Pistol på “Medlemstilladelse” via PAC

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Pellse
Newbie
Newbie
Interesser: Pistol og Riffel Skydning
Geografisk sted: Solrød
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Pistol på “Medlemstilladelse” via PAC

Indlæg af Pellse » 13. apr 2021, 14:16

Nu er jeg blevet spurgt ind til det en del gange så tænkte jeg lige ville oprette en tråd omkring det.
Min mor prøvede i slut november, at se om politiet var villige til at udstede tilladelse til pistol, hun indsendte ansøgning slut november og modtog tilladelsen midt december. Tænkte dette kunne være nyttig info til folk som ikke har mere plads på SKV kortet.
Grunden til det er min mor der har tilladelse er at jeg er 17 så jeg skal have hende med til alle matches.
Billede
Vedhæftede filer
3277C76A-0A04-41D2-B1BB-0A2C3778F299.jpeg

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 162 times

Re: Pistol på “Medlemstilladelse” via PAC

Indlæg af Greyberd63 » 13. apr 2021, 14:27

Pellse skrev:
13. apr 2021, 14:16
Nu er jeg blevet spurgt ind til det en del gange så tænkte jeg lige ville oprette en tråd omkring det.
Min mor prøvede i slut november, at se om politiet var villige til at udstede tilladelse til pistol, hun indsendte ansøgning slut november og modtog tilladelsen midt december. Tænkte dette kunne være nyttig info til folk som ikke har mere plads på SKV kortet.
Grunden til det er min mor der har tilladelse er at jeg er 17 så jeg skal have hende med til alle matches.
Billede
Først tak for at dele information. skulle der medsendes noget til PAC, eller var det bare den viste ansøgning.

Jeg sidder dog og tænker forsent aprilsnar, eller en fejl fra PAC side.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 39 times

Indlæg af Ninjakebab » 13. apr 2021, 14:39

Undskyld hvad?!

Det der er en våbentilladelse lig dem til jagtvåben. Hvad baggrund har din mor? Er hun tilfældigvis betjent eller lignende, og deres tilladelser til tjenestevåben laves på denne måde?

Det er dybt underligt, det der. Kontekst og mere baggrund, tak :goodpost:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 13. apr 2021, 14:49

Hvad er grunden til at din mor ikke fik den på en SKV tilladelse?

Har hun været medlem af pågældende forening 2 år eller mere?

Hvad er grunden til en gyldighed på kun 2 år?

Må våbnet overhovedet bruges til konkurrencer og træning, når våbnet ikke er SKV registreret?

Jeg er fuld af spørgsmål!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 13. apr 2021, 14:54

Ninjakebab skrev:
13. apr 2021, 14:39
Undskyld hvad?!

Det der er en våbentilladelse lig dem til jagtvåben. Hvad baggrund har din mor? Er hun tilfældigvis betjent eller lignende, og deres tilladelser til tjenestevåben laves på denne måde?

"Polititilladelse" har jo altid eksisteret som en mulighed for at få våbentilladelse, men den er i princippet afskrevet i skytter og jægeres øjne, da man jo søger på baggrund af foreningsmedlemsskab eller jagttegn. Politilladelse er faktisk Politiets mulighed for at udstede våbentilladelse til en person, som i princippet hverken har jagttegn eller skytteforeningsmedlemskab.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 13. apr 2021, 16:02

Flugteren skrev:
13. apr 2021, 14:54
Ninjakebab skrev:
13. apr 2021, 14:39
Undskyld hvad?!

"Polititilladelse" har jo altid eksisteret som en mulighed for at få våbentilladelse, men den er i princippet afskrevet i skytter og jægeres øjne, da man jo søger på baggrund af foreningsmedlemsskab eller jagttegn. Politilladelse er faktisk Politiets mulighed for at udstede våbentilladelse til en person, som i princippet hverken har jagttegn eller skytteforeningsmedlemskab.
Den har eksisteret "altid", og den fungerer fint, og giver ikke væsentlige hindringer ifht anvendelsen. Men den er jo lidt dyr, dels koster den 840kr, dels er løbetiden kun 2 år, og derfor bruges den ikke ret meget.
Nogle har forsøgt at søge våben den vej, som overholdt våbenloven og overholder konkurrencebestemmelserne i den sportsdiciplin de ville bruge våbnet til, men som SKV ikke ser som "politisk korrekte" - men det kan man ikke. PAC kontakter SKV og tjekker om SKV ville give tilladelse til våbnet, og siger SKV nej, så siger PAC også nej.

Så - OP - hvorfor egentlig på politi tilladelse? Altså det er da meget sjovt, men jeg kender andre i lignende situationer (børn der ikke kan oppebære pistoltilladelse, hvor voksen må have tilladelsen, og så følge med ud til hver træning / match) der har fået pistolen på SKV. Det er jo noget billigere.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Pellse
Newbie
Newbie
Interesser: Pistol og Riffel Skydning
Geografisk sted: Solrød
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Pellse » 13. apr 2021, 16:53

Det var egentligt bare for at se om det var muligt ud af nysgerrighed. Hun blev bedt om at indsende bevis for medlemskab kvittering for kontigent eller medlemskort

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Fastanhol » 13. apr 2021, 18:25

Pellse skrev:
13. apr 2021, 16:53
Det var egentligt bare for at se om det var muligt ud af nysgerrighed. Hun blev bedt om at indsende bevis for medlemskab kvittering for kontigent eller medlemskort
Intet vundet men ekstra betalt det er egentligt det man opnår og så behøver man ikke besvære formanden.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 13. apr 2021, 20:33

Fastanhol skrev:
13. apr 2021, 18:25
Pellse skrev:
Intet vundet men ekstra betalt det er egentligt det man opnår og så behøver man ikke besvære formanden.
Det undrer mig bare med alt det fokus på aktivitetskrav, årlige våbentjek, underskrift fra formanden og 2 års medlemskab før køb hvis politiet samtidigt udsteder tilladelser baseret på medlemkort der kan være udstedt for 10 minutter siden :???:

Ikke fordi jeg nødvendigvis ønsker at det skal være maksimalt besværligt, men jeg har svært ved at følge politiets logik.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 13. apr 2021, 20:40

ReneKJ skrev:
13. apr 2021, 20:33

Det undrer mig bare med alt det fokus på aktivitetskrav, årlige våbentjek, underskrift fra formanden og 2 års medlemskab før køb hvis politiet samtidigt udsteder tilladelser baseret på medlemkort der kan være udstedt for 10 minutter siden :???:

Ikke fordi jeg nødvendigvis ønsker at det skal være maksimalt besværligt, men jeg har svært ved at følge politiets logik.
That is a feature, not a bug :biggrin:

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 13. apr 2021, 20:41

Pellse skrev:
Er der så ikke noget krav om 2års medlemsskab, aktivitets krav og fremmøde ved våbenkontrol?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 13. apr 2021, 21:03

Allan3 skrev:
13. apr 2021, 20:41
Pellse skrev:
Er der så ikke noget krav om 2års medlemsskab, aktivitets krav og fremmøde ved våbenkontrol?
Jo, de 2 år er våbenlov, så det ER der krav om. Politiet henvender sig til SKV, så mon ikke SKV har oplyst at "mor" har været kendt hos dem i mere end 2 år? Aktivitetskrav er jeg ikke sikker på, dem jeg kender som har (eller har haft) den slags tilladelser, har været rigeligt aktive. Våbenkontrol? Nej, det tror jeg ikke der er - men tilladelsen gælder også kun 2 år. Jeg kunne godt forestille mig man bliver bedt om at fremvise det ved fornyelse.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar