Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 308
Tilmeldt: 29. mar 2005, 01:00
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 120 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Leon » 23. mar 2020, 09:22

Professor i eksperimentel virologi ved Institut for Immunologi og Mikrobiologi på Københavns Universitet, Allan Randrup Thomsen, mener i øvrigt, at vi danskere ikke tager epidemien tilstrækkeligt alvorligt.

Jeg er tilbøjelig til at give ham ret. Jeg har både venner og familiemedlemmer som kunne trænge til en alvorlig opstramningi deres tilgang til social omgang, legeaftaler, handlen og i det hel kontakt i det offentlige rum og privaten.

Link: https://www.bt.dk/samfund/dansk-profess ... rudsigelse
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af KenP » 23. mar 2020, 09:58

Man kan nu beslutte hvad man vil med eksamen...

https://politiken.dk/indland/uddannelse ... -eksaminer

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af HR » 23. mar 2020, 10:00

Helt enig. Det var også derfor jeg skrev videregående uddannelser. Ungdomsuddannelser og folkeskole er mere problematiske.
/HR

Refraktorius skrev:
23. mar 2020, 09:12
Det kommer an på hvilke eksamener det er.
Der vil være en social skævhed i de forhold folk kan arbejde under. Mine egne unger har et stort værelse med en god netforbindelse. Det er ikke alle der er så heldige..
Hvis det er eksamener uden hjælpemidler eller med specificerede hjælpemidler, så vil nogen også have markant bedre muligheder for at "få hjælp" end andre.

Vi prioriterer det ret højt, at eksamen skal ske under ens vilkår.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af HR » 23. mar 2020, 10:20

Refraktorius skrev:
23. mar 2020, 08:37
Smitteudvikling.
Der skal ikke meget mere til, får amerikanerne har en sikker førsteplads.
Ja, og det er ikke fordi de tester massivt. DK har p.t. testet 12.843 og fundet 1.450 smittede. USA har testet 250.000 og har fundet 30.000. I begge lande finder man altså en smittet for hver 8 tests, hvilket tyder på at man tester efter de samme retningslinjer.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 23. mar 2020, 11:22

Svenskerne har åbenbart besluttet sig for at overtage Britternes rolle som "referencemodel" :shock:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/ingen- ... -bakker-op

Folket bakker op! Javist, men vent et par uger, så snakker vi om den opbakning igen.

Peter

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 23. mar 2020, 13:02

PSindrup skrev:
22. mar 2020, 21:17
10-22 skrev:
22. mar 2020, 19:59
Efter kritik fra bl.a. WHO ændrer de danske sundhedsmyndigheder nu igen taktik i kampen mod corona. Det betyder, at man nu igen vil teste flere for covid-19.
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE1 ... ste-flere/

Det virker ikke til at være den bedst måde at skabe tillid på.
Jo, det er fint. Jeg syntes ikke det ændrer på tilliden,

Man skal først have de fornødne testkits før man kan begynde at brede tilbuddet om test ud.

Peter
Men dem har ssi takket nej tak til fordi chefen har meldt ud at det ikke er nødvendigt at teste.
Det samme er sket til en virksomhed på fyn.
https://www.dr.dk/nyheder/politik/danma ... u-beklager

Der er en grund til at Kåre Mølbak blevet fundet for let til posten som chef for SSI.
Faglig dygtig ja bestemt, men ikke nogle ørn til alt det andet.
SSI er pt som en mand uden hoved. Men det er bare min mening
Jeg har for år siden arbejdet på ssi, og har løst nogle opgaver sammen med ham.
Senest rettet af 10-22 23. mar 2020, 14:15, rettet i alt 1 gang.
10-22

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ACE1 » 23. mar 2020, 13:08

Vi krydser fingre:
Hele verden håber på den langhårede professor fra Marseille
Trump er overbevist, men i Danmark er der nedlagt forbud. I Frankrig udskriver lægen Didier Raoult malariamidlet klorokin til alle, der er testet positive for coronavirus.
Borgmesteren i Nice, den konservative Christian Estrosi, er fuld af lovord. Han er ikke i tvivl om, at lægen Didier Raoult fra den anden store franske middelhavsby Marseille har været med til at helbrede ham for corona.
https://jyllands-posten.dk/premium/inte ... marseille/
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bjarne41 » 23. mar 2020, 14:26

Refraktorius skrev:
23. mar 2020, 08:37
Smitteudvikling.
Der skal ikke meget mere til, får amerikanerne har en sikker førsteplads.
Måske det lykkes Trump - Make America Great Again

Måske han skal æde sine egne ord i sig igen :giggle:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Kalthoff » 23. mar 2020, 14:58

Baltimore Mayor Begs Residents To Stop Shooting Each Other So Hospital Beds Can Be Used For Coronavirus Patients

“I want to reiterate how completely unacceptable the level of violence is that we have seen recently,” Young said. “We will not stand for mass shootings and an increase in crime.”

“For those of you who want to continue to shoot and kill people of this city, we’re not going to tolerate it,” Young implored. “We’re going to come after you and we’re going to get you.”

He urged people to put down their guns because “we cannot clog up our hospitals and their beds with people that are being shot senselessly because we’re going to need those beds for people infected with the coronavirus. And it could be your mother, your grandmother or one of your relatives. So take that into consideration.”
https://baltimore.cbslocal.com/2020/03/ ... -pandemic/

Hvad er det der får en politiker til at tro de kriminelle vil holde inde med deres kriminalitet - af samfundshensyn og fordi en politiker beder pænt om det?

:wall: :freak:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af LJ » 23. mar 2020, 15:00

Man serverede for åben skærm en løgnehistorie om 3 nye maskiner der var indkøbt, kommet til landet og var ved at blive installeret.
Man har valgt ikke at teste så omfangsrigt som overhovedet muligt, på trods af at det anbefales af WHO og eksperter på området.
Man har undladt at reagere på tilbud om store mængder tests fra Korea og ikke mindst maskiner fra en dansk virksomhed.
Osv. Osv.
"Welcome to amateurnight" siger jeg bare!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Ingsorsi » 23. mar 2020, 15:50

Ifølge dagens pressemøde blev det røbet, at SSI har bedt om adgang til teledata/lokationsdata for samtlige borgere i Danmark. En journalist spurgte statsministeren om regeringen støtter denne totale overvågning af alle danskere. Det kom der et helt tydeligt politiker "non-svar" ud af, hvor hun sagde, at noget i retningen af "regeringen støtter at man søger viden for at blive klogere...". Hererter afbrød statsministeren og gik videre til næste spørgsmålsstiller.
Det synes jeg, hun slap alt alt for billigt fra.

Jeg er skuffet over, at vi accepterer at vi sælger ud af vores grundlæggende rettigheder fuldstændig uden kritik. :freak:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 23. mar 2020, 15:55

Kalthoff skrev:
23. mar 2020, 14:58
Baltimore Mayor Begs Residents To Stop Shooting Each Other So Hospital Beds Can Be Used For Coronavirus Patients

“I want to reiterate how completely unacceptable the level of violence is that we have seen recently,” Young said. “We will not stand for mass shootings and an increase in crime.”

“For those of you who want to continue to shoot and kill people of this city, we’re not going to tolerate it,” Young implored. “We’re going to come after you and we’re going to get you.”

He urged people to put down their guns because “we cannot clog up our hospitals and their beds with people that are being shot senselessly because we’re going to need those beds for people infected with the coronavirus. And it could be your mother, your grandmother or one of your relatives. So take that into consideration.”
https://baltimore.cbslocal.com/2020/03/ ... -pandemic/

Hvad er det der får en politiker til at tro de kriminelle vil holde inde med deres kriminalitet - af samfundshensyn og fordi en politiker beder pænt om det?

:wall: :freak:
:tinfoil:
Hvis man strammer den lidt, så kan man faktisk læse teksten som om at det sådan set er OK at rende og skyde hinanden til hverdag. Det er bare ikke OK her under corona-krisen. :giggle:

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 23. mar 2020, 15:56

Ingsorsi skrev:
23. mar 2020, 15:50
Ifølge dagens pressemøde blev det røbet, at SSI har bedt om adgang til teledata/lokationsdata for samtlige borgere i Danmark. En journalist spurgte statsministeren om regeringen støtter denne totale overvågning af alle danskere. Det kom der et helt tydeligt politiker "non-svar" ud af, hvor hun sagde, at noget i retningen af "regeringen støtter at man søger viden for at blive klogere...". Hererter afbrød statsministeren og gik videre til næste spørgsmålsstiller.
Det synes jeg, hun slap alt alt for billigt fra.

Jeg er skuffet over, at vi accepterer at vi sælger ud af vores grundlæggende rettigheder fuldstændig uden kritik. :freak:
Jeg kan leve med meget - inklusiv brug af teledata - i disse krisetider, såfremt det stopper når krisen er ovre.
Disclaimer: Det stoler jeg på at det gør.

Peter

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 23. mar 2020, 16:13

PSindrup skrev:
23. mar 2020, 15:56
Ingsorsi skrev:
23. mar 2020, 15:50
Ifølge dagens pressemøde blev det røbet, at SSI har bedt om adgang til teledata/lokationsdata for samtlige borgere i Danmark. En journalist spurgte statsministeren om regeringen støtter denne totale overvågning af alle danskere. Det kom der et helt tydeligt politiker "non-svar" ud af, hvor hun sagde, at noget i retningen af "regeringen støtter at man søger viden for at blive klogere...". Hererter afbrød statsministeren og gik videre til næste spørgsmålsstiller.
Det synes jeg, hun slap alt alt for billigt fra.

Jeg er skuffet over, at vi accepterer at vi sælger ud af vores grundlæggende rettigheder fuldstændig uden kritik. :freak:
Jeg kan leve med meget - inklusiv brug af teledata - i disse krisetider, såfremt det stopper når krisen er ovre.
Disclaimer: Det stoler jeg på at det gør.

Peter
Og jeg håber du får ret...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 308
Tilmeldt: 29. mar 2005, 01:00
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 120 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Leon » 23. mar 2020, 16:15

Ingsorsi skrev:
23. mar 2020, 15:50
Ifølge dagens pressemøde blev det røbet, at SSI har bedt om adgang til teledata/lokationsdata for samtlige borgere i Danmark. En journalist spurgte statsministeren om regeringen støtter denne totale overvågning af alle danskere. Det kom der et helt tydeligt politiker "non-svar" ud af, hvor hun sagde, at noget i retningen af "regeringen støtter at man søger viden for at blive klogere...". Hererter afbrød statsministeren og gik videre til næste spørgsmålsstiller.
Det synes jeg, hun slap alt alt for billigt fra.

Jeg er skuffet over, at vi accepterer at vi sælger ud af vores grundlæggende rettigheder fuldstændig uden kritik. :freak:
Sydkorea har efter sigende haft stor succes med at spore og begrænse smittespredningen med lige netop den slags metoder, og dermed reduceret dødsfaldene markant i forhold til, hvad man ellers kunne frygte.

Så kan man jo overveje, om et eventuelt højere samfundsformål i denne konkrete situation skal have foran forrang frem for individets behov for at holde sin færden skjult. Det er et kedeligt valg at skulle træffe, men jeg er ikke meget i tvivl om, i hvilken vægtskål de fleste statsministre vil kaste deres lod.
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Oscar123 » 23. mar 2020, 16:33

Ingsorsi skrev:
23. mar 2020, 15:50
Ifølge dagens pressemøde blev det røbet, at SSI har bedt om adgang til teledata/lokationsdata for samtlige borgere i Danmark. En journalist spurgte statsministeren om regeringen støtter denne totale overvågning af alle danskere. Det kom der et helt tydeligt politiker "non-svar" ud af, hvor hun sagde, at noget i retningen af "regeringen støtter at man søger viden for at blive klogere...". Hererter afbrød statsministeren og gik videre til næste spørgsmålsstiller.
Det synes jeg, hun slap alt alt for billigt fra.

Jeg er skuffet over, at vi accepterer at vi sælger ud af vores grundlæggende rettigheder fuldstændig uden kritik. :freak:
Hmm…

Jeg er personligt ganske indstillet på at vi skal gå ganske langt for at søge at hindre smittespredning men dette her vil i min optik være en betænkelig vej at slå ind på – også selvom det naturligvis sker af hensyn til befolkningens sikkerhed. Dette argument bruges om stort set alle indskrænkninger af den personlige frihed rundt omkring i verden – og også i Danmark.

Men for at vurdere sagen er det vigtigt at vide hvad er det konkret SSI skal bruge af data – og hvad hensigten er med den indsamlede viden. Er det blot et forøg på at danne sig et generelt overblik over bevægelser her i kongeriget eller skal det være individbestemt med hver enkelts opholdslokation etc. Førstnævnte kan vel godt gå an – men sidstnævnte er i min optik slet ikke acceptabelt.

Nogle lande er i bestræbelserne på at inddæmme virus gået meget langt i denne retning. Et godt (skræk-) eksempel er Singapore, som jeg tilfældigvis kender en god del til. Singapore har været effektiv i at inddæmme corona-virus – men det er kommet med en pris. Singapore er spækket med overvågningskameraer, hvoraf mange er med ansigtsgenkendelse. I forbindelse med håndhævelse af corana-karantæner (som i Singapore er en egentlig tvangsforanstaltning) er denne blevet understøttet af netop ansigtsgenkendelse, så man kunne holde øje med om de karantæneramte nu også blev derhjemme eller rent faktisk bevægede sig ud i samfundet. Alt sammen i folkesundhedens navn…

Forespørgslen fra SSI går næppe helt så langt – men den bør give anledning til seriøs overvejelse om dette er noget vi ønsker ...

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 23. mar 2020, 16:44

Omlægning fra produktion af juice til håndsprit.

Samfundssind og snusfornuft på samme tid. :thumbup:

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2020-03-2 ... haandsprit

Peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 23. mar 2020, 17:01

Nå, men nedlukningen er (som forventet) forlænget til efter 13 april.



Brugen af lokationsdata er interessant.
Det kan være alt fra en vederstyggelig (og privatlivsfredskrænkende) sporing af enkeltpersoner (som stadig bør kræve en dommerkendelse) til anonymiserede data, der kan give værdifuld viden om hvor folk forsamler sig og hvordan de egentligt bevæger sig rundt, men uden at det kan bindes op på hvem det er.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 23. mar 2020, 17:10

Refraktorius skrev:
23. mar 2020, 17:01
Nå, men nedlukningen er (som forventet) forlænget til efter 13 april.



Brugen af lokationsdata er interessant.
Det kan være alt fra en vederstyggelig (og privatlivsfredskrænkende) sporing af enkeltpersoner (som stadig bør kræve en dommerkendelse) til anonymiserede data, der kan give værdifuld viden om hvor folk forsamler sig og hvordan de egentligt bevæger sig rundt, men uden at det kan bindes op på hvem det er.
Jeg er pessimist, og tror det første... Bare vent til RP også får lov.. Naturligvis af hensyn til vores egen sikkerhed... :wall:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Elbæk » 23. mar 2020, 17:21

Refraktorius skrev:
23. mar 2020, 17:01
Nå, men nedlukningen er (som forventet) forlænget til efter 13 april.



Brugen af lokationsdata er interessant.
Det kan være alt fra en vederstyggelig (og privatlivsfredskrænkende) sporing af enkeltpersoner (som stadig bør kræve en dommerkendelse) til anonymiserede data, der kan give værdifuld viden om hvor folk forsamler sig og hvordan de egentligt bevæger sig rundt, men uden at det kan bindes op på hvem det er.
Jeg kunne forestille mig at det man bl.a. gerne vil med lokationsdata er at give myndighederne mulighed for at spore større forsamlinger, ikke mindst i form af undergrundsfester o.lign.
Der har altid været en vis scene for undergrundsfester i Danmark (ofte i nedlagte industribygninger og forladte bunkeranlæg), men det har altid været noget som primært tiltalte individer på de politiske yderfløje samt visse subkulturer. Der er noget som tyder på at fænomenet nu har fået en bredere appel og udbredelse ifm. lukningen af diskoteker og musikarrangementer - godt hjulpet på vej af Facebook og andre sociale medier, som gør det meget nemt at arrangere den slags.

I en af de store bunkere på Vestereng i Aarhus, som vi havde brugsretten til ifm. liverollespilsarrangementer, havde vi flere gange indbrud, med hærværk, tyveri og massive mængder "festaffald". Det var ret tydeligt, på grafitti og efterladt materiale, at i hvert fald én af de grupper som brød ind, var stærkt politisk motiverede - og mængden af vandflasker i forhold til ølflasker, tydede også på at alkohol ikke var deres foretrukne rusmiddel. Den anden gruppe som "brugte" vores bunker var gladere for øl, vi havde et par spillere som kendte til dem som holdt dé fester, der var adgangsbilletten åbenbart en kasse øl, som blev afleveret til arrangørerne, som så solgte øllene til festdeltagerne en for en - til gengæld sørgede arrangørerne for underholdningen i form af bands eller en DJ. Egentlig ret smart; for det fjernede muligheden for at spore festerne gennem deres indkøb af øl.

Om ovenstående så er en god grund nok, vil jeg stille mig skeptisk afventende overfor.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ReneKJ » 23. mar 2020, 17:53

Elbæk skrev:
23. mar 2020, 17:21
Refraktorius skrev:
23. mar 2020, 17:01

Brugen af lokationsdata er interessant.
Det kan være alt fra en vederstyggelig (og privatlivsfredskrænkende) sporing af enkeltpersoner (som stadig bør kræve en dommerkendelse) til anonymiserede data, der kan give værdifuld viden om hvor folk forsamler sig og hvordan de egentligt bevæger sig rundt, men uden at det kan bindes op på hvem det er.
Jeg kunne forestille mig at det man bl.a. gerne vil med lokationsdata er at give myndighederne mulighed for at spore større forsamlinger, ikke mindst i form af undergrundsfester o.lign.
Jeg ved ikke, det lyder på mig om om der skulle noget ret massivt datakraft til for at man kunne analysere data om landets mange millioner mobilbrugere live, og skabe en alarm hvis de forsamles.

Generelt syntes jeg tit det virker som om de der vil have fingrene i data har en forretningsmodel i stil med Underpants Gnomes
1) Get personal data
2) ?
3) Profit!

De begrundelser de er villige til at gå ud med offentligt plejer i hvert fald at være meget lidt konkrete

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 23. mar 2020, 18:08

Refraktorius skrev:
23. mar 2020, 08:37
Smitteudvikling.
Der skal ikke meget mere til, får amerikanerne har en sikker førsteplads.
Trump overvejer at hjælpe udviklingen yderligere på vej. :cry:

https://edition.cnn.com/2020/03/23/poli ... index.html

Peter

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Ingsorsi » 23. mar 2020, 18:45

Timber skrev:
23. mar 2020, 17:10
Refraktorius skrev:
23. mar 2020, 17:01
Nå, men nedlukningen er (som forventet) forlænget til efter 13 april.



Brugen af lokationsdata er interessant.
Det kan være alt fra en vederstyggelig (og privatlivsfredskrænkende) sporing af enkeltpersoner (som stadig bør kræve en dommerkendelse) til anonymiserede data, der kan give værdifuld viden om hvor folk forsamler sig og hvordan de egentligt bevæger sig rundt, men uden at det kan bindes op på hvem det er.
Jeg er pessimist, og tror det første... Bare vent til RP også får lov.. Naturligvis af hensyn til vores egen sikkerhed... :wall:
Det er naturligvis det første. Ellers ville de ikke engang spørge nogen om det. Bare gøre det.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 23. mar 2020, 18:48

Ingsorsi skrev:
23. mar 2020, 18:45
Timber skrev:
23. mar 2020, 17:10
Refraktorius skrev:
23. mar 2020, 17:01
Nå, men nedlukningen er (som forventet) forlænget til efter 13 april.



Brugen af lokationsdata er interessant.
Det kan være alt fra en vederstyggelig (og privatlivsfredskrænkende) sporing af enkeltpersoner (som stadig bør kræve en dommerkendelse) til anonymiserede data, der kan give værdifuld viden om hvor folk forsamler sig og hvordan de egentligt bevæger sig rundt, men uden at det kan bindes op på hvem det er.
Jeg er pessimist, og tror det første... Bare vent til RP også får lov.. Naturligvis af hensyn til vores egen sikkerhed... :wall:
Det er naturligvis det første. Ellers ville de ikke engang spørge nogen om det. Bare gøre det.
Du har nok ret.... :wall:

Edit.. En slags udmelding, men dog intet konkret.. Typisk.. Hvor svært kan det være at sige hvad det er man vil??
Faglig direktør hos Statens Serum Institut Kåre Mølbak bekræfter til DR, at der er sendt en henvendelse til Teleindustrien, men vil ikke uddybe, hvad den drejer sig om.

- Det er meget tidligt i behandlingen, og der er mange spørgsmål, som fortsat skal afklares, siger han.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-03- ... coronakamp
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 308
Tilmeldt: 29. mar 2005, 01:00
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 120 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Leon » 23. mar 2020, 19:09

PSindrup skrev:
23. mar 2020, 18:08
Refraktorius skrev:
23. mar 2020, 08:37
Smitteudvikling.
Der skal ikke meget mere til, får amerikanerne har en sikker førsteplads.
Trump overvejer at hjælpe udviklingen yderligere på vej. :cry:

https://edition.cnn.com/2020/03/23/poli ... index.html

Peter
De har allerede over 41.000 tilfælde, så - hvis jeg ellers husker korrekt, at de startede sidste uge med ca. 4.000 tilfælde - så er det en 10-dobling på cirka 7-8 dage.

Jeg gætter på, at de har overhalet italienerne senest ved udgangen af denne uge, og måske allerede i løbet af 3-4 dage. Hvordan fa... forklarer man det til sin egen befolkning? :getout:
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Besvar