Der er kommet ny våbenbekendtgørelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Re: Der er kommet ny våbenbekendtgørelse

Indlæg af Ras.Killing » 7. feb 2018, 01:43

Mapzter skrev:Der er jo §22 stk 2:
Skytteforeninger kan endvidere overlade foreningens og dens medlemmers våben med en kaliber på 9 mm (. 38/. 357) eller derunder til andre personer til brug ved prøveskydninger og andre arrangementer, som foreningen er ansvarlig for at afholde.
Men hvis det er den man hænger sin hat på, mht. skytter fra andre foreningers deltagelse i stævner, med våben de har på SKV2 i en anden forening, så kan man pludslig ikke deltage i stævner med et våben større end kal. 38.
Jeg skal ikke kunne sige det. Umiddelbart ville jeg dog mene at §22 stk. 2 er tiltænkt nye skytter og personer som ellers ikke har relationer til skydning.

Altså prøveskydninger og andre arrangementer må dække over nye skytter som prøver skydning i foreningen, åbent hus arrangementer, events som f.eks polterabend osv.

Jeg finder det en meget skæv tolkning, hvis det skulle dække over aktive skytter som deltager i stævner.

Men jeg tror heller ikke at det er stk. 2 som SKV har kigget til. For de skriver jo:
Gæsteskytte.jpg
Gæsteskytte.jpg (72.92 KiB) Vist 4659 gange
Altså at man er dækket ind med sin SKV2/3 til stævner.

Jeg kan bare ikke forstå at man mener det stik modsatte når det drejer sig om træning, hvor SKV'en så er låst til den forening den er søgt igennem.

De er to HELT forskellige tolkninger af den samme lovtekst - og meget selvmodsigende.

Den eneste måde det kunne give mening på, var hvis et medlemsskab af en skytteforening i sig selv krævede en SKV tilladelse. Dette er dog ikke tilfældet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 7. feb 2018, 09:24

Mapzter skrev:Jeg bliver sgu' nødt til at se om der er nogen forarbejder til den bekendtgørelse på Karnov, når jeg kommer på arbejde i morgen.
Det er der ikke, så der er ingen hjælp at hente til fortolkningen der, men der kan måske være noget i høringsskrivelsen.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 7. feb 2018, 15:07

Forvirringen er total...
Svar fra DGI.jpg
Svar fra DGI.jpg (46.78 KiB) Vist 4572 gange
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 7. feb 2018, 15:21

Ras.Killing skrev:Forvirringen er total...
Tja, han siger jo det som vi andre også mener, så det er vel kun hos SKV der er forvirring.
Jeg tror ikke du behøver x-e navnet på formanden for DGI Skydning ud - hvis du vil holde ham anonym skal du også slette hans tillidsposter :blink:
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 7. feb 2018, 15:27

Mapzter skrev:hvis du vil holde ham anonym skal du også slette hans tillidsposter :blink:
Det var helt bevidst :biggrin: qua en anden tråd her inde er vedkommende ikke nævnt med navns nævnelse. Men skal sådan et citat være noget værd er man også nød til at vide hvor det stammer fra :thumbup:

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 7. feb 2018, 15:30

Ras.Killing skrev:Det var helt bevidst :biggrin: qua en anden tråd her inde er vedkommende ikke nævnt med navns nævnelse. Men skal sådan et citat være noget værd er man også nød til at vide hvor det stammer fra :thumbup:
Ok, jeg vil mene der er forskel på en valgt formand for et landsdækkende forbund, og en tilfældig embedsmand, men fair nok.

Det kunne måske hjælpe, hvis de der har fået forvirrende svar sendte de spørgsmål der er stillet, samt svaret fra SKV til ham, så han kan se hvad vi bliver forvirret over.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 8. feb 2018, 11:30

Så er der nyt i sagen :thumbup:

Jeg har igen kontaktet SKV kontoret og fået med hold
i at har man SKV2 i forening a skal man ikke havde SKV
i forening B hvis man kun skyder med egen våben,

Citat
Hvis jeg har en våbenpåtegning igennem forening A, men ønsker at skyde som medlem i forening B, skal jeg så SKV6-godkendes i forening B?
Ja, hvis du får overladt forening B´s våben, eller våben, der tilhører andre medlemmer i forening B.
Nej, hvis du kun bruger de våben, du har våbenpåtegning til gennem forening A, og ikke får overladt andre våben.
Citat slut

https://www.dgi.dk/SKV/seneste-nyt/arti ... blanketten#
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 8. feb 2018, 12:09

Super. Så er der mening i galskaben. Så er SKV vejledning bare skrevet lidt.misvisende.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 8. feb 2018, 13:12

FBN skrev:Så er der nyt i sagen :thumbup:

Ja, du er bestemt ikke den eneste der har været i dialog med SKV kontorerne :smile:
Vi ender nok med en FAQ som er ganske god til sidst.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 8. feb 2018, 13:13

Ras.Killing skrev:Super. Så er der mening i galskaben. Så er SKV vejledning bare skrevet lidt.misvisende.
Den er allerede ved at blive rettet.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 8. feb 2018, 13:21

Fast Fumble skrev:
FBN skrev:Så er der nyt i sagen :thumbup:

Ja, du er bestemt ikke den eneste der har været i dialog med SKV kontorerne :smile:
Vi ender nok med en FAQ som er ganske god til sidst.
Ja men det er godt nok en sej fødsel :rolf:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 8. feb 2018, 14:04

FBN skrev:Ja men det er godt nok en sej fødsel :rolf:
Jo jo, det kunne have været mere elegant.
Men skidt med det, når bare resultatet bliver godt.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 9. feb 2018, 05:19

SKV6.jpg
SKV6.jpg (45.4 KiB) Vist 4363 gange
:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 9. feb 2018, 08:59

Ja, nu ser det fornuftigt ud. De nye FAQ'er blev lagt op i går.

Der er blevet ret stor forskel på DGI og DSkU's sektioner med "Hvornår skal jeg søge SKV6 og hvornår skal jeg IKKE søge SKV6". De er begge rigtige, men DGI's er blevet ret knoldet at læse. Nå, det er en ubetydelighed, de er i hvert fald rigtige, og der er nu konsensus om at der er ved overladelse af våben, der er krav om SKV6!

Der mangler kun lige afklaring af hvad vi gør ved teknisk kontrol, men det tænker jeg SKV udvalget skal diskutere med JM først.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 5. jul 2018, 13:51

Nå!...

Tilsyneladende vil nogen skytteforeninger være fritaget for de nye regler? :???:

Omdrejningspunktet ser ud til at være om der skydes med særligt farlige våben eller ej.

https://www.dgi.dk/skydning/skydning/ar ... odkendelse

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 5. jul 2018, 16:00

Ras.Killing skrev:
5. jul 2018, 13:51
Nå!...

Tilsyneladende vil nogen skytteforeninger være fritaget for de nye regler? :???:

Omdrejningspunktet ser ud til at være om der skydes med særligt farlige våben eller ej.

Mon den bunder i de forretninger der ikke kunne få lov til at lader kunder prøve haglbøsser osv??
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 5. jul 2018, 21:27

Bofhenator skrev:
5. jul 2018, 16:00
Ras.Killing skrev:
5. jul 2018, 13:51
Nå!...

Mon den bunder i de forretninger der ikke kunne få lov til at lader kunder prøve haglbøsser osv??
Pas :axe

Eller måske foreninger som udelukkende skyder 15 & 50 meter salonriffel?

Make Fyn fin again!

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af GåsPåGaffelen » 24. sep 2020, 16:50

Fast Fumble skrev:
15. dec 2017, 09:08
Ja, nye skytter kan skyde nogle gange, under overvågning af en instruktør (dog ikke med de nye store kalibre).
Jeg tror ikke vi skal lede efter måder at omgå cirkulæret på, med mindre vi vil sikre en hurtig stramning...
Det er nok bedre at finde en fornuftig måde at efterleve cirkulæret - som faktisk ikke laver meget om på de procedurer vi allerede har i min forening! Som jeg hører det, bliver det nye skytters opgave at kunne fremvise en "SKV6" for at kunne træne. Det vil faktisk tage lidt arbejde af bestyrelsen i foreninger som lave SKV3 ved indmeldelse, men det vil da nok have en (marginal) effekt på medlemstilgangen.
Det, er bliver vigtigt, er hvor besværligt det er for nye at indhente den SKV, og hvor hurtigt den kan ekspederes. Kan det gøres på et par dage, er det intet problem, ender vi i at det tager 6 mdr, så bliver skytteforeninger de facto nedlagt over tid.

Kravet om en procedure for udlån af våben træder i kraft til årsskiftet! Så der vil være mange der lige skal have et hurtigt bestyrelsesmøde - vær opmærksom på det!
Jeg laver lige en nekro qoute..

Med min senste SKV6 behandlingstid på 1 mdr, så er vi da vist godt på vej til at nedlægge skytteforeningerne.

Jeg vil opfordre diverse formænd til at råbe vagt i gevær i jeres respektive organisationer, hurtigst muligt.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 24. sep 2020, 17:11

GåsPåGaffelen skrev:
24. sep 2020, 16:50
Fast Fumble skrev:
Ja, nye skytter kan skyde nogle gange, under overvågning af en instruktør (dog ikke med de nye store kalibre).
Jeg tror ikke vi skal lede efter måder at omgå cirkulæret på, med mindre vi vil sikre en hurtig stramning...
Det er nok bedre at finde en fornuftig måde at efterleve cirkulæret - som faktisk ikke laver meget om på de procedurer vi allerede har i min forening! Som jeg hører det, bliver det nye skytters opgave at kunne fremvise en "SKV6" for at kunne træne. Det vil faktisk tage lidt arbejde af bestyrelsen i foreninger som lave SKV3 ved indmeldelse, men det vil da nok have en (marginal) effekt på medlemstilgangen.
Det, er bliver vigtigt, er hvor besværligt det er for nye at indhente den SKV, og hvor hurtigt den kan ekspederes. Kan det gøres på et par dage, er det intet problem, ender vi i at det tager 6 mdr, så bliver skytteforeninger de facto nedlagt over tid.

Kravet om en procedure for udlån af våben træder i kraft til årsskiftet! Så der vil være mange der lige skal have et hurtigt bestyrelsesmøde - vær opmærksom på det!

Med min senste SKV6 behandlingstid på 1 mdr, så er vi da vist godt på vej til at nedlægge skytteforeningerne.

Jeg vil opfordre diverse formænd til at råbe vagt i gevær i jeres respektive organisationer, hurtigst muligt.
Ja det er uhørt.... Et godt træk fra formanden vil være, at opfordre potentielle nye medlemmer, til at sende SKV6'en afsted allerede efter første prøveskydning. Så bør man kunne nå at få den i tide.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 24. sep 2020, 17:21

GåsPåGaffelen skrev:
24. sep 2020, 16:50
Fast Fumble skrev:

Som (gammel)formand i en skytteforening og nyindmeldt i en anden hvor min skv6 tog tæt på 9 uger, har jeg haft fat i DGI og SKV og bedt dem trykke PAC på maven, de havde møde med PAC i starten af sept. men jeg har ikke haft tid til at følge op på hvad der evt kom ud af det.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

10-22
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Been thanked: 30 times

Indlæg af 10-22 » 25. sep 2020, 08:41

PAC er ved at drukken i arbejde, alt bliver smidt over på PAC.
Så jeg vil ikke have for store forhåbninger om en smart løsning, tror desværre det står langt nede på listen.
De enkle sagsbehandler er ganske flinke men tit ret nye og uvidende hvilket man dårligt kan blive sur over.
Systemet er desværre blevet så stort, så det er endt med at være meget lidt fleksibelt.

Det ville dog være fedt hvis det kunne lykkes at gøre noget enkelt og smart.
10-22

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 25. sep 2020, 09:15

10-22 skrev:
25. sep 2020, 08:41
Så jeg vil ikke have for store forhåbninger om en smart løsning, tror desværre det står langt nede på listen.
De enkle sagsbehandler er ganske flinke men tit ret nye og uvidende hvilket man dårligt kan blive sur over.
Systemet er desværre blevet så stort, så det er endt med at være meget lidt fleksibelt.

Det ville dog være fedt hvis det kunne lykkes at gøre noget enkelt og smart.
Jeg synes ofte, man hører om nye sagsbehandlere i PAC. Kan de ikke bare få ansat det antal, der kræves, så behandlingstiden kan overholdes og beslutningerne tages i henhold til gældende lovgivning?

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 25. sep 2020, 09:35

Flugteren skrev:
25. sep 2020, 09:15
10-22 skrev:
25. sep 2020, 08:41
...
Jeg synes ofte, man hører om nye sagsbehandlere i PAC. Kan de ikke bare få ansat det antal, der kræves, så behandlingstiden kan overholdes og beslutningerne tages i henhold til gældende lovgivning?
Jeg tror desværre der er godt gang i svingdøren. Uden at vide noget faktisk om det, men må det være en stressfabrik.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Besvar