Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bemoni1 » 23. nov 2020, 17:00

Punditokraterne ( som er en flok hard-core økonomer og matematikere ) har kigget lidt på SSI og deres måde at regne på.
Man er ikke imponeret......!

http://punditokraterne.dk/2020/11/23/ss ... -siden-af/
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 24. nov 2020, 14:15

Sverige dumper igen, men Tegnell fastholder stadig at Sverige gør det rigtige, og at OPEC ikke forstår sig på virologi
ver for SVT fremhæver Tegnell, at OECD er en organisation, som normalt beskæftiger sig med økonomiske spørgsmål, og derfor mener han ikke, at OECD har »forstået kompleksiteten« af data fra sundhedsstatistikkerne i de pågældende lande.
https://www.berlingske.dk/international ... ronastudie

Peter

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af DB89 » 24. nov 2020, 14:58

PSindrup skrev:
24. nov 2020, 14:15
Sverige dumper igen, men Tegnell fastholder stadig at Sverige gør det rigtige, og at OPEC ikke forstår sig på virologi
ver for SVT fremhæver Tegnell, at OECD er en organisation, som normalt beskæftiger sig med økonomiske spørgsmål, og derfor mener han ikke, at OECD har »forstået kompleksiteten« af data fra sundhedsstatistikkerne i de pågældende lande.
https://www.berlingske.dk/international ... ronastudie

Peter
Jeg tænker heller ikke, at OPEC bør kloge sig på det :blink: https://da.m.wikipedia.org/wiki/OPEC

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 24. nov 2020, 15:21

Senserazer skrev:
24. nov 2020, 12:08
Lidt OT, måske.
[MODERATOR]

Nej, MEGET OT!

Hold fokus venner, så vi ikke skal til at lukke tråden. Det ville være en skam.
Hvis du er ved at skrive noget - tjek i emnelinjen, om du er i den rette tråd! Og er du ikke, så start en ny, eller find den rigtige.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 25. nov 2020, 12:20

Hooooooooooooooooooooooooooooooooooooold inde.

Den her tråd handler om den igangværende pandemi.

Den er godt nok viklet grundigt ind i politik, men hvis I vil diskutere minkskandale og de politiske implikationer af den, så ligger den så langt væk fra trådens kerne, at I skal oprette en ny tråd i small talk om det.



Rettelse til mig selv: Jeg flytter de seneste minkindlæg over i en ny tråd i small talk, og så kan man snakke mink der.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 25. nov 2020, 12:28

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 27. nov 2020, 21:57

En interessant kronik om mundbinds(manglende) effekt.. Og når jeg poster den i denne tråd er det dels fordi restriktionerne er jo en del af denne epidemi, og det er en læge, og altså ikke bare en random "ekspert", der udtaler sig...
Overlæge: Sundhedsstyrelsens konklusion om mundbind er "fejlagtig og tendentiøs"
https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/m ... PxbHiFOoM8
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Smeden1234
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 60
Tilmeldt: 27. jun 2007, 11:04
Interesser: 2.Verdenskrig
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 17 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Smeden1234 » 27. nov 2020, 22:11

https://www.bt.dk/debat/professor-advar ... oer-af-det
Nu kan jeg udtale mig, da vi har været "testet positiv" for denne milde influenza.
Vi har ikke haft det mindste ubehag på noget tidspunkt. Lidt træthed, ikke noget en panodil ikke kunne klare.
Skal vi tage den med forskellige blodtyper mm. så kan jeg oplyse at min kone er tvilling enægget og hun har fire negative test. Hendes søster har testet positiv. De har virkelig været meget sammen.
Is this it?

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 27. nov 2020, 22:22

Vi kan lige hakke endnu en pind i mundbindets effekt.. Stort studie i Kina siger at der er minimal risko for smitte fra symptomløse "smittede".. Endnu en grund mindre til brug af føromtalte mundbind..
Nyt kæmpestudie: Lille risiko for at få covid-19 af symptomfrie smittede

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/n ... 0CFrfL-zJ4
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 28. nov 2020, 07:47

Smeden1234 skrev:
27. nov 2020, 22:11
https://www.bt.dk/debat/professor-advar ... oer-af-det
Nu kan jeg udtale mig, da vi har været "testet positiv" for denne milde influenza.
Vi har ikke haft det mindste ubehag på noget tidspunkt. Lidt træthed, ikke noget en panodil ikke kunne klare.
Skal vi tage den med forskellige blodtyper mm. så kan jeg oplyse at min kone er tvilling enægget og hun har fire negative test. Hendes søster har testet positiv. De har virkelig været meget sammen.
Det at du selv har haft covid-19 gør dig ikke til ekspert.

At kalde sygdommen for en mild influenza er simpelthen faktuelt forkert.
Det bliver jo sagt igen og igen, at symptomerne spænder fra ingenting (raske smittebærere) over lette symptomer a la influenza, til flere uger i sengen, hvor folk har det ganske forfærdeligt, til indlæggelse på et almindeligt sengeafsnit på hospital, til indlæggelse på intensivafdeling.

For slet ikke at tale om alle de sensymptomer og -skader som mange også rammes af.

Peter

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 28. nov 2020, 14:20

PSindrup skrev:
28. nov 2020, 07:47
Smeden1234 skrev:
27. nov 2020, 22:11
https://www.bt.dk/debat/professor-advar ... oer-af-det
Nu kan jeg udtale mig, da vi har været "testet positiv" for denne milde influenza.
Vi har ikke haft det mindste ubehag på noget tidspunkt. Lidt træthed, ikke noget en panodil ikke kunne klare.
Skal vi tage den med forskellige blodtyper mm. så kan jeg oplyse at min kone er tvilling enægget og hun har fire negative test. Hendes søster har testet positiv. De har virkelig været meget sammen.
Det at du selv har haft covid-19 gør dig ikke til ekspert.

At kalde sygdommen for en mild influenza er simpelthen faktuelt forkert.
Det bliver jo sagt igen og igen, at symptomerne spænder fra ingenting (raske smittebærere) over lette symptomer a la influenza, til flere uger i sengen, hvor folk har det ganske forfærdeligt, til indlæggelse på et almindeligt sengeafsnit på hospital, til indlæggelse på intensivafdeling.

For slet ikke at tale om alle de sensymptomer og -skader som mange også rammes af.

Peter
Forløb og symptomer som også almindelig influenza kan skabe... Der er bare ikke forsket så meget i det, da det jo "bare" har været almindelig influenza..

Og igen, et forløb på 8 måneder, 7,3 millioner test hvoraf over 3 millioner er unikke, er 78.300 positivt testede fundet, ud af 5,82 millioner borgere.. Størstedelen med ingen, eller blot minimale symptomer...

Ikke specielt alarmerende i min optik.. Og tallet for indlagte er forøvrigt faldet... Igen...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Oscar123 » 28. nov 2020, 15:51

Timber skrev:
28. nov 2020, 14:20
Og igen, et forløb på 8 måneder, 7,3 millioner test hvoraf over 3 millioner er unikke, er 78.300 positivt testede fundet, ud af 5,82 millioner borgere.. Størstedelen med ingen, eller blot minimale symptomer...
Ikke specielt alarmerende i min optik..
Ja, sådan kan man naturligvis sige, hvis man kun har fokus på det store billede og lægger empatien til side og ser bort fra, at der for hvert tal i statistikken er et helt menneske. En del af disse slipper heldigvis relativt nemt igennem sygdommen, som Smeden1234 heldigvis har gjort det, men det gælder bestemt ikke alle.

Berlingske bringer i dag (lørdag d. 28. nov.) en udmærket artikel om en svensk brandmand og ambulanceredder ved navn Kent Östling, som blev så hårdt ramt, at svenske læger omtaler ham som ”den hårdest ramte, der ikke er død af coronaen”. Artiklen kan findes her (bag en betalingsmur) https://www.berlingske.dk/europa/61-dag ... -jeg-laa-i Kort fortalt er der tale om en fysisk sund og stærk person på 47 år fra Luleå i det nordlige Sverige, som vitterlig stod på gravens rand. KÖ’s tilstand blev hurtigt rigtig skidt og han lå af flere omgange i respirator og endte med at blive fløjet til intensivbehandling på en specialafdeling i Stockholm. I alt tilbragte han 61 dage i respirator.

Da KÖ endelig kom ud af intensivbehandlingen havde han tabt 28 kilogram af sin kropsvægt og han kunne ikke længere gå eller bruge sine muskler. Lægerne regner med, at der er behov for mere end 12 måneders genoptræning før han igen kan bruge sin krop nogenlunde. Han slap heldigvis for de typiske blodpropper i hjernen og lungerne, som hyppigt ses ved andre corona-patienter, men lungerne er fyldt med arvæv og han vil ikke længere kunne arbejde som røgdykker. Dele af KÖ’s krop har nervelammelser, der føles som at de ”sover” – og han har fuldstændig tabt lugte- og smagssanserne. Om disse vender tilbage er endnu uvist.

Historier som ovenstående gør stort indtryk på mig og understreger, at man ikke blot skal fokusere på dødstallene – men også på livskvaliteten, for dem som overlever. En relativt stor del af de ramte i alle aldersgrupper oplever senfølger i forbindelse med sygdommen i lettere eller sværere grad. Tab af førlighed eller lammelser som følge af blodpropper er naturligvis overordentlig kritiske - men personligt ville jeg da også betragte det som et betydeligt tab af livskvalitet, hvis jeg ikke længere kunne dufte og smage et veltilberedt middagsmåltid eller et godt glas Brunello…

Dette er årsagen til at jeg personligt tager sygdommen meget alvorligt og ikke deltager i forsøgene på at ”tale den ned” – og det er også årsagen til at jeg følger anvisningerne (herunder afstand, håndhygiejne, forsamlingsstørrelser, mundbind m.v.) samt vil lade mig vaccinere når den tid kommer (se den anden tråd om det emne...)

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 28. nov 2020, 15:58

Timber skrev:
28. nov 2020, 14:20
....

Ikke specielt alarmerende i min optik.. Og tallet for indlagte er forøvrigt faldet... Igen...
1636 nye smittede det seneste døgn.
Det er ikke et fald. Det er en væsentlig stigning.

Og amerikanerne demonstrerer hvad der sker, når man ikke tager det alvorligt:
13½ million smittede og 270.000 døde indtil videre.


Indtil videre har vi været heldige/fornuftige i Danmark og ligger relativt lavt.
Det betyder også, at vores sygehuse kan følge med, og så overlever langt flere.
Hvis sygehuskapaciteten slipper op, så begynder folk at dø.


"Jeg havde XX og det var ikke noget at tale om, derfor kan det ignoreres" er muligvis et af de mest tåbelige kriterier at lave sundhedspolitik efter.
Så det gør man heldigvis ikke.

Langt de fleste flåtbid giver ikke nogen problemer og langt de fleste rifter gør heller ikke.
Men en gang borrelia, stivkrampe eller gule stafylokokker kan være invaliderende eller koste folk livet.


Edit: Oscar nåede det før mig.
:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 28. nov 2020, 16:50

Refraktorius skrev:
28. nov 2020, 15:58
Timber skrev:
28. nov 2020, 14:20
....

Ikke specielt alarmerende i min optik.. Og tallet for indlagte er forøvrigt faldet... Igen...
1636 nye smittede det seneste døgn.
Det er ikke et fald. Det er en væsentlig stigning.

Og amerikanerne demonstrerer hvad der sker, når man ikke tager det alvorligt:
13½ million smittede og 270.000 døde indtil videre.


Indtil videre har vi været heldige/fornuftige i Danmark og ligger relativt lavt.
Det betyder også, at vores sygehuse kan følge med, og så overlever langt flere.
Hvis sygehuskapaciteten slipper op, så begynder folk at dø.


"Jeg havde XX og det var ikke noget at tale om, derfor kan det ignoreres" er muligvis et af de mest tåbelige kriterier at lave sundhedspolitik efter.
Så det gør man heldigvis ikke.

Langt de fleste flåtbid giver ikke nogen problemer og langt de fleste rifter gør heller ikke.
Men en gang borrelia, stivkrampe eller gule stafylokokker kan være invaliderende eller koste folk livet.


Edit: Oscar nåede det før mig.
:razz:
Tallene er jo så også baseret på væsentligt flere test.. Faktisk over 100.000... Den procentuelle andel af testede er stagneret en smule, og ligger på ca 1,6% nu..

Men stadig, 78.000 ud af 5,83 millioner er ikke meget.. Og ja, nogen får desværre alvorlige følger af det her, men faktum er at majoriteten IKKE gøre det... Det samme med flåtbid og rifter... Heldigvis har vi et superdygtigt sundhedsvæsen der kan tage hånd om tingene.. Og hvis de siger de er pressede nu, p.g.a. det forholdsvist lave tal der er indlagt p.t., ja så er det ikke virussen der er skyld i det, så er det de besparelser der er årligt på området.. Læg mærke til at det er stort set hver influenzasæson der kommer klager over de skal rende for stærkt. Ikke noget nyt under solen der..

Hvad der sker over i Amerika er for mig egentlig ligegyldigt.. Ikke forstået sådan at jeg ikke sympatiserer med dem der desværre går ud over, men årsagen til det går som det går, kan skyldres mange ting.. F.eks. er amerikanerne jo ikke ligefrem kendt for at være de sundeste på planeten.. Og såvidt jeg lige husker, så har de faktisk også underdødelighed derover, trods tallene..

Det jeg beder om i det her halløj, er at der er en form for proportionalitet i tingene. Og der mener jeg altså vi kører alt for restriktivt, og fokuserer på det forkerte tal, herhjemme...

Edit.. rettet 76.000 til 78.000.. Ikke at det ændrer noget..
Senest rettet af Timber 28. nov 2020, 16:52, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 28. nov 2020, 16:50

Oscar123 skrev:
28. nov 2020, 15:51
Timber skrev:
28. nov 2020, 14:20
Og igen, et forløb på 8 måneder, 7,3 millioner test hvoraf over 3 millioner er unikke, er 78.300 positivt testede fundet, ud af 5,82 millioner borgere.. Størstedelen med ingen, eller blot minimale symptomer...
Ikke specielt alarmerende i min optik..
Ja, sådan kan man naturligvis sige, hvis man kun har fokus på det store billede og lægger empatien til side og ser bort fra, at der for hvert tal i statistikken er et helt menneske. En del af disse slipper heldigvis relativt nemt igennem sygdommen, som Smeden1234 heldigvis har gjort det, men det gælder bestemt ikke alle.

Berlingske bringer i dag (lørdag d. 28. nov.) en udmærket artikel om en svensk brandmand og ambulanceredder ved navn Kent Östling, som blev så hårdt ramt, at svenske læger omtaler ham som ”den hårdest ramte, der ikke er død af coronaen”. Artiklen kan findes her (bag en betalingsmur) https://www.berlingske.dk/europa/61-dag ... -jeg-laa-i Kort fortalt er der tale om en fysisk sund og stærk person på 47 år fra Luleå i det nordlige Sverige, som vitterlig stod på gravens rand. KÖ’s tilstand blev hurtigt rigtig skidt og han lå af flere omgange i respirator og endte med at blive fløjet til intensivbehandling på en specialafdeling i Stockholm. I alt tilbragte han 61 dage i respirator.

Da KÖ endelig kom ud af intensivbehandlingen havde han tabt 28 kilogram af sin kropsvægt og han kunne ikke længere gå eller bruge sine muskler. Lægerne regner med, at der er behov for mere end 12 måneders genoptræning før han igen kan bruge sin krop nogenlunde. Han slap heldigvis for de typiske blodpropper i hjernen og lungerne, som hyppigt ses ved andre corona-patienter, men lungerne er fyldt med arvæv og han vil ikke længere kunne arbejde som røgdykker. Dele af KÖ’s krop har nervelammelser, der føles som at de ”sover” – og han har fuldstændig tabt lugte- og smagssanserne. Om disse vender tilbage er endnu uvist.

Historier som ovenstående gør stort indtryk på mig og understreger, at man ikke blot skal fokusere på dødstallene – men også på livskvaliteten, for dem som overlever. En relativt stor del af de ramte i alle aldersgrupper oplever senfølger i forbindelse med sygdommen i lettere eller sværere grad. Tab af førlighed eller lammelser som følge af blodpropper er naturligvis overordentlig kritiske - men personligt ville jeg da også betragte det som et betydeligt tab af livskvalitet, hvis jeg ikke længere kunne dufte og smage et veltilberedt middagsmåltid eller et godt glas Brunello…

Dette er årsagen til at jeg personligt tager sygdommen meget alvorligt og ikke deltager i forsøgene på at ”tale den ned” – og det er også årsagen til at jeg følger anvisningerne (herunder afstand, håndhygiejne, forsamlingsstørrelser, mundbind m.v.) samt vil lade mig vaccinere når den tid kommer (se den anden tråd om det emne...)

:razz:
Oscar123
Se mit svare til Refrak.. :smile:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Herluf » 28. nov 2020, 19:28

Timber skrev:
28. nov 2020, 16:50


Men stadig, 78.000 ud af 5,83 millioner er ikke meget.. Og ja, nogen får desværre alvorlige følger af det her, men faktum er at majoriteten IKKE gøre det... Det samme med flåtbid og rifter...
Jeg har nævnt det før, du kan overføre den type logik til alle risikable aktiviteter som begrænser ens frihed, sprit kørsel som jeg nævnte i min tidligere eksempel kan nævnes igen.
Sidst svarede du at det er sagen uvedkommende, da vi taler om COVID herinde, men når du insisterer på at gøre det til en diskussion om antallet at tilfælde af X contra antal døde som X medfører kan vi lige så godt tage en del andre aktiviteter og restriktioner som vi tager for givet til revidering.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 28. nov 2020, 20:05

Herluf skrev:
28. nov 2020, 19:28
Timber skrev:
28. nov 2020, 16:50


Men stadig, 78.000 ud af 5,83 millioner er ikke meget.. Og ja, nogen får desværre alvorlige følger af det her, men faktum er at majoriteten IKKE gøre det... Det samme med flåtbid og rifter...
Jeg har nævnt det før, du kan overføre den type logik til alle risikable aktiviteter som begrænser ens frihed, sprit kørsel som jeg nævnte i min tidligere eksempel kan nævnes igen.
Sidst svarede du at det er sagen uvedkommende, da vi taler om COVID herinde, men når du insisterer på at gøre det til en diskussion om antallet at tilfælde af X contra antal døde som X medfører kan vi lige så godt tage en del andre aktiviteter og restriktioner som vi tager for givet til revidering.
Jeg mener nu stadig ikke det er det samme... Du lukker da ikke landet, indirekte tvinger folk til at tage en vaccine, og nedlægger et helt erhverv, blot fordi folk kører spritkørsel eller for stærkt..

Jeg har givet mig på det punkt at nogle af restriktionerne har været passende på et tidspunkt, men nu hvor det er under kontrol, og har været det længe, ja så er det for restriktivt..Og sandsynligvis også endda kontraproduktivt.. her tænker jeg især på mundbindspåbuddet, som har forårsaget stigning, snarer end fald i tallene ved indførelsen...

Hvis du læser noget af det jeg har linket til i tidligere indlæg, vil det i hvert fald bekræfte at virkningen i bedste fald er nul...

Der er nogle statistikker og grafer her..https://corona-statistik.dk/?fbclid=IwA ... d2a8xSgk4c
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af BentxBetjent » 28. nov 2020, 20:10

Hvis der pludselig kom en ny type alkohol på markedet der gjorde at der blev dræbt 1000 mennesker af det om året, måske fordi en genfejl gjorde at de mistede alle hæmninger og kørte fuldstændig hæmningsløst i trafikken.... så tror jeg ret hurtigt at det ville blive "reguleret"..!
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 28. nov 2020, 21:52

Og med de skader alkohol og rygning medfører, er de to stoffer alene accepteret fordi vi er blevet indoktrineret med dem gennem århundreder.

Helt grundlæggende er reaktionen på corona et spørgsmål om, hvor mange døde og invaliderede man er villig til at acceptere i forhold til økonomiske hensyn, indtil vaccinen får effekt om et halvt til et helt år.


"Stor offervilje på andres vegne" er sjældent kønt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 28. nov 2020, 21:58

Timber skrev:
28. nov 2020, 20:05
Jeg har givet mig på det punkt at nogle af restriktionerne har været passende på et tidspunkt, men nu hvor det er under kontrol, og har været det længe, ja så er det for restriktivt..Og sandsynligvis også endda kontraproduktivt.. her tænker jeg især på mundbindspåbuddet, som har forårsaget stigning, snarer end fald i tallene ved indførelsen...
"nu hvor det er under kontrol, og har været det længe, ja så er det for restriktivt"
Den holdning er der nogen der har, flertallet har ikke. Så det mundbind hænger vi nok på lidt endnu.

"Og sandsynligvis også endda kontraproduktivt"
Forklar lige hvordan et mundbind kan være kontroproduktivt? Det forstår jeg ikke?

"især på mundbindspåbuddet, som har forårsaget stigning, snarer end fald i tallene ved indførelsen"
Korrelation er ikke kausalitet, det ved du godt, ikke? Lige her argumenterer du for at man får FLERE Coronasmittede af at påbyde brug af mundbind. Det har jeg set enkelte tosser prøve at argumentere for, men ingen seriøse forskere tror på det.
Og nej, jeg kalder dig ikke dum, jeg prøver bare at udtrykke, at med mindre du kan sandsynliggøre (med bare nogenlunde troværdige kilder) at det der har gang på jord, så synes jeg du skal lade være med at trække debatten ned på så lavt niveau.
Timber skrev:
28. nov 2020, 20:05
Hvis du læser noget af det jeg har linket til i tidligere indlæg, vil det i hvert fald bekræfte at virkningen i bedste fald er nul...
Det er i bedste fald løgn (for nu at blive i jargon'en).
Der er ikke konstateret fare ved brug af mundbind i nogen af de seriøse studier jeg har set.
Der er i bedste fald en effekt - og i værste fald ingen effekt. Så lad da være med at bruge det mundbind! Om jeg og alle andre bruger det, kan da være dig helt ligegyldigt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 28. nov 2020, 22:23

Fast Fumble skrev:
28. nov 2020, 21:58
Timber skrev:
28. nov 2020, 20:05
Jeg har givet mig på det punkt at nogle af restriktionerne har været passende på et tidspunkt, men nu hvor det er under kontrol, og har været det længe, ja så er det for restriktivt..Og sandsynligvis også endda kontraproduktivt.. her tænker jeg især på mundbindspåbuddet, som har forårsaget stigning, snarer end fald i tallene ved indførelsen...
"nu hvor det er under kontrol, og har været det længe, ja så er det for restriktivt"
Den holdning er der nogen der har, flertallet har ikke. Så det mundbind hænger vi nok på lidt endnu.

"Og sandsynligvis også endda kontraproduktivt"
Forklar lige hvordan et mundbind kan være kontroproduktivt? Det forstår jeg ikke?

"især på mundbindspåbuddet, som har forårsaget stigning, snarer end fald i tallene ved indførelsen"
Korrelation er ikke kausalitet, det ved du godt, ikke? Lige her argumenterer du for at man får FLERE Coronasmittede af at påbyde brug af mundbind. Det har jeg set enkelte tosser prøve at argumentere for, men ingen seriøse forskere tror på det.
Og nej, jeg kalder dig ikke dum, jeg prøver bare at udtrykke, at med mindre du kan sandsynliggøre (med bare nogenlunde troværdige kilder) at det der har gang på jord, så synes jeg du skal lade være med at trække debatten ned på så lavt niveau.
Timber skrev:
28. nov 2020, 20:05
Hvis du læser noget af det jeg har linket til i tidligere indlæg, vil det i hvert fald bekræfte at virkningen i bedste fald er nul...
Det er i bedste fald løgn (for nu at blive i jargon'en).
Der er ikke konstateret fare ved brug af mundbind i nogen af de seriøse studier jeg har set.
Der er i bedste fald en effekt - og i værste fald ingen effekt. Så lad da være med at bruge det mundbind! Om jeg og alle andre bruger det, kan da være dig helt ligegyldigt.
Ok, så vender vi argumentet... Hvis mundbind skulle virke, bør tallene falde.. Det gør de ikke...Tvært imod steg de ca 14 dage efter mundbindspåbuddet, efter at have været faldende et langt stykke tid..

Så jeg kan give dig at de i bedste fald er ineffektive, og i værste fald forøger tallene.. Håber naturligvis på det første...

Og du, samt alle andre er mere end velkommen til at gå med alel de værnemidler i har lyst til, det har jeg på intet tidspunkt argumenteret mod..

Det er tvangsdelen jeg har noget imod.. Specielt taget i betragtning af de beskedne tal vi har herhjemme.. Hvis dette skulle være så effektivt, bør vi da gøre det hver eneste influenzasæson, da vi jo så åbenbart kan redde adskillige liv... Og det tvivler jeg alligevel folk synes er sjovt.... Og dog, efterhånden..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 520
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Superliga » 29. nov 2020, 00:42

Refraktorius skrev:
28. nov 2020, 21:52
Og med de skader alkohol og rygning medfører, er de to stoffer alene accepteret fordi vi er blevet indoktrineret med dem gennem århundreder.

Regeringen mener jo at et corona dødsfald, er et for meget, og der er snart ingen grænser for hvad man vil bruge af midler for at nå målet, for de har immervæk påtvunget befolkningen værnemidler, nedlagt et erhverv og næsten sat demokratiet ud af kraft for at standse en sygdom, der uanset hvordan man vender og drejer det, har en dødelighed omtrent som den årlige influenza.

Med den holdning og vej som regeringen kører nu, så kunne de da ligeså godt gøre det strafbart at købe og besidde alkohol og tobak, uagtet om vi har brugt det gennem flere 100 år. For der ryger mindst 6300 om året af alkohol, og yderligere 14000 af rygning, og så har vi ikke snakket om hvad det har af sekundære og tertiære konsekvenser for familie og pårørende.

Hvis det danske hospitalsvæsen er presset af at der er 250 flere indlagte end der plejer, så er det ikke corona's skyld, men derimod at de sidste 20-30 års skiftende regeringer har holdt konkurrence om hvem der kunne amputere hospitalsvæsenet mest

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 29. nov 2020, 10:55

I Japan er der flere der er døde af selvmord på en måned, end af Covid-19 på et helt år.
Endnu et eksempel på at Covid-19 han have andre og mere indirekte implikationer på livet, end de rent medicinske ...

https://edition.cnn.com/2020/11/28/asia ... index.html

Peter

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 29. nov 2020, 12:21

Timber skrev:
28. nov 2020, 22:23
Ok, så vender vi argumentet... Hvis mundbind skulle virke, bør tallene falde.. Det gør de ikke...Tvært imod steg de ca 14 dage efter mundbindspåbuddet, efter at have været faldende et langt stykke tid..
Du tror at alt er konstant smItte tryk er konstant og alle opfører sig PRÆCIS SOM de ellers ville have gjort før og efter mundbinds krav. Det er samme vejr og fugtighed osv før og efter mundbinds kravet.
Og Den præmis er TOTOALT FORKERT.
Det bliver koldere og koldere. Folk søger indenfor.
Det er uintelligent at påstå at mundbind forøger smitten når alt forskning siger det modsatte, der findes Ingen forskning der siger at mundbind forøger smitten. Hvis det var rigtigt så tror jeg nogen havde konstateret det allerede.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Slettes3 » 29. nov 2020, 17:21

Refraktorius skrev:
28. nov 2020, 21:52
Og med de skader alkohol og rygning medfører, er de to stoffer alene accepteret fordi vi er blevet indoktrineret med dem gennem århundreder.

Helt grundlæggende er reaktionen på corona et spørgsmål om, hvor mange døde og invaliderede man er villig til at acceptere i forhold til økonomiske hensyn, indtil vaccinen får effekt om et halvt til et helt år.


"Stor offervilje på andres vegne" er sjældent kønt.
Når nu dødsfald og antallet af dem betyder så meget for regeringen i denne Covid19 tid og vores livsstilskultur reelt ødelægger flere mennesker og belaster systemet mere kunne man vel sige at covid19 rammer folk der nødvendigvis ikke ønsker at blive smittet hvor cigeretter og alkohol træffer folk selv en aktiv beslutning for deres valg der kan give dem helbredsmæssige komplikationer.

Besvar