Salonriffel med i bilen på arbejde, for at køre på rågeregulering på vejen hjem?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Salonriffel med i bilen på arbejde, for at køre på rågeregulering på vejen hjem?

Indlæg af PSindrup » 28. apr 2021, 15:37

Kan man lovligt tage salonriflen med i bilen på arbejde, for at køre på rågeregulering på vejen hjem?

Eller må den kun ligge i bilen på den direkte tur til og fra skydebanen, jagten og reguleringen?

Så vidt jeg har kunne læse mig frem til, så er det OK at smutte forbi bageren på vejen til og fra reguleringen, men riflen må ikke ligge i bilens bagagerum uden opsyn medens man er på arbejde.

https://www.netnatur.dk/bagerbesog-pa-v ... ra-jagten/

Hvordan tolker I reglerne?

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Re: Salonriffel med i bilen på arbejde, for at køre på rågeregulering på vejen hjem?

Indlæg af Flugteren » 28. apr 2021, 15:54

PSindrup skrev:
28. apr 2021, 15:37
Kan man lovligt tage salonriflen med i bilen på arbejde, for at køre på rågeregulering på vejen hjem?

Eller må den kun ligge i bilen på den direkte tur til og fra skydebanen, jagten og reguleringen?

Så vidt jeg har kunne læse mig frem til, så er det OK at smutte forbi bageren på vejen til og fra reguleringen, men riflen må ikke ligge i bilens bagagerum uden opsyn medens man er på arbejde.

Peter
Retsinformation skrev:
Transport

§ 8. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.

Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen.
Den er ret klar: Du må ikke tage på arbejde, medbringe våbnet i bilen og tage ud og regulere på vejen hjem. Du må kun transportere det mellem opbevaringssted og anvendelsessted (der, hvor du har registreret dine våben opbevaret og så reguleringspladsen). Og det med at stoppe efter bagerbrød o.lign. på vejen er en personlig fortolkning, ikke noget, som er eksplicit tilladt. Den gode huskeregel, når det kommer til våben er, at hvis det ikke udtrykkeligt er lovligt, så er det ulovligt.

Frantz
Banned
Banned
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 65 times
Been thanked: 47 times

Re: Salonriffel med i bilen på arbejde, for at køre på rågeregulering på vejen hjem?

Indlæg af Frantz » 28. apr 2021, 16:31

Flugteren skrev:
28. apr 2021, 15:54
PSindrup skrev:
28. apr 2021, 15:37

Peter
Retsinformation skrev:
Transport

§ 8. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.

Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen.
Den er ret klar: Du må ikke tage på arbejde, medbringe våbnet i bilen og tage ud og regulere på vejen hjem. Du må kun transportere det mellem opbevaringssted og anvendelsessted (der, hvor du har registreret dine våben opbevaret og så reguleringspladsen). Og det med at stoppe efter bagerbrød o.lign. på vejen er en personlig fortolkning, ikke noget, som er eksplicit tilladt. Den gode huskeregel, når det kommer til våben er, at hvis det ikke udtrykkeligt er lovligt, så er det ulovligt.
Med andre ord. Hvis ikke han forsøger at sælge sit våben til sine kollegaer så må han ikke ha det med på arbejde....
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Indlæg af Flugteren » 28. apr 2021, 16:38

Frantz skrev:
28. apr 2021, 16:31

Med andre ord. Hvis ikke han forsøger at sælge sit våben til sine kollegaer så må han ikke ha det med på arbejde....
Korrekt.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 28. apr 2021, 16:45

Jeg har arbejdet i en virksomhed, hvor det stod eksplicit at vi ikke måtte have våben med på arbejde, heller ikke i bilen på firmaets parkeringsplads . . . . . . . Så firmaets politikker skal måske også faktureres ind ind i ligningen.
Man kan jo få våbenboks til bilen, men ændrer jo ikke lovgivningen, fortolkning eller håndhævelsen af samme.
En lækker lille takedown kunne ellers ligge fint i reservehjulsbrønden
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 28. apr 2021, 17:08

Flugteren skrev:
28. apr 2021, 15:54
Den gode huskeregel, når det kommer til våben er, at hvis det ikke udtrykkeligt er lovligt, så er det ulovligt.
Det er nok det bedste råd i denne forbindelse. :thumbup:

Case closed.

Peter

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 28. apr 2021, 18:04

Den der lever stille lever godt og man kan jo nøjes med at følge lovens bogstav, og ikke træde ved siden af der.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Pellse
Newbie
Newbie
Interesser: Pistol og Riffel Skydning
Geografisk sted: Solrød
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Pellse » 29. apr 2021, 03:27

Jf. våbenbekendtgørelsens § 25 gælder det, at man fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt, kan foretage midlertidig opbevaring, så længe det er i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål.

Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt.

Skydevåben skal være:

Under konstant tilsyn eller
skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller
fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåst gemme.
Artikel fra Danmarks Jægerforbund https://www.jaegerforbundet.dk/jagt/jag ... -fra-jagt/
Det burde ikke være et problem sådan som jeg tolker det

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Langenge » 29. apr 2021, 19:03

Når jeg en del mandage har været på skydebanen lige efterarbejdstid, så må jeg indrømme, at jeg også har haft rifler med på arbejde.
Jeg har så slæbt dem (pænt indpakket i futteral) op på mit kontor og stillet dem bag min stol, ikke efterladt dem ude af syne hele arbejdsdagen, og taget dem med til skydebanen efter fyraften.
Dette dog, naturligvis, med fuld accept fra min direktørs side af.
Jeg har også sat haglgeværer ind på min tidligere direktørs kontor, så han kunne holde øje med dem, mens jeg var til møde eller frokost. (Direktøren havde gyldigt jagttegn)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 114 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 29. apr 2021, 21:21

Langenge skrev:
29. apr 2021, 19:03
Når jeg en del mandage har været på skydebanen lige efterarbejdstid, så må jeg indrømme, at jeg også har haft rifler med på arbejde.
Jeg har så slæbt dem (pænt indpakket i futteral) op på mit kontor og stillet dem bag min stol, ikke efterladt dem ude af syne hele arbejdsdagen, og taget dem med til skydebanen efter fyraften.
Dette dog, naturligvis, med fuld accept fra min direktørs side af.
Jeg har også sat haglgeværer ind på min tidligere direktørs kontor, så han kunne holde øje med dem, mens jeg var til møde eller frokost. (Direktøren havde gyldigt jagttegn)
Jeg har også haft haglbøssen med på job en enkelt gang da jeg skulle direkte på skydebanen bagefter, med accept fra chefen. Bliver placeret ved siden af mit bord og aldrig ladt ude af syne (og i aflåst våbenkuffert samtidig).
At det måske ser akavet ud at man tager våbenkufferten med ud på toilettet ja... men det er vilkårne hvis det ikke skal lades ude af syne.
Det lyder som en bedre løsning end at lægge den skjult i bilens baggagerum i en offentlig tilgængelig parkeringskælder, selvom (som jeg tolker det) dette skulle være fuldt lovligt.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Rulab
Gold Member
Gold Member
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Rulab » 29. apr 2021, 23:33

Jeg har gjort det få gange med riffel.
Jeg har ladet riflen blive i bagagerummet og så taget bundstykke + ammunition med mig.

Jeg ville personlig aldrig efterlade et våben på den måde uden samtidig at kunne fjerne bundstykket.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 30. apr 2021, 07:09

Rulab skrev:
29. apr 2021, 23:33
Jeg har ladet riflen blive i bagagerummet og så taget bundstykke + ammunition med mig.

Jeg ville personlig aldrig efterlade et våben på den måde uden samtidig at kunne fjerne bundstykket.
Det er bare tæt på umuligt med en Ruger 10/22 halvautomat.

Måske jeg skal undersøge om man kan få en "kammerlås" (eller hvad sådan en dims hedder) til den?

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 30. apr 2021, 08:35

PSindrup skrev:
30. apr 2021, 07:09
Rulab skrev:

Måske jeg skal undersøge om man kan få en "kammerlås" (eller hvad sådan en dims hedder) til den?

Peter
Det tager 4 minutter at tager bundstykket ud af en ruger 10/22 og du kan jo gøre det hjemmefra. Det tager ca den samme tid at sætte det i igen.

En kammerlås vil ikke gøre projektet hverken mere eller mindre lovligt, det er kun for din egen skyld.
Følger der forøvrigt ikke en lås med til 10/22 rifler, det gør der til mange ruger våben.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 30. apr 2021, 09:13

Bofhenator skrev:
30. apr 2021, 08:35
PSindrup skrev:
Rulab skrev:

Peter
Det tager 4 minutter at tager bundstykket ud af en ruger 10/22 og du kan jo gøre det hjemmefra. Det tager ca den samme tid at sætte det i igen.

En kammerlås vil ikke gøre projektet hverken mere eller mindre lovligt, det er kun for din egen skyld.
Følger der forøvrigt ikke en lås med til 10/22 rifler, det gør der til mange ruger våben.
Ja, det kan da selvfølgelig lade sig gøre.
Men det ville betyde at jeg skulle stå og afmonterer og monterer skæftet ude i Fru Danmarks indkørsel

Nej, der fulgte ikke nogen lås med. Kun en skriggul "pløk" til at sætte sætte i kammeret.

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 30. apr 2021, 09:36

PSindrup skrev:
30. apr 2021, 09:13
Bofhenator skrev:
PSindrup skrev:
Rulab skrev:

Peter

Men det ville betyde at jeg skulle stå og afmonterer og monterer skæftet ude i Fru Danmarks indkørsel

Nej, der fulgte ikke nogen lås med. Kun en skriggul "pløk" til at sætte sætte i kammeret.

Peter
Du adskiller riflen hjemme, du samler riflen når du kommer frem hvor du skal regulere?

Men der ud over tror jeg, at jeg har en ruger lås der kan gå gennem udkaster åbning og magasin brønd, den må du gerne få.
/bofh
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 1. maj 2021, 08:11

Bofhenator skrev:
30. apr 2021, 09:36
PSindrup skrev:
30. apr 2021, 09:13
Bofhenator skrev:
PSindrup skrev:
Rulab skrev:

Peter

Peter
Du adskiller riflen hjemme, du samler riflen når du kommer frem hvor du skal regulere?

Men der ud over tror jeg, at jeg har en ruger lås der kan gå gennem udkaster åbning og magasin brønd, den må du gerne få.
Det var da et flot tilbud, som jeg meget gerne vil sige pænt ja tak til. :respekt:

Når/hvis du finder den, så sig lige til, så sender jeg min adresse og penge til porto/forsendelsen

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 1. maj 2021, 09:14

PSindrup skrev:
1. maj 2021, 08:11
....
Når/hvis du finder den, så sig lige til, så sender jeg min adresse og penge til porto/forsendelsen

Peter
Jeg har den med på Kalvebod nu, så hvis du alligevel skal ud køre?

Ellers smid mig en PB med en adresse :-)
/bofh
Hanlons razor

Besvar