Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Superfar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 169
Tilmeldt: 20. apr 2009, 17:06
Interesser: Militærhistoriske våben.
Geografisk sted: Det mørke Jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 10 times

Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?

Indlæg af Superfar » 8. jul 2020, 13:28

Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?
Vedhæftede filer
D090D824-1C00-4E81-BA82-C99FF1FEF964.jpeg
D090D824-1C00-4E81-BA82-C99FF1FEF964.jpeg (117.2 KiB) Vist 9482 gange
Senest rettet af Refraktorius 10. jul 2020, 12:16, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Intetsigende overskrift skiftet til fremragende linje fra indlægget
"We must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men."

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Holdbarhed frysetørret mad

Indlæg af Scrapper » 8. jul 2020, 13:49

Prøv at smage på det. Eller lugt til det.
Hvis ikke det lugter af skimmel, så kunne det vel være ok.

Men hvis du er tvivl så lad være. Gennemgående er svampevækst i tørstoffer meget kræftfremkaldende.
Det er også derfor det er en god idé, ikke at spise brød med mug på.

Vejse
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. mar 2020, 14:18
Interesser: Luftriffel
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Re: Holdbarhed frysetørret mad

Indlæg af Vejse » 8. jul 2020, 15:10

Superfar skrev:
8. jul 2020, 13:28
Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?
Hej Superfar

Hvor meget superfar er man hvis du du vil serverer det lort fra 2016 til dine børn i 2020
Smid dog lortet ud og hvis du du mangler til en middag til dine børn er der nok flere herinde det giver en hjælpende hånd.
Jeg er total udenforstående for dit opslag ?????????????
Glad: Når det skæve er lige nok.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Holdbarhed frysetørret mad

Indlæg af Mapzter » 8. jul 2020, 15:21

Vejse skrev:
8. jul 2020, 15:10
Hvor meget superfar er man hvis du du vil serverer det lort fra 2016 til dine børn i 2020
Smid dog lortet ud og hvis du du mangler til en middag til dine børn er der nok flere herinde det giver en hjælpende hånd.
Jeg er total udenforstående for dit opslag ?????????????
Jeg kan ikke lige læse nogen steder i hans opslag at han planlægger at stoppe den frysetørrede mad i sit afkom?

Et spørgsmål om hvordan "Bedst før" skal forstås ifm. frysetørret mad kan jeg virkelig ikke se noget problem i?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Holdbarhed frysetørret mad

Indlæg af T-REX » 8. jul 2020, 15:44

Hvis det er et spørgsmål om du bliver syg af det, så tvivler jeg på det.
Om det er kræftfremkaldende, det kan jeg ikke svare på.

Jeg har spist alm. dåsemad(Færdigretter, Fåborg Leverpostej, Makrel i Tomat, osv), der var 10+ år, efter sidste salgsdato.
Jeg har brugt diverse pulvere(ex. Knorr Sovse og supper), er var 4-6 år efter sidste salgsdato.
Hvis det ikke lugter eller er bulet ud, så snupper jeg også gerne Ketchup, Remo, Majo og lignende, der er 6+ måneder over sidste salgsdato.
Tror min Pomfrittes Sauce er 12 måneder for gammel, og den smager da OK, selvom den har været åbnet, i mere end 9 måneder.(Ok, opbevares på køl)

Jeg er, endnu ikke, blevet syg af at spise ting, der har overskredet sidste salgsdato.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: Holdbarhed frysetørret mad

Indlæg af BentxBetjent » 8. jul 2020, 15:52

Med enkelte undtagelser, kan bedst før ikke være senere end 3 år efter fremstillingsdato.

Frysetørret og vakuumpakket.... jeg tror det er på linie med spaghetti, bare det er opbevaret tørt.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Superfar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 169
Tilmeldt: 20. apr 2009, 17:06
Interesser: Militærhistoriske våben.
Geografisk sted: Det mørke Jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 10 times

Re: Holdbarhed frysetørret mad

Indlæg af Superfar » 8. jul 2020, 15:55

Vejse skrev:
8. jul 2020, 15:10
Superfar skrev:
8. jul 2020, 13:28
Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?
Hej Superfar

Hvor meget superfar er man hvis du du vil serverer det lort fra 2016 til dine børn i 2020
Smid dog lortet ud og hvis du du mangler til en middag til dine børn er der nok flere herinde det giver en hjælpende hånd.
Jeg er total udenforstående for dit opslag ?????????????
Jeg havde nu tænkt mig at tage det med på vandreture, og vil da helst ikke stå der med uspiseligt mad. :-)

Har dog lige prøvekørt det. Umiddelbart smager det ganske fint og ungerne brokkede sig heller ikke ;-)
"We must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men."

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Holdbarhed frysetørret mad

Indlæg af T-REX » 8. jul 2020, 16:05

BentxBetjent skrev:
8. jul 2020, 15:52
Med enkelte undtagelser, kan bedst før ikke være senere end 3 år efter fremstillingsdato.

Frysetørret og vakuumpakket.... jeg tror det er på linie med spaghetti, bare det er opbevaret tørt.
Så længe emballagen er tæt, så kan det vel godt klare drukning :rolf: :biggrin:
Men ja, ligesom Spaghetti, Salt og Sukker(og helkonserves)....Der har jeg aldrig bekymret mig, om bedst før osv...
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Holdbarhed frysetørret mad

Indlæg af Raptor357 » 8. jul 2020, 17:31

Hvis det blot er frysetørret og så vakuum pakket, så er der en lille chance for at det kan blive dårligt.
Det vil holde sig bedre end en ikke vakuum pakket variant.
Der kan let være marketing i at have en "kort" holdbarhedsdato da folk har det med ikke at kunne lide der står mindst holdbart til år 2050 på det de køber.
Men hvad skriver producenten på deres hjemmeside?
er bet varmebehandlet ved høj temperatur eller bestrålet, så er det sterilt og kan holde meget længe. men smagen kan godt blive ringe efter flere år.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 725
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 557 times

Re: Holdbarhed frysetørret mad

Indlæg af Werecat » 8. jul 2020, 17:38

Superfar skrev:
8. jul 2020, 13:28
Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?
Jeg har også en del der er over bedste før datoen og pulvermaden især fra real mat, som dine er fra, holder sig fint. Jeg prøver at rotere min pulvermad, så jeg tager de gamle poser med på øvelse og tager de nye med hjem, men med kone, børn og karriere får jeg efterhånden kun feltrationer udleveret en gang om året.

Jeg tror ikke der er nogen der tør lægge hovedet på blokken hvor længe det kan holde, men hvis man køber tørmad i spande kan det holde sig i 25 år.

Jeg har kun en gang oplevet at en pose var blevet dårlig, og smagte grimt, men der var også gået hul på den. Heldigvis var det på en vandretur i Abisko området så jeg spiste en anden pose og købte en erstatning fra en af fjeldhytterne.
Vejse skrev:
8. jul 2020, 15:10
Superfar skrev:
8. jul 2020, 13:28
Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?
Hej Superfar

Hvor meget superfar er man hvis du du vil serverer det lort fra 2016 til dine børn i 2020
Smid dog lortet ud og hvis du du mangler til en middag til dine børn er der nok flere herinde det giver en hjælpende hånd.
Jeg er total udenforstående for dit opslag ?????????????
Du er med på at bedst før ikke er en udløbsdato? Hvis man bruger sin sunde fornuft og ser på det, lugter til det og smager på det og alt er upåfaldende, så er det stadig godt. Det er bare hjernedødt spild at smide mad ud der er over bedst før datoen.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Holdbarhed frysetørret mad

Indlæg af Kortmentyk » 8. jul 2020, 17:46

Vejse skrev:
8. jul 2020, 15:10
Superfar skrev:
8. jul 2020, 13:28
Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?
Hej Superfar

Hvor meget superfar er man hvis du du vil serverer det lort fra 2016 til dine børn i 2020
Smid dog lortet ud og hvis du du mangler til en middag til dine børn er der nok flere herinde det giver en hjælpende hånd.
Jeg er total udenforstående for dit opslag ?????????????
Dit indlæg er desværre ligeså lidt konstruktivt, som det er negetivt. :thumbdown:

Brugeravatar
Hornum
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 16. apr 2006, 18:33
Interesser: Mercedes G, Militær, skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?

Indlæg af Hornum » 15. aug 2020, 17:30

Superfar skrev:
8. jul 2020, 13:28
Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?
Jeg har spist flere af Real Turmats poser, der har været år over dato. Det sker der ingenting ved, så længe posen stadig er tæt.
Så spis du endelig bare videre. :popkorn:

Brugeravatar
Superfar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 169
Tilmeldt: 20. apr 2009, 17:06
Interesser: Militærhistoriske våben.
Geografisk sted: Det mørke Jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 10 times

Re: Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?

Indlæg af Superfar » 15. aug 2020, 17:33

Hornum skrev:
15. aug 2020, 17:30
Superfar skrev:
8. jul 2020, 13:28
Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?
Jeg har spist flere af Real Turmats poser, der har været år over dato. Det sker der ingenting ved, så længe posen stadig er tæt.
Så spis du endelig bare videre. :popkorn:
Jeg er godt igang med at spise af det. Har faktisk fået en pose til frokost i dag, da jeg skulle i tjeneste og ikke gad smøre en madpakke 😁
"We must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men."

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?

Indlæg af 100Radsbar » 18. aug 2020, 14:09

Superfar skrev:
15. aug 2020, 17:33
Hornum skrev:
15. aug 2020, 17:30
Superfar skrev:
8. jul 2020, 13:28
Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?
Jeg har spist flere af Real Turmats poser, der har været år over dato. Det sker der ingenting ved, så længe posen stadig er tæt.
Så spis du endelig bare videre. :popkorn:
Jeg er godt igang med at spise af det. Har faktisk fået en pose til frokost i dag, da jeg skulle i tjeneste og ikke gad smøre en madpakke 😁
Husk at lytte efter "Nice hiss" når du åbner pakken :smile:
Så ved man at den ikke har været utæt :blink:
7,62x54R Glory to the Mosin.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Holdbarhed frysetørret mad

Indlæg af PSindrup » 18. aug 2020, 14:43

Vejse skrev:
8. jul 2020, 15:10
Superfar skrev:
8. jul 2020, 13:28
Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?
Hej Superfar

Hvor meget superfar er man hvis du du vil serverer det lort fra 2016 til dine børn i 2020
Smid dog lortet ud og hvis du du mangler til en middag til dine børn er der nok flere herinde det giver en hjælpende hånd.
Jeg er total udenforstående for dit opslag ?????????????
:evil:

Det var da et ualmindeligt negativt svar, skrevet i en tone som vi normalt ikke bruger her på NVF :thumbdown:

Det må kunne gøres bedre ...

peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21700
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?

Indlæg af Refraktorius » 20. aug 2020, 09:10

Og så er der vist nok der har påpeget overfor Vejse at han skal arte sig og tale pænt til andre, og den del af tråden er lukket.









Tilbage til den oprindelige tråd:

Jeg vil også uden tøven spise langtidsholdbar mad, bare den har været rimeligt korrekt opbevaret og ikke lugter sært eller ser underlig ud.
Hvis ikke den er fordærvet, vil den højst smage af mindre eller være blevet harsk.


(Min grænse for "den spiser jeg ikke" går dog et stykke tid før Steve1989MREInfo 's )
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?

Indlæg af PSindrup » 20. aug 2020, 09:24

Refraktorius skrev:
20. aug 2020, 09:10
Jeg vil også uden tøven spise langtidsholdbar mad, bare den har været rimeligt korrekt opbevaret og ikke lugter sært eller ser underlig ud.
Hvis ikke den er fordærvet, vil den højst smage af mindre eller være blevet harsk.
Det er jo lidt den samme diskussion som sidste salgsdato og bedst før. (Dog I en lidt anden skala)

"Tørre produkter" som knækbrød, ris, tørre bønner, havregryn m.m.m. bliver jo ikke "fordærvede" af at blive for gamle.
De bliver højest kedelige.

Peter

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?

Indlæg af Marius » 20. aug 2020, 09:51

Posen skal være stenhård og have været opbevaret korrekt, og som andre påpeger også gerne lave et 'hiss' når den åbnes/punkteres, så ved man at den ikke er punkteret og derved fordærvet.

Jeg ville ikke tage mad som jeg var usikker på med på ture, hvorfra man ikke kan gå hjem i løbet af en dags tid. Selv en mild gang mylderbæ tapper rigtigt mange kræfter og kan skabe farlige situationer hvor man skal koncentrere sig fx om ikke at skvatte i en elv, blokmark eller afgrund.

Men jeg ville fint bruge tørmad over 'bedst før' dato til weekendture etc. og bruge gynteren til at afgøre om det var sikkert :blink:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21700
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Jeg har fået lidt frysetørret mad, hvor datoen for “best before” er tilbage i 2016. Men betyder det egentlig noget?

Indlæg af Refraktorius » 20. aug 2020, 12:28

Præcis.

Det er lige som ammunition.

Hvis det skal bruges til "noget vigtigt" hvor ens sikkerhed (eller jagtbytte, eller placering i konkurrencen) afhænger af det, så går man ikke på kompromis.

Hvis det bare er træning, så kan man fint bruge det halvgamle eller blandede lot-numre.

Hvis det er åbenlyst suspekt ud fra opbevaring, udseende eller lugt, så er det ikke risikoen værd, og bør destrueres (eller man delaborerer en repræsentativ prøve og ser om alle komponenterne er sunde først).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar