Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Kleth » 11. mar 2020, 14:30

Jeg anvender en Raspberry Pi 3B som controller en del af mit netværk, som overvejende er Ubiquiti.
ubiquiti.jpg
Den bliver så også anvendt til at køre Pi Hole, der er til at blokere reklamer på DNS-niveau, hvilket betyder at uanset klienten, så bliver langt de fleste reklamer ikke loadet og uden at jeg skal have add-blockers på alle devices.
pihole_admin.jpg
Og den er sat op med sikker DNS med ddclient og jeg har installeret OpenVPN på den - Men VPN er næste skridt.
https://pi-hole.net/

Da jeg er ved at lære mig selv lidt Python (Python3 og MicroPython - Relateret, men alligevel ikke) til brug for IOT, AI/Deep Learning m.v. har jeg sat et lille LED 16x2 display på min Raspberry Pi og det skulle vise noget relevant.
https://learn.adafruit.com/adafruit-pio ... y-pi/usage
IMG_4294.JPG
IMG_4295.JPG
IMG_4296.JPG
Hvert tyvende minut kører den en lille test-måling, så jeg kan holde øje med om det skulle være performanceproblemer, lige som at får statistikker fra Pi Hole og belastningen på Raspberry Pi.
Senest rettet af Kleth 11. mar 2020, 14:59, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af GåsPåGaffelen » 11. mar 2020, 14:49

Fedt projekt. Hvis du savner info at vise i displayet, kan du lave en Corona counter 😄

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Kleth » 11. mar 2020, 14:58

GåsPåGaffelen skrev:
11. mar 2020, 14:49
Fedt projekt. Hvis du savner info at vise i displayet, kan du lave en Corona counter 😄
hmm, det er vist bare indtil videre en lineær funktion og hvis ikke det bliver taget mere alvorligt, så bliver det en eksponentiel
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Ingsorsi » 11. mar 2020, 14:58

Det ser rigtigt godt ud.
Hvilket sd kort bruger du til Pi? Og hvor stabilt er det?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Kleth » 11. mar 2020, 15:06

Ingsorsi skrev:
11. mar 2020, 14:58
Det ser rigtigt godt ud.
Hvilket sd kort bruger du til Pi? Og hvor stabilt er det?
P.t. er det et Samsung MicroSD - Det har siddet der et års tid, men jeg har også slået flere elementer fra m.h.t. hvad og hvor ofte der skrives til lager bl.a. ved at sætte noatime i /etc/fstab og jeg har anvendt ZRAM istedet for SWAP partition/SWAP-fil.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Ingsorsi » 11. mar 2020, 15:15

Kleth skrev:
11. mar 2020, 15:06
Ingsorsi skrev:
11. mar 2020, 14:58
Det ser rigtigt godt ud.
Hvilket sd kort bruger du til Pi? Og hvor stabilt er det?
P.t. er det et Samsung MicroSD - Det har siddet der et års tid, men jeg har også slået flere elementer fra m.h.t. hvad og hvor ofte der skrives til lager bl.a. ved at sætte noatime i /etc/fstab og jeg har anvendt ZRAM istedet for SWAP partition/SWAP-fil.
OK. Jeg har flere gange forsøgt at lave ting med rPi, men har altid droppet ting som krævede en Pi der kører 24/7 pga. de blev ved med at gå ned med jævne mellemrum. Enten pga. SD-kort eller strømforsyning.

Jeg kunne godt tænke mig at lave en Pi-Hole også, men jeg har allerede en fungerende DNS server på mit netværk som jeg bruger aktivt. Er der nogen nem måde at "merge" listen over zoner der blokeres i Pi-Hole ind i en alm. bind9 konfiguration?

Indtil videre har jeg lavet en "fattigmands" pi-hole som har kørt i snart 15 år, hvor jeg med periodiske mellemrum tager diverse block-lister ud af uBlock Origin (tidligere brugte jeg lister fra Adblock) og så har jeg lavet et lille script der ekstraherer alle domæne-navne fra listerne og laver dem om til DNS zoner til bind9 der alle peger på 127.0.0.1.

Det virker egentlig rigtigt godt. Men Pi-Hole er sikkert bedre.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Kleth » 11. mar 2020, 15:32

Nu plejer jeg ikke at rode så meget med infrastrukturen, så hvad man kan og ikke kan med andre kapaciteter ved jeg ikke.
Pi Hole kan importere og eksportere lister i HOST-format
https://discourse.pi-hole.net/t/how-do- ... i-hole/259

Den her Raspberry Pi anvender en lidt kraftig NN strømforsyning, som det kan ses på billedet har jeg sat en køleribbe på CPU/Memory-blokken. den er under-clocket og jeg har disablet alt hvad der kan undværes.
Ellers kan man f.eks. købe et Geekworm kabinet m.m. og en LEICKE 5V PSU og så er ser også muligheder for at bruge bedre lager end MicroSD-kort.
Typisk er strømforsyningerne ellers under standard som nok er hvad du har oplevet.

Fra /boot/config.txt

Kode: Vælg alt

#underclock CPU
over_voltage=-2
arm_freq=900
arm_freq_max=900
arm_freq_min=600
temp_limit=65
Så har jeg faktisk kun een gang oplevet at den gik i hegnet efter jeg tog den i drift og det var da jeg installerede Python 3.6 fra source og nicede processen med -20 :fun:
Senest rettet af Kleth 11. mar 2020, 21:48, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Rednex » 11. mar 2020, 19:07

Ingsorsi skrev:
11. mar 2020, 15:15
Jeg kunne godt tænke mig at lave en Pi-Hole også, men jeg har allerede en fungerende DNS server på mit netværk som jeg bruger aktivt. Er der nogen nem måde at "merge" listen over zoner der blokeres i Pi-Hole ind i en alm. bind9 konfiguration?
Pi-Hole fungerer som en forwarder, så de forespørgsler som ikke blokeres bliver videresendt til den/de DNS servere du specificerer. Dvs. du kan sætte Pi-Hole op til at forwarde forespørgsler til din eksisterende DNS server.

Jeg har gjort det omvendt, hvor min Bind DNS forwarder ukendte opslag til Pi-Hole som så igen videresender til CloudFlare (1.1.1.1). Det er primært fordi jeg ikke gad finde ud af hvordan man får Pi-Hole til at videresende dynamiske DNS updates fra klienterne.

Pi-Hole er baseret på dnsmasq, så det meste burde kunne lade sig gøre.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Kleth » 11. mar 2020, 20:25

Pi Hole fungerer også som DNS-Cache og man kan vælge en DNS provider f.eks. CISCO Family Shield eller Cloudflare som den service der videredelegeres til, alt efter temperament.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Ingsorsi » 12. mar 2020, 10:21

Tak fordi du delte projektet Kleth. :rock:
Det gav mig lyst til at give pi-hole en chance. Så jeg fandt en gammel RaspberryPi 1 frem af skuffen og har sat den til op med Raspbian og Pi-Hole og så sat den til at bruge min rigtige lokale DNS server som upstream DNS. Og så har jeg sat min DHCP server til at uddele PiHole som DNS server til klienterne. Det fungerer bare rigtigt godt.
Den har indtil videre blokeret 15 % requests (!). Det er overraskende meget, synes jeg. Eftersom alle browsere i huset kører med uBlock Origin.

Nu overvejer jeg at sætte en Pi op til at være et Access Point til et alternativt netværk og så have dette netværk route alt trafik gennem TOR. På den måde kan jeg have et åbent netværk til rådighed for alle routed gennem TOR.

Nogen der har erfaringer med dette? Og evt. også med hvor god wifi signalet er, hvis man bruger en Pi 3 eller 4 som AP?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Kleth » 12. mar 2020, 10:55

Ingsorsi skrev:
12. mar 2020, 10:21
Tak fordi du delte projektet Kleth. :rock:
:thumbup: Når viden og erfaringer deles, så vinder vi alle sammen :smile:
Ingsorsi skrev:
12. mar 2020, 10:21
Nogen der har erfaringer med dette? Og evt. også med hvor god wifi signalet er, hvis man bruger en Pi 3 eller 4 som AP?
Der er rapporter om at Raspberry Pi 4B kan have nogle problemer med interferens fra HDMI - Men hvis man kører headless og slår mest muligt fra, kan man måske overkomme det.
https://hackaday.com/2019/11/28/raspber ... -own-wifi/

Det kunne nok overkommes, enten ved at anvende et WIFI AP, en WIFI router i AP-mode eller en kompatibel USB WIFI stick med ekstern antenne og evt. forlænge den antenne væk fra RPI4.
WIFI-Antennen på begge modeller er ellers IMHO for lille

En Raspberry Pi Zero W kunne være et alternativ
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Ingsorsi » 12. mar 2020, 11:09

Kleth skrev:
12. mar 2020, 10:55
Ingsorsi skrev:
12. mar 2020, 10:21
Tak fordi du delte projektet Kleth. :rock:
:thumbup: Når viden og erfaringer deles, så vinder vi alle sammen :smile:
Ingsorsi skrev:
12. mar 2020, 10:21
Nogen der har erfaringer med dette? Og evt. også med hvor god wifi signalet er, hvis man bruger en Pi 3 eller 4 som AP?
Der er rapporter om at Raspberry Pi 4B kan have nogle problemer med interferens fra HDMI - Men hvis man kører headless og slår mest muligt fra, kan man måske overkomme det.
https://hackaday.com/2019/11/28/raspber ... -own-wifi/

Det kunne nok overkommes, enten ved at anvende et WIFI AP, en WIFI router i AP-mode eller en kompatibel USB WIFI stick med ekstern antenne og evt. forlænge den antenne væk fra RPI4.
WIFI-Antennen på begge modeller er ellers IMHO for lille

En Raspberry Pi Zero W kunne være et alternativ
OK. Jeg har en gammel WRT54G som måske lige skal støves lidt af. Ved ikke om den stadig kan trække OpenWRT eller DD-WRT eller hvilken der er den gængse nutildags.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Kleth » 16. mar 2020, 15:36

Apropos Raspberry Pi 1 (2011)
Så lykkedes det her i dag :smile:
6CEFF508-D836-4CEF-8BFB-F28C510BFA51.jpeg
Det gamle kort har en 26 pin GPIO mod de nyere modellers 40 pin GPIO, så det tog lidt tid at mappe forbindelserne rigtigt. I modsætning til I2C interfacet jeg anvender på RasPi3b, så anvender jeg SPI på det her SSD1306 styrede display.

Jeg har så ikke haft så meget held med UNIFI controlleren på min Raspberry Pi 1, men Raspberry Pi 1 virker glimrende med Pi Hole. Nu kan jeg så anvende Pi Hole API’et til at vise statistik som med RasPi3b.

Efter lidt bøvl med Scaling Governor, så lykkedes det med min Raspberry Pi 3b at få den til at skalere ned automatisk, så det meste af tiden tøffer den afsted med 4x250MHz ud over når der opdateres, bootes m.v. så springer den til 4x750MHz.
Det er ikke så meget direkte for energiforbruget, men hvor meget varme den løbende skal skille sig af med og p.t. kan jeg holde den på knapt 50C udelukkende med passiv køling.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Ingsorsi » 18. mar 2020, 10:50

Det kører bare med pi-hole :thumbup:
Jeg har gradvist faset den ind ved at lægge flere og flere klienter på via DHCP konfiguration.
Jeg er nu oppe må knapt halvdelen af requests blocked (med 11 klienter tilsluttet). Den gik hurtigt deropaf efter at husets telefoner, m.v. kom på.


Billede

I mit setup har jeg en "rigtig" DNS server som er navneserver for pi-hole. Alle klienterne får så pi-hole som DNS server. De opslag som pi-hole ikke kan svare på (fordi de ikke er i block-listen eller i cache) sendes videre til den rigtige DNS server. Det har ikke betydet nogen mærkbar forværring af responstider.

Det er en helt gammel raspberrypi 1 der kører det.

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af KenP » 19. mar 2020, 20:37

Ja det gad jeg godt have herhjemme, dog slet ikke styr på Linux, eller rasperry for den sagsskyld ... kun Windows og Windows server (har ca. 30 enheder på herhjemme.....)

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Ingsorsi » 19. mar 2020, 20:59

KenP skrev:
19. mar 2020, 20:37
Ja det gad jeg godt have herhjemme, dog slet ikke styr på Linux, eller rasperry for den sagsskyld ... kun Windows og Windows server (har ca. 30 enheder på herhjemme.....)
Det tager 20 minutter at sætte op. Køb dog en Pi her i "coronaferien" og sæt dig ind i det.

Spørg her hvis du har problemer.

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af KenP » 19. mar 2020, 21:08

Ingsorsi skrev:
19. mar 2020, 20:59
KenP skrev:
19. mar 2020, 20:37
Ja det gad jeg godt have herhjemme, dog slet ikke styr på Linux, eller rasperry for den sagsskyld ... kun Windows og Windows server (har ca. 30 enheder på herhjemme.....)
Det tager 20 minutter at sætte op. Køb dog en Pi her i "coronaferien" og sæt dig ind i det.

Spørg her hvis du har problemer.
Gid det var ferie.... mere afslappende på normal arbejdsdag... kun aften der er mere fritid (manglende skydning).

Må se om jeg kan finde tid, skal dog have det strømført via POE, som det meste andet (Phillips hue, HDHomeRun, og switche og accesspoints).

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Kleth » 19. mar 2020, 22:34

En Raspberry Pi Og en POE hat, så kører det!
Langt det meste med Raspbian (Linux OS til Raspberry Pi) er meget veldokumenteret og beregnet til nybegyndere.
Det bliver lidt mere langhåret når man begiver sig ud i Armbian, Ubuntu Mate, DietPi m.fl.
En Raspberry Pi 3b/3b+ kan sagtens køre Pi Hole, har ikke så mange unoder og koster ikke alverden. Min Raspberry Pi 3b kan sagtens holde lave svartider med Pi Hole m.v. Ved 4x250MHz når den altså er startet op mod de nominelle 4x1300MHz.

Min Raspberry Pi b fra 2011 (den originale med 26 pin GPIO) kan også køre det.
Og nu med 0,9” info-skærm
3E1A70D4-6ABF-4EEF-863D-8C708F0D5E6B.jpeg
7C9A3699-FD76-4CD7-9F30-CC456C5F20AF.jpeg
Jeg anvender bl.a. de små skærme til at vise familien at infrastrukturen er operationel og kvaliteten på internetforbindelsen.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af KenP » 19. mar 2020, 23:18

Så sådan ca. dette (valgt pi4 med 2 gb ram, eller er det bedre med en pi3?
14819B6F-F734-4092-888E-BC0117F57588.png

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Kleth » 20. mar 2020, 07:46

KenP skrev:
19. mar 2020, 23:18
Så sådan ca. dette (valgt pi4 med 2 gb ram, eller er det bedre med en pi3?
Det ser fornuftigt ud :razz:, POE Hat burde kunne være i det officielle Raspberry kabinet, men du skulle overveje at tage det kabinet som Raspberrypi.dk anbefaler til POE Hatten.
Raspberry Pi 4 2Gb er noget kraftigere og har den dobbelte hukommelse, så kapacitets-mæssigt er det nok et mere sikkert valg men muligvis også noget mere effektkrævende, og Pi Hole kan sagtens køre på en Raspberry Pi 3B/3B+! Der er stadig lidt udfordringer med Raspberry Pi 4b bl.a. med boot fra et andet medie end SD-kort og nogle andre mindre udfordringer, men ikke nødvendigvis noget der vil påvirke dig hvis du kun vil anvende den som Pi Hole.
Du skal være opmærksom på at GPIO kan blive blokeret af POE-hatten, men det har ingen betydning hvis du ikke vil sætte display m.v. på Raspberry Pi som jeg har gjort - Men jeg er godt nok også fristet af at sætte en POE-Hat på et Pi Hole :thumbup:

Glimrende at du vælger NOOBS, jeg ville dog ikke køre en "produktions/SOHO" Pi Hole på en fuld NOOBS, hvis den som default kører det fulde grafiske miljø o.a. Jeg kører på Raspbian lite (, Ubuntu og DietPi m.fl.) og jeg har valgt Samsung microSD-kort til de fleste af mine Pi, de er hurtige og jeg har 7-9-13 ikke oplevet korruption.

Og lige en advarsel! De små "Pi" bæster er ganske sjove og der er nærmest ingen grænser for hvad man kan med dem ud over eksekvere tunge workloads: RetroPie, NAS, HTPC, IOT, Smart Home m.v. :biggrin:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af KenP » 20. mar 2020, 08:23

Har Windows server som Nas ;-)... home automations backup, web mail, vpn. samt lidt Intel nuc rundt omkring.

Tror sjovt nok fruen mener jeg har gadgets nok..... :giggle:

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Aratan » 20. mar 2020, 09:21

For de af os der pt kun har Windows maskiner på matriklen, er der såvel nem måde at få Noobs til at installere Raspbian lite så der ikke skal for mange krumspring til?

Hvis det grafiske interface kun skal bruges ved første installation, då vil jeg gerne undvære det, resten kan ordnes via ssh...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Kleth » 20. mar 2020, 09:41

Aratan skrev:
20. mar 2020, 09:21
For de af os der pt kun har Windows maskiner på matriklen, er der såvel nem måde at få Noobs til at installere Raspbian lite så der ikke skal for mange krumspring til?

Hvis det grafiske interface kun skal bruges ved første installation, då vil jeg gerne undvære det, resten kan ordnes via ssh...
Det grafiske interface jeg taler om (X11) er meget ligesom windows, så det er ikke udelukkende til installationen og ligesom Windows benytter det en del ressourcer. Så vidt jeg ved kan det slåes fra ved at konfigurere det i "raspi-config" værktøjet, men på mange måder vil jeg hellere installere det jeg har behov for end at fjerne/disable det som jeg ikke ved at jeg ikke har behov for.

Der er en udmærket guide for at skrive images til et microSD-kort: https://www.raspberrypi.org/documentati ... ng-images/
Og for windows med værktøjer: https://www.raspberrypi.org/documentati ... windows.md
Jeg vil klart anbefale at hvis man har det, så benytte et godt (og hurtigt) microSD-kort.

På Linux anvender jeg p.t. mest Balena-Etcher til at skrive til flash-kort.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Ingsorsi » 20. mar 2020, 09:43

Kleth skrev:
20. mar 2020, 09:41
Jeg vil klart anbefale at hvis man har det, så benytte et godt (og hurtigt) microSD-kort.
Det virker som om du har meget erfaring med rPI. Vil du evt. anbefale nogle specifikke kort som fungerer godt? Gerne med links til dem på edbpriser :biggrin:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Se min Raspberry Pi med Pi Hole, UNIFI-controller, secure DNS, OpenVPN og OLED Display

Indlæg af Kleth » 20. mar 2020, 10:16

Ingsorsi skrev:
20. mar 2020, 09:43
Kleth skrev:
20. mar 2020, 09:41
Jeg vil klart anbefale at hvis man har det, så benytte et godt (og hurtigt) microSD-kort.
Det virker som om du har meget erfaring med rPI. Vil du evt. anbefale nogle specifikke kort som fungerer godt? Gerne med links til dem på edbpriser :biggrin:
De her er nogenlunde dem jeg anvender i Raspberry Pi 3b/3b+/4b, Orange Pi Zero LTS og Odroid C1+
https://www.pricerunner.dk/pl/61-441375 ... ign-Priser
https://www.pricerunner.dk/pl/61-462214 ... ign-Priser
https://www.pricerunner.dk/pl/61-399461 ... ign-Priser
Og så har jeg vist også et Kingston High Endurance microSDHC 95R/30W i en af dem.
https://www.pricerunner.dk/pl/61-488864 ... ign-Priser
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar