Skal lyddæmper i våbenskab?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Skal lyddæmper i våbenskab?

Indlæg af Randy M » 21. jul 2020, 22:21

Hej dudes, lige et hurtigt spørgsmål:

Jeg har lige nu mine dæmpere opbevaret i våbenskab, men er det egentlig et lovkrav? Samme spørgsmål i forhold til aftagelige magasiner.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Re: Skal lyddæmper i våbenskab?

Indlæg af Lassescout » 22. jul 2020, 12:25

Lyddæmpere skal ikke i skabet, magasiner skal.

Det fremgår af opbevaringskravene i våbenbekendtgørelsen, der bestemmer, at det der er nævnt i Våbenlovens paragraf 1 stk. 1 nr. 1 og 2 skal i sikringsskab. I disse dele af Våbenloven er skydevåben incl. magasiner nævnt, men ikke lyddæmpere. Også bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, slæder, rammer og tromler skal i skabet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 22. jul 2020, 13:45

Ej hvor vildt, jeg har altid troet at lyddæmpere skulle i skabet. Tak for svar :smile:

LugerP08
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: samleobjekter
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af LugerP08 » 23. jul 2020, 16:08

Det er der vidst forskellige meninger om mht. magasinerne. Men hvad er rigtigt ? viewtopic.php?f=53&t=82269

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 23. jul 2020, 20:57

LugerP08 skrev:
23. jul 2020, 16:08
Det er der vidst forskellige meninger om mht. magasinerne. Men hvad er rigtigt ? viewtopic.php?f=53&t=82269
Hvis du er i tvivl så tjek selv reglerne om opbevaring i våbenbekendtgørelsen paragraf 24 Stk. 4 og 5. Der står det ligeud henvisningen til Våbenloven, der nævner remsen med det der skal i sikringsskab, sådan som jeg beskriver det ovenfor. Magasiner skal i skabet.

Der står også i paragraf 24 Stk. 1 at de skal opbevares forsvarligt og på et sted der er utilgængeligt for uvedkommende, men det er der meget der skal.
Hilsen Lasse.

LugerP08
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af LugerP08 » 23. jul 2020, 21:26

Men så skal de vel heller ikke i skabet, som der står i den tråd jeg linker til, som der står på politiet side at de “bare skal opbevares forsvarligt og væk fra uvedkommende” jo hvis de kan være i skabet så kan de jo lige så godt det, men på den anden siden er der heller ikke nogen grund til at købe et skab til dem, hvis man er løbet tør for skabsplads. På ex. En magasin samler tilladelse skal man også “bare” opbevare den forsvarlige og væk fra uvedkommende.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 23. jul 2020, 23:46

Fra våbenbekendtgørelsen § 24:
Stk. 4. Opbevaring af indtil 25 af de våben og vekselsæt, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, heraf højest 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 9, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil.
Fra Våbenlovens § 1 Stk, 1 nr. 1 og 2:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,

2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
Hvordan du får det til, at netop magasiner ikke skal i sikringsskab er svært at forstå. Skal piben og bundstykket så heller ikke i sikringsskab ? Hvilke andre dele af opremsningen mener du, heller ikke skal i sikringsskab ?

Som jeg læser reglerne kan man ikke selv beslutte at lægge de dele i skabet hvis der er plads, det er ligesom bestemt at de skal opbevares der.

Dine rifler og haglgeværer skal også opbevares forsvarligt og utilgængeligt for uvedkommende jf. § 24 stk. 1, men det betyder da ikke at du må opbevare dem i et kosteskab, så den bestemmelse kan du ikke bruge til at afgøre hvad der skal i sikringsskabet.
Hilsen Lasse.

LugerP08
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af LugerP08 » 24. jul 2020, 06:31

Altså nu er jura jo noget som fortolkes forskelligt. Så der er vel ingen grund til at man ikke kan have en debat, og evt. blive klogere. det er vel også en af grundene til at der er denne del af NVF som snakket om love og regler mm. Jeg læser det som om at Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle: magasiner, og at det i våbenbekendtgørelsen § 24 siger at våben og vekselsæt der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2 skal i skab. Men kun våben og vekselsæt. Da Våbenlovens § 1 Stk, 1 nr. 1 og 2: som den henviser til, behandler fremstilling, indføre mm, og ikke opbevaring. våbenbekendtgørelsen § 24 Henviser til denne lov ja, men igen som jeg læser det våben og vekselsæt. At magasiner ikke bliver tolket under dette, ligger i god tråd med at de ved magasinsamler tilladelser opstiller opbevaring som opbevares forsvarligt og utilgængeligt for uvedkommende og jo det kan efter min tolkning godt være et kosteskab, så længe at det kosteskab er i mit hus, og mit hus ikke er tilgængelig for uvedkommende. Herunder den sammenhængende tekst fra Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer1)

Herved bekendtgøres lov om våben og eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 704 af 22. juni 2009, med de ændringer, der følger af § 1 i lov nr. 538 af 26. maj 2010, § 1 i lov nr. 413 af 9. maj 2011, lov nr. 274 af 27. marts 2012 og §§ 1 og 3 i lov nr. 564 af 18. juni 2012.
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 24. jul 2020, 06:55

Ahhh. Det var et godt argument :respekt:

Selvfølgelig kan vi diskutere det, og selvfølgelig er jura åben for fortolkning, det er jeg helt enig med dig i.

Hmmmm, så du siger: " Et magasin er ikke et våben eller et vekselsæt, derfor er det ikke omfattet af krav om opbevaring i sikringsskab, selvom det er nævnt i VL § 1 stk. 1 nr. 1 og 2."

Det tror jeg bestemt jeg ville bruge i retten hvis jeg blev sigtet for ulovlig opbevaring af magasiner. Og jeg tror i grunden også at en dommer kunne tænkes at lade tvivlen komme mig til gode, nu da våbenlov og bekendtgørelse er blevet sådan en spaghetti-kode af indbyrdes henvisninger og manglende definitioner. Vi trænger i den grad til at få hele systemet revideret fra bunden, men det er en anden diskussion. Indtil det sker, vil jeg opbevare mine magasiner i sikringsskabet, men jeg kan godt følge dit argument for at lade være.
Hilsen Lasse.

LugerP08
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af LugerP08 » 24. jul 2020, 08:20

Ja under alle omstændigheder ville det ville være rart med noget officielt afklaring på mange områder, således alm. borger ikke kommer i klemme.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 24. jul 2020, 09:27

Kan det passe, at der på magasinsamlertilladelser står at magasinerne må anvendes til dekoration, ligesom på en blankvåben tilladelse? Jeg har ikke min ved hånden lige i dette øjeblik.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 24. jul 2020, 09:42

Mapzter skrev:
24. jul 2020, 09:27
Kan det passe, at der på magasinsamlertilladelser står at magasinerne må anvendes til dekoration, ligesom på en blankvåben tilladelse? Jeg har ikke min ved hånden lige i dette øjeblik.
På min, som jeg fik fornyet for et par uger siden, står der: “Våben/våbendele skal opbevares i overensstemmelse med reglerne i våbenbekendtgørelsen.”
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Besvar