Ærinder efter lerdueskydning med våben i bilen?
- Ingsorsi
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 27 times
Ærinder efter lerdueskydning med våben i bilen?
Jeg kører en gang imellem til lerdueskydning inde hos KFK. Men der er et stykke vej derind. Specielt hvis jeg kun skal på lerduebane og hjem igen.
Derfor vil jeg gerne slå sådanne ture sammen med andre ærinder. Men hvordan er reglerne for det?
Må jeg fx tage min bøsse og evt. patroner med til lerdueskydning, hvorefter jeg kører et eller andet sted hen i København og spiser en frokost, drikker en kop kaffe, shopper eller lign., mens bøsse og patroner ligger i baggagerummet på bilen - aflåst naturligvis.
Derfor vil jeg gerne slå sådanne ture sammen med andre ærinder. Men hvordan er reglerne for det?
Må jeg fx tage min bøsse og evt. patroner med til lerdueskydning, hvorefter jeg kører et eller andet sted hen i København og spiser en frokost, drikker en kop kaffe, shopper eller lign., mens bøsse og patroner ligger i baggagerummet på bilen - aflåst naturligvis.
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 349 times
- Been thanked: 160 times
Re: Ærinder efter lerdueskydning med våben i bilen?
Nej man skal nok ikke tage på shoppetur i indre by - du må gerne tanke eller hente morgenbrød på vejen, hvis våbnet er låst inde i bilen og det ikke er synligt udefra.
Søg på reglerne for midlertidig opbevaring.
Søg på reglerne for midlertidig opbevaring.
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 129 times
ja kik på reglerne for midlertidig opbevaring.
Så vidt jeg kan læse mig til er det vist teknisk set OK (må opbevares i aflåst gemme fra dagen før til dagen efter formålet) men jeg ville personligt ikke take på shoppingtur osv på vej hjem med våben i baggagerummet.
Det er nok mere tanken om at du skal pludselig overbevise politiet (evt en dommer) om at du har fulgt reglerne hvis der kommer indbrud i bilen og dine våben så er væk, tænker det ikke er noget jeg ville udsætte mig selv for selv hvis det teknisk set var ok.
Så vidt jeg kan læse mig til er det vist teknisk set OK (må opbevares i aflåst gemme fra dagen før til dagen efter formålet) men jeg ville personligt ikke take på shoppingtur osv på vej hjem med våben i baggagerummet.
Det er nok mere tanken om at du skal pludselig overbevise politiet (evt en dommer) om at du har fulgt reglerne hvis der kommer indbrud i bilen og dine våben så er væk, tænker det ikke er noget jeg ville udsætte mig selv for selv hvis det teknisk set var ok.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Det er nu ikke reglerne for midlertidig opbevaring du skal lede efter svaret i, det er reglerne omkring transport. De er lidt åbne for fortolkning, men på DGI/SKV's FAQ er SKV's fortolkning af teksten udlagt, og den er nu god nok som rettesnor, tror jeg.
Reglerne for midlertidig opbevaring omhandler opbevaring i forbindelse med konkurrence aktivitet, altså opbevaring når våbnene IKKE kommer hjem i våbenskabet om natten.
Men svaret er det samme: Korte svinkeærinder går nok (tanke bilen eller købe morgenmad), mens lange svinkeærinder er skidt (gå på shopping, i biffen eller klare ugens indkøb).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 349 times
- Been thanked: 160 times
Konkurrence og jagt :)Fast Fumble skrev: ↑3. aug 2020, 14:45Det er nu ikke reglerne for midlertidig opbevaring du skal lede efter svaret i, det er reglerne omkring transport. De er lidt åbne for fortolkning, men på DGI/SKV's FAQ er SKV's fortolkning af teksten udlagt, og den er nu god nok som rettesnor, tror jeg.
Reglerne for midlertidig opbevaring omhandler opbevaring i forbindelse med konkurrence aktivitet, altså opbevaring når våbnene IKKE kommer hjem i våbenskabet om natten.
Men svaret er det samme: Korte svinkeærinder går nok (tanke bilen eller købe morgenmad), mens lange svinkeærinder er skidt (gå på shopping, i biffen eller klare ugens indkøb).
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og pistol og langdistance
- Geografisk sted: Thy!
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 24 times
Hmm, jeg og jægerforbundet er uenige.
JA.JA.JA.
https://www.jaegerforbundet.dk/jagt/jag ... -fra-jagt/
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Der er mange meninger. Skal vi se lidt på, hvad reglerne siger:
Angående midlertidig opbevaring udenfor sikringsskabet, så må den ske fra en dag før til en dag efter man har været på jagt, til skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål.
Så hvor er det I der siger "NEJ NEJ NEJ" finder støtte for det argument? Er det fordi skydetræning ikke er et anerkendelsesværdigt formål med at have geværet med?
Min vurdering er, at det i høj grad er anerkendelsesværdigt at tage sit gevær med til skydetræning, og når bekendtgørelsen beskriver transport i tildækket stand i et aflåst transportmiddel som en betryggende måde, så må det være lovligt, også fra én dag før træningen til en dag efter, hvis man har behov for det.
Jeg vil bestemt ikke opfordre nogen til at gøre det, man skal jo gøre op med sig selv i hvilken grad man vil udfordre grænserne i våbenreglerne, men jeg har svært ved at se, at det skulle være ulovligt.
Opbevaring:Transport
§ 11. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 18, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.
Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen.
Som jeg læser reglerne for transport, så anser myndighederne våben for forsvarligt transporteret, hvis de enten er under konstant tilsyn eller er tildækket i aflåst transportmiddel. Der står endda at dette er en "betryggende måde".§ 25. Bestemmelserne i § 24, stk. 2, 4 og 5, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåst gemme.
Angående midlertidig opbevaring udenfor sikringsskabet, så må den ske fra en dag før til en dag efter man har været på jagt, til skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål.
Så hvor er det I der siger "NEJ NEJ NEJ" finder støtte for det argument? Er det fordi skydetræning ikke er et anerkendelsesværdigt formål med at have geværet med?
Min vurdering er, at det i høj grad er anerkendelsesværdigt at tage sit gevær med til skydetræning, og når bekendtgørelsen beskriver transport i tildækket stand i et aflåst transportmiddel som en betryggende måde, så må det være lovligt, også fra én dag før træningen til en dag efter, hvis man har behov for det.
Jeg vil bestemt ikke opfordre nogen til at gøre det, man skal jo gøre op med sig selv i hvilken grad man vil udfordre grænserne i våbenreglerne, men jeg har svært ved at se, at det skulle være ulovligt.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, skydebane
- Geografisk sted: Næstved
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Ud fra Jægerforbundets fortolkning, så må man vel også have det med i bilen mens man er på arbejde og så tage direkte ud og skyde lerduer bagefter.
- Epae
- Platin Member
teknisk set ja - om der så er nogen der har lyst til at gøre dette er noget andet men skjult (kan ikke ses udefra) i en låst bil når du skal ud efter arbejde falder jo ind under dette.Hamann4242 skrev: ↑3. aug 2020, 16:11Ud fra Jægerforbundets fortolkning, så må man vel også have det med i bilen mens man er på arbejde og så tage direkte ud og skyde lerduer bagefter.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Jeg ved ikke om det er et husråd, eller lov.
men fjern en vital dims fra våbnet og hav den i lommen
Der er eller har været noget med funktionsdygtige våben og ammunition under samme lås når kravene til permanent opbevaring ikke er opfyldt.
Det er sådan jeg har gjort hvis jeg har haft en svinggerning på vej hjem.
Jeg har en enkelt gang fikset et dødt komfur på vej hjem, da stod tasken i køkkenet.
Man må også gerne tage våbenet med hjem til andre for at fikse, rense eller tørtræne. Det skal selvfølgelig være per invitation.
men fjern en vital dims fra våbnet og hav den i lommen
Der er eller har været noget med funktionsdygtige våben og ammunition under samme lås når kravene til permanent opbevaring ikke er opfyldt.
Det er sådan jeg har gjort hvis jeg har haft en svinggerning på vej hjem.
Jeg har en enkelt gang fikset et dødt komfur på vej hjem, da stod tasken i køkkenet.
Man må også gerne tage våbenet med hjem til andre for at fikse, rense eller tørtræne. Det skal selvfølgelig være per invitation.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Epae
- Platin Member
Jeg har en enkelt gang sat mit haglgevær i min kammerats våbenskab (sammen med hans eget haglgevær), inden vi begge tog videre til spisning osv resten af aftenen - for så at hente det efter hele eventet var overstået meget sent samme aften, hvor vedkommende så samtidig blev sat af igen (han kørte med mig frem og tilbage).
Da eneste person med adgang til skabet var med mig til selskabet, betragter jeg det som den smarteste løsning i stedet for at have det liggende i en aflåst bil parkeret i vejkanten i et boligkvarter.
Selvom det teknisk set var lovligt at efterlade det i bilen virkede det andet sku som en bedre løsning.
Da eneste person med adgang til skabet var med mig til selskabet, betragter jeg det som den smarteste løsning i stedet for at have det liggende i en aflåst bil parkeret i vejkanten i et boligkvarter.
Selvom det teknisk set var lovligt at efterlade det i bilen virkede det andet sku som en bedre løsning.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 428 times
- Been thanked: 136 times
Hvis vi holder ind for at spise på vejen, så parkerer vi altid, så vi kan se bilen ud af vinduet.
Så burde alt være i orden, når man samtidig har låst bilen og gemt tingene af vejen.
Så burde alt være i orden, når man samtidig har låst bilen og gemt tingene af vejen.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Jeg ved ikke om jeg går i kategorien "NEJ NEJ NEJ", men det er de rigtige regler du citerer.Lassescout skrev: ↑3. aug 2020, 16:09Der er mange meninger. Skal vi se lidt på, hvad reglerne siger:
§ 11. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 18, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.
Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen.Som jeg læser reglerne for transport, så anser myndighederne våben for forsvarligt transporteret, hvis de enten er under konstant tilsyn eller er tildækket i aflåst transportmiddel. Der står endda at dette er en "betryggende måde".§ 25. Bestemmelserne i § 24, stk. 2, 4 og 5, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåst gemme.
Øverste afsnit handler om transport, nederste afsnit omhandler "opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål." Her er SKV's fortolkning, at reglerne for midlertidig opbevaring gælder for jagt, konkurrence eller LIGNENDE anerkendelsesværdigt formål, fordi de to formålseksempler der er givet, omhandler aktivitet hvor man oftest ikke befinder sig ved eget våbenskab om natten op til og/eller efter aktiviteten.
Forskellen er at transport er - lige netop det: Transport til og fra en aktivitet.
Midlertidig opbevaring er - når man ikke kan benytte sit eget våbenskab, fordi man er en uge i Sverige på jagt, eller 4 dage i Frankrig til IPSC stævne.
Det var lidt det jeg mente med at bestemmelserne er åbne for fortolkninger, men når man skal fortolke, skal man huske på at man i yderste konsekvens kan stå overfor en dommer, som meget gerne skal være enig i ens fortolkning, da man ellers kan rammes af en konsekvens. Derfor finder jeg at SKV's fortolkning er et godt udgangspunkt, de er dog myndighedernes forlængede arm, og har jævnlig dialog med disse myndigheder, så de er nok bedre til at ramme en troværdig fortolkning, end mange af os.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Nu kan de danske regler aldrig nogensinde bringes i anvendelse i Sverige eller Frankrig. Der gælder de svenske eller franske regler.
Så vi må begrænse geografien til, at de midlertidige opbevaringsregler gælder når man ikke kan bruge sit eget våbenskab under ophold i Danmark. Det vi ikke rigtig kan sige noget sikkert om er, hvilke formål med den midlertidige opbevaring der kan anses for anerkendelsesværdige.
Jeg mener helt principielt, at enhver lovlig anvendelse af et skydevåben må være anerkendelsesværdig. Du må da gerne tage dit skydevåben med til Ulfborg og træne uden at deltage i en konkurrence, og hvis man skal have lidt hyggesnak og snabelvand i den anledning må du da gerne sove der før du kører hjem. De udlejer faktisk værelser til netop det.
Hvor tager jeg fejl her ? Skal man enten deltage i en konkurrence eller køre hjem samme dag? Det kan vist ikke passe.
Så vi må begrænse geografien til, at de midlertidige opbevaringsregler gælder når man ikke kan bruge sit eget våbenskab under ophold i Danmark. Det vi ikke rigtig kan sige noget sikkert om er, hvilke formål med den midlertidige opbevaring der kan anses for anerkendelsesværdige.
Jeg mener helt principielt, at enhver lovlig anvendelse af et skydevåben må være anerkendelsesværdig. Du må da gerne tage dit skydevåben med til Ulfborg og træne uden at deltage i en konkurrence, og hvis man skal have lidt hyggesnak og snabelvand i den anledning må du da gerne sove der før du kører hjem. De udlejer faktisk værelser til netop det.
Hvor tager jeg fejl her ? Skal man enten deltage i en konkurrence eller køre hjem samme dag? Det kan vist ikke passe.
Hilsen Lasse.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Jo, men står der netop ikke også at selve transporten kun er lovlig mellem opbevaring og anvendelsessted?Lassescout skrev: ↑3. aug 2020, 16:09Der er mange meninger. Skal vi se lidt på, hvad reglerne siger:
Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen.Som jeg læser reglerne for transport, så anser myndighederne våben for forsvarligt transporteret, hvis de enten er under konstant tilsyn eller er tildækket i aflåst transportmiddel. Der står endda at dette er en "betryggende måde".§ 25. Bestemmelserne i § 24, stk. 2, 4 og 5, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåst gemme.
Det ville da være vældigt praktisk hvis jeg kunne have våben liggende i bilen så jeg kunne tage direkte på skydebanen efter arbejdet, men jeg tvivler på at det var det staten havde i tankerne.
Reelt ville det vel også betyde at man kunne køre rundt med våben i bilen permanent, bare man havde adgang til en skydebane. For så kunne man altid opstå at man skulle derhen senere.
- Ingsorsi
- Gold Member
Altså det gør der jo faktisk ikke. Der står, at det er lovligt "i forbindelse med". Og det er netop en løsere definition end "mellem". Fordi "mellem" er jo klart til og fra og ikke andet. Forbindelse opfatter jeg noget bredere.
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Det er en farlig sti vi er på her. Hvis man stopper ind for at tanke eller for at spise i forbindelse med en lang transport, så burde det være helt i orden. Men hvis ærindet er skydeaktiviteten eller jagten uvedkommende, så ville jeg ikke ønske at ende i retten med sagen. Desuden er der et catch 22 i formuleringen om at opbevaringen skal være sikker: Hvis våbnet mistes, så vil politiet 100% sige at “når det kunne stjæles, så var opbevaringen beviseligt ikke sikker”. Det er samme argument der bruges når der uddeles bøder for at køre råvildt over et sted hvor der er skiltet med hjortevildt. “Der var advaret, og da de ramte et dyr kørte de beviseligt ikke efter forholdene”. Det sker at jeg bevæger mig i gråzonen omkring transport og midlertidig opbevaring. I de tilfælde tager jeg altid lås eller forskæfte med mig i lommen så våbnet er ubrugeligt (og dermed sikkert i en eller anden form).
HR
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
- Epae
- Platin Member
Hvis man går derud kan det samme jo siges hvis man får stjålet en riffel under et indbrud ved at de har skåret dit 1143-1 skab op... "så var det ikke opbevaret sikkert nok".HR skrev: ↑3. aug 2020, 23:13Det er en farlig sti vi er på her. Hvis man stopper ind for at tanke eller for at spise i forbindelse med en lang transport, så burde det være helt i orden. Men hvis ærindet er skydeaktiviteten eller jagten uvedkommende, så ville jeg ikke ønske at ende i retten med sagen. Desuden er der et catch 22 i formuleringen om at opbevaringen skal være sikker: Hvis våbnet mistes, så vil politiet 100% sige at “når det kunne stjæles, så var opbevaringen beviseligt ikke sikker”. Det er samme argument der bruges når der uddeles bøder for at køre råvildt over et sted hvor der er skiltet med hjortevildt. “Der var advaret, og da de ramte et dyr kørte de beviseligt ikke efter forholdene”. Det sker at jeg bevæger mig i gråzonen omkring transport og midlertidig opbevaring. I de tilfælde tager jeg altid lås eller forskæfte med mig i lommen så våbnet er ubrugeligt (og dermed sikkert i en eller anden form).
HR
Så længe du har fulgt reglerne sådan som det anbefales af f.eks. SKV eller DJ, så har jeg svært ved at se at en evt dommer ville dømme dig hvis du har fulgt disse fortolkninger til punkt og prikke.
Hvis du så har lavet andre ting som så ikke anbefales, så er det noget andet.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
- Ingsorsi
- Gold Member
Nu afslører jeg min uvidenhed: Er en haglbøsse ude af stand til at skyde uden forskæfte? Og gælder det uanset type? O/U, S/S, osv?
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Hanerne kan ikke spændes uden forskæfte, så husk at klikke begge løb.
Ellers er der to skud til rådighed.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
Sportsskytteklubben Mildot
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Nej, men det bliver besværligt at spænde hanerne.
Man kan spænde hanerne med et bræt eller en skruetrækker, men haglgeværet er ikke almindeligt funktionsdygtigt. Forskæftet betragtes som en vital våbendel på et haglgevær.

Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Forskellen er at staten har taget ansvaret for at definere hvornår et skab er sikkert (1143-1). Det er opfyldt uanset om riflen så bliver stjålet eller ej. Under transport er det dit ansvar at opbevare det sikkert. Eksemplet med en bøde efter påkørsel af et rådyr er, desværre, ikke grebet ud af luftenWengel skrev: ↑3. aug 2020, 23:55Hvis man går derud kan det samme jo siges hvis man får stjålet en riffel under et indbrud ved at de har skåret dit 1143-1 skab op... "så var det ikke opbevaret sikkert nok".HR skrev: ↑3. aug 2020, 23:13Det er en farlig sti vi er på her. Hvis man stopper ind for at tanke eller for at spise i forbindelse med en lang transport, så burde det være helt i orden. Men hvis ærindet er skydeaktiviteten eller jagten uvedkommende, så ville jeg ikke ønske at ende i retten med sagen. Desuden er der et catch 22 i formuleringen om at opbevaringen skal være sikker: Hvis våbnet mistes, så vil politiet 100% sige at “når det kunne stjæles, så var opbevaringen beviseligt ikke sikker”. Det er samme argument der bruges når der uddeles bøder for at køre råvildt over et sted hvor der er skiltet med hjortevildt. “Der var advaret, og da de ramte et dyr kørte de beviseligt ikke efter forholdene”. Det sker at jeg bevæger mig i gråzonen omkring transport og midlertidig opbevaring. I de tilfælde tager jeg altid lås eller forskæfte med mig i lommen så våbnet er ubrugeligt (og dermed sikkert i en eller anden form).
HR
Så længe du har fulgt reglerne sådan som det anbefales af f.eks. SKV eller DJ, så har jeg svært ved at se at en evt dommer ville dømme dig hvis du har fulgt disse fortolkninger til punkt og prikke.
Hvis du så har lavet andre ting som så ikke anbefales, så er det noget andet.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 428 times
- Been thanked: 136 times
Nu bruger jeg lige et citat fra min kammerat: "Ring til politiet, og spørg om der er nogle områder i en given by, som de opfatter som usikre"...HR skrev: ↑3. aug 2020, 23:13Det er en farlig sti vi er på her. Hvis man stopper ind for at tanke eller for at spise i forbindelse med en lang transport, så burde det være helt i orden. Men hvis ærindet er skydeaktiviteten eller jagten uvedkommende, så ville jeg ikke ønske at ende i retten med sagen. Desuden er der et catch 22 i formuleringen om at opbevaringen skal være sikker: Hvis våbnet mistes, så vil politiet 100% sige at “når det kunne stjæles, så var opbevaringen beviseligt ikke sikker”. Det er samme argument der bruges når der uddeles bøder for at køre råvildt over et sted hvor der er skiltet med hjortevildt. “Der var advaret, og da de ramte et dyr kørte de beviseligt ikke efter forholdene”. Det sker at jeg bevæger mig i gråzonen omkring transport og midlertidig opbevaring. I de tilfælde tager jeg altid lås eller forskæfte med mig i lommen så våbnet er ubrugeligt (og dermed sikkert i en eller anden form).
HR
(Undlad at nævne noget om våbenopbevaring, det er sagen uvedkommende lige nu)
Gættet er, at de ikke vil beskrive noget område som usikkert, det vil jo være det samme som at bekræfte at man ikke har styr på tingene.

Når det så er sagt, så lad være med at parkere din bil (Med eller uden våben) ved f.eks. Rosengårdscentrets parkeringsplads i Odense, eller Vollsmose.
Der er jo ingen grund til at være dum.

Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.