Hvor må man egentligt træne med sin SKV2 pistol?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Re: Hvor må man egentligt træne med sin SKV2 pistol.

Indlæg af Bofhenator » 20. jul 2020, 13:50

Fastanhol skrev:
20. jul 2020, 13:42
Bofhenator skrev:
20. jul 2020, 12:32
Fastanhol skrev:
20. jul 2020, 12:26
...
men SIKSKY er ikke nævnt i skyttebogen? så hvor står det egentligt at siksky skal overholdes for at disiplinen kan godkendes?
...
Det står flere gange i det link jeg sendte, at SIKSKY altid skal overholdes, det er dgis hjemmeside, jeg er i tvivl om hvor du kan være i tvivl om det er et krav fra dgi når dgi skriver det på deres hjemmeside... Læs evt linket igen.
Ja læst igen men jeg mener at skyttebogen burde revideres så den krævede siksky overholdes.
Ellers så er der vist ikke rigtigt nogen sammenhæng som ender end at siksky skal overholdes en hjemmeside som dgi er måske forkert er sted at skulle gå hen hvis vi snakker lovgrundlag og lovgivning.
Skyttebogen bliver automatisk inddraget pga lovens krav om discipliner godkendt af skytteunionerne men det gør siksky ikke hvad jeg lige kan finde.
Der er to ting der skal overholdes ift skydninger under DGI SIKSKY og skyttebogen (under unionen er det naturligvis deres regelsæt + SIKSKY)

Så før en skydning kan skydes jvf skyttebogen, skal den overholde SIKSKY, ikke den anden vej rundt. Det kunne måske godt stå i skyttebogen, men prioriteringen eller vægtningen er SIKSKY før skyttebogen.

(en helt anden ting er jeg sagtens kan følge tanken om det kunne være rart at kunne træne på sin egen grund, hvis ellers "bare" man gjorde det sikkerhedsmæssigt forsvarligt, det er bare ikke det grundlag SKV giver mulighed for. Der er SIKSKY, derefter unionernes regler, mao, godkendt skydebane)

Men indret en skydebane i din lade/kælder/spisestue og få den godkendt og tag skydelederudd. så giver du den bare gas. Der er masser af private godkendte skydebaner rundt omkring, det er på ingen måde umuligt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Fastanhol » 20. jul 2020, 14:05

Bofhenator skrev:
20. jul 2020, 13:50
Fastanhol skrev:
20. jul 2020, 13:42
Bofhenator skrev:
20. jul 2020, 12:32
Fastanhol skrev:
20. jul 2020, 12:26
...
men SIKSKY er ikke nævnt i skyttebogen? så hvor står det egentligt at siksky skal overholdes for at disiplinen kan godkendes?
...
Det står flere gange i det link jeg sendte, at SIKSKY altid skal overholdes, det er dgis hjemmeside, jeg er i tvivl om hvor du kan være i tvivl om det er et krav fra dgi når dgi skriver det på deres hjemmeside... Læs evt linket igen.
Ja læst igen men jeg mener at skyttebogen burde revideres så den krævede siksky overholdes.
Ellers så er der vist ikke rigtigt nogen sammenhæng som ender end at siksky skal overholdes en hjemmeside som dgi er måske forkert er sted at skulle gå hen hvis vi snakker lovgrundlag og lovgivning.
Skyttebogen bliver automatisk inddraget pga lovens krav om discipliner godkendt af skytteunionerne men det gør siksky ikke hvad jeg lige kan finde.
Der er to ting der skal overholdes ift skydninger under DGI SIKSKY og skyttebogen (under unionen er det naturligvis deres regelsæt + SIKSKY)

Så før en skydning kan skydes jvf skyttebogen, skal den overholde SIKSKY, ikke den anden vej rundt. Det kunne måske godt stå i skyttebogen, men prioriteringen eller vægtningen er SIKSKY før skyttebogen.

(en helt anden ting er jeg sagtens kan følge tanken om det kunne være rart at kunne træne på sin egen grund, hvis ellers "bare" man gjorde det sikkerhedsmæssigt forsvarligt, det er bare ikke det grundlag SKV giver mulighed for. Der er SIKSKY, derefter unionernes regler, mao, godkendt skydebane)

Men indret en skydebane i din lade/kælder/spisestue og få den godkendt og tag skydelederudd. så giver du den bare gas. Der er masser af private godkendte skydebaner rundt omkring, det er på ingen måde umuligt.
Nu er det nok bare mig der er en irriterende idiot men.
Hvor står det (dgi.dk gælder ikke) at siksky skal overholdes, hvis altså ikke jeg husker rigtigt at det står på banegodkendelsen.

Jeg skal nok overholde siksky der synes jeg er mildt sagt en super god ide. Men jeg kan godt lidt at kunne se / læse hvor der står at man skal og hvordan tingene passer sammen.

Og mht til banegodkendelsen.
Ja det kan være jeg får lavet en lille bane til mig selv på et tidspunkt og får den godkendt. Jf "Bekendtgørelse om skydebaners indretning, anlæggelse og anvendelse"

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 20. jul 2020, 14:22

Fastanhol skrev:
20. jul 2020, 14:05
...

Nu er det nok bare mig der er en irriterende idiot men.
Nøh, det er da fair nok at ville have styr på hvilke regler man skal overholde.
Hvor står det (dgi.dk gælder ikke) at siksky skal overholdes, hvis altså ikke jeg husker rigtigt at det står på banegodkendelsen.
Naturligvis gælder det at DGI skriver det, SKV hører under DGI (bla) derfor udstedes tilladelsen efter de regler DGI stiller op (overhold SIKSKY og skyttebogen), det er beskrevet i §9 i bekendtgørelsen om våben og ammunition.

Om det står i et eller andet cirkulære på retsinfo også gider jeg ikke lede efter, det er underordnet. For at bruge et SKV våben skal reglerne i et af de tre hovedorganisationer overholdes, de siger alle sammen at SIKSKY skal overholdes. Det har du skrevet under på du er bekendt med.

Jeg skal nok overholde siksky der synes jeg er mildt sagt en super god ide.
...
Glimrende :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 21. jul 2020, 12:38

Hmmm… :hmm:

Jeg tror, at vi glemmer et ganske vigtigt forhold i denne diskussion. Det danske tilladelsessystem bygger i udbredt grad på at skytteforeningsmedlemmerne, der får SKV-tilladelse til et eller flere våben, er kendte af de respektive foreninger som troværdige og pålidelige mennesker – og det i en sådan grad, at de respektive skytteforeningsformænd er villige til at påtage sig ansvaret for at godkende dem. Og en tilladelse er ikke blot et ”snap-shot” i tid men en løbende vurdering, idet tilladelserne til enhver tid kan tilbagekaldes, såfremt formanden mister tilliden til medlemmet.

For at dette udmærkede system kan fungere må træningen nødvendigvis primært finde sted i foreningens regi, så foreningen løbende kan vurdere, at skytten stadig er ”trustworthy”. Hvis man forestillede sig, at skytterne "blot" kunne indrette deres egne baner og lægge en stor del af deres træning dér ville foreningernes mulighed for løbende at følge skytterne forsvinde.

Så om en bane teoretisk ville kunne opnå en godkendelse er faktisk ikke det væsentlige. Det er derimod spørgsmålet om man skyder i regi af den foreningen man har fået sin tilladelse igennem.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 21. jul 2020, 13:56

Oscar123 skrev:
21. jul 2020, 12:38
Så om en bane teoretisk ville kunne opnå en godkendelse er faktisk ikke det væsentlige. Det er derimod spørgsmålet om man skyder i regi af den foreningen man har fået sin tilladelse igennem.
Meget vigtig pointe!
Det er jo også formanden der skal stå på mål for skyttens overholdelse af aktivitetskrav en gang om året, og jeg ved da præcis hvad der vil ske i min forening, med en skytte som i et helt år slet ikke har skudt i foreningen, men kun hjemme på sin private skydebane.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Fastanhol
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Fastanhol » 21. jul 2020, 15:55

Fast Fumble skrev:
21. jul 2020, 13:56
Oscar123 skrev:
Meget vigtig pointe!
Det er jo også formanden der skal stå på mål for skyttens overholdelse af aktivitetskrav en gang om året, og jeg ved da præcis hvad der vil ske i min forening, med en skytte som i et helt år slet ikke har skudt i foreningen, men kun hjemme på sin private skydebane.
Ja og jeg er da også spændt på hvad resultatet bliver der om jeg skal møde op i min fuldface maske med ffp3 filter i foreningen når den en gang åbner igen. Vi har haft lukket pga først corona og sidenhen noget renovering og nu sommerferie. så der har ikke været noget aktivitet siden marts.

Under normale omstændigheder ville jeg jo også træne hver uge i foreningen. Og under normale omstændigheder ville jeg faktisk også gerne kunne skyde mere end en gang om ugen hjemme på egen bane hvis det var dét ser var muligt.
Senest rettet af Fastanhol 21. jul 2020, 15:57, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 114 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 21. jul 2020, 15:56

Fastanhol skrev:
21. jul 2020, 15:55
Fast Fumble skrev:
21. jul 2020, 13:56
Oscar123 skrev:
Meget vigtig pointe!
Ja og jeg er da også spændt på hvad resultatet bliver der om jeg skal møde op i min fuldface maske med ffp3 filter i foreningen når den en gang åbner igen. Vi har haft lukket pga først corona og sidenhen noget renovering og nu sommerferie. så der har ikke været noget aktivitet siden marts.
Vores startede op igen for et par uger siden - lidt a'la supermarkederne med tape på gulvene ved kassen/boksen og håndsprit alle steder osv, men ellers ikke så slemt som man kunne have frygtet.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 21. jul 2020, 18:02

Oscar123 skrev:

....

Oscar123
Lige det punkt mener jeg så ikke har nogen betydningen. Der er ingen der siger at du skal skyde i regi af den foreningen du har din tilladelse igennem. Du skal selvfølgelig være aktiv i den foreningen du har fået tilladelsen (er det minimum 4 gange om året?) og møde op til våbeneftersyn, men ud over det er den ingen regler for at du skal bruge våbnet i regi af foreningen.

Man kan jo f.eks. godt være medlem af foreningen A hvor du har din tilladelse, men være aktiv i forening B hvor man også er medlem. Det er ikke unormalt.

Så hvis ellers man kan få sin egen bane godkendt, så er der intet galt i at bruge den. Det væsentlige er helt bestemt at få sin bane godkendt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 21. jul 2020, 18:55

Ras.Killing skrev:
21. jul 2020, 18:02
Oscar123 skrev:

....

Oscar123
Lige det punkt mener jeg så ikke har nogen betydningen. Der er ingen der siger at du skal skyde i regi af den foreningen du har din tilladelse igennem. Du skal selvfølgelig være aktiv i den foreningen du har fået tilladelsen (er det minimum 4 gange om året?) og møde op til våbeneftersyn, men ud over det er den ingen regler for at du skal bruge våbnet i regi af foreningen.

Man kan jo f.eks. godt være medlem af foreningen A hvor du har din tilladelse, men være aktiv i forening B hvor man også er medlem. Det er ikke unormalt.

Så hvis ellers man kan få sin egen bane godkendt, så er der intet galt i at bruge den. Det væsentlige er helt bestemt at få sin bane godkendt.
Du skal møde op 4 gange per år i den klub hvor du har SKV2, og fortrinsvis skyde, det tolker jeg som 3 gange hvor du skyder og 1 gang hvor du kun drikker kaffe, dette gælder kun håndvåben, langvåben intet aktivitets krav.
Betingelsen for at have tilladelse til pistol/revolver er, at skytten er aktivt skydende. (VC § 20).
Aktivitetskravet er, at skytten mindst 4 gange om året skal have været foreningsaktiv og
fortrinsvist ved skydning med pistol/revolver.
Kan foreningen ikke stå inde for en skyttes opfyldelse af aktivitetskravet, skal foreningen inddrage
våbenpåtegningen. Dette sker gennem SKV5 proceduren (se side 9).
Edit, tekst indsat

mvh
grey

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Re: Hvor må man egentligt træne med sin SKV2 pistol?

Indlæg af ReneKJ » 21. jul 2020, 20:51

Vil det være blasfemi at foreslå en luftpistol til hjemmetræning?
Der er vel ikke noget krav om at banen skal godkendes?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 21. jul 2020, 20:55

ReneKJ skrev:
21. jul 2020, 20:51
En luftpistol på 4.5 mm må man skyde hvorend man har lyst (og ret) til, sålænge det ikke udgør en fare for andre.

Men det er ikke helt det samme som den ægte vare, vel? :giggle:

Fastanhol
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Fastanhol » 21. jul 2020, 20:55

:numberone:
ReneKJ skrev:
Nej det er det ikke og
Nej det er der slet ikke.

Men der er elementer en luftpistol ikke kan træne. Fx rekylen og så er alle pistoler jo ikke ens at holde på og har ens aftræk.
Men jeg hygger mig allerede med en steyr lp50 hjemme i laden. Jeg har en håndpumpe jeg fylder den med.

Fastanhol
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Fastanhol » 21. jul 2020, 20:57

Flugteren skrev:
21. jul 2020, 20:55
ReneKJ skrev:
En luftpistol på 4.5 mm må man skyde hvorend man har lyst (og ret) til, sålænge det ikke udgør en fare for andre.

En halv auto 5 skud luftpistol er ret tæt på.
Enkelt lader er ikke helt det samme som den ægte vare.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 21. jul 2020, 20:59

Flugteren skrev:
21. jul 2020, 20:55
ReneKJ skrev:

Det kan vi hurtigt blive enige om, men hvis man ikke har adgang til skydebane så er det en tand bedre end at pege med fingeren og sige bang. :smile:

Besvar