Klager over støjgener ved skydning på stål.

Debat om foreningsarbejde, organisering, konsortier - alt, der skaber aktivitet for skytter og jægere.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Ras.Killing » 14. apr 2021, 08:04

Vi starter lige med at sætte scenen.

For nogle år siden flyttede et nyt par ind, i en af de ejendomme der ligger omkring vores skydebane. Der gik ikke længe, før de begyndte at klage over støjen fra vores skydning. Vi har dog miljøgodkendelser osv. på vores side - så den historie kom der ikke mere ud af, andet end det skulle man have tænkt over, inden man flyttede ind ved siden af en skydebane.

Sidenhen har vi fået installeret lidt forskellige stålmål på vores anlæg. Bla. et platerack og et dueltræ.... Og de bliver flittigt brugt!

Og nu har de før nævnte naboer så igen klaget over støjen et par gange, men denne gang fra stålmålene. Klagen er vel at bemærke rettet direkte til foreningen og ikke myndigheder.

I første omgang har vi slået det lidt hen. Vi har jo godkendelser osv. i orden fra politiet, så vi mener ikke der er noget at komme efter.

Det sagt så har vi haft en repræsentant fra foreningen nede ved parret, for at høre det med egne øre.

Og støjen fra anslaget på stålet er faktisk ganske betragtelig. Det drejer sig om en firlænget gård, og lyden rammer lige ind i gårdspladsen hvor den nærmest forstærker sig selv eller giver genklang.

Så vi er faktisk ikke helt sikre på, hvad der skal ske nu. Den nemmeste løsning er jo bare at skyde videre uanfægtet. Politiet har godkendt banen, og vi er ikke bekendt med at der kræves specifikke miljøgodkendelser (støjmåling) for skydning på stål?

Vi kunne i princippet godt få lavet nogle målinger... Men de godkendelser vi har nu er ret gode. Vi kan skyde alle ugens dage og næsten døgnet rundt. Så som jeg ser det, så kan vi kun have noget at tabe ved at få taget ny/flere støjmålinger.

En anden løsning der er på bordet, er selv at begrænse vores skydning på stål til specifikke dage og tidsrum, hvor det er til mindst mulig gene. Jeg må dog indrømme at jeg har det stramt med at spænde ben for os selv... Og hvad klager de så over næste gang?

Sidste tanke vi har igang er noget støjbegrænsning af en art. Enten højere vold, væg, overdækning ell. lign., men det virker også bare som meget arbejde, for at tilgodese en enkelt nabo.

Er der nogen der har styr på reglerne inde for dette område? Og har naboen overhovedet noget at komme efter? Som sagt er det pt. kun direkte til foreningen de har klaget - men det kan jo ændre sig.

Vi er jo selvfølgelige kede af at være til gene... Men omvendt vil jeg jo også mene at vi lå der først.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Lycon » 14. apr 2021, 08:14

Det er nøjagtigt samme problematik som når folk flytter tæt på en motocrossbane eller en privat flyveplads, som har ligget der i i årtier. Desværre er der set eksempler på at de har fået nedlagt, eller begrænset aktiviteten for anlæggende. Da jeg gik til pilot var det Grønholt flyveplads det gik ud over. Så desværre tror jeg I står med en dårlig sag.

De tidligere beboere, var de generet af støjen fra skydebanen? I kunne jo for at vise storsind indkøbe et par høreværn af god kvalitet, og forære dem i indflytningsgave, bare lige som for at kridte stregen op. :biggrin:
Ras.Killing skrev:
14. apr 2021, 08:04
Vi starter lige med at sætte scenen.

For nogle år siden flyttede et nyt par ind, i en af de ejendomme der ligger omkring vores skydebane. Der gik ikke længe, før de begyndte at klage over støjen fra vores skydning. Vi har dog miljøgodkendelser osv. på vores side - så den historie kom der ikke mere ud af, andet end det skulle man have tænkt over, inden man flyttede ind ved siden af en skydebane.

Sidenhen har vi fået installeret lidt forskellige stålmål på vores anlæg. Bla. et platerack og et dueltræ.... Og de bliver flittigt brugt!

Og nu har de før nævnte naboer så igen klaget over støjen et par gange, men denne gang fra stålmålene. Klagen er vel at bemærke rettet direkte til foreningen og ikke myndigheder.

I første omgang har vi slået det lidt hen. Vi har jo godkendelser osv. i orden fra politiet, så vi mener ikke der er noget at komme efter.

Det sagt så har vi haft en repræsentant fra foreningen nede ved parret, for at høre det med egne øre.

Og støjen fra anslaget på stålet er faktisk ganske betragtelig. Det drejer sig om en firlænget gård, og lyden rammer lige ind i gårdspladsen hvor den nærmest forstærker sig selv eller giver genklang.

Så vi er faktisk ikke helt sikre på, hvad der skal ske nu. Den nemmeste løsning er jo bare at skyde videre uanfægtet. Politiet har godkendt banen, og vi er ikke bekendt med at der kræves specifikke miljøgodkendelser (støjmåling) for skydning på stål?

Vi kunne i princippet godt få lavet nogle målinger... Men de godkendelser vi har nu er ret gode. Vi kan skyde alle ugens dage og næsten døgnet rundt. Så som jeg ser det, så kan vi kun have noget at tabe ved at få taget ny/flere støjmålinger.

En anden løsning der er på bordet, er selv at begrænse vores skydning på stål til specifikke dage og tidsrum, hvor det er til mindst mulig gene. Jeg må dog indrømme at jeg har det stramt med at spænde ben for os selv... Og hvad klager de så over næste gang?

Sidste tanke vi har igang er noget støjbegrænsning af en art. Enten højere vold, væg, overdækning ell. lign., men det virker også bare som meget arbejde, for at tilgodese en enkelt nabo.

Er der nogen der har styr på reglerne inde for dette område? Og har naboen overhovedet noget at komme efter? Som sagt er det pt. kun direkte til foreningen de har klaget - men det kan jo ændre sig.

Vi er jo selvfølgelige kede af at være til gene... Men omvendt vil jeg jo også mene at vi lå der først.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Frantz » 14. apr 2021, 08:15

Jeg har hørt at vingsted skulle ha lavet støjmåling på stålmål sidste år med henblik på at ligge dem ind under de eksisterende støjklasser. Det hele pga klager over støj fra stålmål. Men så gik der corona i den og prøvere/måling blev aflyst. Om der er sket noget siden ved jeg ikke.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Fastanhol » 14. apr 2021, 08:16

Måske dumt spørgsmål men kunne man ikke med noget rudelim klæbe gummi på bagsiden så stålpladerne måske ikke sang så meget.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Frantz » 14. apr 2021, 08:29

Fastanhol skrev:
14. apr 2021, 08:16
Måske dumt spørgsmål men kunne man ikke med noget rudelim klæbe gummi på bagsiden så stålpladerne måske ikke sang så meget.
Det ar måske ikke en dum ide, selv om det høje "kling" er en stor del af steel Challenge. Men til IPSC tror jeg lyden er ligemeget. Det skal målene jo bare vælte
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Cpt » 14. apr 2021, 08:31

Man kunne også forslå naboen at de gerne må bekoste et rockwool hegn (isoleret) og at I endda gerne vil lægge martrikel til hegnet.. så har de da fået muligheden for at forbedre egen situation for egne penge..

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af DB89 » 14. apr 2021, 08:44

Nu har jeg kun rodet med miljøgodkendelse af en industrivirksomhed og ikke skydebane. Ved støjklager, hvor kommunen mener, at vi ikke holder os indenfor støjgrænserne, der kan de op til én gang om året kræve at der bliver laver støjmåling og beregninger for vores støjniveau i nabolaget - det er ikke en billig omgang, og det skal ske for egen regning.
Det er måske værd at have med i tankerne, inden man går over og rækker naboen et sæt høreværn og en fuck-finger, for så er man vist sikker på at få kamp med dem, og kommunen der bliver inddraget.
Hvis skydning på stålmål larmer mere end det skydning, der er taget med i støjberegningen for jeres skydebane, så tænker jeg at det kan kræve en revidering af miljøgodkendelsen.

At folk bør undersøge et lokalområde for støjkilder osv inden de køber ejendom, kan man lidt argumentere for.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Ras.Killing » 14. apr 2021, 08:55

DB89 skrev:
14. apr 2021, 08:44
Hvis skydning på stålmål larmer mere end det skydning, der er taget med i støjberegningen for jeres skydebane, så tænker jeg at det kan kræve en revidering af miljøgodkendelsen.
Det er mit helt klare indtryk, at det ikke larmer mere end knaldet ved mundingen målt i dB.

Men... Det er en anden type lyd og den bevæger sig i en anden retning end knaldet.

Knaldet følger skudretningen hvor lyden fra stålet kastes tilbage (vil jeg mene).

Derfor tænker jeg godt lyden fra stålet i visse retninger kan fornemmes højere.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Ras.Killing » 14. apr 2021, 09:01

Lycon skrev:
14. apr 2021, 08:14
De tidligere beboere, var de generet af støjen fra skydebanen?
Ikke mig bekendt. Desuden har vi en del andre huse ret tæt på vores anlæg, men det er kun de nævnte der klager.

Det sagt så tror jeg heller aldrig, at vi har haft så meget aktivitet som vi har nu.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Krung » 14. apr 2021, 09:02

Hvor bor de i forhold til målene?

Højfrekvent lyd er næsten retningsorienteret, modsat lavfrekvent, som er god til at komme rundt om hjørner. Kan I lave nogle skure med rockwool på indersiden, som målene kan stå inde i, mens I skyde på dem?

Ellers en eller anden bitumenbelægning på bagsiden. Det vil tage klangen og I kan nok godt stadig høre om der er træf.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Lycon » 14. apr 2021, 09:08

Ras.Killing skrev:
14. apr 2021, 09:01
Lycon skrev:
14. apr 2021, 08:14
De tidligere beboere, var de generet af støjen fra skydebanen?
Ikke mig bekendt. Desuden har vi en del andre huse ret tæt på vores anlæg, men det er kun de nævnte der klager.

Det sagt så tror jeg heller aldrig, at vi har haft så meget aktivitet som vi har nu.
Er det skuddene eller anslagene de er generet af? Eftersom I har udviddet aktiviteten på stål mål tænker jeg det er anslaget. Kunne man beklæde stålmålene med noget gummi så de ikke "synger" så meget?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Sixpack » 14. apr 2021, 09:12

Den skydebane vi bruger har indkapslet målene i kasser der fanger splash. Kasserne er foret med lyddæmpende materiale, for at imødegå netop dette problem.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Kortmentyk » 14. apr 2021, 09:55

Jeg er sikker på at i står dårligt ved at fortsætte uanfægtet. Desuden er det også dårlig stil når nu de retter henvendelse direkte til jer og indbyder til dialog. En ting er at have retten på sin side, en anden er at opføre sig anstændigt. Det gælder om at skabe medspillere og ikke modspillere......

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Fast Fumble » 14. apr 2021, 09:59

Sixpack skrev:
14. apr 2021, 09:12
Den skydebane vi bruger har indkapslet målene i kasser der fanger splash. Kasserne er foret med lyddæmpende materiale, for at imødegå netop dette problem.
Ja, den løsning tænker jeg også er "mest støjdæmpning for pengene". Hvis der er tale om et platerack og et træ, som I ikke flytter rundt på (de er tunge), så er det jo nemt og billigt at bygge en "støj-sluse" med noget træ og noget lyddæmpende materiale. Det kunne I jo overveje. Jeg kan nemlig godt tvivle på om pålimet gummi dæmper lyden på en Hardox 500 plade nok.

Der er dog også et andet forhold at overveje: Min skydebane har lignende vidunderlige forhold. Men vi er velsignet med naboer, som klager så det synger, hver gang de har muligheden. (Vi omtalder dem ofte som "grundejerforeningen til Skytteforeningens nedlæggelse"). De vil blive ved med at klage, til de dør. Det vil vi aldrig kunne få dem til at holde op med. Det skal med i overvejelserne, når I vurderer økonomien og effekten af jeres tiltag.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Frantz » 14. apr 2021, 10:02

Kortmentyk skrev:
14. apr 2021, 09:55
Jeg er sikker på at i står dårligt ved at fortsætte uanfægtet. Desuden er det også dårlig stil når nu de retter henvendelse direkte til jer og indbyder til dialog. En ting er at have retten på sin side, en anden er at opføre sig anstændigt. Det gælder om at skabe medspillere og ikke modspillere......
Gratis medlemskab til naboerne og et event om året hvor man taler om om der kan gøres noget for støjgener og så selvfølgelig lige et skyde event til dem. Det kan nogen gange gøre noget
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af PSindrup » 14. apr 2021, 11:10

Jeg er af den faste overbevisning om at I skal gøre noget

I skal være proaktive, og selv vise vilje til at gøre noget ved problemet. Specielt nu da I selv har hørt at der faktisk er noget om snakken og lyden gode kan generer.

Den der med "vi lå her først" skal I ikke satse på. Mange motorbaner m.m. er igennem tiden blevet lukket selv om at de lå der først.
Kommer der først en ny miljøvurdering der går jer imod, så er I på skideren ... :angry:

Hvis jeg var jer så ville jeg tage kontakt med klager og spørge dem hvad de kunne forestille sig. Om der er specielle tidspunkter på dagen hvor de føler sig specielt generet af støjen, og se om I kunne komme frem til en fælles løsning. :razz:

En nabostrid hvor begge parter står med korslagte arme kommer der sjældent noget godt ud af. :impatient:

Peter

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Greyberd63 » 14. apr 2021, 11:17

Ras.Killing skrev:
14. apr 2021, 08:55
DB89 skrev:
14. apr 2021, 08:44
Hvis skydning på stålmål larmer mere end det skydning, der er taget med i støjberegningen for jeres skydebane, så tænker jeg at det kan kræve en revidering af miljøgodkendelsen.
Det er mit helt klare indtryk, at det ikke larmer mere end knaldet ved mundingen målt i dB.

Men... Det er en anden type lyd og den bevæger sig i en anden retning end knaldet.

Knaldet følger skudretningen hvor lyden fra stålet kastes tilbage (vil jeg mene).

Derfor tænker jeg godt lyden fra stålet i visse retninger kan fornemmes højere.
For det første, så er politiets godkendelse, på baggrund af sikkerhed, ikke støj, du kan dog risikereat de også kigger på miljø godkendelsen, i forbindelse med kalibrene der må skydes med.
Det med politiets godkendelse kan svinge meget, da det er de lokale politie disrikter, der udpeger skydebane kontrollørene

Nummer 2, hvis i har den gamle godkendelse, hvor i må støje mere end i de nye, så er det faktisk kommunes pligt at bede jer om at udarbejde handlings planer, for at nedbringe støjen.
Nogle kommuner gør ikke dette, hvis de ikke modtager klager over jeres støj.

I skal også være opmærksom på at private boliger, der ligger tættere på end, jeg mener det er 300 meter, der bliver støjklager taget ret alvorligt af kommunen.

mvh
grey

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af HR » 14. apr 2021, 11:26

Kortmentyk skrev:
14. apr 2021, 09:55
Jeg er sikker på at i står dårligt ved at fortsætte uanfægtet. Desuden er det også dårlig stil når nu de retter henvendelse direkte til jer og indbyder til dialog. En ting er at have retten på sin side, en anden er at opføre sig anstændigt. Det gælder om at skabe medspillere og ikke modspillere......
:goodpost:

Hvis i har ændret noget på banen der påvirker støjen, så har i forbrudt jer imod jeres miljøgodkendelse (myndigheden er kommunen, ikke politiet). Jeg har selv haft en klage fordi vi lavede en støjvold. Aha- sagde klageren, i har ændret noget og det må i ikke :mad: . Kommunen godkendte så i retrospekt støjvolden, men vi fik indskærpet at ALLE ændringer skal godkendes på forkant.

Så det er på alle måder i jeres interesse at klare sagen direkte med jeres nabo. I har jo også erkendt at det rent faktisk er et reelt problem. Støjdæmpende afskærmning tæt på målene (jo tættere jo bedre), resonansdæmpning af stålet, og indskrænkninger i skydetiden er alle gode muligheder. Og de bliver jo ikke skrevet ind i jeres miljøgodkendelse, så det er ikke noget der binder jer hvis der bliver fulgt op med et salamiattack.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Ras.Killing » 14. apr 2021, 13:29

Kortmentyk skrev:
14. apr 2021, 09:55
Jeg er sikker på at i står dårligt ved at fortsætte uanfægtet. Desuden er det også dårlig stil når nu de retter henvendelse direkte til jer og indbyder til dialog. En ting er at have retten på sin side, en anden er at opføre sig anstændigt. Det gælder om at skabe medspillere og ikke modspillere......
Der er jeg enig med dig! Men med til historien er jo så også, at det ikke første gang de klager. Sidste gang var der bare ikke noget at komme efter, og nu er det så stålet der er et problem. Vi vil selvfølgelig gerne være på god fod med så mange som muligt... Men hvis udgangspunktet er at vi ikke må støje, så er det bare svært at være skytteforening.

Overstående kommentar skal ses lidt i forlængelse af Fast Fumble’s her:
Fast Fumble skrev:
14. apr 2021, 09:59
...De vil blive ved med at klage, til de dør. Det vil vi aldrig kunne få dem til at holde op med. Det skal med i overvejelserne, når I vurderer økonomien og effekten af jeres tiltag.
Jeg kan nemlig godt blive i tvivl om, hvornår nok er nok. Der er ingen tvivl om at vores skydning er en torn i øjet på dem.

Sixpack skrev:
14. apr 2021, 09:12
Den skydebane vi bruger har indkapslet målene i kasser der fanger splash. Kasserne er foret med lyddæmpende materiale, for at imødegå netop dette problem.
Det kunne være en mulighed - det kan bare ikke være en permanent anordning, da vi er nød til at kunne flytte rundt på tingene (inkl. stålmål) i forbindelse med anden skyd, stævner osv.

Greyberd63 skrev:
14. apr 2021, 11:17
For det første, så er politiets godkendelse, på baggrund af sikkerhed, ikke støj, du kan dog risikereat de også kigger på miljø godkendelsen, i forbindelse med kalibrene der må skydes med.

...

I skal også være opmærksom på at private boliger, der ligger tættere på end, jeg mener det er 300 meter, der bliver støjklager taget ret alvorligt af kommunen.

mvh
grey
Jep vi er helt med på at politiets godkendelse ikke er en carte blanche til at støje som vi lyster. Men alle de miljøgodkendelser jeg kender til, tager udgangspunkt i hvad der skydes med og ikke efter. Jeg er ikke bekendt med at der laves støjmålinger for skydning på stål - men det er en af de ting jeg spørger ind til her. Altså om det overhovedet er noget man tager højde for.

Uden lige at have målt det op, så vil jeg mene at vi befinder os lige omkring de 300 meter (eller under) fra flere af vores naboer.

2704CA5A-F16F-4808-BEEE-A111C23A2D84.jpeg

Hvorom alting er, så ønsker vi ikke at optrappe konflikten... For en ny støjmåling vil ikke falde ud til vores fordel.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Greyberd63 » 14. apr 2021, 14:26

Hej Ras
Kortmentyk skrev: ↑14. apr 2021, 09:55
Jeg er sikker på at i står dårligt ved at fortsætte uanfægtet. Desuden er det også dårlig stil når nu de retter henvendelse direkte til jer og indbyder til dialog. En ting er at have retten på sin side, en anden er at opføre sig anstændigt. Det gælder om at skabe medspillere og ikke modspillere......
Der er jeg enig med dig! Men med til historien er jo så også, at det ikke første gang de klager. Sidste gang var der bare ikke noget at komme efter, og nu er det så stålet der er et problem. Vi vil selvfølgelig gerne være på god fod med så mange som muligt... Men hvis udgangspunktet er at vi ikke må støje, så er det bare svært at være skytteforening.

Overstående kommentar skal ses lidt i forlængelse af Fast Fumble’s her:
Fast Fumble skrev: ↑14. apr 2021, 09:59
...De vil blive ved med at klage, til de dør. Det vil vi aldrig kunne få dem til at holde op med. Det skal med i overvejelserne, når I vurderer økonomien og effekten af jeres tiltag.
Jeg kan nemlig godt blive i tvivl om, hvornår nok er nok. Der er ingen tvivl om at vores skydning er en torn i øjet på dem.

Sixpack skrev: ↑
Det ser ud til at i har en god kommune, da der ikke var noget at komme efter, sidste gang der var problemer med naboerne.

Men støj er støj, så hvis stålmålene nu giver problemer, da de udsender støj, så er der risiko for at kommunen ændre holdning, hvis naboen komtakter kommunen.
Helt genreelt så er det støj der der lukker skydebane, så i skal være meget sikre på at i ikke overskrider jeres gode gamle miljø godkendelse, ved skydning på stålmål, og helst også ligger indenfor grænserne for ny miljøgodendelse.
Sixpack skrev: ↑14. apr 2021, 09:12
Den skydebane vi bruger har indkapslet målene i kasser der fanger splash. Kasserne er foret med lyddæmpende materiale, for at imødegå netop dette problem.
Det kunne være en mulighed - det kan bare ikke være en permanent anordning, da vi er nød til at kunne flytte rundt på tingene (inkl. stålmål) i forbindelse med anden skyd, stævner osv.
Der er flere måder at dæmpe støj hos naboerne, hvilke der passer jer bedst er svært at sige, uden foto af forholdene.

Greyberd63 skrev: ↑14. apr 2021, 11:17
For det første, så er politiets godkendelse, på baggrund af sikkerhed, ikke støj, du kan dog risikereat de også kigger på miljø godkendelsen, i forbindelse med kalibrene der må skydes med.

...

I skal også være opmærksom på at private boliger, der ligger tættere på end, jeg mener det er 300 meter, der bliver støjklager taget ret alvorligt af kommunen.

mvh
grey
Jep vi er helt med på at politiets godkendelse ikke er en carte blanche til at støje som vi lyster. Men alle de miljøgodkendelser jeg kender til, tager udgangspunkt i hvad der skydes med og ikke efter. Jeg er ikke bekendt med at der laves støjmålinger for skydning på stål - men det er en af de ting jeg spørger ind til her. Altså om det overhovedet er noget man tager højde for.
Jeg ved reelt ikke hvilke regler der gælder, men hvis i nu var en virksomhed, der havde godkendelse til at støje på max. et bestemt DB
og virksomheden starter en ny produktion, der støjer mere, så skal der ny miljøgokendelse til.


God ide at i ikke ønsker at optrappe konflikten, det vigtige er at naboerne ender med enten at være glade, eller at kommunen kommer til at betragte dem som brokkerøve.

Jeg ved ikke om du har skudt på KSC, der ligger boliger tæt på, KSC arbejder konstant med at forbedre både sikkerhed men så sandelig også støj .

Igen ville foto af jeres baner være rare at have, ikke fordi i straks skal gå igen med noget arbejde, skydebaneforeningen, under dgi, har rådgivere der kan hjælpe, med råd og vejledning m.m.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Ninjakebab » 14. apr 2021, 16:20

Opfattelsen af lyden i det menneskelige øre er nemlig ret specielt og svært at kvantificere.
Så en klæbegummi som allerede er nævnt ændrer lyden markant, selv på Hardox.

Jeg har selv 3mm klæbebitumen fra Biltema på min Hardox 550 plade, og det virker. Jeg er overbevist om det endda sænker frekvensen af den afgivne støj, og netop fjerner "sangen" så det bliver et kortvarigt klask. Det kunne være det var nok, selvom decibel målingen ikke nødvendigvis sænkes.

This one:
https://www.biltema.dk/bil---mc/biltilb ... umen-4-stk
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Ras.Killing » 14. apr 2021, 16:29

Ninjakebab skrev:
14. apr 2021, 16:20
Opfattelsen af lyden i det menneskelige øre er nemlig ret specielt og svært at kvantificere.
Så en klæbegummi som allerede er nævnt ændrer lyden markant, selv på Hardox.

Jeg har selv 3mm klæbebitumen fra Biltema på min Hardox 550 plade, og det virker. Jeg er overbevist om det endda sænker frekvensen af den afgivne støj, og netop fjerner "sangen" så det bliver et kortvarigt klask. Det kunne være det var nok, selvom decibel målingen ikke nødvendigvis sænkes.

This one:
https://www.biltema.dk/bil---mc/biltilb ... umen-4-stk
Ja det var da en relativt nem og billig løsning, hvis det da ellers hjælper bare en lille smule :smile: det spiller selvfølgelig ikke på dueltræet, men det kunne vi så evt. undvære om det var.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Greyberd63 » 14. apr 2021, 16:38

Ras.Killing skrev:
14. apr 2021, 16:29
Ninjakebab skrev:
14. apr 2021, 16:20
Opfattelsen af lyden i det menneskelige øre er nemlig ret specielt og svært at kvantificere.
Så en klæbegummi som allerede er nævnt ændrer lyden markant, selv på Hardox.

Jeg har selv 3mm klæbebitumen fra Biltema på min Hardox 550 plade, og det virker. Jeg er overbevist om det endda sænker frekvensen af den afgivne støj, og netop fjerner "sangen" så det bliver et kortvarigt klask. Det kunne være det var nok, selvom decibel målingen ikke nødvendigvis sænkes.

This one:
https://www.biltema.dk/bil---mc/biltilb ... umen-4-stk
Ja det var da en relativt nem og billig løsning, hvis det da ellers hjælper bare en lille smule :smile: det spiller selvfølgelig ikke på dueltræet, men det kunne vi så evt. undvære om det var.
Støjdæmpning virker bedst hvis den står tæt på støjkilden, så måske en mindre flytbar støjvæg , krydsfiner med hård rockwool på monteret burde hjælpe meget, giv ikke op.

Mvh
Grey

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af PSindrup » 14. apr 2021, 16:55

Ninjakebab skrev:
14. apr 2021, 16:20
Opfattelsen af lyden i det menneskelige øre er nemlig ret specielt og svært at kvantificere.
Så en klæbegummi som allerede er nævnt ændrer lyden markant, selv på Hardox.
Den oplevede støj og den målte støj er to helt forskellige størrelser

Vi havde engang en støjklage fra en nabo til en modelflyveklub.
Hvis man var over hos naboen kunne man tydeligt høre en irriterende støj fra vores modelhelikopteres rotorblade, men støjen var stort set ikke målbar, så derfor havde naboen ikke nogen "sag"
(Men jeg forstår stadig godt at de syntes at lyden var pisse irriterende)

Peter

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Grendel » 14. apr 2021, 18:22

Prøv evt også at tage vindretning med i overvejelserne - måske ikke skyde på stål når vinden er i deres retning, jeg bor selv i nærheden af en motorvej, og der er stor forskel på hvor nemt den høres alt efter hvordan vinden blæser .. Pun intended.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Besvar