Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 5. apr 2020, 20:45

Bemoni1 skrev:
5. apr 2020, 17:24
Kalthoff skrev:
5. apr 2020, 13:33
Svenskerne er ved at løbe tør for de bedst egnede bedøvelsesmidler:
I takt med att allt fler covidpatienter har blivit så pass sjuka att de måste sövas råder det nu akut bris på narkosmedlet Propofol i hela region Stockholm. Det visar interna mejl från ett av länets stora sjukhus som SVT Nyheter tagit del av. Uppgifterna bekräftas också av en källa med insyn.
– Det är krigssjukvård vi bedriver just nu, säger källan till SVT Nyheter.

Propofol är det läkemedel som i första hand används för sövning av akutsjuka. Det är ett viktigt läkemedel i sjukvårdens insats för dem som drabbats av covid-19. När en patients andning behöver stöttas av en respirator kan patienter ibland behöva sövas och hållas nedsövda med hjälp av Propofol.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -lakemedel
Jeg har en meget dårlig fornemmelse om hvad Svenskerne er på vej ind i nu.
Hvis den stigningstakt som man set i de forløbne dage, fortsætter i samme skala, så bryder alt helvede løs hos dem.

Og hvis man skal sammenligne statsledere, så vil jeg ( på trods ) foretrække Mette Frederiksen, fremfor Stefan Löfvën, det lader til at MF er mere klarsynet og i stand til at samarbejde bredt, end sin Svenske kollega.
Hvis jeg var religiøs, ville jeg nu begynde at bede for vores Svenske brødre, de får brug for hjælp!
Tiden vil vise om det svenskerne gør er rigtig, men i Sverige er det ikke en politiske beslutning men en faglig.
Her hjemme har mor Mette lyttet og derefter givet besked til vores myndigheder om hvordan hun vil have det.
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-04-0 ... kampen-mod
10-22

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Herluf » 5. apr 2020, 20:48

Refraktorius skrev:
5. apr 2020, 20:02
Der var en læge i nyhederne i dag, der sagde, at infektionerne var overraskende alvorlige og langvarige.
Jeg studsede over den her artikel:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/ful ... /jmv.25728

De spekulerer om hvorvidt vejrtrækningsproblemerne ikke går dybere end "bare" problemer med lungerne.
Det kunne forklare hvorfor man ser så langvarige påvirkninger.

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bemoni1 » 5. apr 2020, 20:51

Der er desværre mange former for religion og her er en af dem, som kan blive utroligt dyr, for et helt land:
https://jyllands-posten.dk/internationa ... stockholm/

Jeg ved ikke hvilken tro, der driver Anders Tegnell, men han er klippefast i den!
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af LJ » 5. apr 2020, 20:58

PSindrup skrev:
5. apr 2020, 20:24
Refraktorius skrev:
5. apr 2020, 20:02
Der var en læge i nyhederne i dag, der sagde, at infektionerne var overraskende alvorlige og langvarige.


“Generel flokimmunitet” i befolkningen med denne virus vil betyde rigtigt mange dødsfald på vejen dertil.
Briterne gik efter den løsning, og de er i gang med at betale en meget høj pris nu.


Amerikanerne insisterer på idiotien, så der kommer nok også en regning:
Om jeg begriber det. :???:

Hvorfor i alverden har man den berøringsangst overfor religiøse grupper i USA.

Når man selv i Israel slår ned på de ultraortodokse jøder ved grædemuren og andre hellige steder, så burde man da (for fanden) også kunne finde ud af at stoppe idiotien i USA,

Peter
Gad vide om man har håndhævet forsamlingsforbuddet mod alle religiøse grupperinger i DK?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 5. apr 2020, 21:22

Hvorfor skulle man ikke?

Men hvis en flok tosser fra Indre Mission samles i hemmelighed, så er det pokkers svært at opdage.

Ledere med et modicum af omtanke er interesserede i at holde deres flok i live.
Det er kun tosser som Krarup og Espersen der insisterer på at holde smitteparty.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af AHSV » 5. apr 2020, 21:49

PSindrup skrev:
5. apr 2020, 20:24
Refraktorius skrev:
5. apr 2020, 20:02
Der var en læge i nyhederne i dag, der sagde, at infektionerne var overraskende alvorlige og langvarige.


“Generel flokimmunitet” i befolkningen med denne virus vil betyde rigtigt mange dødsfald på vejen dertil.
Briterne gik efter den løsning, og de er i gang med at betale en meget høj pris nu.


Amerikanerne insisterer på idiotien, så der kommer nok også en regning:
Om jeg begriber det. :???:

Hvorfor i alverden har man den berøringsangst overfor religiøse grupper i USA.
Vi har da den samme berøringsangst her i DK. Landet hvor det er ulovligt at kupere halen på en hund, men fuldt lovligt at snitte forhuden af et spædbarn...

Mvh.
Anders

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Kalthoff » 5. apr 2020, 21:53

Refraktorius skrev:
5. apr 2020, 21:22
Hvorfor skulle man ikke?

Men hvis en flok tosser fra Indre Mission samles i hemmelighed, så er det pokkers svært at opdage.

Ledere med et modicum af omtanke er interesserede i at holde deres flok i live.
Det er kun tosser som Krarup og Espersen der insisterer på at holde smitteparty.
2 minutter med en søgemaskine fandt disse tilfælde:
Sonntag, 05.04.2020, 11:20

Trotz Kontaktverbots wegen der Corona-Pandemie haben sich am Freitag vor einer Moschee in Berlin-Neukölln nach Polizeiangaben rund 300 Menschen versammelt.
https://www.focus.de/panorama/welt/gebe ... 49866.html
17 MAR 2020
London coronavirus: Why the city's busiest mosque is still open for prayers
https://www.mylondon.news/news/health/l ... e-17930813

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 5. apr 2020, 21:59

300 tosser foran en moske er jo ikke ligefrem “diskret”.

Derudover var det Tyskland og der blev skredet ind, så hvad er dit argument?

At religiøse tosser af enhver afskygning tilsyneladende har en stor trang til at samles, og at samfundet gør klogt i at forhindre dem i det er der vel ikke noget overraskende i.
:???:


Jeg behøvede ikke engang bruge en søgemaskine. Vores hjemlige primærtosser, Krarup og Espersen, har selv udbasuneret deres lyster i ethvert tænkeligt medie.


Bemærk forøvrigt, hvis du har læst artiklen, at moskeen i London tilsyneladende ikke bryder nogen regler og at de har ændret procedurer i væsentlig grad... og lukker hvis de får besked på det.

He explains that the although he will be hugely disappointed if they do have to close the mosque entirely, Islam is a way of life that in its nature must adapt to the situation it finds itself in.

“A few, a very few, will criticise us for doing so,” he said. “But the majority will accept the decision because those who know the actual teaching of Islam know it’s for the greater good of society and the community.

“It’s not for anyone’s personal gain or achievement.”

He added: “It’s something that we’ve never faced in our lifetime but as the saying goes, there’s always the first time for everything.”
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af AHSV » 5. apr 2020, 22:01

Bemoni1 skrev:
5. apr 2020, 20:51
Der er desværre mange former for religion og her er en af dem, som kan blive utroligt dyr, for et helt land:
https://jyllands-posten.dk/internationa ... stockholm/

Jeg ved ikke hvilken tro, der driver Anders Tegnell, men han er klippefast i den!
Jeg tænker, at Anders Tegnell først og fremmest er videnskabeligt funderet og at han vælger strategi ud fra rent faglige betragninger. Herhjemme er der politik inde over beslutningerne. Muligvis der kommer en anden bølge senere som Sverige så er væsentligt bedre rustet til at modstå samtidig med at den Svenske økonomi har lidt væsentligt mindre overlast.

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Raptor357 » 5. apr 2020, 22:04

Samme religiøse tosser giver andre problemer, giv dem deres egen by hvor de kan holde himmelnisse kom sammen og ikke komme ud igen før de er smittefrie i 2 uger.
Jeg læste at Israel har alvorlige problemer med de ortodokse, de kunne også passende placeres i en by og isoleres, sådan er der udfordringer i så mange lande.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af LJ » 5. apr 2020, 22:09

Refraktorius skrev:
5. apr 2020, 21:22
Hvorfor skulle man ikke?

Men hvis en flok tosser fra Indre Mission samles i hemmelighed, så er det pokkers svært at opdage.

Ledere med et modicum af omtanke er interesserede i at holde deres flok i live.
Det er kun tosser som Krarup og Espersen der insisterer på at holde smitteparty.
Jamen der er skam ingen gode grunde til ikke at håndhæve det, men det er jo på ingen måde ensbetydende med at det rent faktisk bliver det.

Religiøses omtanke kan jo som regel ligge et ret lille sted, hvis det omhandler forhold der indskrænker deres muligheder for dyrkelse, uanset om de er ledere eller disciple.
Som du skriver er det jo desværre forbandet svært at opdage et bønnemøde, uanset om det så er psykotiske Muhammedanere, tvangspermanentede ortodokse, pinsetåber eller andet.

Med alle de følere politiet har ude i andre henseender, skulle det dog undre om de ikke kunne få informationer om religiøse møder, hvis de ville have dem. Spørgsmålet er om de har prioriteret det.

Tralle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. jan 2009, 19:37
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Tralle » 5. apr 2020, 22:28

AHSV skrev:
5. apr 2020, 22:01
Bemoni1 skrev:
5. apr 2020, 20:51
Der er desværre mange former for religion og her er en af dem, som kan blive utroligt dyr, for et helt land:
https://jyllands-posten.dk/internationa ... stockholm/

Jeg ved ikke hvilken tro, der driver Anders Tegnell, men han er klippefast i den!
Jeg tænker, at Anders Tegnell først og fremmest er videnskabeligt funderet og at han vælger strategi ud fra rent faglige betragninger. Herhjemme er der politik inde over beslutningerne. Muligvis der kommer en anden bølge senere som Sverige så er væsentligt bedre rustet til at modstå samtidig med at den Svenske økonomi har lidt væsentligt mindre overlast.

Mvh.
Anders
Hvorfor skulle de være væsentligt bedre rustet?

Det kommer vel an på hvordan vi får styret smitten i Danmark når vi begynder at åbne op igen.

For begge lande handler det vel om at holde indlæggelser inden for sygehusenes kapacitet.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 5. apr 2020, 23:00

...og selvfølgelig er der politik inde over beslutningerne!
Det er hele ideen med et demokrati. Vi har valgt politikere til at varetage vores interesser og træffe beslutninger.

Alternativet er et diktatur, hvor en diktator, junta eller kejser enevældigt bestemmer, eller et teknokrati, hvor administratorer og eksperter (de der frygtelige DJØF’ere nogle af jer har så meget angst over) kører showet.


:???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 5. apr 2020, 23:15

AHSV skrev:
5. apr 2020, 22:01
Bemoni1 skrev:
5. apr 2020, 20:51
Der er desværre mange former for religion og her er en af dem, som kan blive utroligt dyr, for et helt land:
https://jyllands-posten.dk/internationa ... stockholm/

Jeg ved ikke hvilken tro, der driver Anders Tegnell, men han er klippefast i den!
Jeg tænker, at Anders Tegnell først og fremmest er videnskabeligt funderet og at han vælger strategi ud fra rent faglige betragninger. Herhjemme er der politik inde over beslutningerne. Muligvis der kommer en anden bølge senere som Sverige så er væsentligt bedre rustet til at modstå samtidig med at den Svenske økonomi har lidt væsentligt mindre overlast.

Mvh.
Anders
Lad os se hvad stillingen er, når “røgen er lettet og vi tæller vore døde”

Briterne startede med en løsning der lignede den svenske til at begynde med, og de har grusomt travlt med at lukke ting ned nu.
Og potentielt, så crasher det svenske sundhedssystem snart.


Det gode ved fuldskala eksperimenter er, at man får overbevisende resultater.
Det grimme ved dem er prisen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 5. apr 2020, 23:17

Boris Johnson er indlagt:
https://www.bbc.com/news/uk-52177125

“Ikke noget at være bekymret over”
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af AHSV » 5. apr 2020, 23:30

Refraktorius skrev:
5. apr 2020, 23:00
...og selvfølgelig er der politik inde over beslutningerne!
Det er hele ideen med et demokrati. Vi har valgt politikere til at varetage vores interesser og træffe beslutninger.

Alternativet er et diktatur, hvor en diktator, junta eller kejser enevældigt bestemmer, eller et teknokrati, hvor administratorer og eksperter (de der frygtelige DJØF’ere nogle af jer har så meget angst over) kører showet.

"
:???:
Fik du lige gjort Sverige til et diktatur eller var det et teknokrati du sigtede til? :rolf: Jeg opfatter det nu som et ganske velfungerende demokrati må jeg nok indrømme også selvom de mener, at kunne håndtere Corona krisen inden for gældende lovgivning og med mindre politisk styring end vi bruger i DK.

Foretrækker jeg den danske model, ja. Tror jeg Mette Frederiksen gør det rigtige, ja. Bakker jeg fortsat op om strategien når støvet har lagt sig, ja. Tror jeg Anders Tegnell er idiot, religiøs, fanatisk, eller dum - nej. Påpeger blot, at han har "gået til det" og, at jeg tror på, at han går rationelt og videnskabeligt til værks inden for det mandat svenskerne har valgt at udstyre ham med. Strengt taget skal vi formentligt et års tid frem og forbi de næste bølger før vi kan få svar på hvilket strategi der slutteligt viste sig at være den bedste.

Mvh.
Anders

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Greyberd63 » 6. apr 2020, 01:31

Syntes at denne listning per 100.000 indbyggere giver god mening, noget nemmere at sammenligne de forskellige lande.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/? ... -19#verden

Mvh
Grey

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 6. apr 2020, 04:13

AHSV skrev:
5. apr 2020, 21:49
PSindrup skrev:
5. apr 2020, 20:24
Refraktorius skrev:
5. apr 2020, 20:02
Der var en læge i nyhederne i dag, der sagde, at infektionerne var overraskende alvorlige og langvarige.


“Generel flokimmunitet” i befolkningen med denne virus vil betyde rigtigt mange dødsfald på vejen dertil.
Briterne gik efter den løsning, og de er i gang med at betale en meget høj pris nu.


Amerikanerne insisterer på idiotien, så der kommer nok også en regning:
Om jeg begriber det. :???:

Hvorfor i alverden har man den berøringsangst overfor religiøse grupper i USA.
Vi har da den samme berøringsangst her i DK. Landet hvor det er ulovligt at kupere halen på en hund, men fuldt lovligt at snitte forhuden af et spædbarn...

Mvh.
Anders
Det har jeg heller ikke på noget tidspunkt bestridt. Religiøs berøringsangst findes alle steder og i alle afskygninger.

Og dit eksempel sætter jo tingene så fint i relief. :thumbup:

Peter
PS: Der er faktisk folk der kæmper for også at gøre omskæring af drengebørn ulovligt.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 6. apr 2020, 08:52

Der har manglet ansigtsskærme.

Grundfoss har lavet en model der bruger A4 plast med normale huller til visiret og en sprøjtestøbt holder. De kan producere 5000 om dagen.
:numberone:
https://www.grundfos.com/about-us/news- ... ystem.html
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bofhenator » 6. apr 2020, 09:00

Refraktorius skrev:
6. apr 2020, 08:52
Der har manglet ansigtsskærme.

Grundfoss har lavet en model der bruger A4 plast med normale huller til visiret og en sprøjtestøbt holder. De kan producere 5000 om dagen.
:numberone:
https://www.grundfos.com/about-us/news- ... ystem.html
Jeg 3D printer den her model når printeren ikke laver andet:
https://www.prusaprinters.org/prints/27 ... -stack-ver

Der er et par forskellige muligheder ift at distribuere dem ud hvor de mangler, men jeg er ikke faldet over nogle danske initiativer?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Ny og hurtig coronatest på vej fra DTU

Indlæg af PSindrup » 6. apr 2020, 09:19

Jeg ved ikke om I kan læse denne artikel, men det er "gaveartikel" som jeg kan læse selv bag betalingsmur

https://politiken.dk/forbrugogliv/sundh ... N5A4AANDuQ


Hvis det holder, så er det jo ganske banebrydende!! :numberone:

Peter

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af DB89 » 6. apr 2020, 09:20

Refraktorius skrev:
6. apr 2020, 08:52
Der har manglet ansigtsskærme.

Grundfoss har lavet en model der bruger A4 plast med normale huller til visiret og en sprøjtestøbt holder. De kan producere 5000 om dagen.
:numberone:
https://www.grundfos.com/about-us/news- ... ystem.html
Når man har manglet ansigtsskærme og øvrige værnemidler, så undrer det mig virkeligt, at man fra myndighedernes side rent ud sagt ikke fik fingeren ud noget tidligere og enten selv opsøgte opsøgte mulige producenter eller åbent bad om hjælp. Der skete først rigtigt noget, da medierne begyndte at tale om firmaer der ikke kunne komme igennem til myndighederne. Jeg har også haft opfattelse af, at regionerne i den første uge eller to kørte sololøb, i stedet for at lave en fælles indkøbs taskforce. Jeg ved godt at de har lavet "brandslukning" især i starten og det er let at sidde og være bagklog, men jeg håber man tager ved lære af det.

Enhedslisten har dog løsningen, som DF bakker op om: Vi skal være selvforsynende med værnemidler og staten skal have sin egen fabrik! :wall: Så vi vil få en fabrik der f.eks. skal producere i 1 måned om året og ellers holde lukket?

Lige et eksempel fra en af vores underleverandører fra arbejdet, der gik igang i sidste uge. Så kan det vist ikke betale sig at jeg hiver min 3D printer frem fra mølposen...
20200406_091318.jpg

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 6. apr 2020, 09:34

DB89 skrev:
6. apr 2020, 09:20
Enhedslisten har dog løsningen, som DF bakker op om: Vi skal være selvforsynende med værnemidler og staten skal have sin egen fabrik! :wall:
Så vi vil få en fabrik der f.eks. skal producere i 1 måned om året og ellers holde lukket?
Nu må du lige prøve at tænke lidt ud af boksen. :giggle: :Hug:

Man kunne jo godt forestille sig en statsejet fabrik der stod for produktionen af det løbende normale forbrug af værnemidler, men var indrettet på en sådan måde at produktionskapaciteten kunne skrues gevaldigt op med kort varsel.

Peter

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 334 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Tangloppen » 6. apr 2020, 09:36

Istedet kan staten vel købe udstyret/støbeforme/osv. og have en aftale med diverse virksomheder, at de altid skal være i stand til at kunne åbne/genåbne produktion af noget givent materiale.
Ikke åbne selvstændige fabrikker.

Hvordan var det nu med statens vaccine fabrik...
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 6. apr 2020, 09:41

DB89 skrev:
6. apr 2020, 09:20
Refraktorius skrev:
6. apr 2020, 08:52
Der har manglet ansigtsskærme.

Grundfoss har lavet en model der bruger A4 plast med normale huller til visiret og en sprøjtestøbt holder. De kan producere 5000 om dagen.
:numberone:
https://www.grundfos.com/about-us/news- ... ystem.html
Når man har manglet ansigtsskærme og øvrige værnemidler, så undrer det mig virkeligt, at man fra myndighedernes side rent ud sagt ikke fik fingeren ud noget tidligere og enten selv opsøgte opsøgte mulige producenter eller åbent bad om hjælp. Der skete først rigtigt noget, da medierne begyndte at tale om firmaer der ikke kunne komme igennem til myndighederne. Jeg har også haft opfattelse af, at regionerne i den første uge eller to kørte sololøb, i stedet for at lave en fælles indkøbs taskforce. Jeg ved godt at de har lavet "brandslukning" især i starten og det er let at sidde og være bagklog, men jeg håber man tager ved lære af det.

Enhedslisten har dog løsningen, som DF bakker op om: Vi skal være selvforsynende med værnemidler og staten skal have sin egen fabrik! :wall: Så vi vil få en fabrik der f.eks. skal producere i 1 måned om året og ellers holde lukket?

Lige et eksempel fra en af vores underleverandører fra arbejdet, der gik igang i sidste uge. Så kan det vist ikke betale sig at jeg hiver min 3D printer frem fra mølposen...
20200406_091318.jpg
Jeps, vi kommer klart til at snakke beredskab og forsyningssikkerhed fremover.

(De to partier du nævner har aldrig ladet sig forstyrre af realisme eller fakta).

De mængder der skal bruges er enorme, men som dit eksempel viser, så kan de der normalt producerer den slags, også producere enorme mængder.
(Og så forslår hjemmeprint og håndlavet håndsprit ikke en fis i sammenligning)

Men kunne sagtens forestille sig at have "beredskabskontrakt" med et antal firmaer om, at de kan omstille til at producere forskelligt strategisk materiel med et givent varsel.
Det kan være et spørgsmål om at have støbeformene stående, at have lidt mere af udvalgte materialer på lager og lignende.
Det kunne også være lagre på hospitaler og lignende der løbende friskes, så man eksempelvis altid har væsentlige forbrugsmaterialer til X uger liggende. Det vil koste en lokal lagerbygning, men så er det heller ikke værre.

En af de ting vi allerede har lært er, at når efterspørgslen (og panikken) på eksempelvis masker stiger, så bliver der slagsmål om de tilgængelige, og de der ikke er i landet, skal man ikke regne med at få.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar