » 10. mar 2020, 18:17

PSindrup skrev:
10. mar 2020, 17:41
Leon skrev:
10. mar 2020, 17:14
PSindrup skrev:
10. mar 2020, 11:58
Leon skrev:
10. mar 2020, 11:19
Fra DR:
Fly fra Norditalien må ikke lande i Danmark

Der må fra i dag ikke længere lande fly i Danmark fra de områder i verden, hvor situationen lige nu er 'rød' på grund af coronasmitte, fortæller Mette Frederiksen (S).

Det gælder blandt andet fra Iran, Norditalien og dele af Østrig.
Hvorfor iværksatte man ikke det tiltag for 14 dage siden, og i det mindste inden en stor del af Danmark tog på vinterferie sydpå ? Det burde jo være evident - selv for lægmænd uden sundhedsfaglig kundskaber - at det ville have været et korrekt tiltag at foretage - eller som det mindre i det mere, at man i det mindste have foretaget temperaturscreeninger af folk der landede i DK fra risikolande.

Det er for lidt og for sent :mad: :angry:
Uden at have hårde facts til rådighed, så er jeg overbevist om at man for 14 dage siden ville have betragtet det som en (ekstrem) overreaktion.

Peter
Muligt nogle ville have betragtet det som en overreaktion, men de ansvarlige (regeringen) har ikke været opgaven voksen. Jeg kan henvise til mit indlæg fra den 1. Marts der henviser til min undrende over oplevelser i landets lufthavne herunder KBH. Lufthavn allerede i februar. Nuværende indlæg har derfor - desværre - en karakter af “ hvad sagde jeg”.
Og jeg vil igen fremføre at det SÅ nemt med alle de kloge set i bakspejlet. Alle kan fortælle hvad man skulle have gjort når begivenhederne har udspillet sig (det er det samme som spåkoner benytter sig af) det er jo noget HELT andet at sidde med ansvaret og vurderer hvad er for meget og hvad er for lidt.

Peter
Forskellen er bare, at jeg rent faktisk SAGDE det for 14 dage siden, så det er ikke klogskab i bakspejlet :blink: og i betragtning af, at jeg ikke har sundhedsfaglig baggrund, så BURDE de ansvarlige også have været i stand til at se problemerne og reageret mere hensigtsmæssigt end sket.
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Cpt » 10. mar 2020, 18:57

PSindrup skrev:
10. mar 2020, 17:44
Cpt skrev:
10. mar 2020, 15:04
PSindrup skrev:
10. mar 2020, 10:56
Cpt skrev:
10. mar 2020, 09:03
DB89 skrev:
9. mar 2020, 22:14
Nu har Italien så erklæret hele landet for "rød zone" med delvise udgangsforbud osv.

I dag har man så også endeligt besluttet, at passagerer i Kastrup lufthavn ikke længere må færdes frit i lufthavnsområdet, hvis de kommer for "højrisiko zoner". Jeg fatter ikke, at man ikke har indført det tidligere.
Ja det var da kun ca 14 dage for sent.. Gad vide om der faktisk er personale der sikrer dette eller om vi igen er ude i en lille printet A4 plakat på en søjle..

Lad mig gætte de danske myndigheder har stadig kun Lombardiet som højrisikozone, resten af Italien kan man bare tage på ferie i lige så tosset man vil?
Hvilket man jo også kan i Lombardiet hvis man vurderer ferie som en "nødvendighed" - det skal der såmænd nok være en del danskere der gør, den sidste tåbe er jo ikke født endnu.

Når vi nu er ved emnet Italien lyder det til at deres sundhedsvæsen er jævnt pressede:
http://www.MSN.com/da-dk/nyheder/udland ... ocid=ientp
Det triste i den sammenhæng er at det jo ikke er usandsynligt at de får 10 gange så mange smittede eller mere.
Jeg syntes ikke du giver de danske myndigheder de fortjener, og det syntes jeg ikke er klædeligt.

Det er så super nemt - og billigt - at sidde og kikke i bakspejlet og sige hvad man burde have haft gjort, for 14 dage siden.

Peter
Jeg syntes ikke der er 'klædeligt' at staten spiller hasard med danske liv fordi man er mere bange for at skulle hoste op med erstatninger.. hvis epidemiloven er skruet sammen på en sådan måde at det økonomiske perspektiv altid står øverst burde den måske skrives om, så staten kan aflyse diverse events uden selv at skulle give erstatninger, kun på den måde vil beslutningerne være saglige lægelige vurderinger uden en voldsom økonomisk bias.

Ja det er helt gratis at sige "I told you so", så det gør jeg.. og det gjorde jeg også for 14 dage siden..

nu vi er ved den kredit de danske myndigheder fortjener kan jeg oplyse at udenrigsministeriets rejsevejledninger alle dage har været vage! Da jeg selv stod på den forkerte ende af en katastrofe og kontaktede den dansk 'hotline' var der absolut ingen hjælp eller brugbar vejledning at hente.. der var blot en sekretær der noterede 'tjek' vi har været i kontakt med 2 danskere mere som ikke er døde - det lyder jo også godt i pressen, det lyder som om man aktivt gør noget..det var bestemt ikke tilfældet. Al den vejledning og hjælp vi kunne opsnappe kom fra de amerikanere vi mødte, de var veloplyste pga der faktisk var noget at hente når de kontaktede deres bagland og ambassade.
Mener du stadig ikke at regeringen er deres ansvar bevidst?

https://www.dr.dk/nyheder/penge/hjaelpe ... milliarder

Peter
Jeg er enig i at de er ved at vågne op, men så længe rejsevejledningen til Italien stadig handler om 'nødvendige' rejser og 'anbefaler' at man går i hjemmekarantæne efter hjemkomsten - Ja så syntes jeg ikke man tager det alvorligt nok.. man regner alt for meget med at folk er ansvarlige selv, men det er folk generelt bare ikke .. se fx på de kvajpander der tog på ferie til Portugal imens de var sat i hjemmekarantæne!

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 258
Tilmeldt: 12. nov 2012, 18:25
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af KristianKJ » 10. mar 2020, 19:13

I mit lokale supermarked er der flere varer der er udsolgte. Det er eksempelvis pasta, gær, UHT mælk, kidney beans og flåede tomater. Så flere kunder der slæbte afsted med 3-4 pakker toiletpapir så der er vist ingen tvivl om at folk er begyndt at hamstre dagligvarer. Jeg havde egentligt troet at vi skulle længere hen og evt. begynde at se dødsfald i Danmark inden folk for alvor begyndte på det, men dagens udmeldinger fra regeringen har tilsyneladende fået folk til at tage på indkøb :smile:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 10. mar 2020, 19:15

Det er lidt pudsigt at toiletpapir tilsyneladende altid står øverst på hamstringslisten. Det kan man - trods alt - ikke leve af. :giggle:

Peter

Besvar