Politiets kontrol/besøg hos våbenenejere?
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Hovedstadsområdet
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 24 times
Politiets kontrol/besøg hos våbenenejere?
I forbindelse med at jeg installerer mit våbenskab nummer 2 (helt efter reglerne selvfølgelig!) gik jeg og tænkte på noget som jeg mener vi diskuterede her på siden for en del år siden.
Nemlig om politiet nogensinde kommer på besøg for at kontrollere opbevaring etc? Folk kender sikkert én, som kender én der har haft besøg. Men er det reelt noget som sker - og er der bekræftede tilfælde? Og hvilke våbenejere bliver mon så prioriteret?
Jeg ville byde dem velkommen for det er vigtig folk har styr på deres opbevaring - men jeg er simpelthen blot nysgerrig.
Nemlig om politiet nogensinde kommer på besøg for at kontrollere opbevaring etc? Folk kender sikkert én, som kender én der har haft besøg. Men er det reelt noget som sker - og er der bekræftede tilfælde? Og hvilke våbenejere bliver mon så prioriteret?
Jeg ville byde dem velkommen for det er vigtig folk har styr på deres opbevaring - men jeg er simpelthen blot nysgerrig.
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Re: Politiets kontrol/besøg hos våbenenejere?
Jeg tænker ikke de har et lovligt ærinde på min matrikel i den henseende.
Nejtak herfra.
Mvh Frederik
Nejtak herfra.
Mvh Frederik
- Ingsorsi
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 27 times
Boligen er ukrænkelig. De har ikke noget at gøre indenfor medmindre de er inviteret eller har en kendelse.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Dét er nu ikke helt korrekt.
De må, i udgangspunktet, ikke kontrollere din våbenopbevaring (hvilket er dét der spørges til).
MEN hvis du eksempelvis er genlader, så er boligen ikke mere ukrænkelig, end at de må kontrollere dit krudtoplag og dine ladefaciliteter.
Politiet kan, efter våbenloven, kontrollere følgende, uden retskendelse:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Mon i så fald en blankvåben tilladelse også er juridisk grundlag for en våbensamling?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Tvivler. Der er ingen krav til opbevaringen af blankvåben.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Bronze Member
Ja nu skulle det ikke blive en snak om de er velkomme. For de har ret til at besigtige dit våbenskab (som er hvor våbensamlingen står) og man kan sagtens Google sig til at de i perioder, for år tilbage har kørt kampagner hvor de har besøgt jægere etc. Det seneste jeg finde er dog mange år siden.
Mit spørgsmål var mere om nogen her faktisk har oplevet det?
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
De har ikke lovhjemmel til at tage hjem til jægere og skytter og kontrollere våbenopbevaring. Så det tænker jeg umiddelbart ikke nogen har.FWK skrev: ↑29. jan 2021, 21:22Ja nu skulle det ikke blive en snak om de er velkomme. For de har ret til at besigtige dit våbenskab (som er hvor våbensamlingen står) og man kan sagtens Google sig til at de i perioder, for år tilbage har kørt kampagner hvor de har besøgt jægere etc. Det seneste jeg finde er dog mange år siden.

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 270 times
- Been thanked: 162 times
Jep, den har jeg prøvet for 7-10 år siden, 5 mand bankede på døren.Agamemnon skrev: ↑29. jan 2021, 21:09Dét er nu ikke helt korrekt.
De må, i udgangspunktet, ikke kontrollere din våbenopbevaring (hvilket er dét der spørges til).
MEN hvis du eksempelvis er genlader, så er boligen ikke mere ukrænkelig, end at de må kontrollere dit krudtoplag og dine ladefaciliteter.
En årsag til at jeg ikke mere har våben på samler tilladelse.
Mvh
Grey
-
- Bronze Member
Okay - så samlere herinde har altså prøvet det.
Hvad med jægere/SKV skytter? Har i oplevet at Politiet har kigget forbi med en kendelse eller spurgt om lov til besigtigelse uden kendelse?
Hvad med jægere/SKV skytter? Har i oplevet at Politiet har kigget forbi med en kendelse eller spurgt om lov til besigtigelse uden kendelse?
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Man kan vel have sit krudt/samlevåben i et separat våbenskab hvis man ikke ønsker inspektion af resten?
Det er jo kun opbevaringen af det samt laderum de har lov at tjekke, det er ikke et gavekort til en generel husundersøgelse.
Eller hvad?
Det er jo kun opbevaringen af det samt laderum de har lov at tjekke, det er ikke et gavekort til en generel husundersøgelse.
Eller hvad?
- Ingsorsi
- Gold Member
Hvornår er der tale om en våbensamling? Er det når man har mere end et våben til fx jagt ? Det mener jeg ikke da samleobjekter ikke er noget man bruger. Jagtvåben er værktøj man bruger til jagt.Agamemnon skrev: ↑29. jan 2021, 21:09Dét er nu ikke helt korrekt.
Hvad så hvis man har blankvåbentilladelse. Må de inspicere den?
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Jeg har et skab til krudt og et til våben. De er velkommen igennem kælderdøren (døren tættest på våbenrummet) og komme og se ind i mit krudtskab og kigge på mit ladebord.
Resten af mine våben og min bolig kommer dem lige så meget ved som alle andre fremmede mennesker.
Og de får IKKE en kendelse til at tage rundt hos våbenejere bare fordi de synes det kunne være en givtig måde at bruge deres tid på, det vil jeg gerne vædde en kold pepsi max på. De får en kendelse hvis de har en mistanke om fusk og ballade hos en specifik våbenejer.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- This member is
Jeg spurgte dem forresten om nogle detaljer vedrørende montering af våbenskab for nogle år siden, og der var svaret at de ikke beskæftigede sig med at godkende skabsinstallationer.
Så vidt jeg husker sagde de også at der ikke var nogen formel definition af forsvarlig fastgørelse, men der er min hukommelse lidt mere tåget så det skal tages med et gran salt.
Hvad angår kontrol af at vi er i besiddelse af vores våben så bliver skytter allerede tjekket en gang om året i klubberne, så der er der næppe meget vundet ved at politiet laver en håndfuld stikprøver.
Så vidt jeg husker sagde de også at der ikke var nogen formel definition af forsvarlig fastgørelse, men der er min hukommelse lidt mere tåget så det skal tages med et gran salt.

Hvad angår kontrol af at vi er i besiddelse af vores våben så bliver skytter allerede tjekket en gang om året i klubberne, så der er der næppe meget vundet ved at politiet laver en håndfuld stikprøver.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Det er en samling hvis den er på samlertilladelse, så hvis du har søgt via den her: eller den tilsvarende digitale, så er det en våbensamling.Ingsorsi skrev: ↑29. jan 2021, 21:53Hvornår er der tale om en våbensamling? Er det når man har mere end et våben til fx jagt ? Det mener jeg ikke da samleobjekter ikke er noget man bruger. Jagtvåben er værktøj man bruger til jagt.Agamemnon skrev: ↑29. jan 2021, 21:09Dét er nu ikke helt korrekt.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Ingsorsi
- Gold Member
Det kan jeg simpelthen ikke huske hvilken formular det var. Men jeg har da en blankvåbentilladelse. Og hvis det har medført at jeg har fraskrevet mig (og mine bofællers) ellers grundlovssikrede ret til at bestemme hvem der skal ind i mit hjem så vil jeg da kraftigt overveje at opsige den.Bofhenator skrev: ↑29. jan 2021, 21:59Det er en samling hvis den er på samlertilladelse, så hvis du har søgt via den her:Ingsorsi skrev: ↑29. jan 2021, 21:53Hvornår er der tale om en våbensamling? Er det når man har mere end et våben til fx jagt ? Det mener jeg ikke da samleobjekter ikke er noget man bruger. Jagtvåben er værktøj man bruger til jagt.Agamemnon skrev: ↑29. jan 2021, 21:09Dét er nu ikke helt korrekt.
Skærmbillede 2021-01-29 215826.png
eller den tilsvarende digitale, så er det en våbensamling.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Jeg TROR ikke blankvåben er omfattet.Ingsorsi skrev: ↑29. jan 2021, 22:39Det kan jeg simpelthen ikke huske hvilken formular det var. Men jeg har da en blankvåbentilladelse. Og hvis det har medført at jeg har fraskrevet mig (og mine bofællers) ellers grundlovssikrede ret til at bestemme hvem der skal ind i mit hjem så vil jeg da kraftigt overveje at opsige den.Bofhenator skrev: ↑29. jan 2021, 21:59Det er en samling hvis den er på samlertilladelse, så hvis du har søgt via den her:Ingsorsi skrev: ↑29. jan 2021, 21:53Hvornår er der tale om en våbensamling? Er det når man har mere end et våben til fx jagt ? Det mener jeg ikke da samleobjekter ikke er noget man bruger. Jagtvåben er værktøj man bruger til jagt.Agamemnon skrev: ↑29. jan 2021, 21:09Dét er nu ikke helt korrekt.
Skærmbillede 2021-01-29 215826.png
eller den tilsvarende digitale, så er det en våbensamling.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Bronze Member
Jeg sad lige og læste nogle tråde på britiske fora omkring dette. De var 7-8 år gamle, og der havde de det allerede langt mere svært end her. I dag er det vist endnu værre.
Når man har ansøgt omkring våbentilladelse kommer betjente fra våbenafdelingen hjem til dig for at screene og godkende dit hjem. Både om de er tilfredse med hvor du vil sætte dit våbenskab og hvilke alarmer mm du har i hjemmet. Men også for at screene dig som ansøger. Folk beretter der bliver spurgt ind til alkoholvaner, påtænkt brug af våbnet, andre i husstanden etc.
Når skabet så er installerer kommer de på besøg igen for at godkende installationen.
Folk delte i ét væk råd til hvilke spørgsmål der ville blive stillet, (et svar så som Home Defence var lig med et direkte afslag).
Men det sjoveste var, at alle som en minder om vigtigheden i, at have varm tea og masser af kiks klar til politiet. Så bliver det ikke mere britisk
Når man har ansøgt omkring våbentilladelse kommer betjente fra våbenafdelingen hjem til dig for at screene og godkende dit hjem. Både om de er tilfredse med hvor du vil sætte dit våbenskab og hvilke alarmer mm du har i hjemmet. Men også for at screene dig som ansøger. Folk beretter der bliver spurgt ind til alkoholvaner, påtænkt brug af våbnet, andre i husstanden etc.
Når skabet så er installerer kommer de på besøg igen for at godkende installationen.
Folk delte i ét væk råd til hvilke spørgsmål der ville blive stillet, (et svar så som Home Defence var lig med et direkte afslag).
Men det sjoveste var, at alle som en minder om vigtigheden i, at have varm tea og masser af kiks klar til politiet. Så bliver det ikke mere britisk

-
- This member is
Baseret på lidt hurtig googling, så er blankvåbentilladelsen defineret i "Lov om knive og blankvåben m.v." der ikke nævner noget om kontrolbesøg, mens de andre samlinger hører under "Lov om våben og eksplosivstoffer" hvor kontrolbesøg er nævnt.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Glimrende argument.
Om det er vandtæt ved jeg sgu ikke. Men jeg prøver at plage en juristven for et svar.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Werecat
- This member is
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 53 times
Hvis de vil ind uden dommerkendelse er der rigeligt med lovhjemmel til at komme væltende uanmeldt.
https://cepos.dk/artikler/offentlige-my ... somheder/#
4151
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Der var også de dybt ulovlige og grundlovsstridige husbesøg, som politiet gennemførte efter blyforbuddet. Det fik de ikke ros for, men det havde vist ikke videre konsekvenser...?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
Kan du referer lidt tydeligre, måske nogle links.
Mvh
Grey
-
- Platin Member
Der nævnes 2 eksempler.Werecat skrev: ↑30. jan 2021, 11:36Hvis de vil ind uden dommerkendelse er der rigeligt med lovhjemmel til at komme væltende uanmeldt.
Dette er vel ikke husransagelse, de må kun gå ind i haven.
Den er mere tricky, noget med samfundes pligt til at beskytte de svage i samfundet, kontra forældres rettigheder."Senest har SKAT eksempelvis som et led i regeringens indsats mod sort arbejde fået bemyndigelse til at gå ind i folks private haver uden retskendelse, hvis der er synlige tegn på professionelt arbejde
Der har sgu være nogen grimme sager vedrørende vanrøgt, der må vel ligge noge ret aktutte indberetninger til grund hvis nedestående skal kunne bruges.
Mvhligesom kommunerne har fået øget adgang til familiers private hjem, hvis de har mistanke om vanrøgt"
Grey
- Garand01
- This member is
- Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
- Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 46 times
De har også været og "snuse" i mit våbenskab for et par år siden. (Jeg har samlertilladelse) de var nu meget flinke, men de blev altså ikke tilbudt kaffe..