Jeg har fået en Shirogorov NeOn Lite

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
DonWerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. dec 2011, 19:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 11 times

Jeg har fået en Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af DonWerner » 29. okt 2016, 13:36

Så er der landet endnu en russer på adressen, en Shirogorov NeOn Lite i M390. Det er en super lækker lille foldekniv i en perfekt størrelse og med den mest lækre åbne/lukke mekanisme jeg endnu har prøvet.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af Elbæk » 29. okt 2016, 14:49

Mmmmm :savl:

De er godt nok lækre! Navnlig den lille er utrolig dynamisk i designet, men samtidig uden at det får ud over harmonien - en sjældent veldesignet kniv.

Hvor er de købt?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af Niisa » 29. okt 2016, 16:31

Absolut lækre knive, :rock: har du et link :razz:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

DonWerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. dec 2011, 19:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 11 times

Re: Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af DonWerner » 29. okt 2016, 17:09

Nej, jeg har ikke rigtig noget link til hvor den kan købes. Der er kun én officiel re-seller udenfor Rusland og det er recon1, der er placeret i USA (http://www.recon1.com/shop/production-k ... nives.html. De har dem dog ikke ret tit på lager, så det er generelt en halv svær kniv at finde, med mindre man vil betaler mere end retail prisen (som er 650 USD) for den. De dukker op på bladeforums fra tid til anden, hvor en russer sælger dem "NIB", så der er der nok større held der. De fleste der sælger derinde er dog også fra USA og det betyder jo lidt ift. bøvlet med told/moms. Samtidig er priserne derinde presset op lige til den gode side. Folk ved godt der er efterspørgsel på den og den ikke er nem at finde retail. Har set dem solgt til helt op omkring 800 USD.

Jeg var selv så heldig at finde min hos en gut i Polen, altså indenfor EU. Det var igennem én af grupperne for Shirogorovs knive på facebook.

Designet er jeg også helt pjattet med. Den er virkelig gennem designet, hvor intet er overladt til tilfældighederne og hvor der er kræset om de små detaljer. Det er nærmest "art deco like" med rillerne der svøber sig i buer tværs over kniven. Og så er kniven jo fremstillet i titanium, hvilket gør den utrolig let - med en vægt på kun 90 gram mærker man den ikke i lommen. Den vejer mindre end mange af mine G10/FRN Spyderco's.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af Oscar123 » 30. okt 2016, 10:33

Very nice… :thumbup:

Stort tillykke med anskaffelsen.

Knive fra Shirogorov må vel regnes blandt de højeste statussymboler indenfor genren. Jeg har selv haft fornøjelsen af at se en ægte 95’er ”med fingrene” – og det møde efterlod et behov (”must have”) som ikke er indfriet endnu. :oops:

Som det nævnes er Shirogorov knivene ganske svære at opspore. Der er som bekendt en god del fakes på markedet så man skal se sig for - og, når man så endelig finder en ægte Shirogorov ved sælger som regel godt hvad han skal have for den...

Jeg har lært, at en gang imellem skal man sætte sig nogle (næsten) uopnåelige mål – og et af mine sådanne mål er netop af skaffe mig en Shirogorov. Så the search continues... :blink:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

DonWerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. dec 2011, 19:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 11 times

Re: Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af DonWerner » 30. okt 2016, 12:12

Tak Oscar.

Ja, man skal lede lidt efter dem og det er jo også med til at gøre glæden endnu større, når det så endelig lykkedes at finde en til en rimelig pris. Jagten er halvdelen af fornøjelsen så at sige.

Hvad er det for 95'er du kunne tænke dig? Jeg har jo en mint 95T i Elmax til at ligge, som jeg nok bliver nødt til at omsætte på et tidspunkt. Er ikke sikker på jeg kan retfærdiggøre at have to Shirogorovs i samlingen. Det er mange penge at have bundet i to knive. :smile:

Jeg synes jeg læste i en anden tråd at du havde købt en ZT450? Det er altså også en lækker foldekniv. Er du tilfreds med den? Størrelsesmæssigt ligner den jo en NeOn rigtig meget.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af Oscar123 » 30. okt 2016, 13:41

Jeg er ikke helt klar over modelnavnet på den 95 variant, der var tale om. Grebet havde et indlæg af kulfiber, som gjorde den rigtig fin at holde på. Det er den eneste Shirogorov jeg har set live.

Jeg har ikke bundet mig op på en særlig model men må vurdere ud fra de muligheder der evt. måtte byde sig. ”Jagten” på dem er jo en del af "sporten"… Men netop en NeOn Lite ville ligge højt på min ønskeseddel...

Det er korrekt, at jeg købte en ZT450CF for nylig. Den er skam rigtig fin og jeg er meget tilfreds med den. Det er jo så lidt morsomt, at netop denne Zero Tolerance kniv (også) er designet af en russer - Dimitry Sinkevich - som også har arbejdet med Shirogorov bødrene.

Jeg har leget lidt med et af dine billeder af NeOn Lite’en og sat den sammen med ZT450CF’en – og jeg synes at man kan ane nogen af de samme tanker i designet i de to knive…

:razz:
Oscar123
Shirogorov NeOn Lite - ZT450CF.jpg
Shirogorov NeOn Lite - ZT450CF.jpg (48.44 KiB) Vist 16637 gange
On scene - but unseen

DonWerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. dec 2011, 19:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 11 times

Re: Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af DonWerner » 30. okt 2016, 14:48

Man kan sige at en NeOn er mere en "gentlemens folder". Den er forholdsvis lille, let og diskret. Den er ikke truende i sit udtryk og det er en kniv der forsvinder i lommen. I den forstand er den måske mere brugbar for de fleste i hverdagssituationer, som en EDC, set ift. eksempelvis 95'eren, der er en stor kniv. Jeg arbejder f.eks. som underviser og jeg ville aldrig medbringe min 95'er på mit arbejde, som en EDC. Min NeOn derimod kunne jeg sagtens tage med uden den ville vække opsigt. Hvis jeg derimod var håndværker eller skulle lave noget mere "heavy duty" arbejde, så ville jeg klart vælge 95'eren. Selvom de på billederne ikke ser forskellige ud i størrelsen, så er forskellen enorm, når man står med dem i hånden.

Så alt efter hvad dit behov er, skal du overveje om ikke 95'eren bliver for stor, i hvert fald hvis det er en kniv, der skal bruges som EDC. Hvis det ikke er tilfældet, så er 95'eren jo et imponerende kunststykke i sig selv.

Fin sammenligning du har lavet med billederne og den rammer faktisk ret præcis. Der er også en sammenligning i dette youtube klip: https://www.youtube.com/watch?v=rhDoBVzEASg&t=150s (ca. 2min 30sek inde) og de har rigtig mange ligheder i designet og ikke mindst i selve kontruktionen, hvor ZT450'eren også bruger kuglelejer. Det er helt sikkert en lækker kniv. Jeg har dog til gode at håndtere en IRL. Ærgeligt du bor helt over i KBH. :smile:

Både 95'eren og en NeOn bruger kuglelejer i konstruktionen. NeOn benytter sig af det de kalder for "multi-row-bearing-system" og 95'eren af "single-row-bearing-system". Det giver en smoothness når man åbner/lukker knivene der er helt uovertruffen. Her er et klip af min NeOn: https://www.youtube.com/watch?v=eqNl_dJ8nOI og her af min 95'er: https://www.youtube.com/watch?v=8mv-xa38T9k

LarsL
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. feb 2020, 13:16
Interesser: Lommeknive
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af LarsL » 19. feb 2020, 13:27

Til DonWerner

Jeg har et spørgsmål til dig vedr. din Shirogorov kniv. Er det muligt at kontakte?

Mvh

LarsL

DonWerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. dec 2011, 19:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 11 times

Re: Jeg har fået en Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af DonWerner » 7. mar 2020, 20:08

Ja, du skriver bare.

LarsL
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. feb 2020, 13:16
Interesser: Lommeknive
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Jeg har fået en Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af LarsL » 29. mar 2020, 15:27

Hej DonWerner

Tak for dit svar, her kommer en beklagelig sen opfølgning. Har kigget på Shirogorov knive med stor interesse. Især Neon Lite + Zero. Vil blot høre din vurdering af prize/performance forholdet. Mine foretrukne knive er Zero Tolerance (fx 0609 og 0450). Fantastisk kvalitet. ZT er er ikke billigere, synes jeg. Men, i forhold til Shirogorov er de. Måske et dumt spørgsmål, men hvad siger du? Er Shirogorov pengene værd i forhold til den kvalitet, du får fx med en ZT (Sinkevich design)? Yderligere, har du siden ovenfor fundet en EU leverandør??

DonWerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. dec 2011, 19:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 11 times

Re: Jeg har fået en Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af DonWerner » 8. apr 2020, 21:20

Hej Lars,

For lige at svare på dit sidste spørgsmål først, så nej, der findes ikke en europæisk distributør. Hvis du vil købe nyt, så er det kun Recon1 i USA der har deres knive på hylderne, men det bliver hurtigt en absurt dyr process, hvis du handler igennem dem. Du ender med at skulle betale ca. 30% oveni retail prisen, når fragt, told og moms er betalt.

Jeg gør i stedet brug af diverse Shirogorov facebook grupper, bla. findes der en buy, sell, trade gruppe og der kan du sagtens være heldig og finde en kniv i EU, som er mint (de fleste samlere bruger ikke deres Shiro's til andet end at åbne konvolutter med, mig selv inkl.). Køber du indenfor EU grænser slipper du for told/moms og samtidig er privat markedet meget mere favorabelt ift. priserne.

Ift. pris vs. perfomance så kan jeg kun sige, at Shiro knive kan noget som ingen andre knive, jeg har holdt kan. De har den lækreste "taktil feel". Samtidig er de så suveræne på deres, design, finish, kvalitets kontrol, osv. Jeg mener ikke der er noget på markedet pt. der kan slå dem i den priskategori, så enkelt kan det vel egentlig siges. Så jeg tøver stadig ikke med at anbefale dem.

Sig endelig til, hvis du har flere spørgsmål. Du er også altid velkommen til at kigge forbi en dag og se/røre/føle, hvis vi bor i nærheden af hinanden? Jeg bor selv nord for Vejle.

LarsL
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. feb 2020, 13:16
Interesser: Lommeknive
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Jeg har fået en Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af LarsL » 10. apr 2020, 00:05

Hej

Tak for dit svar. Og tak for tilbuddet til at se din kniv. Det er alt for venligst, men det kunne være spændende at se den. Bor i Norsjælland, men kører af og til "hjem" til Nordjylland. Skal nok skrive, når lejligheden byder sig. Mit næste køb bliver nok en Sebenza 31. Det er ikke en Shirogorov, men lidt mere tilgængelig. Vi høres.

DonWerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. dec 2011, 19:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 11 times

Re: Jeg har fået en Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af DonWerner » 10. apr 2020, 09:48

Sebenza er bestemt heller ikke en kniv du går fejl af. Jeg har selv en lefty Sebenza Inkosi og det er lækre sager. Og ja, de er langt mere tilgængelige og har også en garanti-politik der er blandt de bedste i branchen. Du kan til en hver tid sende kniven retur til HQ og få lavet service på den - gratis. Og det er en "som ny" kniv du får tilbage. Derudover så holder kniven sin værdi godt, særligt hvis du køber brugt, så vil du aldrig tabe penge på den, hvis du en dag vil sælge den igen - og der er et stort køber markede for dem.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Jeg har fået en Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af Oscar123 » 10. apr 2020, 12:29

Har fulgt med i denne tråd siden Don Werners første posting tilbage i 2016. Min egen ”quest” for en Shirogorov NeOn Lite kører stadig – nu på snart 4. år.

Jeg har desværre konstateret, at der utrolig mange ”fakes” på markedet, som alle synes lavet i Kina. Jeg har absolut ingen problemer med knive fra Kina - når blot de er udført i deres egne designs. Jeg er således selv en tilfreds bruger af flere glimrende kinesiske knive, herunder Kizer, Real Steel og TwoSun.

Skulle jeg en dag finde en attraktiv Shirogorov NeOn Lite er det et must, at sælger er pålidelig og at ægtheden kan dokumenteres (også dette kan desværre fakes…).

Forstår godt at Chris Reeve’s knive kan ses som et udmærket alternativ – og jeg har også selv overvejet knive derfra. Nu skal jeg bestemt ikke tale disse fine knive ned, men mit eget issue med Chris Reeve knive ligger i låsen (Liner Lock’s). Nogle af de tidlige modeller var uden ”lock inserts” således at titanium låste direkte mod stål - mens nogle af de senere knive havde keramiske eller ball ”inserts” for at minimere slitage. Når man læser amerikanske fora som f.eks. Blade Forums (https://www.bladeforums.com/) om f.eks. Sebanza 31 vil man også opdage, at der pt. kører en tråd om ”lock rock” problemer med ny-producerede knive af denne type. Om dette er et udtryk for et reelt problem med kvalitetskontrol siden Chris Reeve selv forlod virksomheden eller om det blot er en ”and” ved jeg ikke – men jeg ville personligt være noget obs på forholdet.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

LarsL
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. feb 2020, 13:16
Interesser: Lommeknive
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Jeg har fået en Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af LarsL » 10. apr 2020, 17:37

Hej Oscar (og DonWerner ) og tak for dit indspark. Har desværre også hørt nyheden om de mange falske Shirogorov knive. Nu kender jeg ikke din budgetramme, men du er sikkert allerede opmærksom på, at du kan købe Neon Zero (den er også flot) på Rusblade.com. Måske du kan være heldig, at den slipper over grænsen uden en dyr moms- og toldregning :-). Det samme gør sig sikkert ikke gældende, hvis du bestiller den i USA. Vedr. Sebenza 31, så har jeg set flere anmeldelser på Youtube nævne, at de ikke kan konstatere "blade-play", så jeg tænker, at den må være god nok. Ellers har jeg 14 dages returret. Men, jo, tak for dit råd. Skal nok være ekstra opmærksom på dette. Og sig til, hvis du finder en EU leverandør af Shirogorov. Har desuden også kontaktet Cheburkov og spurgt til, om han ikke snart skal producere en mere EDC venlig udgave af sin Scout

DonWerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. dec 2011, 19:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 11 times

Re: Jeg har fået en Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af DonWerner » 18. apr 2020, 09:59

Igen vil jeg gerne henvise til de 2-3 Shirogorov facebook grupper på nettet. Der findes ikke så mange, så de er nemme at finde. Der vil jeg mene du være sikker på du ikke får en fake. Det er en tæt sammenslutning af samlere, og I de år jeg har været medlem, har jeg endnu til gode at se en fake. Skulle der poppe en op, vil den blive spottet med det samme og vedkommende vil ryge ud af gruppen asap. Så derfor, hvis du køber fra et medlem derinde, som har referencer, hvilket vi stort set alle har, da vi har handlet på kryds og tværs, så vil jeg ikke være det mindste i tvivl om ægtheden. Læg dertil at du altid vil få en kniv derinde fra, hvor alt følger med, eksportpapirer fra Rusland, æsken, pudseklud, certifikat osv. Samlere gemmer den slags ting for evigt og de passer godt på deres knive.

Afslutnings er der endnu et godt argument, i en Shiro gruppe, kommer du aldrig til at betale overpris, snarere modsat, det er der du kan finde de helt skarpe deals, på knive der er "ny-brugte". Samlere ved hvad tingene må koste og forsøger ikke at tjene penge på deres "flip". De skal som regel bare have pengene hjem igen og så videre til den næste kniv.

God jagt, men pas på, når den første Shiro lander, så vil den næste være på vej! :-)

P.S. Ift. Sebenzaen, så mangler den en ting, det er ikke en flipper. Det vil sige, hvis du vil bruge din knive som et stykke fidget legetøj og ikke bare som en lommekniv, så er den lidt kedelig. Man kan ikke flikke den op, den lukker ikke selv igen, når du løsner låsen, osv.

LarsL
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. feb 2020, 13:16
Interesser: Lommeknive
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Jeg har fået en Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af LarsL » 18. maj 2020, 23:22

Hej Oscar123 (og øvrige med interesse). Så fik jeg også min første Shirogorov. Købte Neon Zero. Jeg har ikke set den indenfor EU, men den kan købes direkte hos Shirogorov.com. Den sendes med DHL Express, og det kører faktisk helt OK. Så er man villige til at betale prisen + afgifter, så kan det lade sige gøre at få den direkte fra producenten ude et fordyrende mellemled. Den er ikke billig, men har bestemt ikke fortrudt mit køb.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Jeg har fået en Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af Oscar123 » 19. maj 2020, 07:14

LarsL skrev:
18. maj 2020, 23:22
Så fik jeg også min første Shirogorov. Købte Neon Zero.
Tillykke med den lille ny. Det lyder rigtig fint. Og det er godt at høre at processen omkring handlen gik godt. :thumbup:

Det må være mine jyske aner, der gør at jeg selv kvier mig lidt ved "at give fuld pris". Men det går nu nok den vej...

Smid evt et par billeder af herligheden her i tråden... :photo:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

LarsL
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. feb 2020, 13:16
Interesser: Lommeknive
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Jeg har fået en Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af LarsL » 22. maj 2020, 17:16

IMG_0314.jpg
IMG_0314.jpg (15.69 KiB) Vist 11061 gange

LarsL
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. feb 2020, 13:16
Interesser: Lommeknive
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Jeg har fået en Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af LarsL » 22. maj 2020, 17:17

Hej
Så lykkedes det. Det mislykkedes første gang, da mit billede åbenbart var for stort. Her med en beklagelig forsinkelse.

LarsL
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. feb 2020, 13:16
Interesser: Lommeknive
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Jeg har fået en Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af LarsL » 22. maj 2020, 17:22

Jeg er selv jyde :-). Og, ja, det er en dyr kniv. Mit niveau er normal ZT priser. Til gengæld er jeg vild med designet. Og kvaliteten er helt i TOP. Jeg havde lidt problemer med selve hjemmesiden (shirogorov.com), som er på russisk. Men, prøv at kontakte mig på Messenger, så kan jeg dele mine erfaringer, om det måtte have interesse. Du er velkommen.

DonWerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. dec 2011, 19:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 11 times

Re: Jeg har fået en Shirogorov NeOn Lite

Indlæg af DonWerner » 24. maj 2020, 09:11

Tillykke med den endnu en gang. Det er en kniv for livet du har fået dig. En kniv fra øverste hylde, så at sige. Den er bare lækker og billeder "don't do it justice". Den skal mærkes, holdes i hånden, flippes og så ved man hvorfor den koster det den gør. Velkommen til Shirogorov familien. :smile:

Besvar