RIFFELPRØVE - Hvordan.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2902
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Trotyl » 19. sep 2007, 17:54

Bigfoot skrev:NEJ der må IKKE bruges spidsskarp til prøven mere-skal være jagtamo (blødnæset) Fik orienteringen på skydebanen igår
Jeg fristes til at spørge: Af hvem ???
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2902
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Trotyl » 19. sep 2007, 19:31

Trotyl skrev:
Cubone skrev:Jagtammunition ?? Betyder det at man ikke kan bruge spidsskarpt til prøven ?

/Cubone
Som jeg umiddelbart ser det, så står der "..med hensyn til kuglevægt og anslagsenergi opfylder
kravene til jagt på råvildt.."
Der står ikke noget om kugletypen, så mon ikke du fortsat må anvende spidsskarp. Det er min umiddelbare vurdering.
Om fremtidige nye gåse-/rævejægere er fritaget for riffelprøven, hvis de ønsker at bruge en 22 Hornet, skal jeg lade være usagt, indtil næste møde med regionens riffelkoordinator :;_=) :)
Indtil vi får det på det rene, må jeg anbefale man indskyder og går til prøve med blødnæset ammunition.
Jeg har sendt en forespørgsel op i systemet.
Vender tilbage med svaret.

Svaret kan læses i mit indlæg af 21 september.
Senest rettet af Trotyl 21. sep 2007, 11:32, rettet i alt 1 gang.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Bigfoot
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 263
Tilmeldt: 2. apr 2004, 17:54
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Bigfoot » 19. sep 2007, 22:15

"Jeg fristes til at spørge: Af hvem ???"

Jeg fik den af riffelkordinatoren i region 13, som selv netop havde fået oplysningerne fra DJ, og ja jeg troede også det var løgn.
Bigfoot

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK"

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af HePe » 20. sep 2007, 00:06

Trotyl skrev:
Trotyl skrev:
Cubone skrev:Jagtammunition ?? Betyder det at man ikke kan bruge spidsskarpt til prøven ?

/Cubone
Som jeg umiddelbart ser det, så står der "..med hensyn til kuglevægt og anslagsenergi opfylder
kravene til jagt på råvildt.."
Der står ikke noget om kugletypen, så mon ikke du fortsat må anvende spidsskarp. Det er min umiddelbare vurdering.
Om fremtidige nye gåse-/rævejægere er fritaget for riffelprøven, hvis de ønsker at bruge en 22 Hornet, skal jeg lade være usagt, indtil næste møde med regionens riffelkoordinator :;_=) :)
Indtil vi får det på det rene, må jeg anbefale man indskyder og går til prøve med blødnæset ammunition.
Jeg har sendt en forespørgsel op i systemet.
Vender tilbage med svaret.
Jeg synes ellers, at Leong på udmærket vis er kommet med forklaringen, ved at gengive bekendtgørelsens § 3, stk. 2. Hvori består den fortsatte tvivl?

Om riffelprøven: Riffelprøven skal aflægges med et våben og en ammunition, som med hensyn til kuglevægt og anslagsenergi opfylder kravene til jagt på råvildt, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, i miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1010 af 9. august 2007 om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.

Ammunitionskrav, jf. § 3, stk. 1, nr. 2: Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3 - 5, kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800 J. - samt § 3, stk. 2: Fuldkappet riffelammunition må ikke anvendes til jagt på eller regulering af kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, muflon,vildsvin eller spættet sæl.

Bigfoot
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 263
Tilmeldt: 2. apr 2004, 17:54
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Bigfoot » 20. sep 2007, 08:31

"Jeg synes ellers, at Leong på udmærket vis er kommet med forklaringen, ved at gengive bekendtgørelsens § 3, stk. 2. Hvori består den fortsatte tvivl?"

NEMLIG-hvorfor blive nægtet adgang til riffelprøven, fordi man kommer med forkert amo.
Bigfoot

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK"

Slettet bruger

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Slettet bruger » 20. sep 2007, 09:25

Jeg kan nu godt forstå at der er tvivl om ammo-valg da der ,som trotyl skriver,bliver der kun nævnt anslags energi og kuglevægt. Såfremt det var meningen at man skulle bruge blødnæset havde de vel skrevet at ammo skulle opfylde de krav, der er stillet til jagt på råvildt, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, i miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1010 af 9. august 2007 om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.
Hvorfor skulle de nævne energi og kuglevægt det står jo allerede i bekendtgørelsen?
Nå jeg skal ikke til riffelprøve mere men jeg forstår ikke hvordan man kan opfinde regler der er så uklare at man skal rådspørge jurister for at finde ud af hvordan man punktere en papskive. Dårligt arbejde af DJ og andre der måtte have været indvolveret.
De kunne bare skrive at "våben og ammo skal opfylde kravene til jagt på råvildt" slut.

Olsen

Bigfoot
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 263
Tilmeldt: 2. apr 2004, 17:54
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Bigfoot » 20. sep 2007, 12:22

"samt § 3, stk. 2: Fuldkappet riffelammunition må ikke anvendes til jagt på eller regulering af kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, muflon,vildsvin eller spættet sæl."
Bigfoot

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK"

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af HePe » 20. sep 2007, 12:51

Olsen skrev:De kunne bare skrive at "våben og ammo skal opfylde kravene til jagt på råvildt" slut.
Dét har du da ret i.. Godt set!

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Leong » 20. sep 2007, 14:05

Olsen skrev: De kunne bare skrive at "våben og ammo skal opfylde kravene til jagt på råvildt" slut.
Olsen
Ja det ville da være det logiske, eftersom man også skyder til råvildtskive. Men alligevel er det også lidt fjollet at man skal bruge dyr jagtammo på skiveskydning...

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2902
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Trotyl » 20. sep 2007, 14:20

HePe skrev: Om riffelprøven: Riffelprøven skal aflægges med et våben og en ammunition, som med hensyn til kuglevægt og anslagsenergi opfylder kravene til jagt på råvildt, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, i miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1010 af 9. august 2007 om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.

Ammunitionskrav, jf. § 3, stk. 1, nr. 2: Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3 - 5, kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800 J. - samt § 3, stk. 2: Fuldkappet riffelammunition må ikke anvendes til jagt på eller regulering af kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, muflon,vildsvin eller spættet sæl.
Hvis det med rødt markerede var udeladt, havde jeg ikke været i tvivl.

Hånden på hjertet. Ville det juridisk være en overtrædelse at gennemføre prøven med fuldmantlet ammunition, hvis den opfylder de 50 grains og E100 på 800 joule ?

Kan du se pointen ?
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af HePe » 20. sep 2007, 23:42

Trotyl skrev:
HePe skrev: Om riffelprøven: Riffelprøven skal aflægges med et våben og en ammunition, som med hensyn til kuglevægt og anslagsenergi opfylder kravene til jagt på råvildt, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, i miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1010 af 9. august 2007 om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.

Ammunitionskrav, jf. § 3, stk. 1, nr. 2: Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3 - 5, kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800 J. - samt § 3, stk. 2: Fuldkappet riffelammunition må ikke anvendes til jagt på eller regulering af kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, muflon,vildsvin eller spættet sæl.
Hvis det med rødt markerede var udeladt, havde jeg ikke været i tvivl.

Hånden på hjertet. Ville det juridisk være en overtrædelse at gennemføre prøven med fuldmantlet ammunition, hvis den opfylder de 50 grains og E100 på 800 joule ?

Kan du se pointen ?
Jeg forstår.. men synes ikke, der kan være tvivl om meningen. § 3, stk. 2 er ikke til at overse, hvis det skal give en mening, også i forbindelse med riffelprøven.

Skulle den tekst, du har markeret med rødt, udelades, så skal ”jf. § 3, stk. 1, nr.2” også udelades

Det kunne også være skrevet:
Riffelprøven skal aflægges med et våben og en ammunition, som opfylder kravene til jagt på råvildt, jf. § 3, stk. 1, nr. 2 og stk. 2, i miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1010 af 9. august 2007 om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2902
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Trotyl » 21. sep 2007, 11:29

Sidste nyt.
Anita Moen - Danmarks Jægerforbund skrev: Der er der ingen ændringer i - man har hele tiden måtte bruge spidsskarp f.eks. til gæs og dermed også til riffelprøven.

Det er kun med hensyn til kuglevægt og anslagsenergi er der indført nye bestemmelser.

Har du yderligere spørgsmål så ring venligst til Claus Sætter-Lassen.



Med venlig hilsen


Anita Moen
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Refraktorius » 21. sep 2007, 12:54

;.;<
Respekt, det betaler sig at spørge hos dem der ved noget.

Det andet ser ud til at nogen har lavet deres egne regler, alt efter hvordan de syntes de skulle læse teksten.

(Der er god fornuft i at prøven skal aflægges med "kaliberskud" og ikke eksempelvis med salonriffel, det viser at folk rent faktisk kan tumle deres jagtriffel. Men at ville bestemme kugletypen, og ikke bare dens masse/hastighed, det ville da også være for dumt. Det ville svare til, at man forlangte at folk skulle aflægge prøve med netop den patrontype de ville gå på jagt med, og fik de lyst til at skifte type, så var det en ny prøve)

Sjovt den vilje folk indimellem har til at ville indføre unødvendige komplikationer!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Dr Phil
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 102
Tilmeldt: 11. apr 2006, 20:47
Interesser: Våben, jagt, fiskeri og hunde
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Dr Phil » 21. sep 2007, 13:43

Nolte skrev:Som lovede ligger jeg lige lidt billeder ind fra lidt træning.

der er billeder fra idag og sidste uge :D
husk at kig efter på teksten under billedet for information derom.
der blev skudt på 100 meter og efter en cirkel på 20 cm. som til prøven dog med et kryds i midten <+:
Der faldte aldrig nogle kommentare til mine billeder .. #/() {*-\*}
Vh Phillip

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Refraktorius » 21. sep 2007, 14:26

Nolte skrev:Som lovede ligger jeg lige lidt billeder ind fra lidt træning.

der er billeder fra idag og sidste uge :D
husk at kig efter på teksten under billedet for information derom.
der blev skudt på 100 meter og efter en cirkel på 20 cm. som til prøven dog med et kryds i midten <+:
Nu gik der jo lige "Rygtesmedie" i emnet, men da rygtet tilsyneladende er manet i jorden igen, er vi tilbage på snoren.

... Udmærket, ikke imponerende (afhængigt af skydestilling) men fint tilstrækkeligt til at bestå prøven.

Har du overvejet hvad du gjorde anderledes til de sidste 3 skud, der jo sidder som de skal på 100 meter?

Det vil være en god ide hvis du træner skydestilling og aftræk, og der er to øvelser du kan lave hjemme der er guld værd:
(kontroller først at kanonen er afladt)

Skydestilling: Find en god skydestilling, og sigt på et punkt i samme højde som dig selv (og så langt væk at det står skarpt i kikkerten). Træk vejret dybt og roligt, og se om sigtepunktet vandrer lodret op og ned. Hvis det kører skævt eller laver sære figurer, så ret på skydestillingen (husk at du skal ligge behageligt og ikke anstrenge dig for at løfte og holde riflen)
Når stillingen er fin, så træk vejret dybt ind, ånd halvt ud og hold vejret. Det var her dit skud skulle sendes afsted, men i stedet lukker du øjnene nogle sekunder. Når du åbner dem igen, skulle sigtepunktet stadig gerne passe rimeligt med målet.
Når du ligger på banen til prøven (og ellers er på skydebanen), så afprøver du skydestillingen på samme måde.

Aftræksøvelse: Lad med en klikpatron (eller tomt hylster (som du er sikker på er tomt!)
Lav hele proceduren ovenfor, men efter du har kontrolleret skydestillingen, og har trukket vejret nogle gange igen, finder du sigtepunktet, ånder halvt ud, holder vejret der og øger roligt trykket indtil "klikket" går. Hold øje med hvad trådkorset foretager sig i skudøjeblikket. Når du gør det rigtigt, flytter det sig ikke fra målet. Før så aftrækkeren roligt frem igen med pegefingeren, spænd låsen og du kører igen.

God skydestilling, korrekt sigte og korrekt aftræksteknik (og masser af øvelse!) så klipper du uden problemer 5-kroner på 100 m.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: RIFFELPRØVE - Krav til riffelammunitionen

Indlæg af HePe » 21. sep 2007, 15:07

Bigfoot skrev:"Jeg fristes til at spørge: Af hvem ???"

Jeg fik den af riffelkordinatoren i region 13, som selv netop havde fået oplysningerne fra DJ, og ja jeg troede også det var løgn.
Trotyl skrev:Sidste nyt.
Anita Moen - Danmarks Jægerforbund skrev: Der er der ingen ændringer i - man har hele tiden måtte bruge spidsskarp f.eks. til gæs og dermed også til riffelprøven.

Det er kun med hensyn til kuglevægt og anslagsenergi er der indført nye bestemmelser.

Har du yderligere spørgsmål så ring venligst til Claus Sætter-Lassen.

Med venlig hilsen
Anita Moen
Hvad har gæs med sagen at gøre?.. ;-)

Dermed foreligger der to forskellige udmeldinger fra Danmarks Jægerforbund. Måske det kunne være en idé at høre Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen, som har udarbejdet bekendtgørelserne?

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: RIFFELPRØVE - Krav til riffelammunitionen

Indlæg af Sort » 21. sep 2007, 15:40

HePe skrev: Hvad har gæs med sagen at gøre?.. ;-)
Når man lovligt må skyde gæs (eller en anden dyreart) med spidsskarp er der jo tale om lovlig jagtammunition.
Prøvebestemmelserne siger så derudover specifikt at der skal være energi og masse svarende til kravene ved rådyrjagt, netop det at der specifikt peges på energi og masse må jo betyde at de øvrige krav i § 3, stk. 1 ikke er gældende.

jeg tror godt jeg kunne lommejuriste mig forbi en ikke alt for stivnakket sagkyndig selvom jeg var mødt op med spidsskarpe, men jeg ville nok ikke tage chancen, de fem blødnæsede der skal til sådan en prøve er da ingen investering... eller er der krav om at der afgives 6 skud for at opnå de 5 træffere?

Debatten om den ringe forberedelse tyder jo desværre lidt på at der er en dårlig holdning blandt dem der går til prøve, jeg ville da personligt slet ikke overveje at gå til prøve eller på riffeljagt hvis jeg ikke kendte våben og kikkert godt nok til at kunne indskyde selv (to skud og 5 minutters indsats, er det for meget at forlange?).

En helt anden ting er så at prøven er så let at den kun lige filtrerer de allerringeste og mest useriøse fra, hvilket er synd og skam når vi andre skal bøde for resultaterne på vildtet.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
djm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 23. feb 2007, 12:19
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Haslev

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af djm » 21. sep 2007, 17:15

Så er det i morgen det går løs...
Jeg har meldt mig til prøve i Mern...

Prøvesagkyndige var meget venlig og imødekommende da jeg ringede...
Han fortalte mig hvordan og hvorledes det hele skulle foregå...
Så det gælder bare om at krydse fingre...

Skal nok vende tilbage når prøven er overstået...

Til Trotyl kan jeg kun sige at det er en kanon guide du har lavet...

Den har virkelig givet svar på mange spørgsmål...

Brugeravatar
Dr Phil
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 102
Tilmeldt: 11. apr 2006, 20:47
Interesser: Våben, jagt, fiskeri og hunde
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Dr Phil » 21. sep 2007, 20:21

Refraktorius skrev:
Nolte skrev:Som lovede ligger jeg lige lidt billeder ind fra lidt træning.

der er billeder fra idag og sidste uge :D
husk at kig efter på teksten under billedet for information derom.
der blev skudt på 100 meter og efter en cirkel på 20 cm. som til prøven dog med et kryds i midten <+:
Nu gik der jo lige "Rygtesmedie" i emnet, men da rygtet tilsyneladende er manet i jorden igen, er vi tilbage på snoren.

... Udmærket, ikke imponerende (afhængigt af skydestilling) men fint tilstrækkeligt til at bestå prøven.

Har du overvejet hvad du gjorde anderledes til de sidste 3 skud, der jo sidder som de skal på 100 meter?

Det vil være en god ide hvis du træner skydestilling og aftræk, og der er to øvelser du kan lave hjemme der er guld værd:
(kontroller først at kanonen er afladt)

Skydestilling: Find en god skydestilling, og sigt på et punkt i samme højde som dig selv (og så langt væk at det står skarpt i kikkerten). Træk vejret dybt og roligt, og se om sigtepunktet vandrer lodret op og ned. Hvis det kører skævt eller laver sære figurer, så ret på skydestillingen (husk at du skal ligge behageligt og ikke anstrenge dig for at løfte og holde riflen)
Når stillingen er fin, så træk vejret dybt ind, ånd halvt ud og hold vejret. Det var her dit skud skulle sendes afsted, men i stedet lukker du øjnene nogle sekunder. Når du åbner dem igen, skulle sigtepunktet stadig gerne passe rimeligt med målet.
Når du ligger på banen til prøven (og ellers er på skydebanen), så afprøver du skydestillingen på samme måde.

Aftræksøvelse: Lad med en klikpatron (eller tomt hylster (som du er sikker på er tomt!)
Lav hele proceduren ovenfor, men efter du har kontrolleret skydestillingen, og har trukket vejret nogle gange igen, finder du sigtepunktet, ånder halvt ud, holder vejret der og øger roligt trykket indtil "klikket" går. Hold øje med hvad trådkorset foretager sig i skudøjeblikket. Når du gør det rigtigt, flytter det sig ikke fra målet. Før så aftrækkeren roligt frem igen med pegefingeren, spænd låsen og du kører igen.

God skydestilling, korrekt sigte og korrekt aftræksteknik (og masser af øvelse!) så klipper du uden problemer 5-kroner på 100 m.
Nej jeg ikke hvorfor det altid er de 3 sidste der er de bedste.. fordi jeg skyder på samme måde på alle skud med vejr trækning og alt det der..
jeg har trænet liggende med fast anlæg iform af en lecablok med et blødt anlæg på.. det har fungeret gangske udemærket..

har trænet lidt herhjemme som du beskriver men det kunne nok være bedre med lidt mere.. men det skal nok komme. så håber da at jeg består prøven imorgen ...
Vh Phillip

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Refraktorius » 21. sep 2007, 20:48

Tag det iskoldt og roligt, husk at du har rimeligt god tid.

Afgiv skuddet med et korrekt aftræk når sigtet er godt. Bliver du træt i øjet, så løft hovedet fra kikkerten, slap af og genoptag så vejrtrækning og sigte. Den værste måde at afgive skuddet på, er at blive træt, og så rykke skuddet af før man slet ikke kan hverken holde kanonen stille eller fokusere på målet mere.

Vedrørende nerver, så husk at det kun er et papdyr du skyder på, den eneste konsekvens af en anskydning er, at du får lov til at prøve igen. (En ægte bambi, så er det straks lidt alvorligere!)

Knæk og bræk, må din hånd være rolig og dit øje sikkert!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Leong » 21. sep 2007, 21:00

Hehe ro på, seks skud på fem minutter...man har jo tid til at tage sig en tissetur og en kop kaffe :cool:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Refraktorius » 21. sep 2007, 21:03

Leong skrev:Hehe ro på, seks skud på fem minutter...man har jo tid til at tage sig en tissetur og en kop kaffe :cool:
Nemlig, og alligevel høvler folk skuddene af, så man skulle tro at det var en sulten grossular der kom springende imod dem, og ikke en pap-bambi.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Leong » 21. sep 2007, 21:18

Refraktorius skrev: Nemlig, og alligevel høvler folk skuddene af, så man skulle tro at det var en sulten grossular der kom springende imod dem, og ikke en pap-bambi.
Tjah...da jeg havde skudt de første fire skud gik det op for mig at der stadig var fire minutter tilbage :) Hvis man skal bruge fem minutter på at skyde seks skud, der holder sig inden for 20cm på 100m, bør man nok træne noget mere...

Kors jeg kommer helt til at savne min riffel ;-)

Brugeravatar
Dr Phil
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 102
Tilmeldt: 11. apr 2006, 20:47
Interesser: Våben, jagt, fiskeri og hunde
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: RIFFELPRØVE - Hvordan.

Indlæg af Dr Phil » 22. sep 2007, 11:07

Så er jeg lige kommet hjem fra prøve på Ryegård .. bestod uden problemer. alle 6 skud sad indenfor en diameter af 3 cm fra centrum.

skød i liggende stilling.. klarede det på godt 2 min. gav mig masser af tid til vejrtrækning og det .. så det er sku fedt nok :eek: :D
Vh Phillip

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Krav til jagtammunitionen ved riffelprøven

Indlæg af HePe » 22. sep 2007, 13:44

Sort skrev:
HePe skrev: Hvad har gæs med sagen at gøre?.. ;-)
Når man lovligt må skyde gæs (eller en anden dyreart) med spidsskarp er der jo tale om lovlig jagtammunition.
DJ’s svar med henvisning til jagtammunitionen til gæs er fuldstændig betydningsløs, og er ikke relevant i forbindelse med de nye krav til jagtammunitionen ved riffelprøven.

Diskussionen om jagtammunitionen til riffelprøven er relevant efter Bigfoot's indlæg om, at riffelinstruktører af Danmarks Jægerforbund er vejledt om, at der nu skal anvendes blødnæset jagtammunition (som opfylder kravene til jagt på råvildt).

Og Danmarks Jægerforbund giver to forskellige udlægninger om jagtammunitionen til riffelprøven:

Fremover kan riffelprøven nu kun aflægges med et våben og en ammunition, der som minimum opfylder kravene til jagt på råvildt. Denne ændring kommer, fordi man nu i bekendtgørelsen om skydevåben og ammunition tillader brug af de helt små centraltændingsvåben til jagt og regulering (f.eks. kaliber .17 Rem).

Kilde: DJ’s nyhedsbrev d. 31/8 2007 om nye bekendtgørelser på jagtområdet:
http://www.jaegerforbundet.dk/384/39/1/3320" target="_blank" target="_blank

Ved riffelprøven: Det medbragte våben og ammunitionen skal mht. kuglevægt og anslagsenergi opfylde kravene til jagt på råvildt.

Kilde: DJ’s informationer om riffelprøven:
http://www.jaegerforbundet.dk/675" target="_blank" target="_blank
Senest rettet af HePe 22. sep 2007, 13:49, rettet i alt 1 gang.

Besvar