Fornyelse af våbentilladelse, hvor tidligt?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Bygork
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Fornyelse af våbentilladelse, hvor tidligt?

Indlæg af Bygork » 28. nov 2020, 16:45

Hej

Jeg har et par våbentilladelser der udløber i 2. Halvår af 2021. Nu kunne det jo tyde på at rabatten ved flere våbentilladelser forsvinder snart og at prisen også stiger. Så jeg tænkte på om man bare kan søge nu og få det gjort til 2x420, eller hvad reglerne for hvornår man kan søge?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: Fornyelse af våbentilladelse, hvor tidligt?

Indlæg af Flugteren » 28. nov 2020, 17:21

Bygork skrev:
28. nov 2020, 16:45
Hej

Jeg har et par våbentilladelser der udløber i 2. Halvår af 2021. Nu kunne det jo tyde på at rabatten ved flere våbentilladelser forsvinder snart og at prisen også stiger. Så jeg tænkte på om man bare kan søge nu og få det gjort til 2x420, eller hvad reglerne for hvornår man kan søge?
Der er mig bekendt ikke nogle regler for, hvornår man kan forny sin våbentilladelse. Deadline er blot udløbsdatoen på tilladelsen, så hvis du vil være på forkant med det - og spare nogle penge - kan du da bare gøre det.

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Indlæg af F U B A R » 28. nov 2020, 18:33

Samt den “fornyelse” er jo nok at corona regningen skal betales et sted fra
Bare tænk veksel kalibre til den samme riffel :puke:
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 28. nov 2020, 18:44

Bygork skrev:
28. nov 2020, 16:45
Hej

Ja, jeg går i samme tanker.
Og blæse være med behandlingstiden, for man har jo søgt i god tid :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Bygork
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben, historie
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Bygork » 10. jan 2021, 19:05

Lige endnu et spørgsmål, er der nogen der ved om man kan forny en våbentilladelse der udløber i 2022 eller 2023 allerede nu? Hvordan ser PAC på det?

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 10. jan 2021, 19:29

Bygork skrev:
10. jan 2021, 19:05
Lige endnu et spørgsmål, er der nogen der ved om man kan forny en våbentilladelse der udløber i 2022 eller 2023 allerede nu? Hvordan ser PAC på det?
Det kan du sagtens. I princippet kan du til enhver tid forny en tilladelse, de fleste venter normalt bare indtil den er ved at være udløbet.

Glem ikke, at det er fuldt lovligt at spare penge ved at søge nu og ikke om en måned.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Bjarne41 » 10. jan 2021, 20:05

Jeg gør mit til, PAC får fornyelser før tiden :fun:

Hamann4242
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydebane
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Hamann4242 » 10. jan 2021, 22:25

Hvis man søger før tid og får afslag på fornyelse (halvautomatisk), vil det så ugyldigegøre den nuværende tilladelse?

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 10. jan 2021, 23:23

Hamann4242 skrev:
10. jan 2021, 22:25
Hvis man søger før tid og får afslag på fornyelse (halvautomatisk), vil det så ugyldigegøre den nuværende tilladelse?
Du må eje én centraltændt halvautomatisk riffel i en kaliber til klasse 1 vildt og to halvautomatiske salonrifler. Hvis du ved, at den riffel, du søger om fornyelse til af en eller anden grund ikke opfylder de krav, så vil jeg personligt holde mig fra at gøre noget, men bare lade tilladelsen løbe ud (og sørge for at få den ombygget til repeterfunktion/solgt til udlandet inden tilladelsens udløb).

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Fastanhol » 11. jan 2021, 07:25

Flugteren skrev:
10. jan 2021, 23:23

Du får ikke tilladelse, er det besluttet på et forvaltningsmæssigtniveau, til at eje én centraltændt halvautomatisk riffel i en kaliber til klasse 1 vildt og to halvautomatiske salonrifler. Hvis du ved, at den riffel, du søger om fornyelse til af en eller anden grund ikke opfylder de krav, så vil jeg personligt holde mig fra at gøre noget, men bare lade tilladelsen løbe ud (og sørge for at få den ombygget til repeterfunktion/solgt til udlandet inden tilladelsens udløb).
Har lige rettet med kursiv for man må godt forvaltningsmæssigt har man bare ændret praksis for et par år siden.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 11. jan 2021, 08:10

Fastanhol skrev:
11. jan 2021, 07:25
Flugteren skrev:
10. jan 2021, 23:23

Du får ikke tilladelse, er det besluttet på et forvaltningsmæssigtniveau, til at eje én centraltændt halvautomatisk riffel i en kaliber til klasse 1 vildt og to halvautomatiske salonrifler. Hvis du ved, at den riffel, du søger om fornyelse til af en eller anden grund ikke opfylder de krav, så vil jeg personligt holde mig fra at gøre noget, men bare lade tilladelsen løbe ud (og sørge for at få den ombygget til repeterfunktion/solgt til udlandet inden tilladelsens udløb).
Har lige rettet med kursiv for man må godt forvaltningsmæssigt har man bare ændret praksis for et par år siden.
Det er indskrevet i våbencirkulæret:
§ 19 a. Indehavere af jagttegn kan meddeles tilladelse til én centraltændt halvautomatisk riffel, der anvender ammunition, som opfylder betingelserne for at kunne anvendes til jagt på kronvildt, dåvildt og vildsvin i bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn kan meddeles tilladelse til to halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at anvende ammunition med randtænding, og som har en kaliber på højst 5,6 mm.
Om en cirkulæreskrivelse blot er en forvaltningsmæssig ændring ved jeg ikke. Cirkulære er i hvert fald ikke lov...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 11. jan 2021, 08:46

F U B A R skrev:
28. nov 2020, 18:33
Ja det skal da nok give mindst 20mio mere i kassen hvert år. Det kan ikke vare længe førend Coronaregningen er betalt.

Spøg til side, mener du så seriøst at gebyrerne på våbenfronten er ændret for at betale Coronarelaterede udgifter? :tinfoil:

Hilsen Kenneth

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 11. jan 2021, 09:14

Kenneth Jensen skrev:
11. jan 2021, 08:46
F U B A R skrev:
Ja det skal da nok give mindst 20mio mere i kassen hvert år. Det kan ikke vare længe førend Coronaregningen er betalt.

Spøg til side, mener du så seriøst at gebyrerne på våbenfronten er ændret for at betale Coronarelaterede udgifter? :tinfoil:

Hilsen Kenneth
Stigningen er en del af politiforliget, så ikke (direkte) Corona relateret. Det skal fx finansiere mere nærpoliti.

Mærkelig nok faldt gebyret ikke da man fjernede nærpoliti for år tilbage, men det er jo en anden sag ;)

Tror lige jeg tjekker om jeg har nogen tilladelser der udløber snart :)

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 11. jan 2021, 09:36

458hunter skrev:
11. jan 2021, 09:14
Kenneth Jensen skrev:
F U B A R skrev:

Hilsen Kenneth
Stigningen er en del af politiforliget, så ikke (direkte) Corona relateret. Det skal fx finansiere mere nærpoliti.

Mærkelig nok faldt gebyret ikke da man fjernede nærpoliti for år tilbage, men det er jo en anden sag ;)

Hvis ikke prisen er reguleret i årevis kan jeg et eller andet sted godt se logikken i at man skruer på gebyret.

Argumentet med at folk indbetaler det forkerte beløb osv og at det tager tid er såmænd også helt validt, det skal nok passe at det koster mere end kr. 420 i administration at behandle en ansøgning, men det har jo ikke noget med beløbet at gøre, men at de understøttende IT-systemer er elendige.

Hvis man nu kunne søge via NemID og betale online, i et system der holder styr på hvad man har af tilladelser osv, så ville det jo ikke kræve nogen manuel sagsbehandling ved fornyelse, hvis ellers systemerne taler sammen...
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 11. jan 2021, 09:48

Wildlife skrev:
11. jan 2021, 09:36
458hunter skrev:
Kenneth Jensen skrev:
F U B A R skrev:

Hilsen Kenneth

Hvis ikke prisen er reguleret i årevis kan jeg et eller andet sted godt se logikken i at man skruer på gebyret.

Argumentet med at folk indbetaler det forkerte beløb osv og at det tager tid er såmænd også helt validt, det skal nok passe at det koster mere end kr. 420 i administration at behandle en ansøgning, men det har jo ikke noget med beløbet at gøre, men at de understøttende IT-systemer er elendige.

Hvis man nu kunne søge via NemID og betale online, i et system der holder styr på hvad man har af tilladelser osv, så ville det jo ikke kræve nogen manuel sagsbehandling ved fornyelse, hvis ellers systemerne taler sammen...
Prisen er indskrevet i loven, fordi den er en afgift, ikke et gebyr. Et offentligt gebyr skal afspejle hvad udgiften for det offentlige er. Det skal en afgift eller en skat ikke.

Så prisen har ALDRIG været bundet op på hvad det reelt koster at administrere og argumenter om prisregulering i det fokus er helt skudt ved siden af.

Prisen er (var?) et udtryk for hvad "man" mener det skal koste at have våben, ikke hvad det koster at administrere at vi har våben, havde det været et gebyr havde det været en anden snak. Om det så havde været højere eller lavere end kr 840/420 ved jeg ikke. Jeg gætter på lavere.
/bofh
Hanlons razor

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 11. jan 2021, 11:34

Bofhenator skrev:
11. jan 2021, 09:48
Wildlife skrev:
458hunter skrev:
Kenneth Jensen skrev:
F U B A R skrev:

Hilsen Kenneth

Prisen er indskrevet i loven, fordi den er en afgift, ikke et gebyr. Et offentligt gebyr skal afspejle hvad udgiften for det offentlige er. Det skal en afgift eller en skat ikke.

Så prisen har ALDRIG været bundet op på hvad det reelt koster at administrere og argumenter om prisregulering i det fokus er helt skudt ved siden af.

Prisen er (var?) et udtryk for hvad "man" mener det skal koste at have våben, ikke hvad det koster at administrere at vi har våben, havde det været et gebyr havde det været en anden snak. Om det så havde været højere eller lavere end kr 840/420 ved jeg ikke. Jeg gætter på lavere.
Jeg er enig i dine betragtninger, men derfor syntes jeg godt man kan have en diskussion omkring hvorvidt niveauet er rimeligt. Når man nu ændrede det til en sats (hvilket jeg syntes er fint, når arbejdet er det samme), så kunne man jo have lavet en samlet afgift, der lå imellem de to gamle satser. Fx 600kr. Det er jeg sikker på stadig havde afstedkommet en pæn stigning i indtægterne - i hvert fald hvis jeg tager udgangspunkt i mig selv, der har 6-8 afgiftspligtige tilladelser.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 11. jan 2021, 11:48

458hunter skrev:
11. jan 2021, 11:34
Bofhenator skrev:
...

Jeg er enig i dine betragtninger, men derfor syntes jeg godt man kan have en diskussion omkring hvorvidt niveauet er rimeligt. Når man nu ændrede det til en sats (hvilket jeg syntes er fint, når arbejdet er det samme), så kunne man jo have lavet en samlet afgift, der lå imellem de to gamle satser. Fx 600kr. Det er jeg sikker på stadig havde afstedkommet en pæn stigning i indtægterne - i hvert fald hvis jeg tager udgangspunkt i mig selv, der har 6-8 afgiftspligtige tilladelser.
Det kan man sagtens! Vi er helt enige.

Min pointe var kun at prisen ikke som sådan har noget med omkostninger at gøre, kun at det er det "man" mener det skal koste at have våben.
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 11. jan 2021, 14:42

458hunter skrev:
11. jan 2021, 11:34
Bofhenator skrev:
Wildlife skrev:
458hunter skrev:
Kenneth Jensen skrev:
F U B A R skrev:

Hilsen Kenneth

Ja, jeg tænker man kunne tage et passende gennemsnit af de nuværende afgifter, indeksregulere for en periode prisen har været uændret og så være endt på en pris omkring kr. 6-700 kroner pr tilladelse vil jeg tro.

Det ville også være mere rimeligt hvis de vil forsøge at skabe en illusion om at det skal dække omkostningerne og ikke være adfærdsregulerende, men det har de jo selvfølgelig meldt ud at det også gerne skal være.. :mob:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 11. jan 2021, 17:42

Wildlife skrev:
11. jan 2021, 14:42
Det ville også være mere rimeligt hvis de vil forsøge at skabe en illusion om at det skal dække omkostningerne og ikke være adfærdsregulerende, men det har de jo selvfølgelig meldt ud at det også gerne skal være.. :mob:
Problemet med at det er en afgift er, at de kan hæve det til 1085 nu, og så 1500 næste år, og så sætte gyldigheden ned til 1 år , eller hvad de nu har lyst til. Det er meget muligt at det er et privilegium at være våbenejer i Danmark, men derfor må der også være en eller anden form for rimelighed til. Hvis man først siger, at man er nødt til at regulere priserne, for det er de ikke blevet i mange år, så tolker jeg det, som at man antyder at udgifterne er steget, men prisen har ikke fulgt med. Det kan umuligt være tilfædet, så finder man på en anden undskyldning, at det er fordi det er besværligt for systemet, når der er to forskellige takster. Det er forhåbentligt løgn. Mon ikke de kunne få hjælp af en eller anden 8klasse elev der har kodet sin egen webshop, jeg vil tro han godt kan lave et system der kan håndtere to forskellige beløb, uden at blande dem sammen.

Og så når det hele er besluttet, og alle har lagt sig fladt ned, politikere fra alle fløje, og alle interesseorganisationer, så nævner politiet lige, at det iøvrigt også handler om, at vi skal aflevere nogle af alle vores våben, som er "nice to have". Selvfølgelig er de "nice to have", eftersom der ikke er nogen i Danmark, Grønland undtaget, der er afhængige af en jagtriffel for at klare sig gennem tilværelsen, så er det "nice to have", men hvad er det for et argument ?

Skal der også "nice to have" loft på damesko, børn, juleplatter, grimme kondisko designet af rappere, brugte frimærker og andet unødvendigt gøjl som folk stuver sammen.

Det er skruen uden ende, og selvom jeg også påtænker at forny mine tilladelser inden Februar, så tvivler jeg på at jeg får lov til at beholde det hele, til tilladelsen udløber om 10 år.

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Been thanked: 3 times

Indlæg af Hansen-Martin » 11. jan 2021, 21:43

Ja, jeg tænker man kunne tage et passende gennemsnit af de nuværende afgifter, indeksregulere for en periode prisen har været uændret og så være endt på en pris omkring kr. 6-700 kroner pr tilladelse vil jeg tro.

[/quote]

mener at der i 1998 også kostede 840 og 420kr.
hvis laver det om til nutids penge så ville det koste 1212,77kr. og 606,39kr.
og hvis man så fjerner rabat reglen så passer prisen jo egentlig meget godt.
dog træls havde heller set de havde sagt vi skulle bruge de ekstra penge på skyde træning :)

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 11. jan 2021, 21:52

NSander skrev:
11. jan 2021, 17:42
Problemet med at det er en afgift er, at de kan hæve det til 1085 nu, og så 1500 næste år, og så sætte gyldigheden ned til 1 år , eller hvad de nu har lyst til. Det er meget muligt at det er et privilegium at være våbenejer i Danmark, men derfor må der også være en eller anden form for rimelighed til.
Parkering på en kommunalt administreret parkeringsplads er eneste mulighed der hvor jeg bor.

Da jeg flyttede ind kostede det 0 kr

Så kom der et gebyr/afgift/licens i størrelsesordenen 129 kr. pr. år.

Det blev så sat op et par gange.

Nu koster det 4000 kr. pr. år.

Det er den samme parkeringsplads, med den samme skæve misligholdte belægning og den samme utilstrækkelige gadebelysning nu som det var da det kostede 0 kr.

Samme mønster kan vi forvente at se med prisen på riffeltilladelser, hvis ikke jægerne formår at stoppe det politisk.

Johannes
Silver Member
Silver Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: 2100
Has thanked: 138 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Johannes » 14. jan 2021, 21:14

Er der nogen der har lavet en formel, så man kan regne ud hvor når et tilladelse kan betale sig at forny, eks har jeg nogle som er gyldige i 4 år endnu, vil det kunne betale sig at forny dem {til 420 kr pr stk}? Mvh

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 14. jan 2021, 21:47

Johannes skrev:
14. jan 2021, 21:14
Er der nogen der har lavet en formel, så man kan regne ud hvor når et tilladelse kan betale sig at forny, eks har jeg nogle som er gyldige i 4 år endnu, vil det kunne betale sig at forny dem {til 420 kr pr stk}? Mvh
Du må igang med papir og blyant :blink:

Ny pris 1085/10 = 108,5 kr pr år.

Gammel fuld pris 840 / 10 = 84 kr pr år.
Gammel halv pris 420 / 10 = 42 kr pr år.

Bestemmer du dig så pludselig inden dine
gamle tilladelser var løbet ud at sælge et
våben er det rent tilsæt :neutral:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 14. jan 2021, 21:52

Johannes skrev:
De har så kostet dig 420/6= 70 kr om året indtil videre. Hvis du fornyer dem nu, vil de over en periode på 16 år koste dig 840 kr = 52,5 kr om året. Du fornyer den så efter de 16 til en pris på 1085, dvs. over en periode på 26 vil du have betalt 1085+840 = 1925 kr/26 = 74,03 kr per år.

Hvis du lader tilladelsen udløbe og forlænger dér, så vil du have betalt 420+1085 = 1505 kr for en periode på 20 år = 75,25 kr om året.

Så det kan bedst betale sig at forlænge nu. Over en periode på 26 år vil du betale mindre per år, end hvis du forlænger ved tilladelsens udløb (og her får du kun 20 år). Forlænger du tilladelsen efter 20 år, betaler du totalt 420+2x1085= 2590 kr for 30 år = 86 kr per år.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 14. jan 2021, 21:59

Johannes skrev:
I teoien kan det vel altid "betale sig" da der står, at den nye tilladelse vil gælde, fra den anden tilladelses udløb. Hvordan de så vil håndtere det, når man pludselig søger om forlængelse af en tilladelse, der stadig er gyldig i et par år, det må vi jo finde ud af. Jeg har tænkt mig at forny alle min 12, så selvom om nogle af dem har opmod 6-7 år tilbage. Hvis de gør brok, så må de forklare hvor det står at jeg ikke kan det. Hvis jeg var rigtigt fræk, så søgte jeg om forlængelse, og så igen, hvis jeg kunne nå at få den forlænget én gang inden den 1 februar.

"Oftest gælder en tilladelse i fem eller 10 år fra udstedelsesdatoen. Når du fornyer din våbentilladelse, vil den nye periode på fem eller 10 år gælde fra den dato, din tidligere våbentilladelse ville være udløbet. Hvis du er blevet påmindet om at forny din våbentilladelse, skal du søge digitalt hos politiet."

Besvar