Jeg har brug for hjælp til oliering af k98 skæfte:

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Magnusko
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25. okt 2018, 18:46
Interesser: Militærhistoriske Våben
Geografisk sted: Risskov
Has thanked: 3 times

Jeg har brug for hjælp til oliering af k98 skæfte:

Indlæg af Magnusko » 18. maj 2020, 13:41

Hej, jeg har anskaffet mig en smuk reproduktion af et k98 skæfte.
Det ligner skæftet har fået med korn 100 sandpapir, og det er vidst det i forhold til finish.
Hvad bør jeg gøre herfra?
Jeg har ladet mig fortælle man originalt brugte kogt lineolie, men jeg har ikke hørt gode ting om tørretiden eller det endelige resultat.
Jeg vil egentligt bare have en flot k98 riffel, om det er historisk korrekt er mig mindre nødvendigt.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp til oliering af k98 skæfte

Indlæg af HR » 18. maj 2020, 13:59

Jeg ved ikke hvad der oprindeligt blev brugt, men linolie er et godt bud. Kogt linolie (der anno 2020 så i realiteten aldrig har været kogt) en et godt bud. Det hærder væsentligt hurtigere end rå linolie. I begge tilfælde er hemmeligheden at bruge så tynde lag som muligt. Efter 10 minutter skal overfladen gnuppes af med en klud. Hvis der står en film på overfladen hærder det ikke, men danner bare noget klistret stads. Men hvis skæftet står med slibespor korn 100, så er der lige lidt arbejde med sandpapir først. Herefter kan du slibe de første lag af olie ind med korn 320.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Sako Finnbear
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 69
Tilmeldt: 10. nov 2016, 18:37
Interesser: Jakt, vapen och bilar
Geografisk sted: Skåne/Sverige
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Jeg har brug for hjælp til oliering af k98 skæfte:

Indlæg af Sako Finnbear » 6. jun 2020, 14:42

Jag "impregnerar" alltid först med rå linolja då den har mindre molekyler än kokt,
när kolven börjar bli mättad går jag över till kokt linolja för bra ytfinnisch. Sist tar
jag några vändor med soloxiderad linolja för riktigt hållbar yta.




Billede

Billede

Besvar