Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Fnuller
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 19. jan 2006, 02:52
Geografisk sted: Tårnby
Has thanked: 59 times
Been thanked: 15 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fnuller » 13. sep 2020, 12:31

Hejsa

Nå ja.. Hvis det kun er måske'er osv.. er der jo ingen grund til at passe på mere.. :blink:

Efter min mening, er Corona, nøjagtigt lige så farlig nu, som den var i Marts måned !! . . :impatient: :nutkick:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 13. sep 2020, 12:42

Fnuller skrev:
13. sep 2020, 12:31
Hejsa

Nå ja.. Hvis det kun er måske'er osv.. er der jo ingen grund til at passe på mere.. :blink:

Efter min mening, er Corona, nøjagtigt lige så farlig nu, som den var i Marts måned !! . . :impatient: :nutkick:
Du glemte ordet "lidt"... :blink: :giggle:
nøjagtigt lige så lidt farlig nu, som den var i Marts måned !!
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Werecat » 13. sep 2020, 12:46

Mindre faktisk. Så længe vi har remdesevir nok. Det bliver nok den største udfordring i anden bølge, hvis den bliver for stor.

Men ufarlig er den nu ikke. Det har jeg lagt for mange i graven til at synes.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 13. sep 2020, 20:27

Werecat skrev:
13. sep 2020, 12:46
Mindre faktisk. Så længe vi har remdesevir nok. Det bliver nok den største udfordring i anden bølge, hvis den bliver for stor.

Men ufarlig er den nu ikke. Det har jeg lagt for mange i graven til at synes.
Ufarlig er der vel næppe nogen virus de er... Men det er da påfaldende at den primært rammer de samme som ville have smuttet i en almindelig influenzasæson..

Men bortset fra det, hvad er din vurdering af dette dokument? http://www.vp.fo/fileadmin/user_upload/ ... 62__1_.pdf

Har ikke noget med det at gøre, men synes da det er pudsigt at SSI ikke skulle have nogen litteratur om Covid-19??
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Werecat » 13. sep 2020, 21:30

Timber skrev:
13. sep 2020, 20:27
Ufarlig er der vel næppe nogen virus de er... Men det er da påfaldende at den primært rammer de samme som ville have smuttet i en almindelig influenzasæson..
Det er en lidt træls myte. Ja er du under 40-45 og rask, kan du føle dig rimelig sikker, men vi har lagt 50 og 60-årige i graven, som ikke ville være skredet i svinget af en almindelig influenza. Bevares, det er ikke dem der er flest af, men der er nogle. Jeg tror, uden at have data på det, at i den første uge er influenza og coronavirus rimeligt ligeværdige. Men cytokinstormen som kommer når nogle serokonverterer (begynder at lave specifikke antistoffer, som kommer ca symptomdag 7-12) har influenza ikke og det er den der koster ekstra liv.
Og så er der dem der får længerevarende, måske permanente, mėn. Lad os se med træthedssyndromet, det er altid svært med noget så subjektivt som træthed, ligesom der meget let går mode i det (HPV vaccinen... :puke: ). Men der bliver set på det. Og postviral træthed er absolut ikke ukendt.
Vedvarende påvirkning af lungerne derimod, det kan måles og vejes og det ses hyppigst og i udtalt grad hos de med svær sygdom og ARDS, men vi har også set det hos nogle med mildere sygdom. Det ser vi heller ikke med influenza.
Timber skrev:
13. sep 2020, 20:27
Men bortset fra det, hvad er din vurdering af dette dokument? http://www.vp.fo/fileadmin/user_upload/ ... 62__1_.pdf

Har ikke noget med det at gøre, men synes da det er pudsigt at SSI ikke skulle have nogen litteratur om Covid-19??
Der udbedes en litteraturliste til beviser for at SARS-CoV-2 er ætiologien til covid-19. Og SSI svarer at sådan en litteraturliste har vi ikke. For SSI, som institution, laver og publicerer ikke litteraturlister, sådan for at bevise noget. De skriver anbefalinger, opgørelser og diverse andre "skriv". De skriftlige værker indeholder alle en litteraturliste til sidst (hyppigt under navnet "referencer").

Jeg ved ikke helt hvad denne Alex forventer. Hvis han oprigtigt ønskede artikler om emnet kunne han starte med pubmed. Uden at have lavet søgningen selv, tænker jeg at en søgning på artikler fra jan 2020 med "coronavirus" (det var inden nomenklaturen var faldet helt på plads) og "PCR", ville give en spandfuld artikler og så kan han jo starte fra en ende af.
Hvis han går efter hvordan SSI anbefalede SST og videre op, tror jeg man skulle bede om det specifikt (og så ville man som ekstra bonus få referencelisterne med).

Men det passer næppe i Alex's narativ... :tinfoil:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 13. sep 2020, 22:01

Werecat skrev:
13. sep 2020, 21:30
Timber skrev:
13. sep 2020, 20:27
Ufarlig er der vel næppe nogen virus de er... Men det er da påfaldende at den primært rammer de samme som ville have smuttet i en almindelig influenzasæson..
Det er en lidt træls myte. Ja er du under 40-45 og rask, kan du føle dig rimelig sikker, men vi har lagt 50 og 60-årige i graven, som ikke ville være skredet i svinget af en almindelig influenza. Bevares, det er ikke dem der er flest af, men der er nogle. Jeg tror, uden at have data på det, at i den første uge er influenza og coronavirus rimeligt ligeværdige. Men cytokinstormen som kommer når nogle serokonverterer (begynder at lave specifikke antistoffer, som kommer ca symptomdag 7-12) har influenza ikke og det er den der koster ekstra liv.
Og så er der dem der får længerevarende, måske permanente, mėn. Lad os se med træthedssyndromet, det er altid svært med noget så subjektivt som træthed, ligesom der meget let går mode i det (HPV vaccinen... :puke: ). Men der bliver set på det. Og postviral træthed er absolut ikke ukendt.
Vedvarende påvirkning af lungerne derimod, det kan måles og vejes og det ses hyppigst og i udtalt grad hos de med svær sygdom og ARDS, men vi har også set det hos nogle med mildere sygdom. Det ser vi heller ikke med influenza.
Timber skrev:
13. sep 2020, 20:27
Men bortset fra det, hvad er din vurdering af dette dokument? http://www.vp.fo/fileadmin/user_upload/ ... 62__1_.pdf

Har ikke noget med det at gøre, men synes da det er pudsigt at SSI ikke skulle have nogen litteratur om Covid-19??
Der udbedes en litteraturliste til beviser for at SARS-CoV-2 er ætiologien til covid-19. Og SSI svarer at sådan en litteraturliste har vi ikke. For SSI, som institution, laver og publicerer ikke litteraturlister, sådan for at bevise noget. De skriver anbefalinger, opgørelser og diverse andre "skriv". De skriftlige værker indeholder alle en litteraturliste til sidst (hyppigt under navnet "referencer").

Jeg ved ikke helt hvad denne Alex forventer. Hvis han oprigtigt ønskede artikler om emnet kunne han starte med pubmed. Uden at have lavet søgningen selv, tænker jeg at en søgning på artikler fra jan 2020 med "coronavirus" (det var inden nomenklaturen var faldet helt på plads) og "PCR", ville give en spandfuld artikler og så kan han jo starte fra en ende af.
Hvis han går efter hvordan SSI anbefalede SST og videre op, tror jeg man skulle bede om det specifikt (og så ville man som ekstra bonus få referencelisterne med).

Men det passer næppe i Alex's narativ... :tinfoil:
Først, tak for "afkodning" af dokumentet. Kunne heller ikke forstå at man ikke skulle have noget data på det.. Men ok, det er det der med at kalde tingene det rette navn... :giggle:

Og m.h.t. det andet, så betvivler jeg absolut ikke dine udsagn, du har trods alt gået til det, og gør stadig.. :thumbup:

Men mener nu stadig hypen er for skinger p.t. i forhold til hvad det egentlig er... Jeg mener stadig vi skal tage passende hensyn, men det skal vi sgu også normalt, men sæt ind hvor det gavner, i stedet for de spredehagl der bliver skudt afsted nu...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Langenge » 13. sep 2020, 22:23

Jeg er en af dem, der er ret sikker på, at jeg vil overleve en "almindelig" influenza, uden nogen men eller alvorlig sygdom.
Jeg tror til gengæld IKKE jeg ville klare en gang corona, uden, som minimum, alvorlige men.

Her under er en selfie, altså et billede jeg selv tog af mig selv...
Billedet er taget torsdag 3/9 2020, altså for cirka 1½ uge siden, efter jeg var kommet nogenlunde til mig selv.
Nej, jeg har IKKE corona på det billede.... og tak for det..., for det havde jeg nok ikke overlevet, oveni.
.
.
Udklip.JPG
Udklip.JPG (61.61 KiB) Vist 6621 gange
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Raptor357 » 13. sep 2020, 22:33

Langenge skrev:
13. sep 2020, 22:23
Jeg er en af dem, der er ret sikker på, at jeg vil overleve en "almindelig" influenza, uden nogen men eller alvorlig sygdom.
Jeg tror til gengæld IKKE jeg ville klare en gang corona, uden, som minimum, alvorlige men.

Her under er en selfie, altså et billede jeg selv tog af mig selv...
Billedet er taget torsdag 3/9 2020, altså for cirka 1½ uge siden, efter jeg var kommet nogenlunde til mig selv.
Nej, jeg har IKKE corona på det billede.... og tak for det..., for det havde jeg nok ikke overlevet, oveni.
.
.
Udklip.JPG
Fy føj.
godt du er på højkant igen :thumbup:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bofhenator » 13. sep 2020, 22:39

Raptor357 skrev:
13. sep 2020, 22:33
Langenge skrev:
13. sep 2020, 22:23
Jeg er en af dem, der er ret sikker på, at jeg vil overleve en "almindelig" influenza, uden nogen men eller alvorlig sygdom.
Jeg tror til gengæld IKKE jeg ville klare en gang corona, uden, som minimum, alvorlige men.

Her under er en selfie, altså et billede jeg selv tog af mig selv...
Billedet er taget torsdag 3/9 2020, altså for cirka 1½ uge siden, efter jeg var kommet nogenlunde til mig selv.
Nej, jeg har IKKE corona på det billede.... og tak for det..., for det havde jeg nok ikke overlevet, oveni.
.
.
Udklip.JPG
Fy føj.
godt du er på højkant igen :thumbup:
Hørt!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Langenge » 13. sep 2020, 22:40

Raptor357 skrev:
13. sep 2020, 22:33
Langenge skrev:
13. sep 2020, 22:23
Jeg er en af dem, der er ret sikker på, at jeg vil overleve en "almindelig" influenza, uden nogen men eller alvorlig sygdom.
Jeg tror til gengæld IKKE jeg ville klare en gang corona, uden, som minimum, alvorlige men.

Her under er en selfie, altså et billede jeg selv tog af mig selv...
Billedet er taget torsdag 3/9 2020, altså for cirka 1½ uge siden, efter jeg var kommet nogenlunde til mig selv.
Nej, jeg har IKKE corona på det billede.... og tak for det..., for det havde jeg nok ikke overlevet, oveni.
.
.
Udklip.JPG
Fy føj.
godt du er på højkant igen :thumbup:
Jo tak...
Så vidt jeg lige kan huske, så er det vist den eneste gang jeg har været indlagt på et sygehus, bortset fra en gang som soldat med et overrevet ledbånd.
Jeg har så til gengæld fået en stor forståelse for, hvor hårdt de rent faktisk arbejder på sygehusene. Både læger og sygeplejesker...

Ovenstående billede skyldes for øvrigt en "kold" lungebetændelse og astma, der var blevet overset/ignoreret i ALT for lang tid.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af KenP » 13. sep 2020, 23:51

Herhjemme går vi sådan, passer på, men vi skal også “leve”... fruen er vist det man kalder kroniker (for at sige det pænt)... hun har en sygdom som hedder poly myosit (autoimmun for egen krop som nu har sat sig som denne... tidligere var det ledigt hun fik.....). giver selv når de er behandlet (som den ikke rigtig kan... vi plejer at sige, når den behandles, så behandles den på samme måde, som en der nærmest er død, binyrebarkhomon, i en mængde som er helt sindssyg, var vist 40-50 gange normal dosis, samt 2 dage med biologiskmedicin via drop om måneden.

Det rammer musklerne, så da hun endelig kom på hospitalet, var de overrasket over at hun kom gående, for muskler i ben, var nærmest væk, da kroppen ikke kan regenerer sig selv, og opfører sig som man har løbet et par Marathon om dagen... (3 x muskel biopsi, for at få meget lidt ud af låret, det var under 1 gram, som det lykkedes med)

Løsning er træning... som medicin modvirker... tjoo, dette sætter sig på lungerne, og giver meget træthed, som kan komme mere i nogle perioder... problemet er at medicin og sygdommen, kan på punkter ses som Corona, og senskader for Corona.... (Åndedrætsbesvær og meget træthed, skader på lunger mv...)

Vi er dog ikke bange for Corona, men naturligt bekymret.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 14. sep 2020, 06:47

Langenge skrev:
13. sep 2020, 22:40
Raptor357 skrev:
13. sep 2020, 22:33
Langenge skrev:
13. sep 2020, 22:23
Jeg er en af dem, der er ret sikker på, at jeg vil overleve en "almindelig" influenza, uden nogen men eller alvorlig sygdom.
Jeg tror til gengæld IKKE jeg ville klare en gang corona, uden, som minimum, alvorlige men.

Her under er en selfie, altså et billede jeg selv tog af mig selv...
Billedet er taget torsdag 3/9 2020, altså for cirka 1½ uge siden, efter jeg var kommet nogenlunde til mig selv.
Nej, jeg har IKKE corona på det billede.... og tak for det..., for det havde jeg nok ikke overlevet, oveni.
.
.
Udklip.JPG
Fy føj.
godt du er på højkant igen :thumbup:
Jo tak...
Så vidt jeg lige kan huske, så er det vist den eneste gang jeg har været indlagt på et sygehus, bortset fra en gang som soldat med et overrevet ledbånd.
Jeg har så til gengæld fået en stor forståelse for, hvor hårdt de rent faktisk arbejder på sygehusene. Både læger og sygeplejesker...

Ovenstående billede skyldes for øvrigt en "kold" lungebetændelse og astma, der var blevet overset/ignoreret i ALT for lang tid.
Min praktiserende læge mistænkte engang at jeg havde kold lungebetændelse, og han ville gerne teste mig for det, men syntes ikke det gav nogen mening, da den alligevel ikke kunne behandles. Han ville gerne teste mig hvis jeg selv ønskede det, men syntes som sagt at det var spild af både tid og penge ...

Hvordan blev du behandlet, ud over det indlysende vi kan se på billedet?

Og god bedring i øvrigt. :Hug:

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bofhenator » 14. sep 2020, 07:22

KenP skrev:
13. sep 2020, 23:51
Herhjemme går vi sådan, passer på, men vi skal også “leve”... fruen er vist det man kalder kroniker (for at sige det pænt)... hun har en sygdom som hedder poly myosit (autoimmun for egen krop som nu har sat sig som denne... tidligere var det ledigt hun fik.....). giver selv når de er behandlet (som den ikke rigtig kan... vi plejer at sige, når den behandles, så behandles den på samme måde, som en der nærmest er død, binyrebarkhomon, i en mængde som er helt sindssyg, var vist 40-50 gange normal dosis, samt 2 dage med biologiskmedicin via drop om måneden.

Det rammer musklerne, så da hun endelig kom på hospitalet, var de overrasket over at hun kom gående, for muskler i ben, var nærmest væk, da kroppen ikke kan regenerer sig selv, og opfører sig som man har løbet et par Marathon om dagen... (3 x muskel biopsi, for at få meget lidt ud af låret, det var under 1 gram, som det lykkedes med)

Løsning er træning... som medicin modvirker... tjoo, dette sætter sig på lungerne, og giver meget træthed, som kan komme mere i nogle perioder... problemet er at medicin og sygdommen, kan på punkter ses som Corona, og senskader for Corona.... (Åndedrætsbesvær og meget træthed, skader på lunger mv...)

Vi er dog ikke bange for Corona, men naturligt bekymret.
Den har min kone også...

Får ciclosporin også, ud over tovlige mængder binyrebarkhormon og biobehandlingen på Rigshospitalet.

Lægen på riget har kraftigt anbefalet hende at lade være med at få Corona...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Kleth » 14. sep 2020, 08:28

Der går nu rygter i nyhederne om at vi muligvis skal til at anvende mundbind flere steder f.eks. i supermarkederne m.v.

Igår i Føtex kiggede jeg på deres mundbind, der var tre typer hhv. stofmundbind og to forskellige pakninger med Type IIR.
Stofmundbindene bar stort set ingen information og engangsmundbindene havde en masse tekst på kinesisk, men dog CE-mærkede - hvad det så end er værd :impatient:

Selvfølgeligt, så når folk anvender tørklæder og Buffs og alt muligt hjemmeflikket som mundbind, så er det man køber i Føtex nok ikke ringere. Og som jeg har ranted :angry: om før så er et enkelt værn som mundbind åbenbart vældigt svært at anvende korrekt, når jeg kigger på anvenderne i det offentlige rum og transportmidler.

Mine to drenge tager det offentlige til deres skole, så jeg har måtte indkøbe mundbind.
Jeg har indtil videre indkøbt fire slags
1. Adidas trelag stofmundbind, som backup til drengene.
2. EN14683 Type I, TÜV certificerede.
3. Strong Ant, trelags stofmundbind, efter pålydende produceret efter EN14683; som backup til fruen og jeg, når det egentligt ikke er nødvendigt, men stadig påkrævet.
4. EN14683:2019 Type IIR, TÜV Süd certificerede.

EN14683 Type 1, var et præventivt tiltag da påbuddet pressede sig på, de efterfølgende EN14683:2019 Type IIR skulle sikre os bedre, så jeg mener jeg har gjort hvad jeg kan for at sikre vores drenge og os selv. Men jeg er dybt frustreret over at det skal være så svært at skelne skidt fra kanel i butikkerne og reelt set har jeg BOB chance for at sikre at de mundbind jeg har købt eller køber, faktisk lever op til standarderne og er dem der faktisk er certificerede - skidt pyt med om de "bare" lever op til kravene, for den barre er jo sat meget lav - jeg vil gerne sikre familien bedst muligt og det irriterer mig at det skal være så svært.
En kammerat havde samme problem og ringede til en ven, der importerer medicinaludstyr til hospitalerne, for han havde ellers heller ingen mulighed for at sikre sig at han faktisk modtog den standard og specifikation, som han havde intention om at havde købt.

En længere periode, hvor jeg søgte kilder og information, indikerede at der er ufatteligt mange værnemidler der mangler standarder og jeg ser at folk både genbruger og mis-bruger værnemidlerne. Min frygt er at værnemidlerne bliver en sutteklud, så folk glemmer social afstand, isolation og den basale hygiejne fordi de anvender værnemidler.

Når vi skal passe på os selv og hinanden, er det vigtigt at vi både respekterer hinanden og giver hinanden et valg, men også at vi kan stole på de værnemidler, som faktisk skal hjælpe os til at passe på os selv og hinanden.
Senest rettet af Kleth 14. sep 2020, 09:37, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 14. sep 2020, 09:36

Jeg har selv haft fornøjelsen af at bruge alle mulig former for mund bind / åndedrætsværn i flere timer hver dag på arbejdet, og jeg har altid vægtet pasform og åndings modstand højt.
Hvis det var tale om længer brug (mere en 90 min) så ville jeg vælge FFP2 masker fra Scandinavian Medico Systems de er dansk produceret og af en høj kvalitet. De laver også en FFP3 udgave men så bruger jeg heller en turbomaske med hætte og et passende filter.

Hvis man ikke kan få fingere i de dansk produceret, hvilket kan være svært da det meste er deres produktion er forbeholdt sundhedsvæsenet så ville jeg vælge den her fra 3M
https://www.3mdanmark.dk/3M/da_DK/compa ... 387&rt=rud

https://www.dr.dk/nyheder/indland/10000 ... ventyr-dan
10-22

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 14. sep 2020, 09:41

Så vidt jeg har forstået "skal" det være type II der både beskytter den der bærer mundbindet og andre

Er det ikke korrekt?

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 14. sep 2020, 09:48

10-22 skrev:
14. sep 2020, 09:36
Jeg har selv haft fornøjelsen af at bruge alle mulig former for mund bind / åndedrætsværn i flere timer hver dag på arbejdet, og jeg har altid vægtet pasform og åndings modstand højt.
Hvis det var tale om længer brug (mere en 90 min) så ville jeg vælge FFP2 masker fra Scandinavian Medico Systems de er dansk produceret og af en høj kvalitet. De laver også en FFP3 udgave men så bruger jeg heller en turbomaske med hætte og et passende filter.

Hvis man ikke kan få fingere i de dansk produceret, hvilket kan være svært da det meste er deres produktion er forbeholdt sundhedsvæsenet så ville jeg vælge den her fra 3M
https://www.3mdanmark.dk/3M/da_DK/compa ... 387&rt=rud

https://www.dr.dk/nyheder/indland/10000 ... ventyr-dan
Dem med udåndingsventil beskytter jo ikke andre men kun dig selv, så den er vist no-go I det offentlige rum

Peter

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Kleth » 14. sep 2020, 09:48

Den 3M ser god ud og jeg værdsætter 3M for deres tilslutning til standarder :thumbup: Jeg har faktisk en flok 3M 8835 som jeg har brugt når vi banker bly på skydebanen og når jeg har arbejdet med isolering på loftet.

Jeg så godt at der er startet en dansk produktion :thumbup: Jeg må jo også indrømme at det lidt generer mig at skulle kaste den mængde penge efter Kina for værnemidler, med den historik der er på Covid-19 og den danske produktion kommer jo nok til at blive konsumeret hvor den er mest nødvendig; nemlig på sygehusene.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 14. sep 2020, 09:54

Langenge skrev:
13. sep 2020, 22:23
Jeg er en af dem, der er ret sikker på, at jeg vil overleve en "almindelig" influenza, uden nogen men eller alvorlig sygdom.
Jeg tror til gengæld IKKE jeg ville klare en gang corona, uden, som minimum, alvorlige men.

Her under er en selfie, altså et billede jeg selv tog af mig selv...
Billedet er taget torsdag 3/9 2020, altså for cirka 1½ uge siden, efter jeg var kommet nogenlunde til mig selv.
Nej, jeg har IKKE corona på det billede.... og tak for det..., for det havde jeg nok ikke overlevet, oveni.
For 10 år siden havde jeg en dobbeltsidet kold lungebetændelse. Jeg var alvorligt syg i TO MÅNEDER, hvor jeg ikke en eneste gang fik en hel nats søvn. Det var sateme ubehageligt.

Det passer nu ikke helt at det ikke kan behandles, for når det er alvorligt nok, så kommer der nu masser af behandling på, bl.a. astma-inhallator og meget andet godt. Jeg var i god form, og havde ingen kroniske sygdomme, alligevel var det et langt og slemt forløb.

Een ting er at vi nok er mange som let kunne redde os et slemt forløb, og en vis procentdel af os har gode muligheder for at ende med langvarige skader eller død, men en stor del af problemet er den generelle overbelastning af sundhedssystemet, hvis virus-spredningen løber løbsk.

Min ene datter har halsbetændelse lige nu. Lad os nu lege at hun havde Corona (hun ER testet, og det var ikke Corona, men - humour me).

Jeg er fx i IT branchen. Bor jeg sammen med en der bliver smittet med Corona-virus, så arbejder jeg hjemmefra og går i hjemmekarantæne, til hun er rask. Mindst 2 uger, efter hun er symptomfri. Det er firmaets retningslinjer.

Min bedre halvdel er sygeplejerske. Hun skal FORTSAT GÅ PÅ ARBEJDE. Hun skal blot testes dagligt. Bliver hun smittet, kommer hun i en kort karatæne, tror det var 48 timer, og bliver hun syg, skal hun også i karantæne, mener også det var indtil hun har været symptomfri i 48 timer.
Sygeplejersker har vi nemlig ikke alt for mange ansat af.

Tænk lidt over det.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Kleth » 14. sep 2020, 09:57

Type IIR er den bedste af de almindelige engangsmundbind, derefter Type II og slutteligt Type I - Men hvis masken kun er produceret efter intentionen i Type I/II/IIR og ikke testet efter en standard som f.eks. EN14683, så har køber eller anvender ingen ide om hvad masken gør for anvenderen.

Jeg mener heller ikke at, der hvor der er påbud om anvendelse af mundbind, må anvendes masker med udblæsningsventil; men det må der gerne hvor der ikke er påbud om anvendelse af mundbind. Iøvrigt er det IMHO totalt godnat at der ikke må være udblæsningsventil, når man må sy selv eller man kan nøjes med visir :thumbdown:
Senest rettet af Kleth 14. sep 2020, 10:01, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Ingsorsi » 14. sep 2020, 10:01

Hvor ser I regler om at masker skal være af en særlig type?
Svar gerne med henvisninger til officielle kilder og ikke "har jeg hørt på facebook" eller lign.

Det eneste jeg kender til er at man skal have masker på i offentligt transport, men at der ikke er nogen krav til masketypen. Dvs. et alm. bomuldstørklæde burde være lovligt.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Kleth » 14. sep 2020, 10:06

Ingsorsi skrev:
14. sep 2020, 10:01
Hvor ser I regler om at masker skal være af en særlig type?
Svar gerne med henvisninger til officielle kilder og ikke "har jeg hørt på facebook" eller lign.

Det eneste jeg kender til er at man skal have masker på i offentligt transport, men at der ikke er nogen krav til masketypen. Dvs. et alm. bomuldstørklæde burde være lovligt.
Det bliver vist ikke meget bedre end SSI eller i det her tilfælde SST
https://www.sst.dk/da/nyheder/2020/krav ... get-risiko
Hvilke mundbind kan du bruge?
Ved CE-mærkede engangsmundbind har producenten dokumenteret bl.a. filtreringsgraden og åndbarheden. Der findes tre typer CE-mærkede mundbind (Type I, Type II og Type IIR), hvor forskellen er, at type I har en filtreringsgrad på 95% og type II på 98%. Til brug i det offentlige rum, også for personer i øget risiko, er type I tilstrækkeligt, både i forhold til at beskytte andre mod smitte, og til at beskytte bæreren selv. Mundbind af type II og IIR er til brug i sundhedsvæsenet, ligesom deciderede åndedrætsværn (FFP2 og FFP3 m.v.).

Stofmundbind kan være et godt alternativ for personer, som ikke har mistanke om COVID-19, og som ikke er i øget risiko for alvorligt forløb ved COVID-19.

Et godt stofmundbind bør bestå af tre lag tætvævet stof fx bomuld, være forsynet med elastikker og skal kunne sidde tæt til dit ansigt, så det dækker både næse og mund. Det skal kunne vaskes flere gange ved mindst 60 grader. Skift stof-mundbind, hvis det bliver beskidt eller fugtigt, og mindst én gang dagligt. Brugte mundbind vaskes ved 60 grader og kan bruges igen. Tag derfor flere stofmundbind med, når du går ud, og gem brugte mundbind i en plasticpose, til de kan blive vasket. Opbevar nyvaskede og tørre mundbind separat i en lukket pose, når du skal medbringe dem fx i tasken. Stofmundbind er personlige og bør ikke deles med andre.

Ansigtsvisir kan også være et godt alternativ i en række situationer, hvis de anvendes korrekt.

Da CE-mærkede engangsmundbind har en højere beskyttelsesgrad, bør følgende personer altid anvende et CE-mærket mundbind:

Personer, som er testet positiv for ny coronavirus eller er i risiko for at være smittet, fx fordi de har symptomer eller er nære kontakter.
Personer, som er på vej hjem fra fx lufthavnen efter en rejse i et land eller område, hvortil Udenrigsministeriet grundet COVID-19 fraråder alle unødvendige rejser og skal i selvisolation.
Personer, som skal besøge en person i øget risiko, som ikke er en del af vedkommendes husstand, og hvor det ikke er muligt at holde afstand.
Personer i øget risiko for alvorligt forløb ved COVID-19.
Mundbindet er et supplement til de generelle anbefalinger om god håndhygiejne, begrænsning af fysisk kontakt, hyppig rengøring både hjemme og på arbejdspladsen, og en opmærksomhed på at holde god afstand og vise hensyn til hinanden. Og det er vigtigt, at man ved mistanke om COVID-19 bliver hjemme og selvisolerer.
Der står så ikke noget om udblæsningsventil - Det må jeg have samlet op et andet sted.

Når man må anvende hjemmekrøl og stofmundbind, er typen primært af egen interesse :nolisten: men typen er IMHO intet værd hvis det ikke er efter en standard og minimum certificeret.
Senest rettet af Kleth 14. sep 2020, 10:11, rettet i alt 2 gange.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 14. sep 2020, 10:08

Kleth skrev:
14. sep 2020, 09:57
Type IIR er den bedste af de almindelige engangsmundbind, derefter Type II og slutteligt Type I - Men hvis masken kun er produceret efter intentionen i Type I/II/IIR og ikke testet efter en standard som f.eks. EN14683, så har køber eller anvender ingen ide om hvad masken gør for anvenderen.

Jeg mener heller ikke at, der hvor der er påbud om anvendelse af mundbind, må anvendes masker med udblæsningsventil; men det må der gerne hvor der ikke er påbud om anvendelse af mundbind. Iøvrigt er det IMHO totalt godnat at der ikke må være udblæsningsventil, når man må sy selv eller man kan nøjes med visir :thumbdown:
Men er vi ikke enige om at mundbind med udblæsningsventil kun beskytter bæreren af mundbindet?

Ingsorsi skrev:
14. sep 2020, 10:01
Hvor ser I regler om at masker skal være af en særlig type?
Svar gerne med henvisninger til officielle kilder og ikke "har jeg hørt på facebook" eller lign.

Det eneste jeg kender til er at man skal have masker på i offentligt transport, men at der ikke er nogen krav til masketypen. Dvs. et alm. bomuldstørklæde burde være lovligt.
Min viden om de forskellige typer stammer fra apoteket, hvor jeg syntes at kunne huske at man skulle op på et type II for at beskytte begge parter.

Peter

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Kleth » 14. sep 2020, 10:22

PSindrup skrev:
14. sep 2020, 10:08
Men er vi ikke enige om at mundbind med udblæsningsventil kun beskytter bæreren af mundbindet?
Ikke helt - Ved at man ånder ud gennem en ventil, øger man distancen partiklerne skal flyve; IMHO vil en maske med udblæsningsventil bidrage med samme eller nær samme beskyttelse af omgivelserne som et visir.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 14. sep 2020, 10:33

PSindrup skrev:
14. sep 2020, 09:48

Dem med udåndingsventil beskytter jo ikke andre men kun dig selv, så den er vist no-go I det offentlige rum

Peter
Tja den fungere fint i det offentlig rum, du skal bare være sikker på at du ikke selv smitter.
Så hvis man er i tvivl så vælg en uden ventil, og så lev med risikoen for div lunge problemer som følgeskade af maskebrug.

Hvis jeg havde bøvl med min lunger så ville jeg altid vælge en maske med ventil.
Det forudsætter selvfølgelig at jeg selv havde styr på min egen smitte status.

Men ud over det så med giv jeg at det kan sende et forkert signal til andre.
10-22

Besvar