Hvordan skrotter man et gammelt haglgevær

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Been thanked: 9 times

Hvordan skrotter man et gammelt haglgevær

Indlæg af Wannabe » 27. aug 2020, 20:18

Jeg har en gammel Aya Hunters gun, jeg er ved at miste tålmodigheden med, så vil den ikke dit eller dat, og måske alligevel efter lidt smørelse, og bagefter er der noget helt 3. galt. men hvordan skrotter man sådan et i praksis, skal den til en våbensmed og skrottes ? og hvad koster det ca. ?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Re: Hvordan skrotter man et gammelt haglgevær

Indlæg af Kleth » 27. aug 2020, 20:28

Jeg talte med PAC om netop det spørgsmål umiddelbart før COVID-19.
Du tager kvitteringen for registreringen, laver en aftale med din lokale politistation, tager ned og afleverer den til destruktion og sørger for at få en kvittering - sidstnævnte var PAC ret insisterende på at man skal sørge for at få . . .
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 27. aug 2020, 20:37

Wannabe skrev:
27. aug 2020, 20:18
Jeg har en gammel Aya Hunters gun, jeg er ved at miste tålmodigheden med, så vil den ikke dit eller dat, og måske alligevel efter lidt smørelse, og bagefter er der noget helt 3. galt. men hvordan skrotter man sådan et i praksis, skal den til en våbensmed og skrottes ? og hvad koster det ca. ?
Lader et par haglpatroner op til langt over maksimale tryk.

Blokér løbene på en eller anden måde.

Snør et par snore (laaaaaaange snore) om aftrækkerne....du ved, hvor jeg vil hen med det :rolf:

Ej, det skal man selvfølgelig aldrig gøre. Det er livsfarligt. I stedet kan du gøre forskellige ting:

1) Sælge den som et projektvåben for et symbolsk beløb.

2) Bede en bøssemager skære den op og skrive en erklæring for dig til Politiet om, at haglgevær m. serienr: XXXX er destrueret.

3) Aflevere den direkte til Politiet, bede om en kvittering og indsend denne til PAC med anmodning om at få fjernet våbnet fra din "profil".

Eller gøre, som Kleth anbefaler
Kleth skrev:
27. aug 2020, 20:28
Jeg talte med PAC om netop det spørgsmål umiddelbart før COVID-19.
Du tager kvitteringen for registreringen, laver en aftale med din lokale politistation, tager ned og afleverer den til destruktion og sørger for at få en kvittering - sidstnævnte var PAC ret insisterende på at man skal sørge for at få . . .
:welcome:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 143 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 27. aug 2020, 20:59

Du tager geværet med i en foderal/sæk (ikke gennemsigtig..) og lader det blive i bilen. Så går du ind til de kære betjente og fortæller du har et gevær til destruktion. så går du ud og henter det og afleverer det på den måde de siger. del det gerne så det ikke er samlet og alle kan se at det eller du ikke udgør en fare.
Følg den procedure uanset om du har ringet og adviseret dem på forhånd.

Jeg har været nede og aflevere en del skrot.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

AHL
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 18 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Indlæg af AHL » 27. aug 2020, 21:30

kør til din lokale våbensmed og aflever den til ham
han skal nok afmelde den ved politiet
og det koster dig ikke noget
Mvh
AHL

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 103 times

Indlæg af Luluselsker » 27. aug 2020, 22:03

split det TOTALT ad - alt andet end selve rammen piberne og selve vindejernet i forskæftet er ikke en våbendel og kan således videregives til reservedel til feks trængen nyjæger der knækker skæfte slagstift el hvad det må være

når det er splittet ad
så ring til lokale politi og transporter det derned i et foderal HUSK DIN FYSISKE KVITTERING FOR ANMELDELSEN!
så beder du dem om at destruere det OG FORLANGER AT DE PÅSTEMPLER selve kvitteringen for anmeldelse med modtaget til destruktion samt tjenestenummer og gerne personstempel således du har kvittering for den er modtaget :)

DE skal afmelde hos PAC men det KAN være til DIN FORDEL at sende dem en EBOKS BESKED med en VEDHÆFTET DIGITAL KOPI af den PÅSTEMPLEDE KVITTERING FOR ANMELDELSE MED STEMPLER OG ANERKENDELSE AF DEN ER INDLEVERET TIL DESTRUKTION

længere er det sådan set ikke og så går du med livrem og seler :)

afleverede omkring 20 gamle "erotisk udslidte" side by sides sidste år fra dødsbos fund olign. og har deraf hvad svarer til rektalmængde sorterings kasser med reservedele sireligt sorteret op
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 27. aug 2020, 22:56

Hvad med et gammelt haglgevær, der aldrig har været registreret. ( fra 1957 ) Jeg burde jo nok vide, hvad man gør, men er i tvivl. Kan man skære det i stumper og stykker, og smide det i metalaffald - hvad det jo rent faktisk er - på genbrugsstationen????????
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 27. aug 2020, 22:59

Boerge skrev:
27. aug 2020, 22:56
Hvad med et gammelt haglgevær, der aldrig har været registreret. ( fra 1957 ) Jeg burde jo nok vide, hvad man gør, men er i tvivl. Kan man skære det i stumper og stykker, og smide det i metalaffald - hvad det jo rent faktisk er - på genbrugsstationen????????
Det er i hvert fald meget brugt. Har en nabo der arbejder på den lokale genbrugsstation, og han siger at der af og til er nogen der smider sådant i jerncontaineren...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Wannabe » 28. aug 2020, 06:30

Tak for jeres svar, det bliver enten løsningen med projekt salg, eller afleveret ved våbensmeden :thumbup: jeg skal ikke selv forbi politigården med det, det er 100%, jeg er lidt paranoid på det punkt, vil de finde noget der ikke er foregået korrekt, så finder de det :inspect: også selv om det er foregået på deres anvisninger.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 28. aug 2020, 08:21

Boerge skrev:
Selv gamle haglgeværer fra den tid, skal de ikke stadig registreres?

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 28. aug 2020, 08:22

Wannabe skrev:
28. aug 2020, 06:30
Tak for jeres svar, det bliver enten løsningen med projekt salg, eller afleveret ved våbensmeden :thumbup: jeg skal ikke selv forbi politigården med det, det er 100%, jeg er lidt paranoid på det punkt, vil de finde noget der ikke er foregået korrekt, så finder de det :inspect: også selv om det er foregået på deres anvisninger.
Du er lige et nummer for paranoid. :Hug:

Hvis du gør som her beskrevet, så tvivler jeg meget på at du kan få problemer, hvis våbnet er registreret korrekt.

Peter

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 71 times

Indlæg af High Standard » 28. aug 2020, 08:44

Hej
Mine oplevelser med Politiet og våben er generelt meget positive, jeg har både indleveret en pistol (slidt op) og en gammel AYA, som du beskriver, til destruktion. Ingen problemer i det, jeg medbragte dem adskilt og uden aftale. Man skal selvfølgelig ikke lægge våbnet op på disken, før man har fortalt hvad det drejer sig om. Jeg har i øvrigt det princip, at ser jeg, at det er et ungt og ubefæstet menneske i kampuniform, der står ved disken, så vender jeg bare om og går igen, men er det et modent menneske, som ikke er alt for over-ivrig ud, så kan de altid snakkes med, og vi skal huske på at du jo ikke foretager dig noget ulovligt. Uanset konspirations teoretikernes vilde ideer, så kan man altså ikke dømmes for noget der ikke er ulovligt :blink:

Hilsen

High Standard

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Wannabe » 28. aug 2020, 08:56

High Standard skrev:
28. aug 2020, 08:44
Hej
Mine oplevelser med Politiet og våben er generelt meget positive, jeg har både indleveret en pistol (slidt op) og en gammel AYA, som du beskriver, til destruktion. Ingen problemer i det, jeg medbragte dem adskilt og uden aftale. Man skal selvfølgelig ikke lægge våbnet op på disken, før man har fortalt hvad det drejer sig om. Jeg har i øvrigt det princip, at ser jeg, at det er et ungt og ubefæstet menneske i kampuniform, der står ved disken, så vender jeg bare om og går igen, men er det et modent menneske, som ikke er alt for over-ivrig ud, så kan de altid snakkes med, og vi skal huske på at du jo ikke foretager dig noget ulovligt. Uanset konspirations teoretikernes vilde ideer, så kan man altså ikke dømmes for noget der ikke er ulovligt :blink:

Hilsen

High Standard
Mit haglgevær er naturlivis anmeldt korrekt, det jeg tænker på er modelen, med at efterlade haglbøssen i bilen på en parkeringsplads nær odense politigård, og der efter gå ud og hente det, eller scenariet at gå fra p plads, med med våben etui på ryggen igennem noget af byen for at nå politigården, så er det en del lettere og besøge våbensmeden, vi har et par stykker her på fyn og man kan alle steder trille helt op til døren, det er mere mig :biggrin:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 28. aug 2020, 09:17

Wannabe skrev:
28. aug 2020, 08:56
High Standard skrev:
Hej

Hilsen

High Standard
Mit haglgevær er naturlivis anmeldt korrekt, det jeg tænker på er modelen, med at efterlade haglbøssen i bilen på en parkeringsplads nær odense politigård, og der efter gå ud og hente det, eller scenariet at gå fra p plads, med med våben etui på ryggen igennem noget af byen for at nå politigården, så er det en del lettere og besøge våbensmeden, vi har et par stykker her på fyn og man kan alle steder trille helt op til døren, det er mere mig :biggrin:
Hvis du alligevel ikke gider plyndre den for reservedele, så er det da også en win-win måde at gøre det på.
Den lokale våbensmed får nogle reservedele, der kan komme andre til gode, mod at bruge tiden på at afmelde den.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 103 times

Indlæg af Luluselsker » 28. aug 2020, 11:23

Wannabe skrev:
High Standard skrev:
Hej

Hilsen

High Standard
siden det er fyns politi må jeg sq nok melde kulør og stille mig på din side de er IKKE for normale mennesker !
og deres gamle våbenmand "niels erik jensen" - særligt ikke !
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 28. aug 2020, 13:11

PSindrup skrev:
28. aug 2020, 08:21
Boerge skrev:

Peter
Hvis ejeren har haft det fra før reglerne om registrering kom, kan det i princippet være uregistreret til evig tid.

Reglerne krævede ikke at folks haglgeværer de allerede var i besiddelse af skulle registreres.
Alle handler/ejerskifte af haglvåben siden reglerne kom skulle registreres, nye som brugte.

Alle registreringer var dog velkomne, også fra før reglerne.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 28. aug 2020, 13:20

HappyNanoq skrev:
28. aug 2020, 13:11
PSindrup skrev:
28. aug 2020, 08:21
Boerge skrev:

Peter
Hvis ejeren har haft det fra før reglerne om registrering kom, kan det i princippet være uregistreret til evig tid.

Reglerne krævede ikke at folks haglgeværer de allerede var i besiddelse af skulle registreres.
Alle handler/ejerskifte af haglvåben siden reglerne kom skulle registreres, nye som brugte.

Alle registreringer var dog velkomne, også fra før reglerne.

Er det ikke kun, hvis folk ikke havde jagttegn i forvejen? Jeg mener, at alle haglvåben, som ikke var på jagttegn (men blot købt i alm. handel) skulle registreres i 1982 (?), hvis man fortsat ville beholde dem.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 28. aug 2020, 13:33

Wannabe skrev:

Skil det ad i hoveddele, pak det i en sportstaske eller rygsæk og medbring det på politistationen.

De bider ikke, de er ikke farlige og vil meget gerne tage imod det.

Bare lad være med at hiv det frem fra tasken før de er klar over hvad der foregår, det andet kan give utætheder i kadaveret, hvis du hiver kanonen frem før medarbejderen er klar til det. :giggle:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 62 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af RasKrog » 7. mar 2024, 11:10

Jeg har en defekt haglbøsse som jeg gerne vil af med.
Sagen er dog den at min anmeldelse er blevet væk, den er anmeldt længe før eboks.
Hvordan griber jeg det an?
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 7. mar 2024, 11:17

RasKrog skrev:
7. mar 2024, 11:10
Sagen er dog den at min anmeldelse er blevet væk, den er anmeldt længe før eboks.
Du afleverer den alligevel og HUSKER at få en kvittering, som du så indsender en kopi af til PAC.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Strøm
Newbie
Newbie
Interesser: Jagtvåben
Geografisk sted: Gistrup
Been thanked: 1 time

Indlæg af Strøm » 7. mar 2024, 21:55

RasKrog skrev:
Du kan bare registrer den igen.
Hvor du vælger dig selv som ejer

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member

Indlæg af RasKrog » 8. mar 2024, 22:29

Strøm skrev:
7. mar 2024, 21:55
RasKrog skrev:
Kan man bare det?
Hvis ja, så er det jo en nem måde at få papirerne på.
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 8. mar 2024, 23:39

RasKrog skrev:
8. mar 2024, 22:29
Strøm skrev:
7. mar 2024, 21:55
RasKrog skrev:
Kan man bare det?
Hvis ja, så er det jo en nem måde at få papirerne på.
Det ville jeg ikke stole på, at man kan. Jeg ville nærmere søge aktindsigt i de informationer, PAC har om ens våbenejerskab, og derefter søge erstatningskvittering/anmeldelse på haglgeværet (hvis det altså er korrekt registreret hos PAC. Hvis de ikke kan finde våbnet i deres register under dit navn, af uransagelige årsager, såeeeehhh....begynder du nok at svede lidt).

Strøm
Newbie
Newbie
Interesser: Jagtvåben
Geografisk sted: Gistrup
Been thanked: 1 time

Indlæg af Strøm » 9. mar 2024, 00:34

Screenshot_20240309_003212_com.android.chrome.jpg
Her​ kan man gøre det

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member

Indlæg af RasKrog » 9. mar 2024, 09:13

Strøm skrev:
9. mar 2024, 00:34
Screenshot_20240309_003212_com.android.chrome.jpg
Her​ kan man gøre det
Men nu udløber en registrering af haglvåben jo netop ikke.
Tror jeg prøver at gå aktindsigtsvejen
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Besvar