Civivi Elementum flipper: Den gad jeg godt se med fingrene

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Smejen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 16. dec 2016, 22:47
Interesser: Knive, knivfremstilling
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 18 times

Civivi Elementum flipper: Den gad jeg godt se med fingrene

Indlæg af Smejen » 11. feb 2020, 18:38

Kender I det der.. Jeg har masser af knive. Dyre, billige, fixed blades, foldeknive, køkkenknive, multitools. Nogle af dem bruger jeg endda engang imellem. Jeg mangler ikke flere knive. Alligevel kan man jo ikke lade være med at kigge, og nu er jeg faldet over en interessant lille flipper-foldekniv, en Civivi Elementum. Den er så tilpas lille og elegant at den ikke burde genere nogen, men (ser det ud til) alligevel med et fornuftigt blad, lækkert enkelt design og vigtigst af alt, flipper-funktionen :inspect:
Den gad jeg godt se med fingrene :blink:
https://youtu.be/zzOmv4XqIaE
Senest rettet af Refraktorius 15. feb 2020, 15:38, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift præciseret

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Civivi Elementum flipper

Indlæg af T-REX » 11. feb 2020, 21:23

Uuhhh

Sådan nogle frække knive bør det være forbudt at skrive om. :modbat: :thumbup: :oops: :biggrin: :giggle:

Den i Damascus ser altså extra fræk ud.
CIVIVI-Elementum-LL-Black-G-10-CF-Damascus-C907DS-BHQ-101621-jr-large.jpg
CIVIVI-Elementum-LL-Black-G-10-CF-Damascus-C907DS-BHQ-101621-jr-large.jpg (48.14 KiB) Vist 6096 gange
https://www.bladehq.com/item--CIVIVI-El ... fe--101621
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Civivi Elementum flipper

Indlæg af Ras.Killing » 12. feb 2020, 00:30

Jeg er fan! :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Slettes2
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 361
Tilmeldt: 29. jul 2018, 14:37
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 83 times
Been thanked: 144 times

Re: Civivi Elementum flipper

Indlæg af Slettes2 » 12. feb 2020, 17:04

Jeg synes også den ser rigtigt spændende ud.

Må tilslutte mig JRexA og sige at Damaskcus versionen ser ekstra interessant ud. Den kunne godt komme på indkøbslisten.

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Civivi Elementum flipper

Indlæg af OverSjanten » 12. feb 2020, 17:05

:biggrin:
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Bushcraft Bill
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 5. feb 2013, 17:51
Interesser: Bushcraft + Survival and shit
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 4 times

Re: Civivi Elementum flipper: Den gad jeg godt se med fingrene

Indlæg af Bushcraft Bill » 30. dec 2020, 16:44

Jeg har netop fået min længe ventede Elementum med dark green micarta skæfte hjem fra Lamnia. Den er lækker! :biggrin:

Efter nogle flips og legeri, papir-cut test og hele turen falmede mit smil dog lidt, da jeg nu ved nærmere inspektion kan se at flipper mekanismen er spring-loaded. Nu bliver jeg oprigtigt i tvivl om den overhovedet vil være lovlig som EDC i danmark. Der står jo beskrevet "Springknive" i knivloven, men den her er jo mere spring-assisted. Det er jo ikke fordi man trykker på en knap og så flyver den af helvede til, som Boris kniv i Krummerne :fun: Det kræver samme indsats som en thumbstud eller Spyderco hul, man skal lige trykke til, så kommer den. Nogen som ved noget som knive ala denne som er spring-assisted, og ikke (som jeg oplever det) en decideret springkniv? Havde jo lidt planer om at den skulle være min nye EDC, men hvis den er ulovlig må jeg hellere holde den i hjemmet... :???: #hadergråzoner

Her er lidt billeder + størrelsessammenligning med en Spyderco Persistence:

Elementum 1.jpg
Spring.jpg
Liner Lock.jpg
Spyderco Comparison.jpg
Spyderco Comparison 2.jpg
Logo.jpg
Elementum 2.jpg
Elementum 3.jpg
Elementum 4.jpg

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Civivi Elementum flipper: Den gad jeg godt se med fingrene

Indlæg af Elbæk » 30. dec 2020, 20:35

Politiet rejser rutinemæssigt tiltale for import af ulovlige knive, hvis knive med spring assist snuppes i tolden. Da de fleste sager enten ender med en tilståelse (betalt bøde) eller et tiltalefrafald grundet bevisets stilling, er der ingen retspraksis på området.

To af de større danske importører af knive melder at rigspolitiet, direkte adspurgt, regner knive med spring assist for at være springknive. Da knivloven ikke har en nærmere definition af hvad en springkniv er, kan man forvente at rigspolitiets vurdering vil have stor indflydelse på udfaldet af en evt. retssag.

Personligt ville jeg ikke turde eje en kniv med spring assist. Jeg har ikke den store lyst til at agere prøveklud i en sag, som jeg dårligt kan forestille mig vil munde ud til min fordel.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Ansoknives
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 24. feb 2005, 18:43
Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Farre, østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Civivi Elementum flipper: Den gad jeg godt se med fingrene

Indlæg af Ansoknives » 30. dec 2020, 21:13

Er du sikker på den er assisteret? ...jeg kan ikke finde noget i beskrivelsen rundt omkring ej heller på dine billeder der antyder det. ved spring assist "lades" fjederen når klingen lukkes de sidste 30-40 grader....klingen skal altså klemmes sammen, hvor en Alm folder bare lukkes...jeg har ikke andet belæg for ovenstående end de ikke skriver om det og det ville undre mig at sådan en feature ikke er beskrevet.

Godt Nytår!

Bushcraft Bill skrev:
30. dec 2020, 16:44
Jeg har netop fået min længe ventede Elementum med dark green micarta skæfte hjem fra Lamnia. Den er lækker! :biggrin:

Efter nogle flips og legeri, papir-cut test og hele turen falmede mit smil dog lidt, da jeg nu ved nærmere inspektion kan se at flipper mekanismen er spring-loaded. Nu bliver jeg oprigtigt i tvivl om den overhovedet vil være lovlig som EDC i danmark. Der står jo beskrevet "Springknive" i knivloven, men den her er jo mere spring-assisted. Det er jo ikke fordi man trykker på en knap og så flyver den af helvede til, som Boris kniv i Krummerne :fun: Det kræver samme indsats som en thumbstud eller Spyderco hul, man skal lige trykke til, så kommer den. Nogen som ved noget som knive ala denne som er spring-assisted, og ikke (som jeg oplever det) en decideret springkniv? Havde jo lidt planer om at den skulle være min nye EDC, men hvis den er ulovlig må jeg hellere holde den i hjemmet... :???: #hadergråzoner

Her er lidt billeder + størrelsessammenligning med en Spyderco Persistence:


Elementum 1.jpgSpring.jpgLiner Lock.jpgSpyderco Comparison.jpgSpyderco Comparison 2.jpgLogo.jpgElementum 2.jpgElementum 3.jpgElementum 4.jpg
Jens Ansø

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Civivi Elementum flipper: Den gad jeg godt se med fingrene

Indlæg af T-REX » 31. dec 2020, 01:13

Bushcraft Bill skrev:
30. dec 2020, 16:44
Nu bliver jeg oprigtigt i tvivl om den overhovedet vil være lovlig som EDC i danmark. Der står jo beskrevet "Springknive" i knivloven, men den her er jo mere spring-assisted.
Nu bor jeg et sted, uden knivlov, og jeg har et par Kershaw knive, med deres Speed Safe, mekanisme.
På den jeg sidder og leger med, lige nu, der mærkes fjederen, på de sidste 90 grader, af lukningen.

Når man lukker dem, så er man IKKE i tvivl om, at man "spænder" en fjeder.
Og lukker du kniven, 2/3 af vejen, så kan du sidde og "vippe" med klingen.

Her er en elendig video af mig, der leger med min Kershaw. (Min Første Youtube video) :oops:

youtu.be/CFvpCur2Sc0

Hvis du IKKE kan føle fjederen blive spændt, når du lukker din Elementum, så er den IKKE spring assist.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Bushcraft Bill
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 5. feb 2013, 17:51
Interesser: Bushcraft + Survival and shit
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 4 times

Re: Civivi Elementum flipper: Den gad jeg godt se med fingrene

Indlæg af Bushcraft Bill » 31. dec 2020, 02:00

JRexA skrev:
31. dec 2020, 01:13
Bushcraft Bill skrev:
30. dec 2020, 16:44
Nu bliver jeg oprigtigt i tvivl om den overhovedet vil være lovlig som EDC i danmark. Der står jo beskrevet "Springknive" i knivloven, men den her er jo mere spring-assisted.
Nu bor jeg et sted, uden knivlov, og jeg har et par Kershaw knive, med deres Speed Safe, mekanisme.
På den jeg sidder og leger med, lige nu, der mærkes fjederen, på de sidste 90 grader, af lukningen.

Når man lukker dem, så er man IKKE i tvivl om, at man "spænder" en fjeder.
Og lukker du kniven, 2/3 af vejen, så kan du sidde og "vippe" med klingen.

Her er en elendig video af mig, der leger med min Kershaw. (Min Første Youtube video) :oops:

youtu.be/CFvpCur2Sc0

Hvis du IKKE kan føle fjederen blive spændt, når du lukker din Elementum, så er den IKKE spring assist.
Hmmm... Min flyver ikke bare op ligesom din :) Den kræver en større indsats, og man kan derfor ikke åbne den ved et tilfælde.
Når jeg så tager liner locken væk kan jeg holde på skæftet og "vippe" bladet i bund, uden problemer. Der er INGEN modstand når man lukker den.
Såeeee, udfra din beskrivelse er jeg jo lidt mere lettet. Men hvor har du den definition fra? :smile: Kan det dokumenteres eller er det egen holdning? :smile:

Side note: Når bladet så er 1-2 grader fra at lukke helt i er det som om den klikker på plads. Kan ikke regne ud om det er noget magnet eller flipperen som "aktiveres" til næste hug...

Brugeravatar
Bushcraft Bill
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 5. feb 2013, 17:51
Interesser: Bushcraft + Survival and shit
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 4 times

Re: Civivi Elementum flipper: Den gad jeg godt se med fingrene

Indlæg af Bushcraft Bill » 31. dec 2020, 02:08

Ansoknives skrev:
30. dec 2020, 21:13
Er du sikker på den er assisteret? ...jeg kan ikke finde noget i beskrivelsen rundt omkring ej heller på dine billeder der antyder det. ved spring assist "lades" fjederen når klingen lukkes de sidste 30-40 grader....klingen skal altså klemmes sammen, hvor en Alm folder bare lukkes...jeg har ikke andet belæg for ovenstående end de ikke skriver om det og det ville undre mig at sådan en feature ikke er beskrevet.

Godt Nytår!

Bushcraft Bill skrev:
30. dec 2020, 16:44
Jeg har netop fået min længe ventede Elementum med dark green micarta skæfte hjem fra Lamnia. Den er lækker! :biggrin:

Efter nogle flips og legeri, papir-cut test og hele turen falmede mit smil dog lidt, da jeg nu ved nærmere inspektion kan se at flipper mekanismen er spring-loaded. Nu bliver jeg oprigtigt i tvivl om den overhovedet vil være lovlig som EDC i danmark. Der står jo beskrevet "Springknive" i knivloven, men den her er jo mere spring-assisted. Det er jo ikke fordi man trykker på en knap og så flyver den af helvede til, som Boris kniv i Krummerne :fun: Det kræver samme indsats som en thumbstud eller Spyderco hul, man skal lige trykke til, så kommer den. Nogen som ved noget som knive ala denne som er spring-assisted, og ikke (som jeg oplever det) en decideret springkniv? Havde jo lidt planer om at den skulle være min nye EDC, men hvis den er ulovlig må jeg hellere holde den i hjemmet... :???: #hadergråzoner

Her er lidt billeder + størrelsessammenligning med en Spyderco Persistence:


Elementum 1.jpgSpring.jpgLiner Lock.jpgSpyderco Comparison.jpgSpyderco Comparison 2.jpgLogo.jpgElementum 2.jpgElementum 3.jpgElementum 4.jpg
Jeg skal nok forsøge at få lagt en video op en af dagene efter nytår, hvor jeg lige åbner den, og lukker den nogle gange i forskellige hastigheder, så i kan se hvordan den opfører sig :smile: Men jeg har ikke fornemmelsen af at den bliver spændt på nogen måde. Kan nemt vippe bladet helt i bunds når liner locken er slået fra. De sidste 1-2 grader "klikker" den på plads til sin startposition. Men det kræver som sagt ingen kræfter at lukke den i. Den kan nærmest pustes i. Til gengæld skal der et godt ryk i flipperen for at få den op #sommansiger

Ved nærmere eftertanke kan det jo også være det simpelthen bare er fysik. Ligesom en blide fra gamle dage. Stor kræft tilføljes på en korte del, så lange bare stikker af i mega fart. Måske bruger den slet ikke fjeder... Måske jeg skulle skille den helt ad og tage et nærmere kig :hmm:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Civivi Elementum flipper: Den gad jeg godt se med fingrene

Indlæg af T-REX » 31. dec 2020, 02:56

Bushcraft Bill skrev:
31. dec 2020, 02:08

Ved nærmere eftertanke kan det jo også være det simpelthen bare er fysik. Ligesom en blide fra gamle dage. Stor kræft tilføljes på en korte del, så lange bare stikker af i mega fart. Måske bruger den slet ikke fjeder... Måske jeg skulle skille den helt ad og tage et nærmere kig :hmm:
Som man kan se på min video, så er der en TYDELIG fjedervirkning, ligesom jeg bare skal trykke LET på "flipper Stud" for at åbne den.

Er der ingen følelse af fjeder, så er det IKKE Spring Assisted.

Jeg vil give dig 100% på, at din ikke er Spring Assist, og derfor, at den er 100% lovlig.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Civivi Elementum flipper: Den gad jeg godt se med fingrene

Indlæg af Oscar123 » 31. dec 2020, 16:34

Som JRexA nævner kan du slappe fuldstændig af. Din kniv er ikke "spring assisted".

Fandt en video på nettet, hvor en fyr skiller sin Civivi Elementum ad - og her kan du se alle delene. Og som det tydeligt ses er der ingen fjedre.

https://www.youtube.com/watch?v=y4l8QI5B1ZI

Btw.: Tillykke med anskaffelsen :thumbup:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Civivi Elementum flipper: Den gad jeg godt se med fingrene

Indlæg af LJ » 31. dec 2020, 17:19

Bushcraft Bill skrev:
31. dec 2020, 02:00
Side note: Når bladet så er 1-2 grader fra at lukke helt i er det som om den klikker på plads. Kan ikke regne ud om det er noget magnet eller flipperen som "aktiveres" til næste hug...
Jeg mener slet ikke Civivi Elementum laves med springassist, så du kan trygt bruge din kniv til anerkendelsesværdige formål.
Den lille modstand du kan mærke er detent. Dvs. den lille kugle i lineren som går i hullet på bladet og holder det lukket. Du kan også mærke det lige før lineren går i indgreb når kniven åbnes :smile:

Brugeravatar
Bushcraft Bill
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 5. feb 2013, 17:51
Interesser: Bushcraft + Survival and shit
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 4 times

Re: Civivi Elementum flipper: Den gad jeg godt se med fingrene

Indlæg af Bushcraft Bill » 1. jan 2021, 20:42

Superfedt :) Tak for al den gode info my dudes!
Nu vil jeg trygt smide den i æ bukslomme velvidende om at det ikke kan defineres som en springkniv :rock:
Den er blot enormt effektivt skruet sammen... Stor anbefaling herfra!

Besvar