Klager over støjgener ved skydning på stål.

Debat om foreningsarbejde, organisering, konsortier - alt, der skaber aktivitet for skytter og jægere.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Ras.Killing » 14. apr 2021, 18:27

Grendel skrev:
14. apr 2021, 18:22
Prøv evt også at tage vindretning med i overvejelserne - måske ikke skyde på stål når vinden er i deres retning, jeg bor selv i nærheden af en motorvej, og der er stor forskel på hvor nemt den høres alt efter hvordan vinden blæser .. Pun intended.
Der er bare svært i en forening som vores, hvor folk kan komme og skyde som de vil.

Man kunne selvfølgelig godt lave nogen særregler for skydning på stålet, men det vil til dels udhule konceptet en smule... Og være stort set umuligt at kontrollere.

En støjdæmpende løsning er jeg selv mest hooked på - hvis det er muligt!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Greyberd63 » 14. apr 2021, 19:13

Ras.Killing skrev:
14. apr 2021, 18:27
Grendel skrev:
14. apr 2021, 18:22
Prøv evt også at tage vindretning med i overvejelserne - måske ikke skyde på stål når vinden er i deres retning, jeg bor selv i nærheden af en motorvej, og der er stor forskel på hvor nemt den høres alt efter hvordan vinden blæser .. Pun intended.
Der er bare svært i en forening som vores, hvor folk kan komme og skyde som de vil.

Man kunne selvfølgelig godt lave nogen særregler for skydning på stålet, men det vil til dels udhule konceptet en smule... Og være stort set umuligt at kontrollere.

En støjdæmpende løsning er jeg selv mest hooked på - hvis det er muligt!
Nu har jeg lige været inde på google maps, og finde din klub, set fra landevejen, hvor skyder i steel henne, til venste, eller bag klub hus, eller er det det ligner et bliktag skråt til højre fra´huset der i skyder.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Ras.Killing » 14. apr 2021, 19:35

Greyberd63 skrev:
14. apr 2021, 19:13
Ras.Killing skrev:
14. apr 2021, 18:27
Grendel skrev:
14. apr 2021, 18:22
Prøv evt også at tage vindretning med i overvejelserne - måske ikke skyde på stål når vinden er i deres retning, jeg bor selv i nærheden af en motorvej, og der er stor forskel på hvor nemt den høres alt efter hvordan vinden blæser .. Pun intended.
Der er bare svært i en forening som vores, hvor folk kan komme og skyde som de vil.

Man kunne selvfølgelig godt lave nogen særregler for skydning på stålet, men det vil til dels udhule konceptet en smule... Og være stort set umuligt at kontrollere.

En støjdæmpende løsning er jeg selv mest hooked på - hvis det er muligt!
Nu har jeg lige været inde på google maps, og finde din klub, set fra landevejen, hvor skyder i steel henne, til venste, eller bag klub hus, eller er det det ligner et bliktag skråt til højre fra´huset der i skyder.

Mvh
Grey
Vores 25 meter anlæg, som er markeret her.

DD251C4E-3A2B-4104-98A6-91311A6735DE.jpeg

Der skydes fra huset og i nordlig retning, stålmålene står lige før den overdækning som også ses på billedet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Greyberd63 » 14. apr 2021, 19:42

Ras.Killing skrev:
14. apr 2021, 19:35
Greyberd63 skrev:
14. apr 2021, 19:13
Ras.Killing skrev:
14. apr 2021, 18:27
Grendel skrev:
14. apr 2021, 18:22
Prøv evt også at tage vindretning med i overvejelserne - måske ikke skyde på stål når vinden er i deres retning, jeg bor selv i nærheden af en motorvej, og der er stor forskel på hvor nemt den høres alt efter hvordan vinden blæser .. Pun intended.
Der er bare svært i en forening som vores, hvor folk kan komme og skyde som de vil.

Man kunne selvfølgelig godt lave nogen særregler for skydning på stålet, men det vil til dels udhule konceptet en smule... Og være stort set umuligt at kontrollere.

En støjdæmpende løsning er jeg selv mest hooked på - hvis det er muligt!
Nu har jeg lige været inde på google maps, og finde din klub, set fra landevejen, hvor skyder i steel henne, til venste, eller bag klub hus, eller er det det ligner et bliktag skråt til højre fra´huset der i skyder.

Mvh
Grey
Vores 25 meter anlæg, som er markeret her.


DD251C4E-3A2B-4104-98A6-91311A6735DE.jpeg


Der skydes fra huset og i nordlig retning, stålmålene står lige før den overdækning som også ses på billedet.
og i hvilken retning bor klageren

mvh
grey

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Lycon » 14. apr 2021, 20:52

Ninjakebab skrev:
14. apr 2021, 16:20
Opfattelsen af lyden i det menneskelige øre er nemlig ret specielt og svært at kvantificere.
Så en klæbegummi som allerede er nævnt ændrer lyden markant, selv på Hardox.

Jeg har selv 3mm klæbebitumen fra Biltema på min Hardox 550 plade, og det virker. Jeg er overbevist om det endda sænker frekvensen af den afgivne støj, og netop fjerner "sangen" så det bliver et kortvarigt klask. Det kunne være det var nok, selvom decibel målingen ikke nødvendigvis sænkes.

This one:
https://www.biltema.dk/bil---mc/biltilb ... umen-4-stk
Det er nøjagtigt lige det jeg har foreslået et medlem herinde som dæmpning på en .22LR skydekasse. Det virker fortræffeligt.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Ras.Killing » 22. apr 2021, 22:29

Lille opdatering.

Vi har afprøvet lidt forskellige gummimaterialer til at dæmpe anslaget på stålet. Bla. den ovenforstående fra Biltema.

Det gør en KÆMPE forskel! Vil indrømme jeg var skeptisk for ideen, men det fungere og dæmper lyden betragteligt. Den “syngende” lyd forsvinder fuldstændigt. Så vi er gået igang med at få det monteret på alle vores stålmål :thumbup:

... Og så en lidt mere kedelig opdatering :thumbdown:

Søndag blev vores formand så ringet op af den nævnte nabo - som var tosset over gener fra støj. Som lidt supplerende information havde vi afholdt et lille IPSC stævne om lørdagen, og så vores sædvanlige skydning/træning søndag formiddag. Så det havde også været en weekend med god aktivitet... Og deraf selvfølgelig støj.

Formanden har nu aftalt med vedkommende, at vi skal prøve at have et lille møde, for at se om de kan komme frem til et eller andet.

Vi gør os dog lidt nogle tanker nu... For det var ret begrænset hvor meget stål, som der blev skudt på under IPSC stævnet. Hvilket får os til at tænke på, om stålet nu også rent faktisk er et problem, eller det “bare” er nyeste grundlag for at klage.

Ligeledes er det kommer os for øre, at vedkommende forsøger at vende de øvrige naboer imod skydebanen, med ord i retning af “jeg skal nok få fjernet den skydebane, om jeg så selv skal rive den ned”.

... Og hvis det er udgangspunktet, så må man jo sige at banen er kridtet op.

Så nu må vi se hvad der kommer ud af mødet :thumbup: vi skyder dog 100% inde for rammerne af vores miljø- og banegodkendelse, og bestyrelsen er enige om at de ikke skal dikterer brugen af skydebanen, selvom vi selvfølgelig vil prøve at være løsningsorienterede.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Ninjakebab » 23. apr 2021, 10:15

Ras.Killing skrev:
22. apr 2021, 22:29
Lille opdatering.

Vi har afprøvet lidt forskellige gummimaterialer til at dæmpe anslaget på stålet. Bla. den ovenforstående fra Biltema.

Det gør en KÆMPE forskel! Vil indrømme jeg var skeptisk for ideen, men det fungere og dæmper lyden betragteligt. Den “syngende” lyd forsvinder fuldstændigt. Så vi er gået igang med at få det monteret på alle vores stålmål :thumbup:

...
:rock: :DancingBanana:

Det faktum at i rent faktisk sætter ind og forsøger at udbedre støjen, selvom i ikke er forpligtet til det, burde da vise at i har goodwill på jeres side. Jeg håber kommunen osv. holder med jer!

De er nogle forfærdelige naboer i der har fået :cry:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Kenned » 23. apr 2021, 11:26

Det har ingen relation til ovennævnte sag som sådan, men selv som gammel jæger og sportsskytte i mine unge dage blev jeg overrasket over hvor langt væk et skud stadigvæk larmer meget.

Jeg bor 2½km fra Kalvebod, og hvis jeg ikke vidste bedre så ville jeg tro der blev skudt 3-4 blokke fra mig når jeg går ude på gaden. Pga. den tilflytning der er i området og den ændring der dermed er i hvem der bor i området, så frygter jeg desværre for anlæggets fremtid på langt sigt. Der skal vel ikke andet end et tilpas pres på kommunalpolitikerne til førend der kommer store restriktioner.

Mvh
Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Ølgaard » 23. apr 2021, 12:18

Der har været debat på rådhuset i flere år at nedlægge eller evt. overdække nogle baner, men det var for dyrt at overdække, og der foreligger mange klager, særligt fra de nye boliger i området.

Debatten var høj for år siden da der var forslag om at bygge tæt på arealet ved banerne, og flere partier så helst banerne blev nedlagt, med begrundelse at byen vokser tættere og tættere på.

Før kunne vi starte kl. 8 med skydningen, men med de nye boliger og dertil hørende klager er det nu kl. 9, og det ER først kl 9 :smile:

Flere forslag har været oppe, med udflytning af skydning til Ballerup det blev forkastet, så udflytning til Hanebjerg med udbygning af anlæg der med tilskud af KBH kommune men det gik også i sin mor.

Jeg oplevede for nogle år siden en søndag formiddag et leben og larmen med nogle klagere, som mente at det var helt galt den dag, det var så nok rigtigt, vejret var høj sol og der var konkurrence på mange baner, og stort fremmøde, endda med frokostkurve, ligesom i de gode gamle dage, da mine unger var små, der var det ikke unormalt at koner og børn sad og hyggede på bænkene mens mændene skød :Hug:

Se det i øjnene vi er en uddøende RACE, med store problemer med at hygge med vores hobby, det bliver dyrere og dyrere og mere papirarbejde, og hvis de får lov som ønsket så er nice to have skyttevåben snart en sagablot, (se med jægere) det bliver nok max en i hvert kaliber, og andet skal dokumenteres og godkendes i hoved og et andet sted. IMHO

:razz: :razz:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af PSindrup » 23. apr 2021, 12:24

Kenned skrev:
23. apr 2021, 11:26
Det har ingen relation til ovennævnte sag som sådan, men selv som gammel jæger og sportsskytte i mine unge dage blev jeg overrasket over hvor langt væk et skud stadigvæk larmer meget.
Jeg bor ca. 10 km fra flugtskydebanen i Sorø og ca. 7 km fra banen i Nieløse, og jeg kan tydeligt hører når der skydes på banerne. Ikke generende, men skuddene kan tydeligt høres - specielt på en stille sommerdag.

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Epae » 23. apr 2021, 12:29

PSindrup skrev:
23. apr 2021, 12:24
Kenned skrev:
23. apr 2021, 11:26
Det har ingen relation til ovennævnte sag som sådan, men selv som gammel jæger og sportsskytte i mine unge dage blev jeg overrasket over hvor langt væk et skud stadigvæk larmer meget.
Jeg bor ca. 10 km fra flugtskydebanen i Sorø og ca. 7 km fra banen i Nieløse, og jeg kan tydeligt hører når der skydes på banerne. Ikke generende, men skuddene kan tydeligt høres - specielt på en stille sommerdag.

Peter
Jeg bor 2km fra KFK og KSC banerne - jeg kan kun høre banerne hvis vinden er HELT rigtig, og så er det stadigvæk lavt nok til at man skal vide hvad det er man lytter efter.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Kenned » 23. apr 2021, 13:00

Epae skrev:
23. apr 2021, 12:29
PSindrup skrev:
23. apr 2021, 12:24
Kenned skrev:
23. apr 2021, 11:26
Det har ingen relation til ovennævnte sag som sådan, men selv som gammel jæger og sportsskytte i mine unge dage blev jeg overrasket over hvor langt væk et skud stadigvæk larmer meget.
Jeg bor ca. 10 km fra flugtskydebanen i Sorø og ca. 7 km fra banen i Nieløse, og jeg kan tydeligt hører når der skydes på banerne. Ikke generende, men skuddene kan tydeligt høres - specielt på en stille sommerdag.

Peter
Jeg bor 2km fra KFK og KSC banerne - jeg kan kun høre banerne hvis vinden er HELT rigtig, og så er det stadigvæk lavt nok til at man skal vide hvad det er man lytter efter.
Lyd er noget mærkeligt noget - stort set lige så uberegneligt som WIFI signaler :smile:
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af PSindrup » 23. apr 2021, 13:16

Kenned skrev:
23. apr 2021, 13:00
Epae skrev:
23. apr 2021, 12:29
PSindrup skrev:
23. apr 2021, 12:24
Kenned skrev:
23. apr 2021, 11:26
Det har ingen relation til ovennævnte sag som sådan, men selv som gammel jæger og sportsskytte i mine unge dage blev jeg overrasket over hvor langt væk et skud stadigvæk larmer meget.
Jeg bor ca. 10 km fra flugtskydebanen i Sorø og ca. 7 km fra banen i Nieløse, og jeg kan tydeligt hører når der skydes på banerne. Ikke generende, men skuddene kan tydeligt høres - specielt på en stille sommerdag.

Peter
Jeg bor 2km fra KFK og KSC banerne - jeg kan kun høre banerne hvis vinden er HELT rigtig, og så er det stadigvæk lavt nok til at man skal vide hvad det er man lytter efter.
Lyd er noget mærkeligt noget - stort set lige så uberegneligt som WIFI signaler :smile:
Lyd kan i hvert fald deles op i to - meget forskellige - kategorier.
Den målte lyd. Og den oplevede/opfattede lyd.

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af HR » 23. apr 2021, 13:31

Ras.Killing skrev:
22. apr 2021, 22:29
Lille opdatering.

Vi har afprøvet lidt forskellige gummimaterialer til at dæmpe anslaget på stålet. Bla. den ovenforstående fra Biltema.

Det gør en KÆMPE forskel! Vil indrømme jeg var skeptisk for ideen, men det fungere og dæmper lyden betragteligt. Den “syngende” lyd forsvinder fuldstændigt. Så vi er gået igang med at få det monteret på alle vores stålmål :thumbup:

... Og så en lidt mere kedelig opdatering :thumbdown:

Søndag blev vores formand så ringet op af den nævnte nabo - som var tosset over gener fra støj. Som lidt supplerende information havde vi afholdt et lille IPSC stævne om lørdagen, og så vores sædvanlige skydning/træning søndag formiddag. Så det havde også været en weekend med god aktivitet... Og deraf selvfølgelig støj.

Formanden har nu aftalt med vedkommende, at vi skal prøve at have et lille møde, for at se om de kan komme frem til et eller andet.

Vi gør os dog lidt nogle tanker nu... For det var ret begrænset hvor meget stål, som der blev skudt på under IPSC stævnet. Hvilket får os til at tænke på, om stålet nu også rent faktisk er et problem, eller det “bare” er nyeste grundlag for at klage.

Ligeledes er det kommer os for øre, at vedkommende forsøger at vende de øvrige naboer imod skydebanen, med ord i retning af “jeg skal nok få fjernet den skydebane, om jeg så selv skal rive den ned”.

... Og hvis det er udgangspunktet, så må man jo sige at banen er kridtet op.

Så nu må vi se hvad der kommer ud af mødet :thumbup: vi skyder dog 100% inde for rammerne af vores miljø- og banegodkendelse, og bestyrelsen er enige om at de ikke skal dikterer brugen af skydebanen, selvom vi selvfølgelig vil prøve at være løsningsorienterede.
Hold alt kommunikation via mail så den kan deles med kommunen og vær 100% professionel og konstruktiv. I vil gerne diskutere løsninger på klagers problem, men i kan, naturligvis, ikke skære ned på de skydetider i har tilladelse til (eller lukke banen). Det er DIG der er den voksne i rummet, ikke klageren. Og hold jeg 100% til jeres miljøtilladelse, og sørg for at der er styr på tingene når der er tilsyn. I kan ikke stoppe naboen i at klage, men i kan sørge for at der ikke er noget at klage over. Han kan ikke klage over en støj der ligger inden for jeres miljøgodkendelse. Eller rettere, han kan klage igen og igen, men den vil blive afvist administrativt hver gang. Hvis i har jeres på det tørre, og klageren rammer uden for skiven igen og igen, så gæt hvem kommunen bliver træt af. Been there....
/HR

Edit: De klager jeg har behandlet drejede sig ikke om støjen, men om at man ikke kunne lide at høre skud (klager boede 2 km væk og man skulle vente på at solsorten holdt kæft for at høre skudene). Og det er ikke rigtig noget vi kunne gøre noget ved, og der var heller ikke lødig klagegrund. Det vidste klageren nok godt, så der blev slået ned hver gang klager mente at vi lavede noget vi ikke måtte. Jeg har fået klager over skift fra vinterplan til sommerplan, over skydning på nabobanen 8 km væk, over private der har skudt lerduer på egen grund, klager over skydning 1 minutter efter solnedgang (det må vi godt, men vi plejer ikke at gøre det). Og så selvfølgelig de årlige klager midt i maj hvor "de skyder helt vildt tidligt om morgenen" :impatient:. Jeg har svaret høfligt hver gang, ofte med en udskrift fra vores alarmanlæg der viser at der ikke har været strøm på anlægget.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af PSindrup » 23. apr 2021, 14:45

Ras.Killing skrev:
14. apr 2021, 08:04
Vi starter lige med at sætte scenen.

For nogle år siden flyttede et nyt par ind, i en af de ejendomme der ligger omkring vores skydebane. Der gik ikke længe, før de begyndte at klage over støjen fra vores skydning. Vi har dog miljøgodkendelser osv. på vores side - så den historie kom der ikke mere ud af, andet end det skulle man have tænkt over, inden man flyttede ind ved siden af en skydebane.
Ved I i øvrigt med sikkerhed om det er mundingsknaldet eller anslaget på stålskiverne der generer naboerne mest?

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Bofhenator » 23. apr 2021, 17:05

PSindrup skrev:
23. apr 2021, 14:45
....
Ved I i øvrigt med sikkerhed om det er mundingsknaldet eller anslaget på stålskiverne der generer naboerne mest?

Peter

Ras.Killing skrev:
22. apr 2021, 22:29
...
Vi gør os dog lidt nogle tanker nu... For det var ret begrænset hvor meget stål, som der blev skudt på under IPSC stævnet. Hvilket får os til at tænke på, om stålet nu også rent faktisk er et problem, eller det “bare” er nyeste grundlag for at klage.
...


Bare sådan for en gangs skyld...

Har du læst de indlæg der er i tråden?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Fast Fumble » 23. apr 2021, 17:29

Kenned skrev:
23. apr 2021, 11:26
Jeg bor 2½km fra Kalvebod, og hvis jeg ikke vidste bedre så ville jeg tro der blev skudt 3-4 blokke fra mig når jeg går ude på gaden. Pga. den tilflytning der er i området og den ændring der dermed er i hvem der bor i området, så frygter jeg desværre for anlæggets fremtid på langt sigt. Der skal vel ikke andet end et tilpas pres på kommunalpolitikerne til førend der kommer store restriktioner.
Jeg voksede op 3 km fra en Speedway bane. Det var dengang man havde fri udblæsning på speedway cykler (ingen lydpotte), og ingen støjdæmpende foranstaltninger overhovedet. Vi kunne tydeligt høre cyklerne 2 gange om ugen, og jeg elskede den lyd! Det var lyden af at der skete noget! Det var lyden af at jeg skulle ud og kigge ræs.

Vore dages unge vokser op uden alle disse sunde og naturlige lyde. Det er synd for dem, synes jeg, når jeg tænker tilbage på min egen barndom.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af ReneKJ » 23. apr 2021, 19:08

Jeg kan da også sagtens høre den lokale flugtskydningsbane når jeg er udenfor, det betragter jeg ikke som et problem.
Det var lidt besværligt da vi havde en skudræd hund, men det kan resten af samfundet jo ikke indrette sig efter.

Dog skyder de kun et par gange om ugen, det kan godt være jeg blev træt af det hvis jeg hørte det 9 til 21 alle ugens dage. :smile:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Ras.Killing » 23. apr 2021, 22:42

PSindrup skrev:
23. apr 2021, 14:45
Ras.Killing skrev:
14. apr 2021, 08:04
Vi starter lige med at sætte scenen.

For nogle år siden flyttede et nyt par ind, i en af de ejendomme der ligger omkring vores skydebane. Der gik ikke længe, før de begyndte at klage over støjen fra vores skydning. Vi har dog miljøgodkendelser osv. på vores side - så den historie kom der ikke mere ud af, andet end det skulle man have tænkt over, inden man flyttede ind ved siden af en skydebane.
Ved I i øvrigt med sikkerhed om det er mundingsknaldet eller anslaget på stålskiverne der generer naboerne mest?

Peter
Jamen de har klaget af flere omgange, så skal ikke kunne sige det. Jeg tror bare generelt de er trætte af at have en skydebane som nabo - med alt hvad det indebære.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Ras.Killing » 23. apr 2021, 22:50

HR skrev:
23. apr 2021, 13:31
Hold alt kommunikation via mail så den kan deles med kommunen og vær 100% professionel og konstruktiv.
Vi tænker omvendt at vi vil holde alt mundtligt - sådan at vi ikke kan hænges op på noget vi skulle have sagt/skrevet. Vi har til enhver tid vores godkendelser at læne os op ad.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af HR » 24. apr 2021, 01:13

Den hemmelighedskultur er jeg også blevet mødt med internt. Og hvis i har noget at skjule, så er det en fordel ikke at skrive ned. Men jeg har haft stort udbytte af at have kommunikationen med klager gemt. Det har også gjort at jeg har kunnet følge med i hvor de var og hvad jeg tidligere havde sagt til dem. Sådan en serieklager med en mission om at lukke en skydebane er karakteriseret ved to ting. Spredehagl og løgn. Når klager skriver til kommunen at de har klaget direkte til banen 10 gange hvor vi har skudt ulovligt, men hvor vi ikke har gjort noget, så er det lidt fedt af sende kopi af de 10 mailtråde med kommunikationen hvor vi forklarer klager hvorfor alt har været inden for tilladelsen hver gang. Men man skal selvfølgeligt lige læse enhver mail en ekstra gang inden man sender den for at sikre at man ikke forærer klager et guldkorn.

Jeg har erfaring med tilsyn fra Sundhedsstyrelsen, Søfartsstyrelsen, politiet, kommunen og Arbejdstilsynet. Alle steder er erfaringen at tilsynet bliver slækket voldsomt over tid hvis tingene er i orden når de kommer. Og skulle der være en smutter, så er det meget nemmere at sige undskyld hvis det stort set aldrig sker.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Bofhenator » 24. apr 2021, 07:31

Jeg er enig, hvis i har styr på jeres shit, så hold det skriftligt.

Og det lyder det til i har.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Greyberd63 » 24. apr 2021, 08:16

Ras.Killing skrev:
23. apr 2021, 22:42
PSindrup skrev:
23. apr 2021, 14:45
Ras.Killing skrev:
14. apr 2021, 08:04
Vi starter lige med at sætte scenen.

For nogle år siden flyttede et nyt par ind, i en af de ejendomme der ligger omkring vores skydebane. Der gik ikke længe, før de begyndte at klage over støjen fra vores skydning. Vi har dog miljøgodkendelser osv. på vores side - så den historie kom der ikke mere ud af, andet end det skulle man have tænkt over, inden man flyttede ind ved siden af en skydebane.
Ved I i øvrigt med sikkerhed om det er mundingsknaldet eller anslaget på stålskiverne der generer naboerne mest?

Peter
Jamen de har klaget af flere omgange, så skal ikke kunne sige det. Jeg tror bare generelt de er trætte af at have en skydebane som nabo - med alt hvad det indebære.

Som Bøf siger hold det skrifteligt, når i har styr på jeres, og de som ny indflyttede starter med at klage, og vedbliver med det,så står i ret stærkt.
Man skal altid være parat til dialog med naboer, men hvis de er helt urimlige i deres krav/ønsker/klager, så står i stærkt i forhold til jeres kommune.

Nogen skriver herinde, at støj fra skydebane ikke er en gene for dem, men herinde er vi jo mange skytter/jægere, så det kan ikke ikke rigtigt bruges til noget.

Nogen er reelt plaget af støj fra skydebaner, også selvom banen overholder miljø kravene, nogle er ikke glade for våben, og måske ligefrem bange for dem.
Og nogle elsker blot at brokke sig.

Det kan være lidt af en udfording for en bestyrelse at navigere i, under sådanne forhold.

Nu har i fået dæmpet støjen fra stålmål, så i viser jo at i lytter.

Prøv evt. at lave åbent hus på banen, for naboerne, alle, ikke kun dem der klager., det kan ikke skade hvis resten af naboerne, er positive overfor jer.


Mvh
Grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Ras.Killing » 24. apr 2021, 08:32

Greyberd63 skrev:
24. apr 2021, 08:16
Prøv evt. at lave åbent hus på banen, for naboerne, alle, ikke kun dem der klager., det kan ikke skade hvis resten af naboerne, er positive overfor jer.
Vi er i en meget lokalt forankret skytteforening og afholder i forvejen åbenhus arrangementer, en årlig fugleskydning/sommerfest, julefrokost osv., lige så vel som at borgerforeningen benytter vores lokaler uden beregning.

Ud over dem der klager, så er vores indtryk at vi er fint på fod med de lokale.

Mht. til det skriftlige, så tænker jeg fortsat, at planen om et møde face to face er det rigtige i første omgang. Dels for at høre hvad de selv tænker vi kunne gøre for at være mindre til gene, og så hvad vi selv har af tanker.

F.eks. at vi allerede har forsøgt at dæmpe støjen fra stålet, og så kunne vi måske prøve at begrænse skydning om fredagen til og med kl. 12.00, og sørger for at lørdag kun benyttes til at afvikle stævner og fælles træning.

Men overstående skal de ikke have på skrift. Det er goodwill fra vores side, og ikke noget de sidenhen skal kunne hænge os op på.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Klager over støjgener ved skydning på stål.

Indlæg af Elbæk » 30. apr 2021, 15:31

Det er rigtig svært at håndtere serieklagere, ikke mindst fordi de ofte - i en eller anden omfang - er ideologisk drevne og/eller på en eller anden måde får afløb for ting, som grundlæggende ikke har noget at gøre med de de klager over, gennem deres klager. De er således ikke altid rationelle i deres tilgang til dem/det de klager over - ofte fokuserer serieklagere på det at vinde mere end hvad det er de står til at opnå ved at klage. Derfor er det også langt fra sikkert at man kán indgå i en reelt konstruktiv dialog med en serieklager - og man skal forvente at enhver kommunikation med dem bliver forsøgt fordrejet og vendt mod en. Uanset om man kommunikerer mundtligt (husk at alle har en smartphone som kan optage samtaler) eller skriftligt, så er det væsentligt at man er så kortfattet, formel og faktuel som muligt. Er der ikke noget at "komme efter", vil en serieklager ikke formå at fremstå som andet end irrationel og irriterende - men ér der det mindste som denne kan grave i eller bygge videre på, så bliver det bearbejdet og (mis-)brugt af vedkommende.

Serieklagere koster det offentlige rigtig mange penge i administration, ligesom de kan være årsag til massiv ulempe for dem/det der klages over. Det er næsten umuligt at stoppe en serieklager, for de kender typisk systemet temmelig godt og ved præcis hvordan de skal formulere sig når de klager - og de er, i sagens natur, ikke blege for at klage over det hvis de føler at de bliver syltet. Der er serieklagere som har fået folketingets ombudsmands ord for at de, på trods af at en kommune kunne henvise til utallige grundløse klager fra dennes hånd, har ret til at få deres klager behandlet på lige fod med alle andre.

Serieklagere har endvidere en tendens til at bidrage med godt konfliktstof til medier som er mere interesserede i clickbait end sandheden - og det er langt fra altid at man, som dem/det der klages over, skal forvente at blive hørt - eller, ifald man bliver, forvente at blive fremstillet objektivt og citeret korrekt af mediet. Journalister, ikke mindst fra tabloidpressen, ved godt at hvis man skal bruge en kortfattet, vred og uigennemtænkt reaktion, så ringer man bare kl. 0700 om morgenen eller 2200 om aftenen og slår benene væk under sit offer med en talestrøm, fisker de citater man er efter og så er dén vinkel skrevet. Skal det være rigtig "godt" bliver sagen også lige stukket i næsen på et par uforberedte politikere eller ansvarshavende embedsmænd - som typisk vil forpligtige sig til at "se på sagen". Og så kører møllen; nu er sagen politisk - og "nogen" er nødt til at "gøre noget" for ikke at tabe ansigt.

Et andet massivt problem med serieklagere er at de bliver brugt politisk som argument for at stramme reglerne omkring aktindsigt. Serieklagere er, som sagt, ofte ret godt inde i reglerne - og de er ofte ikke blege for at benytte deres ret til aktindsigt som en måde at stresse og chikanere de som behandler deres klager på. Det vil også sige at serieklagere ikke blot er et problem for dem/det der klages over og for de som skal behandle klagen, de er et problem for vort samfund og demokrati som helhed.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar