NSander skrev: ↑16. dec 2020, 16:07
Mapzter skrev: ↑16. dec 2020, 15:02
NSander skrev: ↑16. dec 2020, 14:34
Ja det var måske mig der udtrykte mig lidt forkert. Men der er flertal for den, og de har udtalt hvordan den bliver.
Det giver mening. Lovforslaget er så vidt jeg kan se ikke en gang fremsat endnu, men mon ikke det bliver som de er blevet enige om.
Det tror jeg godt man kan gå ud fra. Jeg gad godt vide om der overhovedet er nogen der læser alle disse høringssvar, eller om man bare har besluttet sig på forhånd. Men man kan ikke gøre så meget andet.
Min personlige erfaring med den danske lovgivningsprocess er at når lovforslaget bliver fremlagt, er der som hovedregel allerede fundet et flertal for at vedtage det.
Dette gælder i særlig høj grad for det store antal af lovforslag der glider igennem systemet, uden den store offentlige bevågenhed.
Hvis man ønsker reel indflydelse, skal man involvere sig langt tidligere i processen end der hvor processen bliver officiel.
Det gælder ikke for de lovforslag der bliver fremsat af et mindretal af partierne for at markere deres afstandtagen fra noget flertallet bakker op om. I de tilfælde gælder det omvendte, at forslagsstillerne er fuldstændigt klar over at forslaget vil falde. De fremsætter det for at gøres deres synspunkt offentligt kendt og for at deres støtter kan se at "de gør noget".