Midtjysk overladning??

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Midtjysk overladning??

Indlæg af Tony Rosgaard » 23. aug 2007, 17:18

Jeg bemærkede at der i et af indlæggene var en hentydning til mine ladninger og mener derfor at det er nødvendig at slå et slag for krudt fabrikanterne. Det er jo ikke for sjov at de arbejder i døgndrift for at holde os i gang så det kan vel ikke være rimeligt at vi honorerer denne indsats med tilbageholdenhed og ønsker om at 5 Kg godt krudt skal kunne holde i flere dage?
Så til de af jer der også frygter at krudtet skal blive for gammel: Få fat i en gammel sørøver kopi. De kan fås for en lille tusindlap, er hylesjove, og har ikke de begrænsninger som en revolver Mht. at tromlen skal kunne dreje rundt osv.

Jeg afholder med mellemrum nogle fest/firma skydninger hvor jeg gennem et rimeligt udvalg af våben, forsøger at snige lidt våben historisk uddannelse ind i forløbet. Sjovt nok er det altid 357 og 9mm der fanger folks interesse, så jeg finder altid ham der ”støjer ” mest og får ham slæbt et par standpladser væk fra de andre. Mens han så står uopmærksom og kigger længselsfuld efter vennerne der allerede er i gang med de ”moderne”, putter jeg lige lidt ekstra i bøssen.
Ifølge anvisningerne skal sådan en ”sørøver fætter” have 20-24 Grain, men der kan sagtens være 150-200 i den og der er stadig god plads til en kugle. Det giver et lysglimt og et ufattelig brag efterfulgt af røg og en svag trykbølge i hele skyttehuset Det sjove er, at efter ”Kanaljen” har affyret håndkanonen, så er al opmærksomhed pludselig rettet mod vores standplads, hvor han ofte står tomhændet, indhyllet i røg og undrer sig over hvad der skete.
Når sådan en dag på banen er slut og alle er skudtrætte, er der altid eén der lige skal prøve håndkanonen igen og det er den hele samtalen roterer om når vi efterfølgende indtager ”Sigteolie”

Misforstå mig ikke: Det kan være livsfarlig at eksperimentere udenfor ladetabellernes grænser og er der ikke moderne ladedata til rådighed bør man altid tilstræbe at lave noget der ligner det originale ammunition. Er du i tvivl, så lad være.
Sørøveren er tryk prøvet med 270 grain og 2 rundkugler. (Der kunne ikke være mere i den.)

Jeg har desværre ikke nogen forevigelser, hvor skytten ”mister” kanonen, men her er alligevel et par striber fra arkivet.
Vedhæftede filer
Røversjov01.JPG
Røversjov01.JPG (16.63 KiB) Vist 5880 gange
Røversjov02.JPG
Røversjov02.JPG (13.24 KiB) Vist 5877 gange
Røversjov03.JPG
Røversjov03.JPG (17.53 KiB) Vist 5873 gange
Røversjov04.JPG
Røversjov04.JPG (16.29 KiB) Vist 5866 gange
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af HappyNanoq » 23. aug 2007, 18:07

Har nogle Vithavouri sortkrudtspatroner til cal 16...

De er ganske underholdende at stoppe i haglbøssen til lerdueskydning i klubben....

Dér får man også gerne et ekstra blik.. eller sytten. :shock:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Tony Rosgaard » 23. aug 2007, 18:19

Sort krudt til lerduer---Der gav du mig lige en "God" ide. Mere herom når der er noget billeddokumentation.

Husk iøvrigt lige at checkke udstyret når der skydes "extrem". Som i kan se skal der et par nye næseblik-skruer til en gang imellem
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af HappyNanoq » 23. aug 2007, 19:48

Sortkrudt er en fantastisk ting =o)

Der er intet som at skyde et skud og skulle gå 12 skridt sidelæns for at se om man har ramt.. <+:

Nej, så slemt er det ikke.
Men opmærksomhed får man sku, når man skiller sig ud fra mængden. hehe. >><>>:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Fast Fumble » 23. aug 2007, 20:08

Tony Rosgaard skrev:...så jeg finder altid ham der ”støjer ” mest og får ham slæbt et par standpladser væk fra de andre. Mens han så står uopmærksom og kigger længselsfuld efter vennerne der allerede er i gang med de ”moderne”, putter jeg lige lidt ekstra i bøssen.
...
Det giver et lysglimt og et ufattelig brag efterfulgt af røg og en svag trykbølge i hele skyttehuset Det sjove er, at efter ”Kanaljen” har affyret håndkanonen, så er al opmærksomhed pludselig rettet mod vores standplads, hvor han ofte står tomhændet, indhyllet i røg og undrer sig over hvad der skete.
Det finder jeg fuldstændig uacceptabelt!
Hvis nogen lavede sådan et nummer i min skytteforening, gav det en bortvisning.

I den sportsdisciplin jeg skyder (som ikke er for drengerøve, men for voksne, der er deres ansvar bevidst) giver det en automatisk diskvalifikation at tabe pistolen under en skydning. Og sådan bør det altid være. At lokke intetanende til sådan en situation er at promovere noget skydesport ihvertfald IKKE går ud på.

Min holdning vil også blive meddelt moderator.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Krudtole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 444
Tilmeldt: 14. feb 2005, 22:00
Geografisk sted: lolland
Been thanked: 3 times

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Krudtole » 23. aug 2007, 20:10

i mine unge år (det er et par dage siden) brugte en strandjæger med respekt for vildet ikke
røgsvage patroner, man genladede de afskudte sommerpatroner med sortkrudt så snart det blev frostvejr, det er stadig sjovt at låne en kammerat et par patroner med sort og se hans ansigt når skudet går og særlig når anden falder ned, desværre har alle vennerne prøvet det
så der er langt mellem grinene
først knald så røg tilsidst slam

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Tony Rosgaard » 23. aug 2007, 20:19

Til pistolskytte

Det er hermed taget til efterretning. Det skal dog tilføjes at de tilstedeværende under disse ”Fest skydninger” forventer den slags drengerøvs pjat og at der under hele forløbet er et tilstrækkelig antal banekommandører og andet erfarent personale tilstede.
Hvis deltagerne ”Blot” ønsker seriøs instruktion i skydning, er en almindelig klub aften med en 22 selvfølgelig langt mere fornuftig.

Mvh. Tony
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Rytteren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 15. nov 2005, 11:17
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Rytteren » 23. aug 2007, 21:15

Hej Tony

Jeg synyes s'gu det er OK, livet behøver ikke kun at være seriøst (kedeligt), så i det rette forum og med de rette forhold skal der være plads til lidt grin.

Mødte selv op til forårstræningen med jagtriffel med min 45/70, og der havde jeg et par sortkrudts bønner med - det gav bestemt opmærksomhed.

I øvrigt skød ungeren og jeg nogle runder lerduer på stubmarken forrige søndag, der havde jeg den gamle cal 16 hanebøsse og 25 sortkrudtpatroner med - det er bare stil :eek:

sort1.jpg
sort2.jpg
Hilsen Rytteren
Hvis det mislykkes, så prøv igen, og igen og hold så op.
Folk skulle jo nødig tro at du er helt idiot

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Tony Rosgaard » 23. aug 2007, 21:39

Hej Rytter

Tak for opbakningen. Jeg er udmærket klar over at det er et blandet forum og det er bestemt ikke min hensigt at støde nogen. Samtidig mener jeg også at der skal være plads til det useriøse for dem der indimellem foretrækker det.
Jeg tror faktisk godt vi kunne finde ud af at dele en kasse partroner og et par øl en dag , det ser ud til at der er en fælles interesse.
Jeg vil gerne lige påpege at jeg altså også kan være seriøs og i øvrigt har været aktiv pistolskytte i over 20 år uden at blive bortvist fra nogen skydebaner.

Mvh. Tony
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af HVK » 23. aug 2007, 22:22

Vi har vel alle lavet ting som forklaret på skrift i kort form KAN lyde overdrevent farlige og uhensigtsmæssige. Jeg er da helt sikker på at jeg kunne finde et par eksempler fra min egen dagbog som uden den rette kontekst og uden at man selv havde oplevet det ville lyde som hul i hovedet....

Jeg er sikker på, at hvis det går galt, så ved Tony også hvem der "betaler"..... <-> Jeg har altid været bevidst om risikoen ved det jeg har lavet - og altid vidst hvem der fik sin r.. ristet for en SIKKAV overtrædelse af de værrere..... <+:

Så ingen bank herfra.....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Marius » 24. aug 2007, 10:45

Sidst jeg tjekkede var der ikke noget farligt ved et afskudt étskudsvåben, der er klare kulturforskelle skytter og discipliner imellem - sjovt nok er der altid nogen som vil ensrette.

Tyskerne har en glimrende tradition for røg og flamme, hvad der f.eks. udmønter sig i deres kærlighed til 'handbØller'
Billede
Kaliber 18,2 mm.
Et udpræget 'salutvåben'.

Skydning med rekylsvære sortkrudtsvåben har haft en positiv effekt på undertegnede ifht. skydning med moderne våben, da disse ikke synes kraftige efter erfaringer med langt tungere sortkrudtskalibre.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Fast Fumble » 24. aug 2007, 12:58

Marius skrev:Sidst jeg tjekkede var der ikke noget farligt ved et afskudt étskudsvåben, der er klare kulturforskelle skytter og discipliner imellem - sjovt nok er der altid nogen som vil ensrette.
Og her har vi så Moderators holdning. Fint nok, så kender vi rammerne på NVF.

Der er her tale om at lokke en intetanende til at affyre et skydevåben der efterfølgende kan være røget ud af hænderne på ham. Jeg vil ikke udelukke at det kan anses for 'okay' i visse typer foreninger, men for mig til et tabt våben altid rangere under "usikker våbenhåndtering", uanset hvor mange skud der kan være i det. Det er heller ikke sikkert det reelt er særlig farligt, hvad ved jeg, men signalværdien er ihvertfald dybt uheldig.

Det er muligt det kan opfattes som ensretning. Det er det måske også. Jeg ville bare ikke bryde mig ret meget om at et våben blev tabt, og undervejs pegede på mig. Og hvis politifolk fra våbenkontorer eller JM læser tråden, tror jeg heller ikke de vil bryde sig meget om den.

But who cares, Moderator har lagt linjen, og jeg kan vælge at rette ind til højre, eller droppe ud af NVF til en mere fornuftig linje er valgt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Marius » 24. aug 2007, 13:20

Pistolskytte skrev:..
Det er muligt det kan opfattes som ensretning. Det er det måske også. Jeg ville bare ikke bryde mig ret meget om at et våben blev tabt, og undervejs pegede på mig. Og hvis politifolk fra våbenkontorer eller JM læser tråden, tror jeg heller ikke de vil bryde sig meget om den.

But who cares, Moderator har lagt linjen, og jeg kan vælge at rette ind til højre, eller droppe ud af NVF til en mere fornuftig linje er valgt.
Du leverer jo desværre her et argument for hvorfor man ikke bør bevæge sig rundt med et ladt våben.
Jeg er sikker på at JM i mindst ligeså høj grad vil interessere sig for, at en erfaren IPSC skytte vægter sikkerhed i en sådan grad at grundlaget for hans disciplin må siges at bortfalde som at en uerfaren skytte under instruktion ved eksemplets magt belæres om korrekt skydestilling.

Pointen er at det er vanskeligt at sammenligne sikkerhed ved skydediscipliner, da skytter er 'attuned' til forskellige våben.
Fælles for alle discipliner er vel at man aldrig peger mod andet end målet. Men våbenhåndteringen og opfattelsen af sikkerhed udover dette kan antage mange former:
- mange kvier sig når en forladeskytte kigger ned i løbet på trods af at våbenet ikke er ladt.
- mange haglskytter nægtes adgang til baner, fordi deres våben ikke kan 'knækkes' uanset at deres våben kan bæres synligt afladt på anden vis.
- nogle mener at bevægelse med et ladt våben er umuligt at udføre sikkert uanset banens indretning.
- nogle opfatter traditionelle baneskytter som et sammenrend af fordrukne senile gamle mænd, der ikke burde have lov at bære våben.

Men på trods af disse modsætningsforhold lykkedes det generelt folk at opføre sig fornuftigt samt undgå ulykker. Måske netop på grund af de forskellige måder våben håndteres i fht. deres uformning og disciplinen de anvendes i.
Velkommen tilbage hvis du kan se fornuften i det ;-)
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Fast Fumble » 24. aug 2007, 14:26

Marius skrev:Velkommen tilbage hvis du kan se fornuften i det ;-)
Nej, desværre. Jeg kan kun se noget sludder.
Marius skrev: Du leverer jo desværre her et argument for hvorfor man ikke bør bevæge sig rundt med et ladt våben.
Det må du gerne uddybe, for det forstår jeg ikke.
Er det fordi du tror man ikke kan bevæge sig med et ladt våben uden at tabe det?
Eller er det IPSC sikkerhedsregler du ikke har helt fat i? Så lad mig opklare lidt:
Et våben kan være ladt eller uladt. Et våben er kun uladt, hvis kammeret er tomt, og der ikke er isat magesin og at dette er kontrolleret af en range officer (ikke kun af skytten selv).
Tabes et uladt våben, skal en range officer samle det op, verificere det er uladt ved at se tom magasinbrønd og tomt kammer, derefter kan skytten få sit våben igen. Er det skytten selv som samler det op, diskvalificeres han på stedet.
Tabes et ladt våben, diskvalificeres skytten på stedet. Således: Tabes et tomt våben under skydning, giver det en øjeblikkelig diskvalifikation.

Det er med andre ord totalt forbudt at tabe et våben.
Marius skrev:Jeg er sikker på at JM i mindst ligeså høj grad vil interessere sig for, at en erfaren IPSC skytte vægter sikkerhed i en sådan grad at grundlaget for hans disciplin må siges at bortfalde ...
Sikke noget vrøvl.
Marius skrev:...som at en uerfaren skytte under instruktion ved eksemplets magt belæres om korrekt skydestilling.
Det har ikke noget med instruktion at gøre, der taltes om festskydning og firmaskydning. Og instruktion er noget ganske andet. Man skyder heller ikke nogen i foden for at illustrere at det må man ikke.
Marius skrev:Pointen er at det er vanskeligt at sammenligne sikkerhed ved skydediscipliner, da skytter er 'attuned' til forskellige våben.
Ja, sikkert. Meeen? Et tabt våben under skydning?!? Det synes jeg er FOR langt ude.
Marius skrev:- mange kvier sig når en forladeskytte kigger ned i løbet på trods af at våbenet ikke er ladt.
- mange haglskytter nægtes adgang til baner, fordi deres våben ikke kan 'knækkes' uanset at deres våben kan bæres synligt afladt på anden vis.
- nogle mener at bevægelse med et ladt våben er umuligt at udføre sikkert uanset banens indretning.
- nogle opfatter traditionelle baneskytter som et sammenrend af fordrukne senile gamle mænd, der ikke burde have lov at bære våben.
Sikker en fin flok ufunderede fordomme du kan lufte. Hvad er pointen? At det er en fordom at nogle grupper skytter ikke bør tabe deres våben under skydning?
Marius skrev:Men på trods af disse modsætningsforhold lykkedes det generelt folk at opføre sig fornuftigt samt undgå ulykker. Måske netop på grund af de forskellige måder våben håndteres i fht. deres uformning og disciplinen de anvendes i.
Ja, og for tiden verserer der en video med en bilist det skruer rattet af bilen under kørsel. Det går også fint. Alligevel synes jeg det er uacceptabelt.

Jeg ved godt der ikke er mange skydediscipliner der har regler om tabte våben (bortset fra IPSC), men jeg tror det mest bunder i at "regelskriverne" har anset det for usandsynligt at det nogensinde skulle opstå. Når jeg så læser på et våbenforum, at en skytte narrer en anden skytte ud i en situation hvor han kan tabe våbnet under skydning, så ... tjah, så bliver jeg forarget. Og en lille smule bekymret for linjen på forum'et. For hvis denne type situationer frit kan omtales på dette forum som var de helt acceptable, og ikke ualmindelige, så vil det da ikke undre mig om JM pludselig barsler med nogle stramninger af diverse love og cirkulærer.

Pyt, vi kommer næppe længere med dette end til at fastslå at vi er meget uenige. Det har jeg taget til efterretning.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Marius » 24. aug 2007, 21:02

Pistolskytte skrev:
Marius skrev:Velkommen tilbage hvis du kan se fornuften i det ;-)
Nej, desværre. Jeg kan kun se noget sludder.
Så må du jo tage den konsekvens du luftede tidligere.
Pistolskytte skrev:
Marius skrev: Du leverer jo desværre her et argument for hvorfor man ikke bør bevæge sig rundt med et ladt våben.
Det må du gerne uddybe, for det forstår jeg ikke.
Er det fordi du tror man ikke kan bevæge sig med et ladt våben uden at tabe det?...
Min pointe er at du sammenligner pærer og bananer:
Du finder det uacceptabelt risikabelt at skyde med så hårde ladninger, at det kan medføre at skytten taber våbenet - selvom en instruktør bistår og våbenet er étskuds.
Den udmærkede sport for ansvarlige voksne mennesker kunne på lignende vis anklages for at bringe skytten i uacceptabel risiko for at tabe våbenet, da skytten bevæger sig og derved er i større risiko for at falde på halen.
Denne anklage tager ikke hensyn til at der til IPSC iagttages en række forholdsregler og foregår på dertil indrettede baner. Alligevel ville anklagen være valid set fra andre skyttediscipliners perspektiv, da disse stiller krav til underlag, fodbeklædning, står stille, ikke træner bevægelse osv osv.

Når du derfor anser det for værende uacceptabelt at en skytte kan tabe en étskuds pistol på grund af rekylpåvirkningen, mener jeg at du foretager den vurdering på baggrund af din erfaring med halvautomatiske våben - hvor en sådan situation naturligvis ville være farlig, da våbenet genlader og ved slaget fra jorden kan affyre et eller flere vådeskud.
Men situationen med en étskuds forladepistol kan ikke sammenlignes, da disse våben ikke er i stand til at genlade. Situationen hvor et afskudt våben tabes er derfor ikke farlig som ved halvautomatiske - men naturligvis uhensigtsmæssig.

Jeg har iøvrigt aldrig oplevet at et våben blev tabt, heller ikke i sortkrudtssammenhænge. Det forekommer sandsynligvis meget sjældent, da sortkrudtsskytter er mindst ligeså hysteriske omkring deres våben som alle andre (ejerne af originale Colt's dog helt klart mere).
Pistolskytte skrev: Sikker en fin flok ufunderede fordomme du kan lufte. Hvad er pointen? At det er en fordom at nogle grupper skytter ikke bør tabe deres våben under skydning?
Pointen er at forskellige skyttekredse har meget svært ved at forstå andre discipliners berettigelse - de nævnte fordomme har jeg alle oplevet.
Jeg glemte endda en hvor jeg selv blev forbløffet over at se nogle strandjægere siddende i kajak på et oppustet traktordæk medens de skød lerduer. Det syntes jeg så farligt ud - indtil jeg forstod at det er den virkelighed de oplever når de er på jagt, og at de derfor har brug for den færdighed det er at skyde fra en ustabil platform (skydningen foregik iøvrigt fuldstændigt forsvarligt).
... jeg glemte også den med at kalde andre discipliner for drengerøve og fremhæve sin egen som den hellige gral, men den huskede du jo selv.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Morten Jepsen » 24. aug 2007, 22:50

Jeg er af den opfattelse at enhver skydeleder / banekommandør nøje må overveje konsekvenserne af sine handlinger med henblik på at minimere sansynligheden for ulykker og personskader.

Når det er sagt, så skal der pgså være plads til lidt sjov.

I min tidligere pistolklub lærte vi begyndere at skyde med cal. 38 revolver, ikke .22. Noget som nogen i Danmark måske vil synes er useriøst, men god latin i norge. Og i den forbindelse var det populært at give en eller flere af eleverne en .357 mag som sidste skud i tromlen uden at skytten vidste det. Det medførte som oftest en del overraskelse og sjov. Nogen gange fik eleven at vide at en patrom var .357, men ikke hvilken.

Til slut vil jeg blot nævne at dansk skydesport er den sportsgren som har en af de aller laveste skadefrekvenser overhovedet. Det må bl.a. skyldes at vore banekommandører har opmærksomheden rettet mod det som er væsentligt. Så længe de har det, skal der også være plads til sjov.

Jeg skal i hvert fald have ladet nogen .38 cal med FFF :-)

Med hilsen
Morten B Jepsen
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af kt8 » 25. aug 2007, 00:24

Et våben er kun uladt, hvis kammeret er tomt, og der ikke er isat magesin og at dette er kontrolleret af en range officer

Husk det næste gang i er på jagt :mrgreen:
jeg kan vælge at rette ind til højre, eller droppe ud af NVF til en mere fornuftig linje er valgt.
Eller du kan acceptere at mennesker er forskellige, og dem der deler dine holdninger kan nok tælles på en hånd :neutral:

Du vil helt sikkert blive savnet <=>
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Tony Rosgaard » 25. aug 2007, 00:54

Nu er jeg vist nød til at optræde lidt som moderator, da det jo er mit indlæg der oprindeligt er årsag til balladen.
Jeg er selvfølgelig glad for den positive feedback og takker, men vil samtidig lige gøre opmærksom på NFV reglerne.
Regelsættet skrev:”Du vedkender også ikke at skrive indlæg der indeholder skældsord, pornografiske, vulgære, bagtalende, hadefulde, nedladende, truende, seksuelt-orienterede eller andre ord/vendinger som strider mod gældende lovgivning samt god net-etikette.” Og ”Med så mange medlemmer som NVF efterhånden har, vil der selvfølgelig være divergerende meninger om de mange emner som bliver bragt til torvs og man kan med rimelighed forvente at et par medlemmer vil falde igennem. Dette vil der imidlertid blive slået hårdt ned på. Vi skal alle være her og frem for alt skal det være et rart sted at være for alle.”
Jeg mener ikke at vi er nået helt derud endnu og det ønsker jeg heller ikke at vi kommer. Alle har ret til en mening og denne tråd bør ikke ende med at give anledning til at enkelte forlader ”Området” eller undlader at ytre sig kritik når de finder det berettiget. Når det så er sagt, håber jeg at ”Den ged er barberet” også håber jeg at mine underlige indlæg ikke giver anledning til mere tummel. Nu ved i jo at jeg ”Kan finde på det” og jeg er ikke særlig anonym med eget navn på forumet så jeg skal nok få det at vide hvis jeg går over stregen. Rådet er: Spring over mine indlæg hvis du høre til de mere seriøse.

Med venlig hilsen
Tony Rosgaard
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af kt8 » 25. aug 2007, 02:28

Spring over mine indlæg hvis du høre til de mere seriøse
Hvis ikke der var nogen sjove indlæg blev det hurtigt et kedeligt sted at være.

Synes også din historie om "muldpeter" var sjov >><>>: men alle kan jo ikke være enige :;>-
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Morten Jepsen » 25. aug 2007, 12:08

Jeg erklerer meg enige med Tony's siste innlegg.

Det bør være plass til alle her, så lenge vi respekterer hverandre. Og som alle andre pladser bør der være plass til folk som ikke er helt enige.

Det ville være forferdelig synd om den tråd som denne medfører at nogen dropper ud af NVF. Jeg synes jeg har læst meget fornuftigt fra pistolskytte. Men her er der altså et tilfælde hvor vi ser farvenuancer forskelligt. Bør det medføre at nogen af os forsvinder. NEJ !!

Morten
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Fast Fumble » 25. aug 2007, 13:52

Marius skrev:Du finder det uacceptabelt risikabelt at skyde med så hårde ladninger, at det kan medføre at skytten taber våbenet - selvom en instruktør bistår og våbenet er étskuds.
Både ja og nej. Jeg opponerer mod en situation med en "festskydning eller firmaskydning" (jeg formoder her der er tale om uerfarne skytter, da jeg mener at det er det jeg kan udlede af omtalen), og jeg siger ikke det er farligt - jeg siger at signalværdien er uacceptabel. At man giver folk udenfor skyttemiljøet det indtryk at der ikke er noget galt i at lokke en uforberedt til at skyde, så våbnet ryger ud af hænderne på ham.
Jeg synes det læner sig op af usikker våbenhåndtering, men det er bare min holdning. Uanset om det er farligt eller ej, så er det en situation hvor våbnet er ude af kontrol (bliver tabt), og det synes jeg ikke er okay.
Nu skulle min holdning vist være skåret ud i pap, og der er ingen grund til at tærske mere langhalm på det.

Jeg vælger at "rette ind til højre" efter at have tilkendegivet min holdning tydeligt.

Det er ikke nogen hemmelighed at jeg tror NVF trænger til at moderatorerne tager en debat om i hvilken grad det er ønskeligt at debattører tegner NVF som et forum for "våbeninteresserede på yderkanterne af regelsættene". Selvfølgelig skal der være plads til alle, og selvfølgelig skal også gråzoner og regelsættenes kanter kunne debatteres, men hvilket billede skal NVF tegne, når myndigheder og andre udefra kommende kigger ind?
Marius skrev:Når du derfor anser det for værende uacceptabelt at en skytte kan tabe en étskuds pistol på grund af rekylpåvirkningen, mener jeg at du foretager den vurdering på baggrund af din erfaring med halvautomatiske våben - hvor en sådan situation naturligvis ville være farlig, da våbenet genlader og ved slaget fra jorden kan affyre et eller flere vådeskud.
Men situationen med en étskuds forladepistol kan ikke sammenlignes, da disse våben ikke er i stand til at genlade. Situationen hvor et afskudt våben tabes er derfor ikke farlig som ved halvautomatiske - men naturligvis uhensigtsmæssig.
Selvfølgelig har du lidt ret, men jeg forholder mig ikke kun til om det er farligt, jeg forholder mig også til "værdisættet" bag handlingen. Moralen, om du vil.

Instruktion er at forberede skytter på hvad der skal ske, og hvordan det skal gøres. Ikke at lokke dem til at lave fejl. Jeg plejer at indlede forklaringen af sikkerhedsregler med: "Sikkerhed er to ting. For det første at vi ikke vil have der kommer huller i andet end skiverne. For det andet, at alle skal kunne se, at her er sikkert at være.

Jeg har jo lige nævnt, at et våben i IPSC (og andre discipliner) er uladt, hvis kammeret er tomt, magasinet er fjernet, og dette er kontrolleret af en official. Alligevel er det totalt forbudt at sigte med dette uladte våben på andre. Hvorfor det? Det er jo helt sikkert? På samme måde mener jeg det er uacceptabelt at lokke en intetanende i en situation hvor et våben tabes. Det signalerer "Her kan det sgu let kikse" og ikke "her kan du føle dig tryg".
Marius skrev: Pointen er at forskellige skyttekredse har meget svært ved at forstå andre discipliners berettigelse - de nævnte fordomme har jeg alle oplevet.
... jeg glemte også den med at kalde andre discipliner for drengerøve og fremhæve sin egen som den hellige gral, men den huskede du jo selv.
Det synes jeg er noget sludder!
Jeg har overhovedet ikke svært ved at forstå andre discipliners berettigelse, og da slet ikke sortkrudt! Og jeg har aldrig sagt noget negativt om dem. Jeg skyder sammen med flere sortkrudtskytter. Jeg forholder mig alene til en situation som jeg ville finde uacceptabel i enhver skydesports sammenhæng, fordi den signalerer usikker våbenbetjening.
Jeg har heller ikke omtalt andre discipliner som "for drengerøve" og slet ikke fremhævet min egen disciplin som nogen hellig gral, hvor hulen har du det fra? Jeg har kun forsvaret et helt urimeligt angreb på min disciplin (fra en anden skytte endda) ved at pointere at sikkerhed tages meget alvorligt der, og sikkerhedsbrud tolereres ikke.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Fast Fumble » 25. aug 2007, 13:56

kt8 skrev:
Et våben er kun uladt, hvis kammeret er tomt, og der ikke er isat magesin og at dette er kontrolleret af en range officer

Husk det næste gang i er på jagt :mrgreen:
Åh, jeg havde ikke tænkt på dig, kt.
Vi tager den lige igen:

Eller er det IPSC sikkerhedsregler du ikke har helt fat i:
Et våben kan være ladt eller uladt. Et våben er kun uladt, hvis kammeret er tomt, og der ikke er isat magesin og at dette er kontrolleret af en range officer (ikke kun af skytten selv).

Jeg taler altså om IPSC sikkerhedsregler (som jg bruger som eksempel). Dem behøver du ikke følge når du er på jagt. ;-)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af kt8 » 25. aug 2007, 20:01

Jeg taler altså om IPSC sikkerhedsregler (som jg bruger som eksempel). Dem behøver du ikke følge når du er på jagt.
Ok..Jeg troede vi snakkede om en sørøverpistol, vidste ikke de blev anvendt i IPSC... :neutral:
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Refraktorius » 25. aug 2007, 21:11

For sadan knejte! Tal så pænt til hinanden, og lad være med et demonstrere at skytterne er hinandens værste fjender.
Folk tænder på forskellige ting, thats it.

Jeg har selv været udsat for overladning engang, og det er tilsyneladende en leg sortkrudtsskytter holder meget af. Hvorfor manden der lånte mig sin pistol (efter at have puttet 3-dobbelt ladning og en riffelkugle i) kunne synes at det var morsomt at se en .45 præcisionspistol med snelle og meget spinkle sigtemidler skøjte henad jorden, fatter jeg stadig ikke.
:???:

Jeg ser dog en risiko ved den leg: Skytten kunne få kanonen i bærret, og det ville næppe være kønt.



Men vær nu søde ved hinanden!
(IPSC med forladevåben ville enten være ret interessant eller umådeligt kedeligt!)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Midtjysk overladning??

Indlæg af Yamamoto » 26. aug 2007, 22:39

Refraktorius skrev:(IPSC med forladevåben ville enten være ret interessant eller umådeligt kedeligt!)
Siden at de nuværende IPSC regler forbyder skytten at bære/benytte mere end et våben på en stage vil det kræve genladning efter hvert skud så tempoet vil falde en del. På den anden side er der ikke de samme kaliberbegrænsninger med sortkrudt så det ville måske være en nemmere adgang til at skyde Major...

Hvis man nu ændrede reglerne så en skytte måtte bære flere våben kunne man forestille sig en skytte med et helt bandoler af skydere, men med op til 32 skud på et stage bliver det nok noget tungt at slæbe rundt på.

Så med de gældene regler ville det være umådeligt kedeligt.... :;_=)

Besvar