Opdatering af våbencirkulæret vedr halvautomatiske rifler?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
KenP
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Re: Opdatering af våbencirkulæret vedr halvautomatiske rifler?

Indlæg af KenP » 13. apr 2020, 19:08

Kan se jeg vil få en udfordring...

Jeg er sportsskytte... jeg har 4 Cal. 22 og pt 3 i 6,5x55 (altså tilladelseskrævende våben).

Det kan jeg så ikke hvis dit forslag vedtages med point.... der er nogle som har børn, som ikke skyder med foreningsrifler

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 13. apr 2020, 19:15

KenP skrev:
13. apr 2020, 19:08

Jeg er sportsskytte... jeg har 4 Cal. 22 og pt 3 i 6,5x55 (altså tilladelseskrævende våben).

Det kan jeg så ikke hvis dit forslag vedtages med point.... der er nogle som har børn, som ikke skyder med foreningsrifler
Hvor mange af dem er halvautomatiske rifler, som er det pointsystemet skal gå på, hvis jeg læser indlægget korrekt?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 13. apr 2020, 19:44

Hvad er udsigterne for disse ændringer af cirkulæret? Er det hele færdigbehandlet, så det sådan set blot mangler "at blive skrevet ind" eller hvor er man i processen?

KenP
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af KenP » 13. apr 2020, 19:49

Bofhenator skrev:
13. apr 2020, 19:15
KenP skrev:
13. apr 2020, 19:08

Hvor mange af dem er halvautomatiske rifler, som er det pointsystemet skal gå på, hvis jeg læser indlægget korrekt?
Ingen, men kender politikere/embeds folk som vil se det som en mulighed som begrænsning.

Og hvorfor en begrænsning, som kan udvides hvis man er på landsholdet.... så dem som forsøger må ikke have samme mulighed... (og inden for skydning kan man hurtigt ryge af/på....)

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 13. apr 2020, 22:25

Jeg kan godt sympatisere med dine synspunkter Durazell. Men jeg tror desværre ikke du kommer nogen vegne med din metode. Det nytter ikke at sidde alene og bygge store luftkasteller mens du kritiserer organisationerne for ikke at gøre en skid.

Jeg kæmpede selv i 5 år mod et klart ulovligt forbud mod jagt med lyddæmpere. Det hjalp ikke en bønne. Først da Danmarks Jægerforbund så lyset og gik ind i sagen kom der skred i den. Det er DJ´s fortjeneste og ikke min at vi har lyddæmpere nu.

Hvis du vil have reglerne på våbenområdet ændret, så må du gå ind i organisationerne og få dem med på din sag. Få tingene forbedret punkt for punkt, skridt for skridt. Så kan rigtig meget lade sig gøre. Alene kan du ingenting.

Og nu jeg er i gang: hvorfor tror du der er stor modstand mod halvautomaterne i kaliber .223 ? Kan det have sammenhæng med at det er terroristernes og skoleskydernes foretrukne våben ? Vi med våbenteknisk indsigt har svært ved at forstå det, men politikere og myndigheder er simpelthen bange for den våben/kaliberkombination. Så du kan ikke bekæmpe den frygt med fakta og paragraffer, den er følelsesmæssigt begrundet, så den skal adresseres ved at italesætte dette.

Som jeg ser det, vil det være klogt at byde de ændringer der er på vej velkommen. Jeg får lyst til at have en kraftig halvautomatisk riffel igen, når jeg kan have den til jagt i både DK og udlandet. Så må vi hen ad vejen arbejde for at få lov til at have flere, men det bliver næste skridt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 14. apr 2020, 00:19

Lassescout skrev:
13. apr 2020, 22:25
Og nu jeg er i gang: hvorfor tror du der er stor modstand mod halvautomaterne i kaliber .223 ? Kan det have sammenhæng med at det er terroristernes og skoleskydernes foretrukne våben ? Vi med våbenteknisk indsigt har svært ved at forstå det, men politikere og myndigheder er simpelthen bange for den våben/kaliberkombination. Så du kan ikke bekæmpe den frygt med fakta og paragraffer, den er følelsesmæssigt begrundet, så den skal adresseres ved at italesætte dette.
Det har du muligvis ret i, men det kunne lige så godt skyldes en aversion mod IPSC-riffel fra visse skytteorganisationer eller visse jægersegmenters aversion mod alt der er yngre end 100 år, eller en kombination af alt dette.

EU er også meget emsige på området ½-auto rifler, så de bør nok være hovedmistænkt i spørgsmålet.

Men vi ved det reelt ikke, fordi dem der bestemmer har holdt sagen i lukkede fora.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 14. apr 2020, 07:40

Men det er da ét og det samme Kalthof, kan du ikke se det?

Når du og jeg ser en konkurrence i IPSC-riffel, så tænker vi: " Hold op det ser svært ud, men også sjovt". Når en politiker eller en politimand ser det, tænker de: " Shit, det ligner en træningssession for den næste ABB." Derfor arbejder du og jeg for at fremme sporten, mens andre i både DK og EU arbejder på at stoppe den.

Modstandernes argument er simpelt: hvis ingen har de våben, kan ingen gentage Utøya. Du kan ikke argumentere mod den frygt ved hjælp af forvaltningsloven. Der skal dialog og gensidig tillid til, og et dialogforum mellem myndigheder og organisationer er et helt rigtigt sted at skabe tillid og dialog. Ophidset og ensidig argumentation på internettet graver grøfterne dybere, og det er altså ikke det vi har brug for.

Så jeg kan godt dele foreningernes bekymring om, at Durazells korstog meget vel kan skade sagen mere end den gavner.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 14. apr 2020, 08:23

Jeg tror man ville komme langt med mere opbakning, hvis man indførte en “grandfather clause” således at dem med eksisterende tilladelser til halvautomatiske rifler i kaliber .223 kan få deres tilladelser forlænget/fornyet og ikke skulle forære dem bort (da de mister al værdi hvis ingen kan opnå tilladelse til dem) når deres nuværende tilladelse udløber.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 14. apr 2020, 11:15

Lassescout skrev:
14. apr 2020, 07:40
Modstandernes argument er simpelt: hvis ingen har de våben, kan ingen gentage Utøya.
Norge forbød ikke ½-auto rifler efter Utøya.

Jeg savner stadigt at HØRE fra dem der har taget beslutningen, hvad deres argumentet for dansk politis praksisændring på ½-auto riffel området er.

Når man gætter, gætter man ofte forkert.

Brugeravatar
Durazell
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt & IPSC
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Indlæg af Durazell » 14. apr 2020, 11:43

Ja måske en grandfather regel er en mellemløsning. God idé.

Omkring hvad der er kriminelle og terroristers foretrukne våben så jeg har fået aktindsigt i hvilke våben der er konfiskeret og undersøgt af våbenteknikkere. Desværre er Politiets datagrund ikke så ensartet som man kunne ønske sig men det giver stadig en meget godt billede af hvilke våben der konfiskeres.

Renset for pusterør og andet så er der i snit ca. 900 skydevåben pr. år. Der er en stor mænge haglgeværer (ca. 200 i snit) hvor mange er forkortet. Dernæst er det pistoler/revolvere (her skelnes ikke) på også omkring 200 og en kategori de kalder selvlade pistoler på omkring 100. Omdannede signalvåben og tilsvarende ca 100. Der er omkring 80 rifler og 40 salonrifler. Så kommer de spændende 5 maskingeværer, 30 maskinpistoler, 20 automavåben (her afventer jeg hvad det dækker over) og så dukker er mindre kategorier op. F.eks. militærgeværer på 1-10 stk. pr år osv.

Det er så interessant at sammenligne med hvad der bliver stjålet i Danmark. De data er det rigtigt svært for Politiet at finde (har jeg fået oplyst) da det ligger på enkelt sager uden en samlet registrering. SKV oplyser at der i snit meldes 10-12 våben om året forsvundet/stjålet. Hvor meget der stammer fra jagtsiden har det ikke været muligt at finde ud af.

Jeg har også bedt om at få oplyst type og kaliber på alle de konfiskerede våben og det har Rigspolitiet bekræftet at de kan finde og udleverer. Allerede med den indsigt jeg har fået så er en overvældende store kategori AK47. Der er konfiskeret små 700 stykker i forskellige udgaver. Kigges på tværs af kategorier så er antallet af våben med enhedspartronen 7,62x39 endnu større. Det er her den datakvalitet kommer ind i billedet.

Så fakta i Danmark er at det er 7,62x39 som primært anvendes af kriminelle sammen med pistolkalibre hvor 9mm dominerer billedet.

Jeg følger en meget negativ stemning overfor IPSC Riffel så lad os lige tage den med hvad der ligner kamptræning. DGI har hardball på programmet hvor der skydes med fuldautomatiske militær replikaer i hardball udgave. Prøv at se dette indslag fra TV2 Øst hvor DGI's skydedisciplin er nævnt: https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/sho ... kyder-frem

Her er DGI's side: https://www.dgi.dk/skydning/skydning/di ... -challenge hvor bl.a. hurtigskyding og handlebaner er en disciplin.

Til info er Hardball våben og anvendelse reguleret i våbenloven ligesom luftvåben, fjedervåben og meget andet.
Sportslig hilsen
Jan

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 14. apr 2020, 16:52

Durazell, kan du sige noget om, hvornår et eventuelt høringsudkast vil blive udsendt? Hvor er man konkret i den bureaukratiske proces?

Brugeravatar
Durazell
Newbie
Newbie

Indlæg af Durazell » 14. apr 2020, 17:24

Flugteren skrev:
14. apr 2020, 16:52
Durazell, kan du sige noget om, hvornår et eventuelt høringsudkast vil blive udsendt? Hvor er man konkret i den bureaukratiske proces?
Desværre ikke mere nøjagtigt end at den person der skrev på bekendtgørelse og cirkulære forventede at det vil blive april. Det var lige før Corona blev det store emne at jeg talte med vedkommende.
Sportslig hilsen
Jan

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 14. apr 2020, 17:26

Durazell skrev:
14. apr 2020, 17:24
Flugteren skrev:
14. apr 2020, 16:52
Desværre ikke mere nøjagtigt end at den person der skrev på bekendtgørelse og cirkulære forventede at det vil blive april. Det var lige før Corona blev det store emne at jeg talte med vedkommende.
Ok - tak for svar. Det tyder nok på, at vi skal hen i maj/juni, før den alm. offentlighed får noget at vide.

308Win
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistol, revolver, riffel
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af 308Win » 24. apr 2020, 16:02

Ved nogen om CAL. .300 BLACKOUT evt. ville kunne godkendes hvis man laver ombygning fra 223. Er der "mindre kaliber" defineret i den nye praksis

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 24. apr 2020, 16:13

308Win skrev:
24. apr 2020, 16:02
Ved nogen om CAL. .300 BLACKOUT evt. ville kunne godkendes hvis man laver ombygning fra 223. Er der "mindre kaliber" defineret i den nye praksis
Den skal overholde følgende krav: Kuglevægt på mindst 9 gram (9-9,9gram), E100 mindst 2700 joule, elle kuglevægt mindst 10 gram, E100 mindst 2000 joule. Det kan du ikke overholde med .300 BLK.

.458 SOCOM burde godt kunne overholde kravene, men ultimativt er det jo stadig en alm. sagsbehandler, som skal vurdere om kaliberen er "god nok", og de fleste sagsbehandlere kender ikke .458 SOCOM. Jeg kunne sagtens forestille mig, at man internt i PAC udleverer en liste med udvalgte, "godkendte" kalibere til sagsbehandleren, og det er meget usandsynligt, at .458 SOCOM står på den.

Så man risikerer at skulle ud i en længere sagsbehandling, hvis man vil have en AR i .458 til jagt.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 5. maj 2020, 11:53

Nu har Danmarks Jægerforbund skrevet en artikel ang. opdatering af våbencirkulæret og en hel del andre våbenrelaterede sager.

https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... r-opbrugt/

Den fortæller blandt andet, at Justitsministeriet forventer at sende udkastet om våbencirkulæret til høring tidligst her i maj (realistisk set slut maj/start juni), formentlig fordi man ønsker at våbencirkulæret kan træde i kraft op til jagtsæsonen i september/oktober. Det er første gang, at jeg ser udkastet til det ny våbencirkulære omtalt "offentligt".

Det nye våbencirkulære vil indeholde den omtalte ændring ang. halvautomater og lyddæmpere. Dog omtaler DJ også, at haglgeværer nu også kan komme i våbenpas længere end et år, så man ikke skal indsende sit våbenpas hvert år, hvis man ønsker at have haglvåben i det og gå på jagt i udlandet.

Derudover påpeger DJ også fejlen ved, at genladere ikke længere må anvende nye hylstre til ladning af ammunition.

Alt i alt må man rose DJ for at tage fat i problemet.

EDIT: En konstruktionsfejl i en sætning
Senest rettet af Flugteren 6. maj 2020, 11:18, rettet i alt 2 gange.

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Indlæg af F U B A R » 5. maj 2020, 19:15

Bedre sent end aldrig
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 5. maj 2020, 21:35

F U B A R skrev:
5. maj 2020, 19:15
Bedre sent end aldrig
Ja.

Det nye cirkulære forbedrer virkelig mulighederne for dansk jagt med halvautomatiske rifler, fordi man nu placerer magasinbegrænsningen på...magasinet, men ikke riflen (så magasinet skal ikke længere pånittes selve riflen). Man får også lov til at have 2+1 magasiner, dvs. 2 skud i magasinet og 1 skud i kammeret. Det giver langt større brugsværdi af en halvauto. Det er også på tide, for halvautomatiske rifler er efterhånden en ret gammel opfindelse og det giver blot flere muligheder for den danske jægerstand.

At haglgeværer nu kan stå i våbenpasset i mere end et år (formentlig de fem år, som et våbenpas er gyldigt før det skal fornys) er en stor fordel, for så skal man ikke længere indsende sit våbenpas hvert år, hvis man går på jagt i udlandet med haglgevær.

At lyddæmpere nu følger riffeltilladelsen bringer DK på linje med Finland. Det eneste, som jeg godt vil vide er, om lyddæmperen bliver riffelspecifik eller om blot det at have en riffeltilladelse er nok til at købe en lyddæmper (altså, sålænge du har en riffel på tilladelse kan du købe så mange dæmpere, du vil).

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 5. maj 2020, 22:38

Flugteren skrev:
5. maj 2020, 11:53
Nu har Danmarks Jægerforbund skrevet en artikel ang. opdatering af våbencirkulæret og en hel del andre våbenrelaterede sager.

Den fortæller blandt andet, at Justitsministeriet forventer at sende udkastet om våbencirkulæret til høring tidligst her i maj (realistisk set slut maj/start juni), formentlig fordi man ønsker at våbencirkulæret kan træde i kraft op til jagtsæsonen i september/oktober. Det er første gang, at jeg ser den udkastet til det ny våbencirkulære omtalt "offentligt".

Det nye våbencirkulære vil indeholde den omtalte ændring ang. halvautomater og lyddæmpere. Dog omtaler DJ også, at haglgeværer nu også kan komme i våbenpas længere end et år, så man ikke skal indsende sit våbenpas hvert år, hvis man ønsker at have haglvåben i det og gå på jagt i udlandet.

Derudover påpeger DJ også fejlen ved, at genladere ikke længere må anvende nye hylstre til ladning af ammunition.

Jeg kan ikke i artiklen se det med at magasiner ikke skal permanent fastgjorte, og at det er tilladt med en 1+2 i semi-auto til jagt herhjemme.

Jeg håber det bliver vedtaget, så skal jeg da have plomberet et af mine magasiner til min SVD. Så præcist som den skyder på både 100, og 200 meter, så ville jeg ikke være betænkelig at tage den med på jagt.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 5. maj 2020, 23:57

100Radsbar skrev:
5. maj 2020, 22:38
Flugteren skrev:

Den fortæller blandt andet, at Justitsministeriet forventer at sende udkastet om våbencirkulæret til høring tidligst her i maj (realistisk set slut maj/start juni), formentlig fordi man ønsker at våbencirkulæret kan træde i kraft op til jagtsæsonen i september/oktober. Det er første gang, at jeg ser den udkastet til det ny våbencirkulære omtalt "offentligt".

Jeg kan ikke i artiklen se det med at magasiner ikke skal permanent fastgjorte, og at det er tilladt med en 1+2 i semi-auto til jagt herhjemme.

Jeg håber det bliver vedtaget, så skal jeg da have plomberet et af mine magasiner til min SVD. Så præcist som den skyder på både 100, og 200 meter, så ville jeg ikke være betænkelig at tage den med på jagt.
Gå gennem denne tråd, du finder det i nogle af udkast, der er blevet udarbejdet mellem medlemmerne i Våbenrådet.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 6. maj 2020, 07:40

Skønt med et indblik i, hvad DJ arbejder for og en fornemmelse af, hvor tæt vi er på resultaterne.

Jeg håber virkeligt vi kommer igennem med at få lov til at have 5 kg. krudt i stedet for kun 2. Jeg er ellers i gang med at overtale min kone til at tage ladekurset, så vi til sammen kan komme op på 4 kg. men det bliver måske ikke nødvendigt.

Hun har en kaliber 308 W og jeg skyder stort set kun med 6,5x55. Men vi skal begge have patroner til banebrug og patroner til jagt, og nu skal jeg snart til at eksperimentere med blyfri ammunition. Så er 2 kg. krudt sørme ikke meget at have hjemme på én gang. Jeg har af og til siddet og lavet en hel del flere patroner end planlagt, bare for at få en bøtte krudt tømt, så der bliver "plads" i skabet til en ny.

Med 5 kg skal man stadig ikke sprede sig over for mange krudttyper, men det giver noget bedre mulighed for at indkøbe fornuftigt.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 6. maj 2020, 08:02

Flugteren skrev:
5. maj 2020, 23:57
100Radsbar skrev:
5. maj 2020, 22:38
Flugteren skrev:

Gå gennem denne tråd, du finder det i nogle af udkast, der er blevet udarbejdet mellem medlemmerne i Våbenrådet.
Det har jeg gjort :smile:

Jeg er mere interesseret i hvad DJ tænker i denne sag. Er det noget de vil arbejde for?
Eller vil de gå på kompromis med dette, for at få nogle andre ting gennemført?

Min erfaring er jo at de, for at bruge et pænt ordvalg, er "konservative" i henhold til hvilken type våben de mener er brugbare på jagt i Danmark.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 6. maj 2020, 08:43

Hvis man skal følge de “lækkede” udkast til det nye våbencirkulære, så er kompromiset allerede indgået i form af, at man ikke længere kan få lov til at eje halvautomatiske rifler i mellemkaliberne og at myndighederne nu definerer det antal halvautomatiske våben, man må ligge inde med; én centraltændt til større vildt (så min. 6.5x55, i praksis .308Win) og to salonrifler til regulering.

Det er selvfølgelig en trist nyhed for alle dem, som enten ejer eller påtænkte en dag at eje en halvautomatisk riffel i en mellemkaliber. Forhåbentlig vil det nye cirkulære betyde, at halvautomatiske rifler over tid bliver en større og mere almindelig del af den danske jægers udstyr, og måske kan man gennem foreningsarbejde m.m. åbne op for mellemkaliberne igen. Det ligger nok nogle år ude i fremtiden (læs. 10 år).

Jeg tror faktisk, at DJ aktivt støtter artiklens indhold (andet ville også være mærkeligt). Og med artiklen prøver de aktivt at lægge fokus på tingene og få sat gang i maskinrummet. Man kan sige meget om DJ, som vil være berettiget, men lige i denne sag synes jeg de gør et fornuftigt stykke arbejde.

C0104P87
Newbie
Newbie
Interesser: Sportsskydning
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af C0104P87 » 15. maj 2020, 12:44

Kalthoff skrev:
14. apr 2020, 11:15
Lassescout skrev:
14. apr 2020, 07:40
Modstandernes argument er simpelt: hvis ingen har de våben, kan ingen gentage Utøya.
Norge forbød ikke ½-auto rifler efter Utøya.

Nu husker jeg muligvis forkert, men som jeg husker det meldte norske myndigheder også ud at Utøya-manden havde fået afslag på at købe våben, men at han havde udnyttet et hul i deres lovgivning, hvormed han havde købt hele geværet som reservedele og så samlet det.
Igen, rent fra hukommelsen. Har ikke en kilde til det lige nu, men vil godt se om jeg kan opstøve en.

Hvis vi husker vores egen unge mand der løb løbsk i KBH, nævnes tit at det var et HJV-våben der blev brugt. Dog har jeg fra en højtstående betjent fået at vide at bundstykket ikke kom fra HJV, men derimod stjålet fra FSV og pistolerne var stjålet fra politiet selv. Her er kilden desværre ikke bedre end "Jeg har snakket med en".
Ergo er ideen om at lovlige våben er de farlige af slagsen absurd.

Brugeravatar
Durazell
Newbie
Newbie

Indlæg af Durazell » 15. maj 2020, 16:41

Det er korrekt at pistoler var stjålet fra politiet.

I Norge forsøgte han også at købe ren nikotin i Thailand for at fylde det i projektilerne. Det er super giftigt så også et mindre sår ville være dræbende. Han ville oprindeligt have købt våben i Balkan men blev bange for at blive opdaget.
Sportslig hilsen
Jan

Besvar