Om at købe jord/ejendom på landet
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 31 times
Om at købe jord/ejendom på landet
Hej
Jeg overvejer at købe noget jord mhp jagt m.m. Jeg har dog ingen planer om selv at flytte på landet.
Mit spørgsmål er derfor, hvordan kan man få ophævet bopælspligten på en ejendom?
Jeg har læst mig til, at man kan søge om at konvertere arealerne (> 20 ha) til fredsskov og derefter få ophævet bopælspligten. Er det korrekt forstået?
Eller er der andre gode forslag?
vh Lars
Jeg overvejer at købe noget jord mhp jagt m.m. Jeg har dog ingen planer om selv at flytte på landet.
Mit spørgsmål er derfor, hvordan kan man få ophævet bopælspligten på en ejendom?
Jeg har læst mig til, at man kan søge om at konvertere arealerne (> 20 ha) til fredsskov og derefter få ophævet bopælspligten. Er det korrekt forstået?
vh Lars
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, skydning og forsvar
- Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 16 times
Re: Om at købe jord/ejendom på landet
Jeg ønsker på ingen måde at foregive at være ekspert, men jeg vil dog henvise til de rigtige eksperter.
Der er indtil flere organisationer som kan give dig de helt rigtige råd, som også står til ansvar for deres rådgivning. Du kan eksempelvis tage kontakt til [url] https://www.sagro.dk/raadgivning/deltid ... -pleje/url]
Eller
Eller hele alternativt tage kontakt til Miljøstyrelsen.
Generelt må vi gå ud fra at dem som arbejder med skov og fredskov til hverdag må have en god ide om lovgivning på området.
Edit: beklager dårlig formatering, men er desværre begrænset til telefonen i øjeblikket.
Der er indtil flere organisationer som kan give dig de helt rigtige råd, som også står til ansvar for deres rådgivning. Du kan eksempelvis tage kontakt til [url] https://www.sagro.dk/raadgivning/deltid ... -pleje/url]
Eller
Kode: Vælg alt
https://www.pefc.dk/for-skovejere/dansk-skovbrug
Generelt må vi gå ud fra at dem som arbejder med skov og fredskov til hverdag må have en god ide om lovgivning på området.
Edit: beklager dårlig formatering, men er desværre begrænset til telefonen i øjeblikket.
Learning by fucking up - Sergent From
I´m just in it for the hat
T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ
I´m just in it for the hat
T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Var der ikke et indlæg for nylig fra en der gerne ville gå den anden vej og bøvlede en del med det? Eller husker jeg galt? Det kunne være han kunne pege på hvem og hvad han havde haft fat i undervejs også.Lars M. L. skrev: ↑4. dec 2020, 17:31Hej
vh Lars
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 292 times
Fredskov giver ejeren problemer hvis man vil lave noget. Og der var ganske rigtigt en sag i medierne for noget tid siden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Gold Member
- Interesser: jagt - historie
- Geografisk sted: midtjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
Fredskov giver også ejer forpligtelser som en anden ejer senere i livet skal bøvle med
Morten Korch idyl er det ikke altid med fredskov ...... selvfølgelig altid efter hvad ejer har af planer for skoven

- Raven
- Gold Member
- Interesser: Jagt, genladning
- Geografisk sted: Jammerbugten
- Been thanked: 10 times
Samtidig er der lige beskatningen af arealer der ikke er omfattet af drift :-/ Det er ikke småpenge det løber op i! Jf. den nye ejendomsværdibeskatnings lov, risikere du nemlig komme til at betale ejendomsværdiskat af hele dit areal, hvis skat vurdere at arealet er til fornøjelse og ikke driftsarealer. Det er voldsomme beløb man risikere at skulle betale.
https://landbrugsavisen.dk/avis/skattes ... 5-landbrug
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!
- Ole Enkeltskud
- Bronze Member
- Interesser: Våben + Stingermissiler
- Been thanked: 2 times
Jesper Hansen skrev: ↑7. dec 2020, 17:26Samtidig er der lige beskatningen af arealer der ikke er omfattet af drift :-/ Det er ikke småpenge det løber op i! Jf. den nye ejendomsværdibeskatnings lov, risikere du nemlig komme til at betale ejendomsværdiskat af hele dit areal, hvis skat vurdere at arealet er til fornøjelse og ikke driftsarealer. Det er voldsomme beløb man risikere at skulle betale.
Blev loven egentlig godkendt ??
Her skulle gerne stå noget irrelevant på engelsk,
for at illudere at jeg både er intelligent og berejst.
Dem med de smalleste skuldre,
er samtidig dem med de
dybeste lommer.
er samtidig dem med de
dybeste lommer.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og pistol og langdistance
- Geografisk sted: Thy!
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 24 times
Ja, så hvis du ikke udøver erhvervsmæssig landbrugsdrift, så skal du svare grundskyld som var det et parcelhus.Ole Enkeltskud skrev: ↑9. dec 2020, 17:11Jesper Hansen skrev: ↑7. dec 2020, 17:26Samtidig er der lige beskatningen af arealer der ikke er omfattet af drift :-/ Det er ikke småpenge det løber op i! Jf. den nye ejendomsværdibeskatnings lov, risikere du nemlig komme til at betale ejendomsværdiskat af hele dit areal, hvis skat vurdere at arealet er til fornøjelse og ikke driftsarealer. Det er voldsomme beløb man risikere at skulle betale.
Noget der ikke er nævnt, er at det ikke er givet at det er dig der skal opfylde bopælspligten på ejendommen. Det kan du godt få andre til at gøre (under visse forudsætninger)
-
- Silver Member
- Interesser: jagt og natur
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 120 times
- Been thanked: 34 times
Og det myndighedernes konkrete vurdering, ikke din, der afgør om du i fremtiden bliver beskattet som landbrug eller bolig. Afgørelsen kan ikke påklages, kun værdiansættelsen. Myndighederne spiller stofferbold med de små landbrug.GåsPåGaffelen skrev: ↑9. dec 2020, 20:09Ole Enkeltskud skrev: ↑9. dec 2020, 17:11Ja, så hvis du ikke udøver erhvervsmæssig landbrugsdrift, så skal du svare grundskyld som var det et parcelhus.Jesper Hansen skrev: ↑7. dec 2020, 17:26Samtidig er der lige beskatningen af arealer der ikke er omfattet af drift :-/ Det er ikke småpenge det løber op i! Jf. den nye ejendomsværdibeskatnings lov, risikere du nemlig komme til at betale ejendomsværdiskat af hele dit areal, hvis skat vurdere at arealet er til fornøjelse og ikke driftsarealer. Det er voldsomme beløb man risikere at skulle betale.
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 270 times
- Been thanked: 162 times
NU er det en del år siden jeg drev mindre landbrug, dengang var grænsen 5 Ha jord, og du skulle ikke køre alt for mange år med underskud på driften, før du blev ændret til hobbylandmand.Thors24 skrev: ↑9. dec 2020, 20:15Og det myndighedernes konkrete vurdering, ikke din, der afgør om du i fremtiden bliver beskattet som landbrug eller bolig. Afgørelsen kan ikke påklages, kun værdiansættelsen. Myndighederne spiller stofferbold med de små landbrug.GåsPåGaffelen skrev: ↑9. dec 2020, 20:09Ole Enkeltskud skrev: ↑9. dec 2020, 17:11Ja, så hvis du ikke udøver erhvervsmæssig landbrugsdrift, så skal du svare grundskyld som var det et parcelhus.Jesper Hansen skrev: ↑7. dec 2020, 17:26Samtidig er der lige beskatningen af arealer der ikke er omfattet af drift :-/ Det er ikke småpenge det løber op i! Jf. den nye ejendomsværdibeskatnings lov, risikere du nemlig komme til at betale ejendomsværdiskat af hele dit areal, hvis skat vurdere at arealet er til fornøjelse og ikke driftsarealer. Det er voldsomme beløb man risikere at skulle betale.
Vel ikke helt urimeligt, det er jo resten af DK's skatte borgere, der betaler for dit underskud.
Mvh
Grey
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Nu er det en del år siden jeg har nærstuderet skatteligningsloven. Som husker det skeller man skattemæssigt mellem et egentlig erhverv som man har sin hovede indtægt fra og en hobby virksomhed hvor man ikke momsregistret og ikke har de samme fradrag som en erhvervsdrivende..her bla at kunne trække underskud fra i skat. Her må hobby virksomheden selv æde hele underskuddet.Greyberd63 skrev: ↑9. dec 2020, 20:52NU er det en del år siden jeg drev mindre landbrug, dengang var grænsen 5 Ha jord, og du skulle ikke køre alt for mange år med underskud på driften, før du blev ændret til hobbylandmand.Thors24 skrev: ↑9. dec 2020, 20:15Og det myndighedernes konkrete vurdering, ikke din, der afgør om du i fremtiden bliver beskattet som landbrug eller bolig. Afgørelsen kan ikke påklages, kun værdiansættelsen. Myndighederne spiller stofferbold med de små landbrug.GåsPåGaffelen skrev: ↑9. dec 2020, 20:09Ole Enkeltskud skrev: ↑9. dec 2020, 17:11Ja, så hvis du ikke udøver erhvervsmæssig landbrugsdrift, så skal du svare grundskyld som var det et parcelhus.Jesper Hansen skrev: ↑7. dec 2020, 17:26Samtidig er der lige beskatningen af arealer der ikke er omfattet af drift :-/ Det er ikke småpenge det løber op i! Jf. den nye ejendomsværdibeskatnings lov, risikere du nemlig komme til at betale ejendomsværdiskat af hele dit areal, hvis skat vurdere at arealet er til fornøjelse og ikke driftsarealer. Det er voldsomme beløb man risikere at skulle betale.
Vel ikke helt urimeligt, det er jo resten af DK's skatte borgere, der betaler for dit underskud.
Mvh
Grey
Er det de regler?
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 270 times
- Been thanked: 162 times
Hvis jeg husker rigtigt så ja, med den forskel at man var moms registeret, noget med at det var et krav, for at måtte købe landbrug ejendomRigbymauser skrev: ↑9. dec 2020, 21:36Nu er det en del år siden jeg har nærstuderet skatteligningsloven. Som husker det skeller man skattemæssigt mellem et egentlig erhverv som man har sin hovede indtægt fra og en hobby virksomhed hvor man ikke momsregistret og ikke har de samme fradrag som en erhvervsdrivende..her bla at kunne trække underskud fra i skat. Her må hobby virksomheden selv æde hele underskuddet.Greyberd63 skrev: ↑9. dec 2020, 20:52NU er det en del år siden jeg drev mindre landbrug, dengang var grænsen 5 Ha jord, og du skulle ikke køre alt for mange år med underskud på driften, før du blev ændret til hobbylandmand.Thors24 skrev: ↑9. dec 2020, 20:15Og det myndighedernes konkrete vurdering, ikke din, der afgør om du i fremtiden bliver beskattet som landbrug eller bolig. Afgørelsen kan ikke påklages, kun værdiansættelsen. Myndighederne spiller stofferbold med de små landbrug.GåsPåGaffelen skrev: ↑9. dec 2020, 20:09Ole Enkeltskud skrev: ↑9. dec 2020, 17:11Ja, så hvis du ikke udøver erhvervsmæssig landbrugsdrift, så skal du svare grundskyld som var det et parcelhus.Jesper Hansen skrev: ↑7. dec 2020, 17:26Samtidig er der lige beskatningen af arealer der ikke er omfattet af drift :-/ Det er ikke småpenge det løber op i! Jf. den nye ejendomsværdibeskatnings lov, risikere du nemlig komme til at betale ejendomsværdiskat af hele dit areal, hvis skat vurdere at arealet er til fornøjelse og ikke driftsarealer. Det er voldsomme beløb man risikere at skulle betale.
Mvh
Grey
Er det de regler?
Det var det i mit tilfælde.
Mvh
Grey
-
- Silver Member
Det ene handler din ejendomsskat. Som det vist er indtil videre, er det sådan at driver du over 5 ha, så bliver ejendomen betragtet som landbrug og ejendomsskat fastsættes der efter. Det er, svjv, ikke afhængig af om der er et cvr tilknyttet. Jorden kan jo være forpagtet ud, men ejendommen er stadig et landbrug.
Om skat i længden acceptere et underskud på et cvr. der ikke er hovedbeskæftigelse er en anden sag. Her er det lige meget om det er landbrug, portrætfotograffering, microbryggeri, rockband eller hvad virksomheden nu bedriver, så vil skat nok begynde at spørge efter nogle år med underskud.
Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det.
Om skat i længden acceptere et underskud på et cvr. der ikke er hovedbeskæftigelse er en anden sag. Her er det lige meget om det er landbrug, portrætfotograffering, microbryggeri, rockband eller hvad virksomheden nu bedriver, så vil skat nok begynde at spørge efter nogle år med underskud.
Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og pistol og langdistance
- Geografisk sted: Thy!
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 24 times
Det var den gamle tommelfingerregel. Den gælder ikke længere. I dag er det en konkret vurdering på den enkelte ejendom, og der skal hoveddelen af aktiviteterne være lagt på landbrugsdrift og ikke på jagt/vildtpleje, natur, prydhave, hestehold eller andet 'for sjovt'.
-
- Silver Member
De nye ejendomsvurderinger som du beskriver er vist ikke trådt i kraft endnu. Det har vi i hvert fald ikke hørt noget om.GåsPåGaffelen skrev: ↑9. dec 2020, 22:40Det var den gamle tommelfingerregel. Den gælder ikke længere. I dag er det en konkret vurdering på den enkelte ejendom, og der skal hoveddelen af aktiviteterne være lagt på landbrugsdrift og ikke på jagt/vildtpleje, natur, prydhave, hestehold eller andet 'for sjovt'.
-
- Silver Member
Muligvis når ejendomen får en vis størrelse. Der kommer også et krav om landmandsuddannelse på ejendomme over en vis størrelse.
-
- Silver Member
Det er vist ikke helt rigtig. Der er muligvis slet ikke krav om cvr, men der kan være særlige krav for ejendomme over 30ha.
Er der mere end 2,5ha er der landbrugtpligt, og boligpligt. Så man kan komme ud for at der er pligt til at holde jorden som landbrug, men der skal betales ejendomsskat som en bolig.
-
- Gold Member
Købes der en ejendom under 30 HA er det velogså muligt at tilplante en del skov, formoder jeg
Så kan der jo ikke drives almindelig landbrug med afgrøder som majs og korn
Så kan der jo ikke drives almindelig landbrug med afgrøder som majs og korn
-
- Silver Member
- Interesser: genladning
- Geografisk sted: sjælland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 29 times
Det er ikke længere et krav om uddannet landmand til at købe større landbrug.
Jeg er autodidakt "landmand" og driver meget jord og jeg har ingen papirer/beviser for mine evner som landmand udover et adr bevis og et s1 sprøjtecertifikat og det har ingen hindring været.
Apropo vurderinger så har der også været tale om at hæve grænsen for parcelhus beskatning hvis man er under 8ha istedet for de nuværende 5ha.
Men det har været noget der har ulmet et par år nu uden at man har fået noget ført ud i praktisk fra statens side.
Og forresten
Lad vær med at gøre det på den måde det er ikke nogen god ide netop fordi reglerne omkring fredskov er så rigide som de er.Lars M. L. skrev: ↑4. dec 2020, 17:31man kan søge om at konvertere arealerne (> 20 ha) til fredsskov og derefter få ophævet bopælspligten.
Køb noget landbrug og udlej hovedhuset det skulle jeg mene man kan?
Ellers så lav nogle langsigtede jagt leje aftaler istedet og få tinglyst aftalen det er nok dit bedste bud.
-
- Gold Member
Der kan vel også tilplantes skov uden det skal være fredskov, ikke ?
Bevares, der er nogle tilskud der falder bort
Bevares, der er nogle tilskud der falder bort
-
- Silver Member
- Interesser: genladning
- Geografisk sted: sjælland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 29 times
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Vi har et landbrug på 2,5 hektar men beskattes som parcelhus..Thors24 skrev: ↑9. dec 2020, 22:57Det er vist ikke helt rigtig. Der er muligvis slet ikke krav om cvr, men der kan være særlige krav for ejendomme over 30ha.
Er der mere end 2,5ha er der landbrugtpligt, og boligpligt. Så man kan komme ud for at der er pligt til at holde jorden som landbrug, men der skal betales ejendomsskat som en bolig.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
- Ole Enkeltskud
- Bronze Member
- Interesser: Våben + Stingermissiler
- Been thanked: 2 times
Vi har et landbrug på 12,5 hektar
men betaler lidt mindre end da vi boede i en mindre landsby nær Silkeborg
men betaler lidt mindre end da vi boede i en mindre landsby nær Silkeborg
Her skulle gerne stå noget irrelevant på engelsk,
er samtidig dem med de
dybeste lommer.
er samtidig dem med de
dybeste lommer.