Fotografering af pistoler

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Fotografering af pistoler

Indlæg af Morten Jepsen » 4. aug 2007, 19:47

Efter at jeg har lagt mine fotosterier ud her, er der flere som har spurgt hvordan jeg gør. Så hermed et lille epistel om fotografering af pistoler.

Fotografering betyder "at tegne med lys", og det er akkurat hvad det er. Problemet med fotografering er at filmen ikke kan gengive et lige stort spænd i kontraster som det menneskelige øje. Og digital fotografering er endnu mere følsomt end film.

Dermed kan den første grundregel allerede udledes uden at man har taget sit første billede, og det er måske den aller viktigste; der skal bruges et blødt lys, ikke hård.

Hvis du ikke har andre lyskilder er dagslys udmærket. Men ikke sollys. En overskyet dag, hvor skyerne er så tykke at du ikke kaster skygger er udmærket. Hvis der er sol må du ind i skyggen.

Kunstbelysning er ikke at anbefale fordi det ofte giver forkerte farger. Særligt ved fotografering med digitalt kamera. Dette kan kompenseres i efterbehandlingen, men kræver at du er temmelig dreven.

Blits er udmærket, men ikke når blitsen sidder på kamera. Blitsen må væk fra kamera, ud til siden og op. Dette kan du klare med et forlængerkabel hvis du bruger ekstern blits. Hvis du bare har intern blits er du henvist til dagslys (efter min mening).

Det aller bedste er eksterne studioblitser med store softbokser eller paraplyer, og det er det jeg bruger når jeg fotograferer hjemme.

Billede 1 under viser min grundopstilling med blitsen lidt til venstre og op over det jeg fotograferer. Kameraet befinder sig på stativet (men jeg måtte tage det af for at tage dette billede). Jeg er mange gange blevet spurgt om hvilket kamera jeg bruger, men det er sjeldent nogen spørger hvilket lys jeg bruger. Til orientering kostede mit kamerahus bare 6000 kr, medens jeg har betalt kr 14.000 for mit Henzel blitsanlæg med 2 blitser, softboks og stativer etc.

Som vist under, bruger jeg bare 1 blits til pistoler. Geværer kræver som oftest 2. For at styre skyggerne og oplyse de mørke områder på pistolen skal du bruge 2 ting.

1) En uendelig horisont
2) reflektorer

En uendelig horisont er ret og slæt et stykke papir eller stof (jeg bruger et lærred) som hænger løst ned fra væggen. Den løse ende lægges op på et bord og baggrunnen laver nu en blød bue fra bordet og til væggen. Nu kan du fotografere uden at få nogen skarpe kanter i baggrunden. Baggrunden skal trækkes så langt ind at den kommer under og foran for pistolen. Dermed kommer baggrunden til at fungere som en reflektor. Blitsen står over pistolen og vil give skygge på undersiden. Men lyset reflekteres fra baggrunden under pistolen og oplyser dermed undersiden.

Blitsen står over og lidt til siden for pistolen. Dermed vil der falde lidt skygge fra pistolen på baggrundens modsatte side. Og i tillæg vil nogle dele af pistolen komme i skygge. Dette rettes op med en reflektor. Du kan købe en reflektor i fotobutikken for 500-1000kr eller på byggemarkedet hvor den koster 8 kr. Bå byggemarkedet kalder de den for 2cm isoporplade 60x120cm, Det er en af de bedste reflektorer du kan få og den bruges af alle fotografer.

Isoporpladen stilles på modsat side af blitsen og sender lyset tilbage på pistolen fra modsat side. Du må sikkert skyde et par billeder før du finder den rette vinkel hvor skygger er borte og og mørke områder på pistolen er lysnet. Bord, Uendelig horisont og reflektor er vist på det andet billede.

Så må du placere pistolen. Det er vanskeligt og jeg har eksperimenteret meget. Det bliver somregel kedeligt når pistolen ligger ned på baggrunden. Vanskeligt at fjerne skygger mm. Det er meget bedre når pistolen hænger i luften et stykke foran baggrunden. Min løsning er vist på det 3. billede billede. Denne dims bruges af fotografer til at placere blits, reflektorer eller sågar som kamerastativ. Jeg bruger den som kamerastativ når jeg fotograferer noget som står eller ligger på baggrunden. Den kan vrides i absolut alle mulige og umulige vinkler. Jeg har to måder at fæste pistolen. Oftest bruger jeg en stålstang gennem løbet som vist her. Den røde dings som står på bordet er en magnet. Magneten kan jeg sætte i stativet i stedet for stålstangen og magneten kan løfte op til 2 kg. Jeg har 2 magneter og kan på den måde løfte det meste.

Så kommer det næstsidste. Du må prøveskyde for at teste reflektioner. Du vil jo helst undgå at blanke flader reflekteret blitsens lys ret ind i kameraet. Du lager et billede og ser efter reflektioner. Så flytter du lidt på blitsen og / eller på reflektoren indtil reflekserne er borte.

Nå må du træffe et valg.

Hvis du ikke er dreven med fotografering eksponerer du bliiedet sådan at den hvide baggrund er næsten helt hvid. Se på histogrammet på dit digitale kamera. Der skal være en masse helt op mod højre væg af histogrammet. Og på lagrer du billedet som jpg i bedste kvalitet og med lidt ekstre skærpning. Det finder du i kameraets menu.

Hvis du derimod er dreven, undereksponerer du 1/2 blænde og lagrer billedet i RAW format. Hvis du vil have optimal kvalitet skal du undgå at udbrænde noget som helst.

For den ikke så drevne genstår der nu bare at redigere billedet i photoshop så stålstangen eller det pistolen hænger i forsvinder.

For den drevne gør du som følger:

1 skærpning (jeg bruger et highpasfilter som dæmpes efter behov)
2 levels layer hvor jeg bruger eyedropper til at definere baggrunden som hvid
3 Curves layer hvor jeg øger kontrasten på pistolen
4 curves layer hvor jeg bruger en maske til bare at hæve de mørkeste områder for at få detaljerne frem
5 og til sidst laver jeg en maske for at fjerne stativet som holder pistolen

De første gange tager det lidt tid, men efterhånden går det hurtigt.

God fornøjelse. Jeg håber vi snart får mange fine billeder at se. Pistolen som er brugt i dette billede er forresten en Omdrejningsrevolver for flåden M-1871/81. Det er nemlig den næste jeg skal i gang med.

Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen
Vedhæftede filer
IMG_2039-Edit.jpg
IMG_2039-Edit.jpg (93.33 KiB) Vist 11212 gange
IMG_2040-Edit.jpg
IMG_2040-Edit.jpg (64.32 KiB) Vist 11211 gange
IMG_2035-Edit.jpg
IMG_2035-Edit.jpg (66.37 KiB) Vist 11209 gange
IMG_1854.jpg
Råbillede før redigering. det grå område nede til højre er et gråkort til af justere 50% grå.
IMG_1854.jpg (51.61 KiB) Vist 11191 gange
Senest rettet af Morten Jepsen 5. aug 2007, 13:11, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: Fotografering af pistoler

Indlæg af Morten Jepsen » 4. aug 2007, 20:00

Og her er det færdig redigeret
Vedhæftede filer
IMG_1854-Edit.jpg
Færdig redigeret billede
IMG_1854-Edit.jpg (61.39 KiB) Vist 11187 gange
IMG_1854-Edit.jpg
Ander udsnit af samme billede
IMG_1854-Edit.jpg (79.74 KiB) Vist 11176 gange
IMG_1855-Edit.jpg
Og endnu et udsnit af samme billede
IMG_1855-Edit.jpg (71.35 KiB) Vist 11172 gange
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Fotografering af pistoler

Indlæg af Mindstorm » 4. aug 2007, 20:14

\<**</ {::} det er squ godt lavet. Den ide skal jeg prøve...
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Fotografering af pistoler

Indlæg af HappyNanoq » 4. aug 2007, 21:06

Har også spekuleret på at få mig sådan en portræt-fotograf's paraply-blits-tingest - men kan ikke bringe mig til det, da jeg ikke tager så mange nærbilleder af noget som helst.

Men nydeligt arbejde =o)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Fotografering af pistoler

Indlæg af CO » 5. aug 2007, 09:18

:;_()
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Fotografering af pistoler

Indlæg af Lycon » 5. aug 2007, 11:10

Ja fremragende indlæg lige til artikel databasen. :;_()
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: Fotografering af pistoler

Indlæg af Morten Jepsen » 5. aug 2007, 13:02

Lycon skrev:Ja fremragende indlæg lige til artikel databasen. :;_()
Takk takk, men så må jeg da vist rette nogen af stavefejlene først. Jeg må jo have været fuld da jeg hakkede mig gennen dette

:-)
Morten
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1552
Tilmeldt: 8. jun 2006, 09:00
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 25 times

Re: Fotografering af pistoler

Indlæg af japh » 5. aug 2007, 13:11

Til mindre emner kan det anbefales at kigge på dette svinebillige produkt:

DIY macro studio

Det virker utrolig godt <+:
-jens

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: Fotografering af pistoler

Indlæg af Morten Jepsen » 5. aug 2007, 13:17

japh skrev:Til mindre emner kan det anbefales at kigge på dette svinebillige produkt:

DIY macro studio

Det virker utrolig godt <+:
Det er rigtig Japh

Vi kalder det et telt. Du kan købe dem i alle mulige størrelser eller lave dem selv. De egner sig specielt godt til fotografering af patroner. Med bare 1 blits som placeres sådan at den stråler ind gennem både taget og den ene side kan du fotografere patroner uden skygge og uden generende genskin.

Hilsen
Morten
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Besvar