Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af PSindrup » 20. mar 2020, 11:00

Kleth skrev:
20. mar 2020, 10:06
Ikke at det skal komme ud i en religionskrig og rent rekylmæssigt synes jeg ikke der er nogen væsentlig forskel i rekyl især, hvis man ikke korter piben på .308Win ned. Hvis man sammenligner en .308Win med 45-50cm pibe med en 6,5x55 med 60cm pibe vil det hurtigt blive ret meget i den lange pibes favør. Min Sako 85 med 60cm varmint pibe har væsentligt mindre oplevet rekyl end min Bergera BA13 med 50cm pibe eller min Tikka 55 med 45cm pibe. Efter der ikke er tilskud til 6,5x55 ammo længere, så er der heller ikke længere en væsentlig forskel i ammunitionspriser.

Det korte og det lange er: Køb den riffel som tiltaler dig bedst; der er en del kvalitetsrifler i 6,5x55 til yderst fair priser og man kan købe nye glimrende rifler i .308Win uden at sprænge pengetanken. For mig er det vigtigt med en brugt riffel at den har et godt aftræk, så jeg ikke skal døje med kryb, slæb og knas eller tungt aftræk
- Nogle af de gamle/tidligere militærrifler trænger ofte til et "triggerjob" som man selv kan udføre eller få en bøssemager til, men det er hurtigt en god investering
- Alternativt udskifte aftrækket med et aftermarket aftræk fra Timney o.a.
To spørgsmål trænger sig på (fordi jeg bare ikke ved bedre) :giggle:

Hvorfor giver en lange pipe mindre rekyl? Alene på grund af vægten?

Hvad mener du med tilskud til 6,5x55 ammunition? Hvorfor har der været givet det?

Peter

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Kleth » 20. mar 2020, 11:30

PSindrup skrev:
20. mar 2020, 11:00

To spørgsmål trænger sig på (fordi jeg bare ikke ved bedre) :giggle:

Hvorfor giver en lange pipe mindre rekyl? Alene på grund af vægten?

Hvad mener du med tilskud til 6,5x55 ammunition? Hvorfor har der været givet det?
Lang pibe = tungere riffel = mindre acceleration af riflen (kan kompenseres med en tykkere pibe)
Lang pibe = bedre forbrænding af krudtet = mindre oplevet rekyl

En del år tilbage der fik foreninger/klubber tilsyneladende tilskud fra DGI/Unionen eller andre til 6,5x55 ammunition, så der kunne en kasse 6,5x55 købes til helt andre priser end .308Win., .30.06Spr m.fl. Jeg har ikke selv oplevet det men det er ofte blevet refereret i skyttebutikken og fra div skytter jeg har kendt over årene.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Bjarne41 » 20. mar 2020, 14:13

Wannabe skrev:
20. mar 2020, 08:04
Jeg er bestemt ikke låst fast på 308W, jeg kan bare se det anbefales alle steder, jeg har også overvejet 3006, men der skal der nok dæmper på, jeg har hørt fra flere, at den kan være led.
Jeg har også læst om 8x57 JS, den lyder også til at være god, men lidt dyre og svære og få amu til.
Den eneste “rigtige” riffel jeg har prøvet, er en baneriffel 6.5x55, rekylen var dejlig blid, og havde det ikke været for blyfri fremtiden ville jeg købe en Carl Gustav, 6.5x55 som der er masser tilsalg af, til små penge :smile:
Der er mange skytter af begge køn som kan klare en 3.06 og meget kraftigere kaliber har jeg set igennem mange år. og det var før der blev givet lov til at montere dæmper på riflerne. 30-06 kan bruges over hele verden og håndtere op til 220 - 230 grain projektiler

Der er mange svagere personer, som bliver rædselslagende ved tanken om at skyde med noget kraftigere end .308 w :smile:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Kleth » 20. mar 2020, 15:03

Bjarne41 skrev:
20. mar 2020, 14:13
Der er mange svagere personer, som bliver rædselslagende ved tanken om at skyde med noget kraftigere end .308 w :smile:
Der er stor forskel på hvordan man føler og oplever rekyl, det er IMHO ikke så meget om styrke eller hvor meget hår man har mellem tænderne for den sags skyld :blink:
Jeg har en Parker Hale i .30.06Spr med 50cm pibe og den synes jeg var lidt trættende at skyde med i originalskæftet, og den er noget sjovere i et ret Hogue-skæfte med god bagkappe selv uden lyddæmper, men den har på intet tidspunkt været nær så slem som min Tikka 55 i .308Win var med 45cm pibe uden lyddæmper. Tikka'en gav mig store blodudtrædninger i skulderen og en hævelse på størrelse med en golfbold, som var uger om at fortage sig, jeg opdagede det dog først da jeg kom hjem - En god Pachmayr bagkappe, hjemmerul og lyddæmper gjorde Tikkaen og jeg så gode venner at det længe har været min foretrukne jagtriffel når der var klasse 1 dyr på parolen. Min Sako 85 Varmint med 60cm varmint pibe i .308Win, skyder jeg lige så gerne med som uden lyddæmper.

På skydebanen lader jeg gerne venner, gæster og bekendte på skydebanen skyde med min Parker Hale .30.06Spr, så de kan danne sig en oplyst mening om .30.06Spr. De skyder så som regelen med 147gr AMA men mange er positivt overraskede over at .30.06Spr ikke er værre :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Mapzter » 20. mar 2020, 15:32

Kleth skrev:
20. mar 2020, 11:30
Lang pibe = bedre forbrænding af krudtet = mindre oplevet rekyl
Det lyder interessant, og jeg har aldrig hørt om det. Har du lyst til, og mulighed for, at pakke lidt ud omkring det - hvad er mekanismen bag det? Evt. i en ny tråd.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Flugteren » 20. mar 2020, 15:35

Derudover kan du købe Norma i 6.5x55 i Sverige til væsentligt bedre priser end i DK. Det fungerer selvfølgelig bedst, hvis du i forvejen er deroppe (f.eks. sommerhus). Husk importtilladelse!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Kleth » 20. mar 2020, 15:37

Mapzter skrev:
20. mar 2020, 15:32
Kleth skrev:
20. mar 2020, 11:30
Lang pibe = bedre forbrænding af krudtet = mindre oplevet rekyl
Det lyder interessant, og jeg har aldrig hørt om det. Har du lyst til, og mulighed for, at pakke lidt ud omkring det - hvad er mekanismen bag det? Evt. i en ny tråd.
Det kan jeg godt! Det har været diskuteret herinde flere gange og jeg opretter gerne en tråd om emnet her i weekenden!
Ofte er vi endt med at diskutere om det er rekyl eller ........ derfor jeg skriver "følt rekyl" :razz: og så skal jeg nok lade være med at trække det mere :offtopic:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af 308 W » 20. mar 2020, 16:18

Bjarne41 skrev:
20. mar 2020, 14:13
Wannabe skrev:
20. mar 2020, 08:04
Jeg er bestemt ikke låst fast på 308W, jeg kan bare se det anbefales alle steder, jeg har også overvejet 3006, men der skal der nok dæmper på, jeg har hørt fra flere, at den kan være led.
Jeg har også læst om 8x57 JS, den lyder også til at være god, men lidt dyre og svære og få amu til.
Den eneste “rigtige” riffel jeg har prøvet, er en baneriffel 6.5x55, rekylen var dejlig blid, og havde det ikke været for blyfri fremtiden ville jeg købe en Carl Gustav, 6.5x55 som der er masser tilsalg af, til små penge :smile:
Der er mange skytter af begge køn som kan klare en 3.06 og meget kraftigere kaliber har jeg set igennem mange år. og det var før der blev givet lov til at montere dæmper på riflerne. 30-06 kan bruges over hele verden og håndtere op til 220 - 230 grain projektiler

Der er mange svagere personer, som bliver rædselslagende ved tanken om at skyde med noget kraftigere end .308 w :smile:
45/70 I en kort let riffel :cry: den måtte jeg returnere til butikken :cry:

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Bjarne41 » 20. mar 2020, 16:24

Lille stakkel :mrgreen:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Bofhenator » 20. mar 2020, 16:34

Bjarne41 skrev:
20. mar 2020, 16:24
308 W skrev:
20. mar 2020, 16:18
Bjarne41 skrev:
20. mar 2020, 14:13
Wannabe skrev:
20. mar 2020, 08:04
Jeg er bestemt ikke låst fast på 308W, jeg kan bare se det anbefales alle steder, jeg har også overvejet 3006, men der skal der nok dæmper på, jeg har hørt fra flere, at den kan være led.
Jeg har også læst om 8x57 JS, den lyder også til at være god, men lidt dyre og svære og få amu til.
Den eneste “rigtige” riffel jeg har prøvet, er en baneriffel 6.5x55, rekylen var dejlig blid, og havde det ikke været for blyfri fremtiden ville jeg købe en Carl Gustav, 6.5x55 som der er masser tilsalg af, til små penge :smile:
Der er mange skytter af begge køn som kan klare en 3.06 og meget kraftigere kaliber har jeg set igennem mange år. og det var før der blev givet lov til at montere dæmper på riflerne. 30-06 kan bruges over hele verden og håndtere op til 220 - 230 grain projektiler

Der er mange svagere personer, som bliver rædselslagende ved tanken om at skyde med noget kraftigere end .308 w :smile:
45/70 I en kort let riffel :cry: den måtte jeg returnere til butikken :cry:
Lille stakkel :mrgreen:
Jeg syntes heldigvis ikke så ofte man oplever tåber der har behov for at afstive deres mandighed eller måske deres manddom, med at lyde som nogen pokkers karle der kan holde til alt det rekyl der er i verden, end folk der tør indrømme at de hellere vil skyde godt med en riffel med moderat rekyl fordi de egentlig ikke har det behov.

Så er der dem der skyder godt med rifler med meget rekyl, der heller ikke har behovet for at nedgøre andre, dem er der heldigvis også langt flest af.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Greyberd63 » 20. mar 2020, 16:36

Wannabe skrev:
18. mar 2020, 17:07
Jeg har nu haft jagttegn i 2 år, udelukkende hagljagt, og er nu kommet med i en jagt hvor det er oplagt og dyrke riffeljagt. Jeg har været meget nervøs for tanken om rikochettere og forsvarligt kuglefang (jeg har set for mange Youtube film og læst aaalt for meget om det tror jeg) men der er meget kuperet terræn på jagten, så jeg tør godt og prøve kræfter med det her.

Jeg kan godt lide det klassiske, så jeg skyder kun med gamle S/S haglgevær, så min riffel skal også være en klassisk udseende med træskæfte, måske endda fuldskæftet, og jeg har gjort det til en ekstra hobby og se hvor billigt, og stadig godt, det kan gøres, så mine våben må gerne have nogle år på bagen.

Nogen ting har jeg ikke selv kunne finde svar på om riffel verdenen, så jeg spørger her.

Jeg tænker min første riffel skal være en 308W som alle andre, men hvordan vil i ca. vurdere rekyl fra sådan en i forhold til et haglgevær (lille let S/S med 63 cm løb kal 12)

Bruger alle efterhånden lyddæmper på jagt eller er det kun hvis man ikke vil bruge høreværn ? jeg kan godt se ideen, (men kønt er det sgutte) hvis det fjerne det værste rekyl, og hvis man kan slippe for høreværn helt ( her går jeg ikke på kompromis, jeg skyder ALDRIG uden høreværn og skydebriller….det er til gengæld ikke særligt klassisk, faktisk så moderne, at det ikke er slået rigtigt igennem endnu :blink: )

Hvad er forskellen på en base til kikkert og rail, jeg bryder mig ikke om udseendet af en rail men det kunne være den var så smart at det overgår min fimsede vintage stil :oops:

Ved indskydning og træning bruger man vel fuldkappet ammunition, men når man så føler sig klar, skydes den vel ind med jagt ammunition ? en æske indeholder typisk 20 patroner, hvis man så skyder ind med eks. 3x3 serier med jagt amu, og så skydes der måske 3 skud på en bukkejagt. Året efter skal der trænes med fuldkap. og indskydes igen, der bliver ikke til mange skud i en æske der reelt bliver brugt “rigtigt” og kan man så ikke have flere slags ammunition eks. en slags til klovbærende og en til mindre vildt eller hvordan foregår det ?
eller køber man 10 æsker af gangen med samme lot, og bruger dem til alt vildt ?
kan man så notere sig hvor mange klik på kikkerten der er forskel med fuldkap. og jagt amu, hvis man skal træne, og der ved så nøjes med 3 test skud med jagt amu. Jeg håber bare lidt af det giver mening. :biggrin:
Det kan være vi skal vide lidt mere om hvad du tænker, at skulle nedlægge i de kommende par år med riffel, før vi alle går i kaliber selvsving :biggrin:

Mvh
Grey

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Langenge » 20. mar 2020, 16:42

Greyberd63 skrev:
20. mar 2020, 16:36
….

Det kan være vi skal vide lidt mere om hvad du tænker, at skulle nedlægge i de kommende par år med riffel, før vi alle går i kaliber selvsving :biggrin:

Mvh
Grey
Det har han skrevet lidt om:
…..
Jeg tænker, at det nok alligevel kun bliver råvildt, ræv, måske en gås, den kommer i brug til
….
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3581
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Agamemnon » 20. mar 2020, 16:56

Bofhenator skrev:
20. mar 2020, 16:34
Jeg syntes heldigvis ikke så ofte man oplever tåber der har behov for at afstive deres mandighed eller måske deres manddom, med at lyde som nogen pokkers karle der kan holde til alt det rekyl der er i verden, end folk der tør indrømme at de hellere vil skyde godt med en riffel med moderat rekyl fordi de egentlig ikke har det behov.

Så er der dem der skyder godt med rifler med meget rekyl, der heller ikke har behovet for at nedgøre andre, dem er der heldigvis også langt flest af.
Det første synes jeg desværre man støder på lige så ofte, som det er usmageligt.

Dit andet udsagn er jeg ganske enig i.

Uanset om man er til træ, plast eller aluminium om man er til tweed eller lårlommer. om man er til jagt, sport- eller begge. Om man er til rifler, pistoler, hagl, bue eller noget helt fjerde. Om man hader rekyl eller har lært at acceptere den, så synes jeg ikke at der er nogen grund til at nedgøre dem der nyder deres på deres måde og har deres styrker og udfordringer.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Greyberd63 » 20. mar 2020, 16:58

Langenge skrev:
20. mar 2020, 16:42
Greyberd63 skrev:
20. mar 2020, 16:36
….

Det kan være vi skal vide lidt mere om hvad du tænker, at skulle nedlægge i de kommende par år med riffel, før vi alle går i kaliber selvsving :biggrin:

Mvh
Grey
Det har han skrevet lidt om:
…..
Jeg tænker, at det nok alligevel kun bliver råvildt, ræv, måske en gås, den kommer i brug til
….
He he, det havde jeg set, men nu begynder han at tale om 3006 og 8x57, og bekymring omkring blyfri i 6.5x55, det kunne være at han har har ændret mening, om hvad han skal skyde, eller vi har måske forvirret ham.
Mvh
Grey

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Langenge » 20. mar 2020, 17:04

Han er forvirret. det ville jeg også være i hans situation :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af AI » 20. mar 2020, 17:56

Wannabe skrev:
18. mar 2020, 17:07
Jeg har nu haft jagttegn i 2 år, udelukkende hagljagt, og er nu kommet med i en jagt hvor det er oplagt og dyrke riffeljagt. Jeg har været meget nervøs for tanken om rikochettere og forsvarligt kuglefang (jeg har set for mange Youtube film og læst aaalt for meget om det tror jeg) men der er meget kuperet terræn på jagten, så jeg tør godt og prøve kræfter med det her.

Jeg kan godt lide det klassiske, så jeg skyder kun med gamle S/S haglgevær, så min riffel skal også være en klassisk udseende med træskæfte, måske endda fuldskæftet, og jeg har gjort det til en ekstra hobby og se hvor billigt, og stadig godt, det kan gøres, så mine våben må gerne have nogle år på bagen.

Nogen ting har jeg ikke selv kunne finde svar på om riffel verdenen, så jeg spørger her.

Jeg tænker min første riffel skal være en 308W som alle andre, men hvordan vil i ca. vurdere rekyl fra sådan en i forhold til et haglgevær (lille let S/S med 63 cm løb kal 12)

Bruger alle efterhånden lyddæmper på jagt eller er det kun hvis man ikke vil bruge høreværn ? jeg kan godt se ideen, (men kønt er det sgutte) hvis det fjerne det værste rekyl, og hvis man kan slippe for høreværn helt ( her går jeg ikke på kompromis, jeg skyder ALDRIG uden høreværn og skydebriller….det er til gengæld ikke særligt klassisk, faktisk så moderne, at det ikke er slået rigtigt igennem endnu :blink: )

Hvad er forskellen på en base til kikkert og rail, jeg bryder mig ikke om udseendet af en rail men det kunne være den var så smart at det overgår min fimsede vintage stil :oops:

Ved indskydning og træning bruger man vel fuldkappet ammunition, men når man så føler sig klar, skydes den vel ind med jagt ammunition ? en æske indeholder typisk 20 patroner, hvis man så skyder ind med eks. 3x3 serier med jagt amu, og så skydes der måske 3 skud på en bukkejagt. Året efter skal der trænes med fuldkap. og indskydes igen, der bliver ikke til mange skud i en æske der reelt bliver brugt “rigtigt” og kan man så ikke have flere slags ammunition eks. en slags til klovbærende og en til mindre vildt eller hvordan foregår det ?
eller køber man 10 æsker af gangen med samme lot, og bruger dem til alt vildt ?
kan man så notere sig hvor mange klik på kikkerten der er forskel med fuldkap. og jagt amu, hvis man skal træne, og der ved så nøjes med 3 test skud med jagt amu. Jeg håber bare lidt af det giver mening. :biggrin:
Fedt at der stadig er nogen som går den klassiske vej! :thumbup:
Tilbage i 90erne var en Sauer202 fuldskæftet ofte med i mine våde drømme!
Selv med min begrænsede erfaring med praktisk jagt vil jeg mene at en fuldskæftet er perfekt til anlæg i alle skydestillinger (Selvfølgelig har man ikke Bipod)
Mit råd til trænings/jagtammo er at den selvfølgelig altid er skudt ind med jagtammo, og det den så gør med træningsammo er egenligt ligegyldigt, bare dine skudgrupper er samlede.
Hvis du googler "fuldskæftet riffel" kan du finde mange Kricoer , en Viking, sauer 90, tikka, mauser...................

Kalibervalg er nok lidt en religion men det vil måske være afhængigt af den riffel man lige synes er smuk og inden for budgettet!!
Hvis du kender en genlader vil jeg ikke være nervøs for en 30.06er.
Knæk og bræk og velkommen til "riffelriget", du vil ikke fortryde!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af PSindrup » 20. mar 2020, 18:23

Mapzter skrev:
20. mar 2020, 15:32
Kleth skrev:
20. mar 2020, 11:30
Lang pibe = bedre forbrænding af krudtet = mindre oplevet rekyl
Det lyder interessant, og jeg har aldrig hørt om det. Har du lyst til, og mulighed for, at pakke lidt ud omkring det - hvad er mekanismen bag det? Evt. i en ny tråd.
Det lyder også voldsomt ulogisk i mine øre ... :Hug:

Peter

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Kortmentyk » 20. mar 2020, 19:49

AI skrev:
20. mar 2020, 17:56
Wannabe skrev:
18. mar 2020, 17:07
Jeg har nu haft jagttegn i 2 år, udelukkende hagljagt, og er nu kommet med i en jagt hvor det er oplagt og dyrke riffeljagt. Jeg har været meget nervøs for tanken om rikochettere og forsvarligt kuglefang (jeg har set for mange Youtube film og læst aaalt for meget om det tror jeg) men der er meget kuperet terræn på jagten, så jeg tør godt og prøve kræfter med det her.

Jeg kan godt lide det klassiske, så jeg skyder kun med gamle S/S haglgevær, så min riffel skal også være en klassisk udseende med træskæfte, måske endda fuldskæftet, og jeg har gjort det til en ekstra hobby og se hvor billigt, og stadig godt, det kan gøres, så mine våben må gerne have nogle år på bagen.

Nogen ting har jeg ikke selv kunne finde svar på om riffel verdenen, så jeg spørger her.

Jeg tænker min første riffel skal være en 308W som alle andre, men hvordan vil i ca. vurdere rekyl fra sådan en i forhold til et haglgevær (lille let S/S med 63 cm løb kal 12)

Bruger alle efterhånden lyddæmper på jagt eller er det kun hvis man ikke vil bruge høreværn ? jeg kan godt se ideen, (men kønt er det sgutte) hvis det fjerne det værste rekyl, og hvis man kan slippe for høreværn helt ( her går jeg ikke på kompromis, jeg skyder ALDRIG uden høreværn og skydebriller….det er til gengæld ikke særligt klassisk, faktisk så moderne, at det ikke er slået rigtigt igennem endnu :blink: )

Hvad er forskellen på en base til kikkert og rail, jeg bryder mig ikke om udseendet af en rail men det kunne være den var så smart at det overgår min fimsede vintage stil :oops:

Ved indskydning og træning bruger man vel fuldkappet ammunition, men når man så føler sig klar, skydes den vel ind med jagt ammunition ? en æske indeholder typisk 20 patroner, hvis man så skyder ind med eks. 3x3 serier med jagt amu, og så skydes der måske 3 skud på en bukkejagt. Året efter skal der trænes med fuldkap. og indskydes igen, der bliver ikke til mange skud i en æske der reelt bliver brugt “rigtigt” og kan man så ikke have flere slags ammunition eks. en slags til klovbærende og en til mindre vildt eller hvordan foregår det ?
eller køber man 10 æsker af gangen med samme lot, og bruger dem til alt vildt ?
kan man så notere sig hvor mange klik på kikkerten der er forskel med fuldkap. og jagt amu, hvis man skal træne, og der ved så nøjes med 3 test skud med jagt amu. Jeg håber bare lidt af det giver mening. :biggrin:
Fedt at der stadig er nogen som går den klassiske vej! :thumbup:
Tilbage i 90erne var en Sauer202 fuldskæftet ofte med i mine våde drømme!
Selv med min begrænsede erfaring med praktisk jagt vil jeg mene at en fuldskæftet er perfekt til anlæg i alle skydestillinger (Selvfølgelig har man ikke Bipod)
Mit råd til trænings/jagtammo er at den selvfølgelig altid er skudt ind med jagtammo, og det den så gør med træningsammo er egenligt ligegyldigt, bare dine skudgrupper er samlede.
Hvis du googler "fuldskæftet riffel" kan du finde mange Kricoer , en Viking, sauer 90, tikka, mauser...................

Kalibervalg er nok lidt en religion men det vil måske være afhængigt af den riffel man lige synes er smuk og inden for budgettet!!
Hvis du kender en genlader vil jeg ikke være nervøs for en 30.06er.
Knæk og bræk og velkommen til "riffelriget", du vil ikke fortryde!
Det er hans første jagtriffel og han vil have god gavn af en masse træning og så er det altså ikke vejen frem at være afhængig af en genlader før man bryder sig om at skyde med sin riffel. Desuden så er en kortpibet (fuldskæftet) 30.06'er en hidsig laban både for ørerne (følt rekyl) og for skulderen med det meste fabriksammo....... Det er ikke noget der fremmer lysten til at træne eller præcisionen for den sags skyld...
Og når nu han ikke har behovet for en så stor kaliber, såe.....?

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Bjarne41 » 20. mar 2020, 19:57

Hvor mange andre har ikke været i samme situation og så konstateret i løbet af få år, at der sker ting og sager i et mørkt våbenskab og et større er nødvendigt ?
Nap en 30.06 med langt løb + dæmper. så er han klædt på til meget jagt i ind-og udland i EU de næste år ud :blink:

Brian88
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 3. mar 2013, 11:21
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 48 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Brian88 » 20. mar 2020, 20:42

Det lyder ganske fornuftigt, at gå den klassiske vej, og tage en fuldskæftet! :DancingBanana:

Dog vil jeg anbefale at gå udenom de billigste Carl Gustav, Mauser, Krico, Remington, BSA og lingende. Bevares, de skal da nok klare jobbet.
Jeg synes personligt at pengene er givet bedre ud, hvis man kigget på Heym, Sauer, Sako, Steyr Mannlincher osv.

Mht. valg af montage, så bruger man da selvfølgelig EAW svingmontage på en fuldskæftet riffel :numberone:

Som alternativ til fuldskæftet, kunne du jo kaste et blik på kiplauf :rock:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af FrederikF » 20. mar 2020, 20:58

Hvorfor skulle et knæklåsvåben være interessant i denne sammenhæng?
Mvh Frederik

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af AI » 20. mar 2020, 21:55

Kortmentyk skrev:
20. mar 2020, 19:49
AI skrev:
20. mar 2020, 17:56
Wannabe skrev:
18. mar 2020, 17:07
Jeg har nu haft jagttegn i 2 år, udelukkende hagljagt, og er nu kommet med i en jagt hvor det er oplagt og dyrke riffeljagt. Jeg har været meget nervøs for tanken om rikochettere og forsvarligt kuglefang (jeg har set for mange Youtube film og læst aaalt for meget om det tror jeg) men der er meget kuperet terræn på jagten, så jeg tør godt og prøve kræfter med det her.

Jeg kan godt lide det klassiske, så jeg skyder kun med gamle S/S haglgevær, så min riffel skal også være en klassisk udseende med træskæfte, måske endda fuldskæftet, og jeg har gjort det til en ekstra hobby og se hvor billigt, og stadig godt, det kan gøres, så mine våben må gerne have nogle år på bagen.

Nogen ting har jeg ikke selv kunne finde svar på om riffel verdenen, så jeg spørger her.

Jeg tænker min første riffel skal være en 308W som alle andre, men hvordan vil i ca. vurdere rekyl fra sådan en i forhold til et haglgevær (lille let S/S med 63 cm løb kal 12)

Bruger alle efterhånden lyddæmper på jagt eller er det kun hvis man ikke vil bruge høreværn ? jeg kan godt se ideen, (men kønt er det sgutte) hvis det fjerne det værste rekyl, og hvis man kan slippe for høreværn helt ( her går jeg ikke på kompromis, jeg skyder ALDRIG uden høreværn og skydebriller….det er til gengæld ikke særligt klassisk, faktisk så moderne, at det ikke er slået rigtigt igennem endnu :blink: )

Hvad er forskellen på en base til kikkert og rail, jeg bryder mig ikke om udseendet af en rail men det kunne være den var så smart at det overgår min fimsede vintage stil :oops:

Ved indskydning og træning bruger man vel fuldkappet ammunition, men når man så føler sig klar, skydes den vel ind med jagt ammunition ? en æske indeholder typisk 20 patroner, hvis man så skyder ind med eks. 3x3 serier med jagt amu, og så skydes der måske 3 skud på en bukkejagt. Året efter skal der trænes med fuldkap. og indskydes igen, der bliver ikke til mange skud i en æske der reelt bliver brugt “rigtigt” og kan man så ikke have flere slags ammunition eks. en slags til klovbærende og en til mindre vildt eller hvordan foregår det ?
eller køber man 10 æsker af gangen med samme lot, og bruger dem til alt vildt ?
kan man så notere sig hvor mange klik på kikkerten der er forskel med fuldkap. og jagt amu, hvis man skal træne, og der ved så nøjes med 3 test skud med jagt amu. Jeg håber bare lidt af det giver mening. :biggrin:
Fedt at der stadig er nogen som går den klassiske vej! :thumbup:
Tilbage i 90erne var en Sauer202 fuldskæftet ofte med i mine våde drømme!
Selv med min begrænsede erfaring med praktisk jagt vil jeg mene at en fuldskæftet er perfekt til anlæg i alle skydestillinger (Selvfølgelig har man ikke Bipod)
Mit råd til trænings/jagtammo er at den selvfølgelig altid er skudt ind med jagtammo, og det den så gør med træningsammo er egenligt ligegyldigt, bare dine skudgrupper er samlede.
Hvis du googler "fuldskæftet riffel" kan du finde mange Kricoer , en Viking, sauer 90, tikka, mauser...................

Kalibervalg er nok lidt en religion men det vil måske være afhængigt af den riffel man lige synes er smuk og inden for budgettet!!
Hvis du kender en genlader vil jeg ikke være nervøs for en 30.06er.
Knæk og bræk og velkommen til "riffelriget", du vil ikke fortryde!
Det er hans første jagtriffel og han vil have god gavn af en masse træning og så er det altså ikke vejen frem at være afhængig af en genlader før man bryder sig om at skyde med sin riffel. Desuden så er en kortpibet (fuldskæftet) 30.06'er en hidsig laban både for ørerne (følt rekyl) og for skulderen med det meste fabriksammo....... Det er ikke noget der fremmer lysten til at træne eller præcisionen for den sags skyld...
Og når nu han ikke har behovet for en så stor kaliber, såe.....?
Jae, du har sku nok ret.
Måske er det derfor jeg skyder 6,5x55 med 70cm pibe :oops:

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af AI » 20. mar 2020, 22:00

PSindrup skrev:
20. mar 2020, 18:23
Mapzter skrev:
20. mar 2020, 15:32
Kleth skrev:
20. mar 2020, 11:30
Lang pibe = bedre forbrænding af krudtet = mindre oplevet rekyl
Det lyder interessant, og jeg har aldrig hørt om det. Har du lyst til, og mulighed for, at pakke lidt ud omkring det - hvad er mekanismen bag det? Evt. i en ny tråd.
Det lyder også voldsomt ulogisk i mine øre ... :Hug:

Peter
Egentlig meget logisk.
Uforbrændt krudt=højt mundingstryk=stor kraft mod pibens frontareal.

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Wannabe » 21. mar 2020, 10:35

Endnu engang tak for alle svar :smile: der er noget af tænke over.

Det blev så alligevel endnu en tråd med en nyjæger der spørger til "hvilken kaliber skal jeg købe" :fun: jeg håber det går.

Jeg er ikke færdig med at tænke fordele/ ulemper, men hvor ville det være rart hvis man kunne komme ud på en bane og prøve de forskelige kalibre af inden man beslutter sig.
Jeg var rystende nervøs da jeg første gang stod med haglbøssen på en lerdue bane min kamerat havde taget mig med ud på, før jeg tog jagt tegn.
I min erindring havde jeg min fætter, der som 15 årig skulle skyde med haglgevær til jagtegns undervisning, og fik sådan en på snotten, og havde blå kæbe i lang tid, det er der blevet grinet meget af til famillie julefrokosterne :giggle:
men efter mit første skud, tænkte jeg nåår det er ikke være :smile:

Jeg tager mig selv i når jeg læser om nyjægere, og tænke 16-20 årige, men jeg skylder måske lige og fortælle at, jeg selv er en, lille gnaven nisse på 47 kolde vintre, og hvis jeg ville prioritere det (med konens velsignelse) kunne jeg da godt stille op med en Sauer 404, med tysk optik, købt for nyt, men jeg syntes ikke det er sjovt, hele denne proces er super fed :blink:

Ihvertfald skal jeg ikke prøve, eller kigge på noget, med hænderne, før efter det her Corona har lagt sig :blink:

Brian88
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 3. mar 2013, 11:21
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 48 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Brian88 » 21. mar 2020, 11:29

FrederikF skrev:
20. mar 2020, 20:58
Hvorfor skulle et knæklåsvåben være interessant i denne sammenhæng?
Mvh Frederik
Synes de passer meget godt ind, i betragtningen om klassiske fuldskæftet våben :smile:
Vedhæftede filer
Blaser-K95-Luxus-Stutzen-Octagonal-Barrel-04-980x605.jpg
Kilde: https://www.dorleac-dorleac.com/arme/k95-luxus-stutzen/?lang=en

Besvar