Ny film: The Nightingale

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Ny film: The Nightingale

Indlæg af Oscar123 » 17. maj 2020, 11:50

I min stadige søgen efter anderledes film ”langt-væk-fra” er jeg faldet over et lille australsk mesterværk med titlen ”The Nightingale”. Hvis titlen skulle give associationer til omsorg og næstekærlighed i stil med Florence Nightingale er det dog fuldstændig forkert, idet der her snarere er tale om det stik modsatte.

Lad mig sige med det samme - det er en ganske grum film og den lægger hårdt ud... Filmen foregår i Tasmanien i 1825 og skildrer en del af Australiens kolonihistorie, som ”man” ellers helst forsøger at glemme. Hovedpersonen bliver efter at have udstået sin 7 års deportation til ”kolonierne” holdt fast af sin dominerende britiske ”master”, der ikke ønsker at frigive hende. Efter en række grumme hændelser udført af britiske kolonitropper er der kun én vej for hovedpersonen – nemlig hævn over de skyldige. I søgen efter denne slår hun følge med en lokal aboriginal, der også har været udsat for grusomheder fra briterne.

Selvom historien er fiktiv skulle den dog være ganske repræsentativ for hvordan de britiske koloniherrer behandlede henholdsvis de deporterede straffefanger fra det britiske imperium samt de racistiske overgreb på de lokale aboriginals. Angivelig skulle denne ”ethnic cleansing” have været så effektiv, at Tasmanien blev fuldstændig ”ryddet” og at man sidenhen talte om, at der aldrig havde været aboriginals på øen…

Filmen kunne lyde som en simpel ”hævn-film” på B-film niveau – men den er dog langt over det niveau. Udover en (desværre) god historie med en temmelig grafisk skildring af uhyrlighederne er der tale om meget overbevisende skuespilpræstationer. Man kommer bogstavelig talt ind under huden på skuespillerne og især hovedrolleindehaveren er ganske enkelt formidable. Hun gennemgår en betydelig udvikling undervejs på en stærk og overbevisende måde. Både i overgangen fra ”offer” til ”initiativtager” samt i forholdet til sin indfødte hjælper, hvor hun går fra indledningsvis at være glødende racist til en dybere menneskelig forståelse.

The Nightingale er en rigtig god og stærk film, som ikke forsvinder lige med det samme efter rulleteksterne. Kan anbefales.

Har indsat et link til traileren samt et par billeder fra filmen.

:razz:
Oscar123

youtu.be/OfBv9C_Ie8c
1.jpg
1.jpg (53.24 KiB) Vist 5728 gange
2.jpg
2.jpg (65.46 KiB) Vist 5728 gange
3.jpg
3.jpg (44.12 KiB) Vist 5728 gange
4.jpg
4.jpg (47.75 KiB) Vist 5728 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Ny film: The Nightingale

Indlæg af Bofhenator » 17. maj 2020, 20:25

Oscar123 skrev:
17. maj 2020, 11:50
I min stadige søgen efter anderledes film ”langt-væk-fra” er jeg faldet over et lille australsk mesterværk med titlen ”The Nightingale”. Hvis titlen skulle give associationer til omsorg og næstekærlighed i stil med Florence Nightingale er det dog fuldstændig forkert, idet der her snarere er tale om det stik modsatte.
...
Der her lidt om den her:
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/a ... -i-struben
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Ny film: The Nightingale

Indlæg af Kortmentyk » 17. maj 2020, 21:43

Jeg satte "skal se" mærke ved den i formiddags da jeg tjekkede blockbuster for spændende film.
Jeg ligger i sengen, ny-opereret for brok i begge sider. Voldsomt plaget af selvmedlidenhed, da det er første gang i 25 år jeg ikke er på bukkejagt 16 maj.
I dag har jeg genset Bladerunner 2049 og har med vilje gemt nightingale til konen også kan se med.
Det er for øvrigt ikke lang tid siden jeg så en super god film om en aboriginal, der i selvforsvar skyder en hvid mand, og efterfølgende bliver han jagtet gennem ødemarken. Jeg har glemt hvad den hedder.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Ny film: The Nightingale

Indlæg af Bofhenator » 17. maj 2020, 22:07

Kortmentyk skrev:
17. maj 2020, 21:43
Jeg satte "skal se" mærke ved den i formiddags da jeg tjekkede blockbuster for spændende film.
Jeg ligger i sengen, ny-opereret for brok i begge sider. Voldsomt plaget af selvmedlidenhed, da det er første gang i 25 år jeg ikke er på bukkejagt 16 maj.
...
God bedring :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Ny film: The Nightingale

Indlæg af Oscar123 » 17. maj 2020, 22:25

Kortmentyk skrev:
17. maj 2020, 21:43
Det er for øvrigt ikke lang tid siden jeg så en super god film om en aboriginal, der i selvforsvar skyder en hvid mand, og efterfølgende bliver han jagtet gennem ødemarken. Jeg har glemt hvad den hedder.
Jeg tror, at du taler om Sweet Country fra 2017, som også er en rigtig god film fra Australien. Den foregår ca. 100 år senere end The Nightingale - men racismen i den er beklageligvis stadig den samme...

Også god bedring herfra.. :thumbup:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Ny film: The Nightingale

Indlæg af Kortmentyk » 17. maj 2020, 22:48

Mange tak.
Jeps, det er sweet country.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 840
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 471 times
Been thanked: 217 times

Re: Ny film: The Nightingale

Indlæg af The Mad Viking » 17. maj 2020, 23:01

Kortmentyk skrev:
17. maj 2020, 22:48
Mange tak.
Jeps, det er sweet country.
Det er en god film, forresten. :smile:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Ny film: The Nightingale

Indlæg af Lassescout » 18. maj 2020, 07:05

Oscar123 skrev:
17. maj 2020, 22:25
Kortmentyk skrev:
17. maj 2020, 21:43
Det er for øvrigt ikke lang tid siden jeg så en super god film om en aboriginal, der i selvforsvar skyder en hvid mand, og efterfølgende bliver han jagtet gennem ødemarken. Jeg har glemt hvad den hedder.
Jeg tror, at du taler om Sweet Country fra 2017, som også er en rigtig god film fra Australien. Den foregår ca. 100 år senere end The Nightingale - men racismen i den er beklageligvis stadig den samme...

Også god bedring herfra.. :thumbup:

:razz:
Oscar123
På Tasmanien var jagtregler på lokalbefolkningen skrevet ind i jagtloven. De blev først fjernet derfra i 1912. Det er ret sent.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Ny film: The Nightingale

Indlæg af Oscar123 » 18. maj 2020, 11:17

Lassescout skrev:
18. maj 2020, 07:05
På Tasmanien var jagtregler på lokalbefolkningen skrevet ind i jagtloven. De blev først fjernet derfra i 1912. Det er ret sent.
Well, det er vist ikke heeeelt korrekt… :hmm: Jagt og drab på aboriginals har juridisk set aldrig været tilladt i Australien. Men, der har langt op i tiden været en kultur, der i praksis gjorde det straffrit at slå aboriginals ihjel.

Årsagerne til uhyrlighederne var grundlæggende kolonisternes krav på jord, hvilket fordrev de indfødte fra deres bopladser og jagtmarker. Og når disse så (naturligt nok) reagerede, var reaktionerne fra myndighedernes og de civiles side meget voldsomme og helt ude af proportioner. Og ofte var disse angreb slet ikke begrundet i egentlig vold eller overfald fra aboriginals side. Alene mistanker eller forventninger om ”actions” var nok til at man slog hårdt til. De australske aboriginals var i bund og grund fredelige "jægere og samlere" og var ikke ligesom Maorierne på New Zealand i stand til at organisere egentlig væbnet modstand.

Den australske avis The Guardian har kørt en lang serie af artikler om disse mørke sider i Australiens historie, der af mange i dag betegnes som egentligt folkedrab. Og illusionen om ”peacefull settlements” i Australien er definitivt skudt i sænk.

Hvis man har mod på det indeholder denne artikel yderligere links til en række af disse artikler:
https://www.theguardian.com/australia-n ... t-confront

Australien har ikke ligesom f.eks. Sydafrika haft en formel ”reconciliation process”. Det er tydeligvis på høje tid.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Ny film: The Nightingale

Indlæg af Bofhenator » 18. maj 2020, 17:00

En klassiker som "rabbit proof fence" er heller ikke tosset ift denne problematik.

Og baseret på virkelige hændelser.
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9 ... roof-fence

Blandingsbørn der bliver "reddet" fra deres indfødte mødre og anbragt i opdragelseslejre under en formynder.
(det trækker måske ubehagelige veksler til vores egen fremfærd overfor det oprindelige folk i Grønland)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

siggi
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18. maj 2020, 19:48
Interesser: skydning
Geografisk sted: nordjylland

Re: Ny film: The Nightingale

Indlæg af siggi » 18. maj 2020, 19:53

fed film :10:

Besvar