Søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af NKlausen » 9. maj 2020, 23:12

Hej.

jeg har brug for både håndkikkert og afstandsmåler, og så kunne det jo være fedt at købe en håndkikkert hvor det er indbygget.

hvad bruger I eventuelt, og hvad kan anbefales?

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Sila0079 » 9. maj 2020, 23:33

Jeg har haft en Bushnell Fusion 1 mile ARC. Den var jeg vældig godt tilfreds med. Knappen til laser var lidt hård at trykke og holde nede - det var det eneste dårlige jeg har at sige om den. 10x42 havde jeg..

Nu pønser jeg på at købe en Sig Sauer Kilo3000, da den kan connecte med min Kestrel og dennes ballistiske software, og give korrektion både for drop og vindafdrift, direkte i displayet.
Det eneste jeg virkelig virkelig ville ønske den havde ekstra, var indbygget kompas, så jeg ikke skulle sigte min Kestrel på ny hver gang jeg skiftede fra ét mål til et andet.
Der ud over kan den connecte med Sig Sauer BDX sigtekikkerter, hvilket er lidt blær, så sådan en kommer jeg nok også til at have siddende på en ad mine rifler på et tidspunkt.
Den er dejlig kompakt, men lidt akavet at nå og dreje fokusknuppen. Og måske også knapperne lidt..
I forhold til glas, skulle den være ganske OK kørende til prisen, og dens evner inden for afstandsmåling er rigtigt gode.
Og så er der 2 danske forhandlere der har den på bud til 9000 lige nu.. Det er så vidt jeg kan se, billigere end resten af Europa..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af NKlausen » 9. maj 2020, 23:50

det er da en ganske fin pris.

jeg hælder mest til noget der er lavet i ikke-kina, men ikke til enhver pris selvfølgelig.

jeg vil kigge nærmere på den sigsauer

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Badaka » 10. maj 2020, 10:30

Jeg har Leica og det spiller max.

Dog vil jeg sige at hvis det ikke skulle være de tyske mærker, så hed den vortex.

Det er den eneste med LAM som jeg ville købe af de “ikke tyske mærker”. Den virker meget aolidt lavet og med skarpt glas.

Bushnell modellen virker som noget skrammel i sammenligning - sådan i gemerelt “touch and feel”

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af KKA » 10. maj 2020, 15:06

Har LEICAs topmodel Geovid HD-B og det var en testvinder ift de to øvrige topmærker, deraf købet.
Den første gik i stykker i elektronikken efter 5!min; men ellers er det fremragende kikkert, der selv i tusmørke kan matche min tilsv dimensionerede Zeiss Victory HT( uden afstandsmåler)
Det eneste minus er objektivbeskytterne, der falder af ved den mindste belastning( importøren har ingen løsning dertil), hvorfor gaffatape er en uelegant løsning til en kikkert til+20.000kr:
E8041F0E-6848-4257-A773-9C0963E8879B.jpeg
E8041F0E-6848-4257-A773-9C0963E8879B.jpeg (112 KiB) Vist 10258 gange

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Kalthoff » 10. maj 2020, 15:37

Sila0079 skrev:
9. maj 2020, 23:33
Nu pønser jeg på at købe en Sig Sauer Kilo3000,

.....

Sig Sauer BDX sigtekikkerter
Ved man hvem der laver de kikkerter der sælges under Sig Sauer varemærket?

SIG Sauer har næppe opbygget eget glasværk, optisk designafdeling, fabrikation osv.

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af NKlausen » 10. maj 2020, 16:24

Kalthoff skrev:
10. maj 2020, 15:37
Sila0079 skrev:
9. maj 2020, 23:33
Nu pønser jeg på at købe en Sig Sauer Kilo3000,

.....

Sig Sauer BDX sigtekikkerter
Ved man hvem der laver de kikkerter der sælges under Sig Sauer varemærket?

SIG Sauer har næppe opbygget eget glasværk, optisk designafdeling, fabrikation osv.
jeg har ingen rigtig info, men på mit utrænede øje ser hele kikkerten meget ud som vortex fury hd

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af 458hunter » 10. maj 2020, 17:01

KKA skrev:
10. maj 2020, 15:06
Har LEICAs topmodel Geovid HD-B og det var en testvinder ift de to øvrige topmærker, deraf købet.
Den første gik i stykker i elektronikken efter 5!min; men ellers er det fremragende kikkert, der selv i tusmørke kan matche min tilsv dimensionerede Zeiss Victory HT( uden afstandsmåler)
Det eneste minus er objektivbeskytterne, der falder af ved den mindste belastning( importøren har ingen løsning dertil), hvorfor gaffatape er en uelegant løsning til en kikkert til+20.000kr:
E8041F0E-6848-4257-A773-9C0963E8879B.jpeg
Jeg kører også Leica og har aldrig set mig tilbage. Meget tilfreds.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Raptor357 » 10. maj 2020, 19:48

For omkring 10 år siden købte jeg en Leica erhvervsmæssigt, den model jeg købte var den eneste med den form for triangulering som jeg skulle bruge.
Værktøjet tjente sig ind på omkring et år i sparede udgifter og vundne tilbud, jeg kunne pille en usikkerhed ud af regnskabet.
Den dag i dag bruger jeg den ikke mere erhvervsmæssigt, jeg laver ikke den slags mere. men den virker stadig og er bedre end hvad der ellers er på markedet i dag fra konkurrenterne.

Så hvis du kan lide Leica og det er en smagssag, så hold dig for øjnene, græd og kør dankortet igennem.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Taby » 10. maj 2020, 20:21

Hej.

Jeg har en Leica som nok er ved at være ca 12 år gammel. Den virker bare og er den bedste jagtrelaterede investering jeg har gjort.

Mvh Taby

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Sila0079 » 10. maj 2020, 20:36

Jeg vil også lige stemme i og sige at hvis ikke pris og specifikke funktioner betød så meget for mig, så var jeg også Leica mand, før Zeiss og Schwarowski.. Har haft en i hænderne uden for en jagtforretning, og for Søren den var skarp..
Men med Sig Saueren til godt og vel halv pris, er det stadig en no-brainer for mig..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af NKlausen » 10. maj 2020, 20:55

zeiss victory rf ser også rigtig interessant ud

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Sila0079 » 10. maj 2020, 21:00

Kalthoff skrev:
10. maj 2020, 15:37
Sila0079 skrev:
9. maj 2020, 23:33
Nu pønser jeg på at købe en Sig Sauer Kilo3000,

.....

Sig Sauer BDX sigtekikkerter
Ved man hvem der laver de kikkerter der sælges under Sig Sauer varemærket?

SIG Sauer har næppe opbygget eget glasværk, optisk designafdeling, fabrikation osv.
Fra Q&A på opticsplanet:
"Question by Lukacs, guest, from FM, United States, asked on March 01, 2020
Where are these binoculars made?
Expert Answer
AAnswered by Armando R., Gear Expert, from IL, United States, on March 18, 2020
Sig Sauer does not provide the country of manufacture for this unit. You would need to confirm this information directly with them. Here is their contact information:

https://www.sigsauer.com/company/contact/"

Belejligt.. Kan tyde på at en del af forklaringen bag den gode pris, er produktion et sted i kinasien..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af NKlausen » 10. maj 2020, 23:17

ifølge optics trade er sig kilo3000 produceret i kina

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Sila0079 » 14. maj 2020, 00:40

NKlausen skrev:
10. maj 2020, 23:17
ifølge optics trade er sig kilo3000 produceret i kina
Jeg tror jeg kommer til at købe en imorgen.. Så kan det være der kommer et lille review her fra.. Nu har jeg dog ikke længere min Bushnell - det ville ellers have været sjovt at sammenligne dem side om side..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af NKlausen » 14. maj 2020, 00:48

det lyder da godt, vil meget gerne høre din mening. Prisen er ihvertfald god, men jeg hælder nok lidt til noget tysk

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af HappyNanoq » 14. maj 2020, 00:51

Har Leica Geovid 10x42HD.
Den er jeg superlykkelig for.
Meget præcis, også ud over det den er rated til (1.600m), og har målt konsistent ud til... mener det var omkring 2200m, som senere blev verificeret af landmålerudstyr/kort. Med minimal afvigelse fra gang til gang og uandet vejr (kraftig sol/reflektioner ud over vand, let regn, dis, let tåge).

En kammerat der boede på østkysten havde problemer med hans Zeiss, specielt ud over sol/vand. Det havde jeg ikke.

Sammenlignede den med en vist 10x eller 12x forstørrelse Zeiss, i 50mm, større end Leica'en. Og dyrere.
Syntes Leica var mere farveægte og viste detaljer i skygger bedre, trods Zeiss'en kostede vist 8k Kr mere og var uden laserafstandsmåler som Leica havde.


En anden kammerat skulle også have en kikkert/laserafstand, og hang meget til Zeiss og Swarowski.
Hans undskyldning for at købe den dyrere, var at han ikke kunne forliges med at man på Leica skulle trykke to gange for at få en måling. Én gang for at tænde systemet og få tændt firkanten/sigtebilledet, og én gang mere for at måle. Og rullen til at focusere med skulle drejes mere for at stille skarpt.(finere gevind)
Zeiss og andre skal man kun klikke én gang.
(Tror mere han er et mærke-dyr, men han blev aldrig helt tilfreds med den han købte. Om det er omstændighederne han brugte den under, eller han rystede for meget når han målte, ved jeg ikke)


Jeg skiftede fra Leica RangeMaster 1600 (monocular laserrangefinder) med 7x forstørrelse, dog ikke den nyeste version med programmerbar kuglebane, som også var superklar og lige så præcis som Geovid.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Sila0079 » 17. maj 2020, 23:37

Er nødt til lige at veje ind her igen. Jeg var en smut i Brasholt, med 9000 på lommen, og havde jeg ikke haft akut hold i ryggen, som peakede i styrke, netop som jeg gik ind i forretningen, og en søn på 2,5 år som stod og hev mig i benet og ville hjem, var jeg sgu nok kørt der fra med en Sig Sauer kilo3000.

Havde haft den i hænderne i østjysk en uge tidligere, hvor jeg ikke var videre imponeret over glasset, men der tilskrev jeg det forholdene, som var et hurtigt kig rundt i en butik med kunstig belysning, og de gode reviews på Youtube, vejede fortsat tungere i min bevidsthed.. Oppe ved Brasholt fik jeg dog øjeblikkeligt det samme indtryk af glasset, og greb ud efter en Leica Geovid (som jeg før har haft prøvet uden for en jagtforretning, og været vildt imponeret over glasset i), for at se om det virkelig var den kunstige belysning, eller støvet på linserne på Sig Saueren der spillede den et pus.
Det første jeg kiggede på, var en udstoppet fasan i et lidt lidt knapt belyst hjørne længst væk, og forskellen må jeg indrømme var bemærkelsesværdig. Jeg tror først og fremmest det var et spørgsmål om farverne. Men nok også lys. De to ting hænger nok sammen.
Sælgeren var hurtig til at forklare at den eneste rigtige måde at se hvor godt glasset var, var at kigge på en plakat med nogle firkanter med mønster i stigende grad af opløsning, men som jeg pointerede for ham, så siger det jo netop kun noget om der; opløsning/klarhed i glasset. Siger f.eks. nul og niks om farvegengivelse.
Resultatet her var dog at Sig Saueren klarede det lige så godt som Leicaen, måske hjulpet lidt på vej af at sidstnævnte kun var 8x zoom, hvilket omvendt er en fordel ift. lys, vil jeg mene. Det hjalp også at tørre støvet af på Sig Saueren, og da jeg returnerede til fasanen var det da også lidt forskel der, men stadig et stykke fra Leicaen ift. farver. Og så må jeg sige at justering med fokusknoppen var lettere og rarere på Leicaen.

Jeg fik begge kikkerter med udenfor, og kiggede fuger imellem mursten på et hus ca 500m væk. Udendørs var forskellen på de to kikkerter minimal, ved fuldt dagslys, tyndt skydække. Dog stadig lettere at finde fokus på Leicaen.

Leicaen var også på bud, til 12500, og hvis ikke det var er fordi man specifikt efterspørger BDX systemet, vil jeg sige at man får mest for pengene med Leicaen..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af CasperB » 18. maj 2020, 12:13

Jeg kan også kun istemme mig roserne til Leica GeoVid. Noget jeg har hørt fra det lidt ældre jægersegment der har haft lånt den, er muligheden for at indstille begge sider individuelt. Det skulle være en stor fordel, når/hvis man bøvler lidt med synet.
Mvh Casper

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Elbæk » 21. maj 2020, 16:05

Jeg er rigtig glad for min Vortex Optics Fury HD 5000. Foran mine øjne slår den optisk alt hvad jeg har prøvet omkring samme prisklasse (jeg har dog ikke prøvet den omtalte Sig Sauer Kilo 3000). Den første Fury HD (den som bare hedder Fury HD) var jeg ikke imponeret af optikken i, den manglede skarphed og klarhed.

Var penge ikke en faktor, ville jeg have topmodellen i Leicas Geovid serie. Selv en 10 år gammel Leica Geovid er optisk bedre end alt hvad jeg ellers har stiftet bekendskab med af kikkerter med afstandsmåler.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: Søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af NKlausen » 21. maj 2020, 23:27

CasperB skrev:
18. maj 2020, 12:13
Jeg kan også kun istemme mig roserne til Leica GeoVid. Noget jeg har hørt fra det lidt ældre jægersegment der har haft lånt den, er muligheden for at indstille begge sider individuelt. Det skulle være en stor fordel, når/hvis man bøvler lidt med synet.
Mvh Casper
det den ene side indstiller diopter, og den anden side indstiller fokus på det digitale display.

det er sådan mange af dem fungerer, og jeg er ret sikker på alle dem i det prisleje gør

Fixit
This member is
This member is
Indlæg: 135
Tilmeldt: 8. sep 2014, 20:43
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 56 times
Been thanked: 62 times

Re: Søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af Fixit » 22. maj 2020, 17:44

Jeg lægger mig i Elbæk's slipstrøm...
Fik en Fury da jeg rundede 50
Var lidt 'bekymret' for om 10x forstørrelse var svært at holde stille, ingen problem.
Eneste detalje er, at jeg gerne ville have at den kunne 'åbne' lidt mere.
Tænker ikke min øjenafstand er længere end de fleste, den passer fint, men mærker trangen til lige at åbne lidt mere...
Kan kun sige det er et super lækkert værktøj!

Offtopic.
Stod en aften og betragtede en helikopter, der havde hængt og cirklet lidt over det samme spot i 5-10 min (ca. 1.432m væk ;-)
Kunne kunne ikke afgøre typen, ville umiddelbart mene det var politiet, der havde fundet noget spændende. Kunne også være News, der troede de havde fundet noget spændende.
Den ændrede markant flyvemønster da jeg målte afstanden til den.
Jeg slukkede og lukkede i en fart, og pilede indenfor, usikker på om jeg havde gjort noget jeg ikke måtte...

Var det et tilfælde, eller kan de detektere at der bliver målt/sporet på fartøjet?

Paulli

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af T-REX » 22. maj 2020, 19:45

Fixit skrev:
22. maj 2020, 17:44

Var det et tilfælde, eller kan de detektere at der bliver målt/sporet på fartøjet?

Paulli
Hvis det var en militær Heli, så har de normalt udstyr, der kan måle, om missilsystemer får "Lock On"
Jeg kan forestille mig, at en afstandsmåler bruger nogenlunde samme type laser, som du bruger, når du som observatør belyser det mål, et laserguided missil, skal ramme.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af KKA » 22. maj 2020, 22:31

JRexA skrev:
22. maj 2020, 19:45
Fixit skrev:
22. maj 2020, 17:44

Var det et tilfælde, eller kan de detektere at der bliver målt/sporet på fartøjet?

Paulli
Hvis det var en militær Heli, så har de normalt udstyr, der kan måle, om missilsystemer får "Lock On"
Jeg kan forestille mig, at en afstandsmåler bruger nogenlunde samme type laser, som du bruger, når du som observatør belyser det mål, et laserguided missil, skal ramme.
Egentligt interessant ud fra et strafferetligt synspunkt:
Det er selvfølgelig strafbart at anvende/ blænde med laserpenne mod piloter; men er det strafbart at rette en afstandsmåler mod fx en helikopter?

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Søger anbefaling af håndkikkert med afstandsmåler

Indlæg af LJ » 22. maj 2020, 22:34

KKA skrev:
22. maj 2020, 22:31
JRexA skrev:
22. maj 2020, 19:45
Fixit skrev:
22. maj 2020, 17:44

Var det et tilfælde, eller kan de detektere at der bliver målt/sporet på fartøjet?

Paulli
Hvis det var en militær Heli, så har de normalt udstyr, der kan måle, om missilsystemer får "Lock On"
Jeg kan forestille mig, at en afstandsmåler bruger nogenlunde samme type laser, som du bruger, når du som observatør belyser det mål, et laserguided missil, skal ramme.
Egentligt interessant ud fra et strafferetligt synspunkt:
Det er selvfølgelig strafbart at anvende/ blænde med laserpenne mod piloter; men er det strafbart at rette en afstandsmåler mod fx en helikopter?
Nej.

Besvar