Kan en Hessen Arms M3 registreres? Evt som repater?
-
- Platin Member
- Interesser: Buejagt
- Geografisk sted: Kbh nv
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 60 times
Re: Kan en Hessen Arms M3 registreres? Evt som repater?
og nu hvor du nævner browning m2 så er der adskillige finskytter der har brugt dem med kikkert på, på enkeltskud, på bevægelige mål, på lange afstande. Carlos Hathcock blandt andet. og eftersom finskyttevåben/jagtvåben-barrieren er udvisket for længe siden især af folk herinde så er det måske ikke et validt punkt at forkaste den. upraktisk at flytte på men i bukkejagten er solen jo oppe længe. og så længe man kan have en 408 på en jagttilladelse kan argumentet med overkill næppe bruge om 50bmg;)
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Siden hvornår har jeg skrevet at jagttegnet er midlet til at eje en? Og har jeg på nogen steder i tråden skrevet at jeg vil erhverve mig sådan en? Nej vel.Flugteren skrev: ↑8. jan 2021, 12:51Nej, for jeg kender flere, som går på jagt med våben, som tidligere har været skytteforeningsvåben, og de har alle lange, tykke piber monteret og vejer 50% mere end mine jagtrifler, som i forvejen ikke er de letteste.
Derudover er sammenligningen ikke særlig god, for en MG-42 klon er kun kamret i 8x57 eller .308, mens en PRS-riffel i .408 CT, .416 Barrett eller såmænd bare en safaririffel i .585 Nyati leverer masser af energi for den samme vægt. Det kan give god mening at slæbe 10 kg riffel med på jagt, hvis man skal på fjeldjagt i Norge, hvor en stor kaliber opvejer vægten, eller på safarijagt i Afrika, hvor man kan risikere at møde dyr, som bliver småsure og man har brug for en kaliber, som siger STOP.
Sådanne rifler vejer typisk deroppe af. At bruge jagttegnet som middel til at eje et våben, som i virkeligheden hører mere hjemme på en samlertilladelse eller en polititilladelse til Militærhistorisk Skydning, hvis nogle af de dele blev gjort lempeligere, det er at presse citronen. Hvis Frantz i stedet ville have en klon af en FG-42 i 8x57, så ville jeg da tilskynde ham det, for det er en riffel, som blev designet til at blive anvendt fra skulderen, og den fås også i halvauto (ja, altså hvis man vil lægge 50K for en nyproduceret semi-auto version).
Det handler ikke om kaliber, funktionsmekanismen eller vægt på våbnet - det handler om, hvorvidt en platform er jagtrelevant eller ej. F.eks. synes jeg, at en Serbu BFG-50A i .50 BMG ville være særdeles jagtrelevant til farligt vildt og langdistancejagt på stort vildt. Hvis vi lige ser bort fra, at kaliberen ikke kan fås på jagttegn i DK, så er selve platformen og kaliberen perfekt til førnævnte formål. I modsætning til en Barrett M82A1 har Serbu endda fast løb, så præcisionen er bedre.
Hvis du spurgte mig, om en semiauto M2 BMG "Ma Deuce" i .50 BMG vil være jagtrelevant, så vil jeg så absolut sige nej.
Men når trådstarter ligefrem selv indrømmer, at en sådan klon aldrig vil blive brugt til jagt, men at jagttegnet kun er midlet til at eje den, så giver det ikke rigtig mening, at vi så opfordrer ham til at erhverve sådan én.
Men ja en fg42 den vil være fin. Lidt som en svd.
Desværre er og bliver jagttegnet en mulighed for nemmere at Købe sports våben. Jeg har feks lige hentet mit dobbelt løbet hanegevær efter 3 måneders SKV ventning. Havde jeg jagttegn havde jeg købt og taget den med med det samme. Anmeldt den til jagt når jeg kom hjem så den var lovlig. Og samtidig ansøgt en SKV på den så jeg også kan bruge den til konkurencer.
Jeg ved ikke om den SKAL ansøges på SKV for at må benytte den til sport, men jeg går ud fra det. Og ja man kan godt have en riffel eller gevær på både jagttegn og SKV i dag. (har jeg ladt mig fortælle)
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
-
- Banned
Nu er der heller ikke nogen der har begrundet at de vil ha den. Der er kun diskuteret om det egentlig er muligt.Cp-Medic skrev: ↑8. jan 2021, 13:21enig mht at hun skyder sig selv i foden da han ikke vil bruge den til jagt. derudover er jeg uenig. det er simpelthen et skråplan at begynde at lege smagsdommer. jeg har en savage ba10 i den jagtrelevante kaliber 308, ikke meget anderledes end 8x57. den er bestemmt ikke egnet til at skyde fra skulderen men hvorfor skal det overhovedet være udslagsgivemde for om den er egnet til jagt. langt de fleste jagtskud jeg laver er liggende. hvis en mg42 lookalike var præcis nok ville den da være fin at klaske en kikkert på til lange skud som på min jagt eller til jagt på en bjergtop hvor der ofte skydes på så lange afstande at et hurtigt follow-up shot ville være sympatisk at have til rådighed. kører vi først ned af rutsche banen står vi med fuldskæftede 7x57 enkeltskudsrifler og tyrolershorts før vi aner det. så jeg er ikke enig i at riflen er problemet her, det er nok nærmere ham der vil have den og begrumdelsen for hvorfor han vil have den der er nogo i min optik
-
- Banned
Edit; det er åbenbart nødvendig at specificere at jeg værken har købt eller har tænkt mig at købe dette våben!!!!!
Jeg er i denne tråd blevet anklaget for at ville ødelægge det for alle jæger..... Det er IKKE korrekt.
Denne tråd er ment som en almindelig diskution om dette specielle våben rent faktisk kan registreres (de har jo lavet det med henblik på civil registrering) og intet andet.
Man må gerne have et holdning til våbenet, men jeg vil ikke acceptere at blive personlig beskyldt for alt muligt.
Jeg er i denne tråd blevet anklaget for at ville ødelægge det for alle jæger..... Det er IKKE korrekt.
Denne tråd er ment som en almindelig diskution om dette specielle våben rent faktisk kan registreres (de har jo lavet det med henblik på civil registrering) og intet andet.
Man må gerne have et holdning til våbenet, men jeg vil ikke acceptere at blive personlig beskyldt for alt muligt.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 25 times
Hej Kenneth.Kenneth Jensen skrev: ↑8. jan 2021, 08:24Jeg vil godt lige kommentere på det med smagsdommeri, for det har du efter min mening fået helt galt i halsen. Du kommer faktisk selv ind på det, for du forklarer jo selv smagsdommeri som to forskellige ting i dit indlæg:70er drengen skrev: ↑8. jan 2021, 07:10
[......]
Men samtidig så håber jeg også at du kan forstå hvis nogen bliver bekymrede for om du kunne finde på at købe sådan en sag.
Jeg har ikke det mindste imod smagsdommeri, og udtaler mig gerne omkring hvad jeg synes er flot/grimt/lækkert/urimeligt at ejer efter min mening. Det gør vi i alle af livet aspekter, så jeg undrer mig over at der er kommet sådan en negativ holdning til smagsdommeri her på siden.
Det er et af de eneste Forums jeg kender hvor man risikerer at blive savet midt over såfremt man udtaler sig negativt om bestemte våben.
......
Først som at man udtaler sig om (bl.a.) hvad der er rimeligt at eje, derefter ændrer du smagsdommeri til at man udtaler sig negativt om våbnet.
Der er ingen herinde der har et problem med at andre ikke kan lide udseendet af bestemte typer våben(eller bare synes bestemte våben er noget skrammel). Det der er problemet, og hvor "smagsdommeri" bruges og folk bliver "savet over" er når nogen mener, at fordi et våben er af en type eller et udseende de ikke selv kan lide, så skal andre ikke kunne få tilladelse til det.
Fx er der nogle der ikke kan lide halvauto våben, og derfor ikke mener at man skal kunne få tilladelse til disse, eller fx våben der udseendemæssigt bare ikke ligner de våben man brugte "dengang tweed var obligatorisk". At man ikke kan lide den slags våben er helt fint, og et spørgsmål om "smag". Smagsdommeri er når man mener man skal bestemme over andres muligheder fordi et givent våben ikke har ens interesse eller man bare ikke kan lide det.
Jeg har aldrig set nogen herinde blive "savet over" udelukkende fordi personen ikke kunne lide et våben.
Jeg har intet problem med at folk ikke vil acceptere smagsdommeri af typen "jeg hader halvauto, så ingen bør kunne få en tilladelse til det"
Med venlig hilsen
Kenneth
Jeg er en anelse i tvivl om hvad du mener, men tror at du er uenig med mig? I sidste ende tror jeg bare at vi måske har forskellige opfattelser/definitioner af “smagsdommeri”.
Uanset hvad har jeg ikke noget problem med at man ytrer sin mening, og jeg undrer mig over at andre kan blive så forargede over andres holdninger.
Jeg er for eksempel selv modstander af halvauto rifler som du nævner, og jeg har intet imod at give udtryk for at jeg ikke synes at almindelige danskere skal have tilladelse til dem (af grunde som er nævnt talrige gange i tidligere tråde). Hvis man ikke er uenig er man velkommen til at argumentere, men at råbe “smagsdommeri” er ikke et argument der virker på mig. Det ser jeg nærmere som et udtryk for at man mangler reelle argumenter.
Mvh.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Jeg påstår alle har lidt smagsdommer i sig. Man har de våben man godt kan lide.
Sjovt herinde er der kun få som har interesse for engelske våben og kaliber.....Boryx, 2Duer og undertegnet. Det er på trods der er massere at samle på og gå på jagt med og ikke mindst massere af våbenhistorie. Meget få indlæg(stort set ingen)om .303...577/450 MH...selv om disse kaliber har erobret continenter. Meget få indlæg om Winchester rifler fra før WW1 som også er et ikonisk våbentype.
Jeg vil bare ikke blande mig i hvad jeg syntes andre bør have og ikke MÅ have. Det gør staten og deres lakajer ganske godt i forvejen.
Sjovt herinde er der kun få som har interesse for engelske våben og kaliber.....Boryx, 2Duer og undertegnet. Det er på trods der er massere at samle på og gå på jagt med og ikke mindst massere af våbenhistorie. Meget få indlæg(stort set ingen)om .303...577/450 MH...selv om disse kaliber har erobret continenter. Meget få indlæg om Winchester rifler fra før WW1 som også er et ikonisk våbentype.
Jeg vil bare ikke blande mig i hvad jeg syntes andre bør have og ikke MÅ have. Det gør staten og deres lakajer ganske godt i forvejen.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Jeg mangler endnu at se nogen blive "savet over" fordi de på en pæn måde udtrykker reel bekymring over at fx halvautomater bliver udbredt. Noget helt andet er reaktionen man kan opleve hvis man blot ønsker at stoppe andre i at få adgang til specifikke våben fordi man ikke selv kan lide dem/kunne forestille sig selv at købe dem. I de tilfælde forstår jeg godt at folk reagerer med "smagsdommer" og andre mindre positive udtalelser. Der er lige så lidt argumentation fra mange af dem der bliver beskyldt for smagsdommeri som den argumentation du savner fra dem der kommer med udmeldingerne om smagsdommeri.70er drengen skrev: ↑8. jan 2021, 13:59
Hej Kenneth.
Jeg er en anelse i tvivl om hvad du mener, men tror at du er uenig med mig? I sidste ende tror jeg bare at vi måske har forskellige opfattelser/definitioner af “smagsdommeri”.
Uanset hvad har jeg ikke noget problem med at man ytrer sin mening, og jeg undrer mig over at andre kan blive så forargede over andres holdninger.
Jeg er for eksempel selv modstander af halvauto rifler som du nævner, og jeg har intet imod at give udtryk for at jeg ikke synes at almindelige danskere skal have tilladelse til dem (af grunde som er nævnt talrige gange i tidligere tråde). Hvis man ikke er uenig er man velkommen til at argumentere, men at råbe “smagsdommeri” er ikke et argument der virker på mig. Det ser jeg nærmere som et udtryk for at man mangler reelle argumenter.
Mvh.
Hilsen Kenneth
-
- Banned
Engelske våben? Kan englenderne lave ordentlig våben?.... Ups nå ja de er jo faktisk de bedste i verden og er deres skyld at våben har så høj en kvalitet.Rigbymauser skrev: ↑8. jan 2021, 14:43Jeg påstår alle har lidt smagsdommer i sig. Man har de våben man godt kan lide.
Jeg syns da tit der bliver snakket om 303 Lee enfeald (sådan en står der Frantz på snart)
577/450 MH har jeg ikke lige hørt om før... Men det har jeg nu og nu er der gået Google i den (tak for det) generelt syns jeg anderledes våben, patroner og mekanismer er interessante (ikke at forveksle med at jeg vil ha der)
Men en 577/450 MH i rent sortkrudt lyder som en spændende patron....
-
- Platin Member
- Interesser: Buejagt
- Geografisk sted: Kbh nv
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 60 times
eftersom man ikke kan få halvautomatiske rifler på sportstilladelse så er der kun jagttilladelse tilbage. noget du ville vide hvis du havde sat dit ind i det.Frantz skrev: ↑8. jan 2021, 13:36Siden hvornår har jeg skrevet at jagttegnet er midlet til at eje en? Og har jeg på nogen steder i tråden skrevet at jeg vil erhverve mig sådan en? Nej vel.Flugteren skrev: ↑8. jan 2021, 12:51Nej, for jeg kender flere, som går på jagt med våben, som tidligere har været skytteforeningsvåben, og de har alle lange, tykke piber monteret og vejer 50% mere end mine jagtrifler, som i forvejen ikke er de letteste.
Derudover er sammenligningen ikke særlig god, for en MG-42 klon er kun kamret i 8x57 eller .308, mens en PRS-riffel i .408 CT, .416 Barrett eller såmænd bare en safaririffel i .585 Nyati leverer masser af energi for den samme vægt. Det kan give god mening at slæbe 10 kg riffel med på jagt, hvis man skal på fjeldjagt i Norge, hvor en stor kaliber opvejer vægten, eller på safarijagt i Afrika, hvor man kan risikere at møde dyr, som bliver småsure og man har brug for en kaliber, som siger STOP.
Sådanne rifler vejer typisk deroppe af. At bruge jagttegnet som middel til at eje et våben, som i virkeligheden hører mere hjemme på en samlertilladelse eller en polititilladelse til Militærhistorisk Skydning, hvis nogle af de dele blev gjort lempeligere, det er at presse citronen. Hvis Frantz i stedet ville have en klon af en FG-42 i 8x57, så ville jeg da tilskynde ham det, for det er en riffel, som blev designet til at blive anvendt fra skulderen, og den fås også i halvauto (ja, altså hvis man vil lægge 50K for en nyproduceret semi-auto version).
Det handler ikke om kaliber, funktionsmekanismen eller vægt på våbnet - det handler om, hvorvidt en platform er jagtrelevant eller ej. F.eks. synes jeg, at en Serbu BFG-50A i .50 BMG ville være særdeles jagtrelevant til farligt vildt og langdistancejagt på stort vildt. Hvis vi lige ser bort fra, at kaliberen ikke kan fås på jagttegn i DK, så er selve platformen og kaliberen perfekt til førnævnte formål. I modsætning til en Barrett M82A1 har Serbu endda fast løb, så præcisionen er bedre.
Hvis du spurgte mig, om en semiauto M2 BMG "Ma Deuce" i .50 BMG vil være jagtrelevant, så vil jeg så absolut sige nej.
Men når trådstarter ligefrem selv indrømmer, at en sådan klon aldrig vil blive brugt til jagt, men at jagttegnet kun er midlet til at eje den, så giver det ikke rigtig mening, at vi så opfordrer ham til at erhverve sådan én.
Desværre er og bliver jagttegnet en mulighed for nemmere at Købe sports våben. Jeg har feks lige hentet mit dobbelt løbet hanegevær efter 3 måneders SKV ventning. Havde jeg jagttegn havde jeg købt og taget den med med det samme. Anmeldt den til jagt når jeg kom hjem så den var lovlig. Og samtidig ansøgt en SKV på den så jeg også kan bruge den til konkurencer.
Jeg ved ikke om den SKAL ansøges på SKV for at må benytte den til sport, men jeg går ud fra det. Og ja man kan godt have en riffel eller gevær på både jagttegn og SKV i dag. (har jeg ladt mig fortælle)
-
- Banned
Du svare ikke på hvad jeg skriver! Har jeg skrevet jeg vil eje en? Så lad vær med at antage jeg vil have sådan enCp-Medic skrev: ↑8. jan 2021, 16:26eftersom man ikke kan få halvautomatiske rifler på sportstilladelse så er der kun jagttilladelse tilbage. noget du ville vide hvis du havde sat dit ind i det.Frantz skrev: ↑8. jan 2021, 13:36Siden hvornår har jeg skrevet at jagttegnet er midlet til at eje en? Og har jeg på nogen steder i tråden skrevet at jeg vil erhverve mig sådan en? Nej vel.Flugteren skrev: ↑8. jan 2021, 12:51Nej, for jeg kender flere, som går på jagt med våben, som tidligere har været skytteforeningsvåben, og de har alle lange, tykke piber monteret og vejer 50% mere end mine jagtrifler, som i forvejen ikke er de letteste.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 25 times
Er der ikke en moderator der kan fløjte kampen af på denne tråd?

-
- Gold Member
- Interesser: riffeljagt
- Geografisk sted: sjælland
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 10 times
god ide.og nogle burde måske kigge i deres eget våbenskab.70er drengen skrev: ↑8. jan 2021, 19:34Er der ikke en moderator der kan fløjte kampen af på denne tråd?![]()
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 210 times
- Been thanked: 196 times
I kan jo bare lade være med at kommentere yderligere70er drengen skrev: ↑8. jan 2021, 19:34Er der ikke en moderator der kan fløjte kampen af på denne tråd?![]()

Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
- WRanG
- Bronze Member
- Interesser: Krybdyr, våben,
- Geografisk sted: 7800 skive
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 6 times
Så længe det er lovmæssigt tilladt at købe og eje våbnet, så kan jeg ikke se problemet...
Jeg har efterhånden set lidt forskelligt grej på skydebanen. Og oftest så kigger folk underligt på våbnet om det så er en AR i 308. En SVD i 7.62x54r eller et hvilket som helst andet "skal du til i krig" våben... Så om der lagde en fyr med en kastreret licens produceret kopi af en mg3, ville nok ikke ændre noget. Udover han vil få det samme blik, de samme kommentarer og måske lidt medlidenhed med at han skal genlade hele tiden, og skyde enten repeter, eller halvauto med en kanon som burde have en kadance som en symaskine på steroider ....
At forvalte våben, baseret på udseende er et skråplan i min optik, om man så er jæger, sportsskytte, eller har nogle våben på jagttegn som man kun bruger på banen.
At skyde folk i skoen at man skulle være gal i hovedet eller at man ødelægger det for andre er noget ævl syntes jeg.. folk ville nok købe et sådant våben af historisk interesse, det sidste jeg så på egun, lagde så vidt jeg husker på 5500€ , så det er da noget man skal have sat sig op på at ville have, og det vil nok være de færreste der farer ud og køber noget ligende.
Jeg har efterhånden set lidt forskelligt grej på skydebanen. Og oftest så kigger folk underligt på våbnet om det så er en AR i 308. En SVD i 7.62x54r eller et hvilket som helst andet "skal du til i krig" våben... Så om der lagde en fyr med en kastreret licens produceret kopi af en mg3, ville nok ikke ændre noget. Udover han vil få det samme blik, de samme kommentarer og måske lidt medlidenhed med at han skal genlade hele tiden, og skyde enten repeter, eller halvauto med en kanon som burde have en kadance som en symaskine på steroider ....
At forvalte våben, baseret på udseende er et skråplan i min optik, om man så er jæger, sportsskytte, eller har nogle våben på jagttegn som man kun bruger på banen.
At skyde folk i skoen at man skulle være gal i hovedet eller at man ødelægger det for andre er noget ævl syntes jeg.. folk ville nok købe et sådant våben af historisk interesse, det sidste jeg så på egun, lagde så vidt jeg husker på 5500€ , så det er da noget man skal have sat sig op på at ville have, og det vil nok være de færreste der farer ud og køber noget ligende.
- History is written by the victors -