Lov om jagt og vildtforvaltning - Paragraf 15 stk 3 i praksis?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Høghen
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sverige, Västerbotten
Has thanked: 2 times

Lov om jagt og vildtforvaltning - Paragraf 15 stk 3 i praksis?

Indlæg af Høghen » 1. jul 2020, 14:49

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at få lovteksten "oversat" til lægmandssprog.
Det er særligt paragraf 15 - stk 3 jeg er i tvivl om.
Hvad dækker
personer, som er omfattet af Det Europæiske Fællesskabs og EØS's regler om etablering, arbejdskraftens frie bevægelighed og udveksling af tjenesteydelser, og som derved har opnået en nærmere tilknytning til landet.
Fuld ordlyd fra https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/265:
§ 15. Enhver med fast bopæl i Danmark har ret til at drive ikkeerhvervsmæssig jagt på fiskeriterritoriet som fastlagt ved lov om Danmarks Riges fiskeriterritorium. Jagtretten gælder fra højeste daglige vandstandslinje.

Stk. 2. Reglen i stk. 1 gælder dog ikke, hvis jagten fra ældre tid tilkommer den eller de jagtberettigede på de tilgrænsende landarealer.

Stk. 3. Betingelsen i stk. 1 om fast bopæl her i landet gælder ikke for personer, som er omfattet af Det Europæiske Fællesskabs og EØS's regler om etablering, arbejdskraftens frie bevægelighed og udveksling af tjenesteydelser, og som derved har opnået en nærmere tilknytning til landet.
Grunden til at jeg spørger er den at jeg er flyttet til Sverige, og havde derfor indstillet mig på at indstille pramjagten da jeg ikke længere har bopæl i DK. Imidlertid er jeg siden stødt på udsagnet: "Man kan sagtens hvis bare man er statsborger".
Det er ikke overens med hvad jeg læser, men er omvendt ikke sikker på hvad stk. 3 reelt betyder.
Jeg forstår stk. 3 som at hvis man fx har arbejde i DK uden bopæl i DK, så gør det det ud for nærmere tilknytning.

Er der nogen der ved mere, kan uddybe?

På forhånd tak.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Re: Lov om jagt og vildtforvaltning - Paragraf 15 stk 3 i praksis?

Indlæg af PSindrup » 1. jul 2020, 15:00

Der står at hvis du er EU borger og derfor er en del af "arbejdskraftens fri bevægelighed" så må du bedrive havjagt i Danmark

Som Dansker bosiddende indenfor EU vil du fortsat kunne gå på havjagt i Danmark.

Peter

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Lars M. L. » 1. jul 2020, 15:31

PSindrup skrev:
1. jul 2020, 15:00
Der står at hvis du er EU borger og derfor er en del af "arbejdskraftens fri bevægelighed" så må du bedrive havjagt i Danmark

Som Dansker bosiddende indenfor EU vil du fortsat kunne gå på havjagt i Danmark.

Peter
Nej, det står der IKKE.
Reglerne om ikker-erhvervsmæssig jagt blev ifølge Niels Henrik Simonsen fra DJ lavet for at undgå, at man som tilrejsende kunne bedrive jagt på det danske søterritorium med henvisning til arbejdskraftens frie bevægelighed.
Jeg vil tro, at man som ansat gennem længere tid på arbejdsplads i Danmark, men med fast bopæl fx i Polen må drive havjagt i Danmark. Ergo er du bosat og arbejder i Sverige, må den danske havjagt pauseres.
Vh Lars

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 1. jul 2020, 15:37

Lars M. L. skrev:
1. jul 2020, 15:31
PSindrup skrev:

Peter
Nej, det står der IKKE.
Reglerne om ikker-erhvervsmæssig jagt blev ifølge Niels Henrik Simonsen fra DJ lavet for at undgå, at man som tilrejsende kunne bedrive jagt på det danske søterritorium med henvisning til arbejdskraftens frie bevægelighed.
Jeg vil tro, at man som ansat gennem længere tid på arbejdsplads i Danmark, men med fast bopæl fx i Polen må drive havjagt i Danmark. Ergo er du bosat og arbejder i Sverige, må den danske havjagt pauseres.
Vh Lars
Hvordan kan du få det du siger til at passe med?:
Betingelsen i stk. 1 om fast bopæl her i landet gælder ikke for personer, som er omfattet af Det Europæiske Fællesskabs

Peter

EWarp
Newbie
Newbie
Interesser: Nyjæger
Geografisk sted: Ringsted
Been thanked: 1 time

Indlæg af EWarp » 1. jul 2020, 16:15

PSindrup skrev:
1. jul 2020, 15:37
Lars M. L. skrev:
PSindrup skrev:

Peter
Nej, det står der IKKE.
Vh Lars
Betingelsen i stk. 1 om fast bopæl her i landet gælder ikke for personer, som er omfattet af Det Europæiske Fællesskabs

Peter
Jeg læser det som at §15 omhandler alle med fast bopæl. Stk 3 handler om alle der har et arbejdsforhold i DK, men ikke har fast bopæl. Dvs hvad enten du bor i DK eller arbejder i DK, så må du jage på søterritoriet.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 1. jul 2020, 16:32

EWarp skrev:
1. jul 2020, 16:15
PSindrup skrev:
1. jul 2020, 15:37
Lars M. L. skrev:
PSindrup skrev:

Peter
Nej, det står der IKKE.
Vh Lars

Peter
Jeg læser det som at §15 omhandler alle med fast bopæl. Stk 3 handler om alle der har et arbejdsforhold i DK, men ikke har fast bopæl. Dvs hvad enten du bor i DK eller arbejder i DK, så må du jage på søterritoriet.
Jeg tror du har ret! :oops: Eller rettere sagt, jeg er sikker på du har ret. :razz:

Det ville også løse det problem du beskrev tidlige med “havjagtturister”

Enten bopæl eller fast arbejde.

Tilbage til OP.
Så ser det desværre ikke ud til at du kan bedrive havjagt i Danmark medens du bor og arbejder i Sverige - selv som dansk statsborger. :cry:

Undskyld forvirringen :Hug:

Peter

Besvar