Våbenpåtegning som tidligere straffet? (har siddet et år for to pistoler)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Hamderallan
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Flugtskytte
Geografisk sted: Lolland
Been thanked: 7 times

Våbenpåtegning som tidligere straffet? (har siddet et år for to pistoler)

Indlæg af Hamderallan » 22. apr 2020, 20:29

Er der nogen der kan gi et konkret svar på praksis vedrørende hvor lang tid efter et brud på våbenloven, der skal gå før man har en chance at få våbenpåtegning til glatløbet jagtgevær ?

Jeg er blevet lidt vildt af lerdueskytte og ville gerne ha et eget våben , men for lidt over 7 år siden var jeg i en uheldig situation hvorpå jeg fik 1 års fængsel for indehav af 2 pistoler

Nogen der ved med sikkerhed om man har en chance ? Ikke alle som tror , nogen der ved efterlyses
Senest rettet af Refraktorius 22. apr 2020, 20:35, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift suppleret.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Våbenpåtegning som tidligere straffet? (har siddet et år for to pistoler)

Indlæg af Refraktorius » 22. apr 2020, 20:38

Velkommen ombord.

Det jeg ved (som formand for en skytteklub) er at jeg skal skrive under på, at medlemmet er pålideligt når der gives våbenpåtegning.
Derefter skal politiet også sige ok.

Så hvis min vurdering af medlemmet ikke er "ham tør jeg godt stole på", så stopper ansøgningen der.

Hvis formanden siger op, så er næste skridt politiet.
Politiet kigger på hvad man er straffet for, hvor grov forbrydelsen var og hvor længe det er siden.
Derudover laver de en vurdering af personens "vandel", altså hvem han omgås, om han har artet sig siden osv.

Hænger han for eksempel stadig ud med sine gamle rockervenner, har været i søgelyset et par gange.... men er ikke dømt for noget. Så ryger den nok på vandel.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Hamderallan
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Flugtskytte
Geografisk sted: Lolland
Been thanked: 7 times

Indlæg af Hamderallan » 22. apr 2020, 20:53

Tak !! Og tak for svaret .. ok så de har ikke retningslinjer som feks Sverige har at visse overtrædelser skal der gå 3 år efter dom og andre 5 år efter dom ?

Ja det er klart at man jo skal ha grønt lys fra evt klub også , og der undrer jeg mig faktisk lidt over hvordan feks KFK kan gøre det på 3 søndage, de kan jo umuligt lære folk at kende godt nok til egentligt at kunne bedømme det ..

Vandel er jeg ikke nervøs for da jeg ikke har haft kontakt eller andet med kriminelle som sådan i 15-20år , og aldrig rockere eller andre bandefjolser

Men der er jo klart at 2 pistoler er relativt groft men så er det jo så også over 7 år siden, 7år på måtten lige på nær en lille fartbøde og et ulovligt u-sving
Politiet er jo også stoppet for mange år siden med at kigge i bilen ved trafikstop osv
Refraktorius skrev:
22. apr 2020, 20:38
Velkommen ombord.

Det jeg ved (som formand for en skytteklub) er at jeg skal skrive under på, at medlemmet er pålideligt når der gives våbenpåtegning.
Derefter skal politiet også sige ok.

Så hvis min vurdering af medlemmet ikke er "ham tør jeg godt stole på", så stopper ansøgningen der.

Hvis formanden siger op, så er næste skridt politiet.
Politiet kigger på hvad man er straffet for, hvor grov forbrydelsen var og hvor længe det er siden.
Derudover laver de en vurdering af personens "vandel", altså hvem han omgås, om han har artet sig siden osv.

Hænger han for eksempel stadig ud med sine gamle rockervenner, har været i søgelyset et par gange.... men er ikke dømt for noget. Så ryger den nok på vandel.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 22. apr 2020, 20:58

Hamderallan skrev:
22. apr 2020, 20:29
Er der nogen der kan gi et konkret svar på praksis vedrørende hvor lang tid efter et brud på våbenloven, der skal gå før man har en chance at få våbenpåtegning til glatløbet jagtgevær ?

Jeg er blevet lidt vildt af lerdueskytte og ville gerne ha et eget våben , men for lidt over 7 år siden var jeg i en uheldig situation hvorpå jeg fik 1 års fængsel for indehav af 2 pistoler

Nogen der ved med sikkerhed om man har en chance ? Ikke alle som tror , nogen der ved efterlyses
Den typiske “karantæneperiode” hos Politiet er fem år efter afsonet straf. Det vil sige, at Politiet i fem år efter man er færdig med at afsone vil nægte én våbentilladelse. Det er såmænd for at sikre sig, at man ikke får tilbagefald eller omgås med mistænkelige typer, som vil udnytte én til at skaffe våben eller ammunition.

I Danmark skal din formand for skytteforeningen i første instans sige god for dig. Det er ham, du skal overbevise i første omgang. Hvis jeg var dig ville jeg lægge rene kort på bordet, fortælle hele min historie og fremlægge en privat straffeattest (som naturligvis ikke skal have nyere kriminalitet på sig). Derudover ville jeg give mig selv en prøveperiode på et år, hvor jeg jævnligt mødte op i klubben, deltog aktivt i foreningsarbejdet og støttede op om forskellige aktiviteter. På den måde kan formanden se, at du er seriøs, ordentlig og ikke udviser mistænksomme forhold.

Det kommer selvfølgelig an på, hvad din formand siger og forventer.

Siger formanden god for dig, så er det Politiet som skal overbevises. Her ligger du lige på grænsen efter “afkølingsperioden”, så Det vil være svært at kunne sige “helt sikkert, den får du”. Det kommer an på en vurdering.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sila0079 » 22. apr 2020, 21:08

Jeg har en god ven, der havde glemt at tage et kreditkort-multitool med kniv, ud af sin pung inden han skulle flyve til London. Han havde netop bestået jagtprøven, men kunne ikke få sit jagttegn før her 3-5 år senere (kan ikke huske det præcist).
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Pedel
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: mariager fjord
Been thanked: 6 times

Indlæg af Pedel » 22. apr 2020, 21:21

når du har fået en ubetinet fængselsstraf er det 5 år på straffeatesten

pedel

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af Deepo » 22. apr 2020, 21:26

Har SKV noget at skulle have sagt i den proces?
Jeg tænker på om de kan/må have politiske standpunkter eller reglementer de kunne nægte våbenpåtegnelse med.
SKV har jo holdninger til hvilke våben vi kan få (via unionernes vedtægter, skydeprogrammer osv.), men tager de også stilling til personen, eller er det spørgsmål kun afgjort af formændene?

/Mogens

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 22. apr 2020, 21:40

Deepo skrev:
22. apr 2020, 21:26
Har SKV noget at skulle have sagt i den proces?
Jeg tænker på om de kan/må have politiske standpunkter eller reglementer de kunne nægte våbenpåtegnelse med.
SKV har jo holdninger til hvilke våben vi kan få (via unionernes vedtægter, skydeprogrammer osv.), men tager de også stilling til personen, eller er det spørgsmål kun afgjort af formændene?

/Mogens
De har ingen viden om personen, det er formanden og politiets afdeling.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 22. apr 2020, 21:47

7 år siden, brud på våben loven.
Prøv, men regn med afslag. 10år efter du er løsladt og uden kontakt til dårligdomme, så burde du kunne komme i betragtning.
En mild volds sag holder dig væk i 5 år efter afsoning.
Erfaring fra min tid som formand
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar