Peberspray er nu igen ulovligt - Frit lejde til aflevering i februar og marts

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Re: Peberspray er nu igen ulovligt - Frit lejde til aflevering i februar og marts

Indlæg af Agamemnon » 1. feb 2021, 19:34

God beslutning, morons 😉👍
Så er Danmark igen et sikkert sted.

Hér i hjemmet følger vi selvfølgelig loven til punkt og prikke og afleverer vores nyligt forbudne peberspray.

Som en anden og fuldstændigt urelateret bemærkning kan jeg nævne at jeg har besluttet at opgradere husstandens brandberedskab.

Fra 31MAR2021 vil der være brandslukkere at finde i alle rum og ved alle indgange.... Ja og endda i begge biler, indenfor rækkevidde af førerpladsen.

Man ved jo aldrig hvor eller hvornår ulykken rammer.🚒
Vedhæftede filer
IMG_20210201_193115__01.jpg
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Riffelruni
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC og stål
Geografisk sted: København
Been thanked: 2 times

Re: Peberspray er nu igen ulovligt - Frit lejde til aflevering i februar og marts

Indlæg af Riffelruni » 2. feb 2021, 08:18

Hej Har valgt at gå hele vejen og skrive/ansøge om lovligt at eje peberspray.
Mit argument er den står over mit våbenskab så hvis jeg en dag skulle være så uheldig at en person skulle tvinge sig ind og få mig til at åbne mit skab så har jeg muligheden for at bruge den så jeg kan nå at ringe til politiet. Hvilket faktisk også ville være den eneste grund til at bruge peber i min verden nu når svingerklubberne er lukket og muligheden for at pebbe darkroom lidt op med peber er udelukket i disse Rona tider.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 2. feb 2021, 08:49

Riffelruni skrev:
2. feb 2021, 08:18
Mit argument er den står over mit våbenskab så hvis jeg en dag skulle være så uheldig at en person skulle tvinge sig ind og få mig til at åbne mit skab så har jeg muligheden for at bruge den så jeg kan nå at ringe til politiet. Hvilket faktisk også ville være den eneste grund til at bruge peber i min verden nu når svingerklubberne er lukket og muligheden for at pebbe darkroom lidt op med peber er udelukket i disse Rona tider.
Husk at vende tilbage med resultatet af ansøgningen.

Jeg vil godt sætte en kasse flødeskumskager på at du får afslag.

Omvendt, hvis du får tilladelsen, så skylder jeg en kasse :razz: :razz: efter dit eget valg. :giggle:

Peter
PS Dårlig deal. Jeg skylder noget uanset resultatet af ansøgningen. :oops:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 2. feb 2021, 09:17

Riffelruni skrev:
Ha ha, det var nu også ulovligt tidligerer, medmindre at swingerklubben lå i din private bolig :biggrin:

Mvh
Grey

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 2. feb 2021, 09:28

Greyberd63 skrev:
2. feb 2021, 09:17
Riffelruni skrev:
Ha ha, det var nu også ulovligt tidligerer, medmindre at swingerklubben lå i din private bolig :biggrin:

Mvh
Grey
Det må den jo så have gjort :giggle: :twisted:

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 2. feb 2021, 10:18

Dette er selvfølgelig en tænkt situation (for os) da alle ansvarlige våbenejere naturligvis ikke vil risikerer vandelsgodkendelsen og dermed våbentilladelserne ved ulovligt besidde og benytte en peberspray.

Hvad tror I at straffen ville være/blive hvis nogen føler sig fristet til at beholde pebersprayen, og derefter benytter den ulovligt - i nødværge - efter de regler der gjaldt indtil nytår, hvor det havde været lovligt?

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Indlæg af Flugteren » 2. feb 2021, 10:22

PSindrup skrev:
2. feb 2021, 10:18
Dette er selvfølgelig en tænkt situation (for os) da alle ansvarlige våbenejere naturligvis ikke vil risikerer vandelsgodkendelsen og dermed våbentilladelserne ved ulovligt besidde og benytte en peberspray.

Hvad tror I at straffen ville være/blive hvis nogen føler sig fristet til at beholde pebersprayen, og derefter benytter den ulovligt - i nødværge - efter de regler der gjaldt indtil nytår, hvor det havde været lovligt?

Peter
Lignende situationer har allerede været gennem retten, og den typiske afgørelse er, at man frifindes for vold (grundet nødværge), men dømmes for ulovlig våbenbesiddelse.

Tig
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Tig » 2. feb 2021, 11:37

Flugteren skrev:
2. feb 2021, 10:22
PSindrup skrev:
2. feb 2021, 10:18

Peter
Lignende situationer har allerede været gennem retten, og den typiske afgørelse er, at man frifindes for vold (grundet nødværge), men dømmes for ulovlig våbenbesiddelse.
Og dømmes man får ulovlig våbenbesiddelse ,mister man retten til de lovlige våben og jagttegn

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 234 times
Been thanked: 219 times

Indlæg af Kenned » 2. feb 2021, 11:57

Tig skrev:
2. feb 2021, 11:37
....

Og dømmes man får ulovlig våbenbesiddelse ,mister man retten til de lovlige våben og jagttegn
Helt korrekt - og i den situation er det naturligvis også helt ok at man mister sin vandelsgodkendelse, eftersom det er en bevidst overtrædelse. Der har gennem tiderne været mange eksempler på folk der ved et uheld/manglende viden eller pga. en grotesk måde at vurdere en sag på (fra politiets side) har mistet sin vandelsgodkendelse, men dette er ikke én af dem.

[Fjernet af Moderator]

Pulverslukkerne nævnt ovenfor synes jeg er en perfekt løsning, eftersom det er mange gange mere sandsynligt at have brug for at slukke en brand end at skulle håndtere et hjemmerøveri.

Hilsen Kenned

TN8740
Newbie
Newbie
Interesser: Ældre våben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time

Indlæg af TN8740 » 3. feb 2021, 08:02

Hej med jer. Hermed mit første indlæg og tak for medlemsskab :biggrin: Jeg har netop igår også indgivet ansøgning om PS. Så får jeg da den prøvet. Skal nok lade jer gutter og gutinder vide resultatet :director:
Vidste ikke dette med ildslukkere og havde overhovedet ikke tænkt det :wall: Kan man købe dem så små herhjemme ? Nå, men tusinde tak for tip :NVFrules:
P.s. Inden frit lejde udløber bliver der prøveskudt herhjemme på ejendommen, for ligesom at have prøvet dem og se/prøve dem i "Live-Fire" God dag til alle :thumbup:

TN8740
Newbie
Newbie
Interesser: Ældre våben
Has thanked: 1 time

Indlæg af TN8740 » 3. feb 2021, 08:16

Elbæk skrev:
1. feb 2021, 18:15
Jeg synes det er at gøre grin med voksne mennesker at man først tillader noget, for så - kort tid efter og uden anden motivation end hvad man med rette kan betegne som rigspolitiets mavefornemmelse - vælger at gøre det ulovligt igen.

Man er oven i købet så uforskammede at man end ikke tilbyder kompensation for de pebersprays, man de facto inddrager fra borgere som har anskaffet dem lovligt.

De kriminelle som har anvendt pebersprays ulovligt vil fortsætte med at gøre det - og de vil, som tidligere, fortsætte med at hente dem i Tyskland. At forestille sig noget andet kan kun lade sig forklare med total idioti og/eller total ideologisk blindhed.

Mine pebersprays bliver afleveret hos politiet i morgen - for som lovlydig våbenejer og -bruger har jeg alt for meget at miste ved ikke at følge loven.
Det forstår jeg godt og er fuldstændig enig. Ville egentlig også have afleveret mine, men så tænkte jeg, hvorfor ikke "prøveskyde" dem i haven. Så kan konen og datteren se hvordan den virker. Altså bare på et træ eller en skive at sigte på. Måske en melon ville synes det er sjovt at blive sprayet :popkorn:

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 3. feb 2021, 09:41

TN8740 skrev:
3. feb 2021, 08:02
Hej med jer. Hermed mit første indlæg og tak for medlemsskab :biggrin: Jeg har netop igår også indgivet ansøgning om PS. Så får jeg da den prøvet. Skal nok lade jer gutter og gutinder vide resultatet :director:
Vidste ikke dette med ildslukkere og havde overhovedet ikke tænkt det :wall: Kan man købe dem så små herhjemme ? Nå, men tusinde tak for tip :NVFrules:
P.s. Inden frit lejde udløber bliver der prøveskudt herhjemme på ejendommen, for ligesom at have prøvet dem og se/prøve dem i "Live-Fire" God dag til alle :thumbup:
Hvad har du angivet som begrundelse?

Peter

Brugeravatar
Nitro
Newbie
Newbie
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 5 times

Indlæg af Nitro » 3. feb 2021, 10:29

Er staten til for borgeren, eller er borgeren til for staten? Det er ind i mellem et spørgsmål jeg stiller mig selv, da der efterhånden sker så mange ting i samfundet der får en til at undre sig.

Nogle af de ting der sker, får mig til at stille spørgsmålet, hvem er det der bestemmer, hvor kommer det fra. Ofte er de ting jeg bemærker helt ude i hampen, hvad retssikkerhed og empati angår. Basale regler for hvad der er ret og rimeligt, og hvad der skal straffes, og hvordan, er ude på et skråplan vi ikke har set i flere hunderede år i Danmark.

En der havde de samme tanker skrev dette fortrinlige indlæg:
https://www.altinget.dk/artikel/jaeger- ... f-det-blaa

Efter at have læst tråden her om Peberspray er der to ting jeg vil fremhæve.

Straf i forhold til den ugerning der er foregået.

Indsigt i kriterier for en vandelsgodkendelse.

I dansk ret har det i rigtig mange år været sådan at straffen skulle stå i forhold til den ugerning der er begået. Stjæler man en høne får man ikke hugget hånden af, man får en bøde, ganske lille, da det kun var en høne. Er man uopmærksom, eller uheldig når man kører bil, eller kører i en gammel bil, og bare får lyst til at kører et gadeskilt ned, så er straffen ikke stor, den svarer til gerningen. Sådan er det generelt i vores lovgivning.

Man får altså ikke frataget kørekortet, hvis man får en straf der kan henføres til færdselsloven, der skal være nogle særlige kriterier opfyldt.

Der har ved flere lejligheder her på NVF været beretninger om at en person der i begejstring eller andet uskyldigt, har bestilt en lille kniv hjem fra udlandet. Den tilbageholdes i tolden og personen får en bøde på 3000 kr. eller der omkring. Noget tid efter for den pæne borger der ellers har ren straffeattest, og i øvrigt har været jæger i 30 år, og aktiv skytte i samme periode, nu frataget alle sine tilladelser, for der var jo lige en våben overtrædelse. Hvor er straf i forhold til ugerning hende her?

Hvis en skytte lige pludselig tager sin pistol i bæltet og går i byen og bliver taget med den, eller en tilsvarende forståenlig alvorlig afvigelse fra god opførsel, vil det være berettiget at fratage tilladelser. Hvor er afvejningen af gerning og straf her? Er det det vi ønsker?

Man læser så, han var jo dum, han kunne jo bare lade være. Det er nemt at sige sådan, men tænker man sig om, når man kommer med sådan en udtagelse?

Det drejer sig om at skytter og jægere bør have samme retssikkerhed som alle andre, altså små ting som at få en ”våbenlovsovertrædelses” dom for en peberspray, på ingen måde berettiger til at straffen skal være så omfattende og alvorlig som den er nu. Det er humlen i det jeg skriver, og det vi skal være på vagt over for. En lov skal laves med Empati og rimelighed over for borgeren, det er det absolut ikke her. Problemet er, at alle klapper i hænderne og siger, sådan er det bare.

Med hensyn til vandelsgodkendelsen, så har vi også her på NVF set flere eksempler på at der ingen kontrol er med hvad der ligger til grund for de informationer der bebenyttes i/til en vandelsgodkendelse. Det at man samler en gammel ven op i sin bil, og sætter ham af lidt efter, men desværre bliver kontrolleret af politiet ved samme lejlighed, og det viser sig at den pågældende ”ven” var medlem af en motorcykel klub kan være nok. Igen da det har meget alvorlige følger for den enkelte borger, bør der ligge klare grænser for hvad der må optages på en vandelsgodkendelse, og der bør være gennemsigtighed i hvad der ligger til grund for de beslutninger der giver udfaldet. For igen, hvem er det der sidder og udfylder dem, hvilken politisk agenda har de. Det er i dag alt for nemt at finde den mindste ting, der gør man får en ”plet” på sin vandelsgodkendelse. Det bør være en selvfølgelighed i er retssamfund at regler og grænser for hvad der skal noteres i en vandelsgodkendelse er transparent og retfærdig.

Det burde være klart at der trænger til at blive ryddet op i den personkreds der sidder og forvalter de ting, så retssikkerheden for skytter og jægere kan komme tilbage på et niveau der er passende for den retsstat, og det demokrati vi hylder så meget.
Senest rettet af Nitro 3. feb 2021, 11:33, rettet i alt 5 gange.
Tell me, I forget.
Show me, I remember.
Involve me, I understand.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 3. feb 2021, 10:34

Nitro skrev:
3. feb 2021, 10:29
<En masse interessant ...>
:welcome: og :goodpost:

I øvrigt super fin signatur du har. :thumbup:

Peter

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 191 times
Been thanked: 167 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 3. feb 2021, 11:43

Greyberd63 skrev:
2. feb 2021, 09:17
Alle boliger er en swingerklub hvis man er modig nok! :giggle:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 3. feb 2021, 13:15

Nitro skrev:
3. feb 2021, 10:29
...

Det burde være klart at der trænger til at blive ryddet op i den personkreds der sidder og forvalter de ting, så retssikkerheden for skytter og jægere kan komme tilbage på et niveau der er passende for den retsstat, og det demokrati vi hylder så meget.
Det er "vores" egen skyld. Så længe majoriteten stemmer på partier, der gerne så jagt og skydning forbudt, og gennemsnitsdanskeren tilsyneladende ikke har noget imod at krænke retssikkerhed, grundlov eller hvad der nu måtte stå i vejen, så længe det bare tjener et formål man personligt er enig i, så er det svært at lave om på systemet.

Da luftgeværer blev ulovlige, og man defacto konfiskerede ejendom, eller ihvertfald i de fleste tilfælde gjorde ejendommen værdiløs, samt ubrugelig. Der var der ingen der gjorde indsigelser. For hvorfor skulle det alligevel også være lovligt at rende rundt med sådan noget skidt ? og de havde vidst nok også hørt, at de var livsfarlige. Så godt vi kom af med dem :???:

Hvis det blev indført i morgen, at hver jæger kun måtte have én riffel og ét haglgevær, så ville det kun være herinde, og andre skytte/jagtfora man ville kunne høre utilfredsheden. Jeg er sikker på, at størstedelen af danskerne ville trække på skuldrene og sige "så får vi jo nogle våben væk fra gaden, så kan det være vi ikke får så mange bandeskyderier i år. Ham der fra politiet siger jo at de fleste våben kommer fra jægere og skytter"

Og vi kan protestere, men i virkeligheden kan vi ikke gøre meget andet, end at aflevere, eller bryde loven.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 953 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 3. feb 2021, 13:18

[Moderator]

Et par indlæg i denne tråd læner sig op ad at foreslå en lemfældig holdning til våbenloven.
Jeg vil derfor bede jer om at være meget bevidste om at det herinde IKKE er tilladt at tilskynde til eller opfordre til overtrædelse af den gældende våbenlov, uanset hvor meget man mener den er forkert.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar