Laser boresighter .22?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af PSindrup » 1. maj 2021, 18:40

Mbechmann skrev:
1. maj 2021, 16:12
PSindrup skrev:
1. maj 2021, 13:42
Mbechmann skrev:
1. maj 2021, 12:56
JRexA skrev:
1. maj 2021, 02:39
Har du mulighed for at få fat i en alm. 200 meter 10 delt riffel ringskive?
De er 100 cm i dia, i stedet for de knap 25 cm, 50 meter skiven er på.

Alternativt 25 meter pistolskiven, der er 50 cm i dia.

Det skulle give dig mulighed, for at komme på "papiret"

Har I adgang, til 25 meter pistolbane?
Eller 15 meter indendørs?

Den med at kigge gennem piben, og så justere sigtet bruger jeg, når jeg skifter kikkert, på en jagtriffel, og så er jeg som regel ret godt på papiret(A4 størelse), på 50 meter.
Min formand kigger på om vi har nogle af de store cm skiver. Dem jeg har skudt efter, er 17x17. Jeg vil gætte på at dem vi snakker om, er 30x30 sådan ca. Jeg tror ikke vi har nogle der er større end det. Det har hele tiden været planen at bruge den på mandag.
PSindrup skrev:
1. maj 2021, 07:52
FrederikF skrev:
30. apr 2021, 23:37

Hvis skuddene er spredt ud over det hele, så er der enten.
1/ noget galt med skytten
2/ noget galt med ammunitionen
3/ noget galt med våbnet
:goodpost:

Så præcist kan det siges! :thumbup:

Som udgangspunkt er det fuldstændig ligegyldigt hvor skuddene sidder, bare de sidder samlet.
Du skal, med fast anlæg eller skydebænk, kunne skyde tæt på hul-i-hul.

Hvis ikke du kan samle skuddene, så er alt andet ligegyldigt, og - groft sagt - spild af tid.

Peter
Som du kan se på billedet af min skive, så sidder alle skud i udkanten øverst til højre. Det er så tæt på at gå udenfor skiven på de skud alene, at jeg er ret sikker på at resten sidder lige udenfor skiven samme sted. Så det er ikke grupperingen jeg er nervøs for. Den er jeg rimelig sikker på er rimelig tæt. Den er bare svær at se når man rammer helt udenfor skiven.
Jamen det er slet ikke samlet nok til at være “samlet”.

Alle dine skud skal sidde oven i hinanden før du kan snakke om “samlet”

Jeg vil opfordre dig til at lytte til alle de erfarne skytter som prøvet at rådgive dig her.

5 skud der alle rammer skiven er ikke “samlet”.
Peter
Taget i betragtning af at jeg kun har skudt siden december 2020, og det er første gang jeg skyder med riflen, så er jeg faktisk ret godt tilfreds med grupperingen. Den skal nok blive bedre. Jeg er da godt klar over at det slet ikke er godt nok endnu. Det er jo der min egen begrænsning er i øjeblikket. Det er der jeg sætter min lid til: Øvelse gør mester.
C-X skrev:
1. maj 2021, 14:19
Hvilken ammunition er der brugt?

Man kan altså få noget der er rigtig ringe...
Er ikke sikker. Det er ammo købt i klubben så går ud fra at det er fint nok.
Hvis jeg må være meget direkte, så virker det som at du spørger folk til råds, men at du ikke er særlig indstillet på at lytte og tage imod alle de gode råd du får fra erfarne skytter herinde.

Hvis du skyder med fast anlæg eller skydebænk så er de grupper du viser os ikke samlet - som i SLET IKKE.

Det er da super ærgerligt at bruge en masse energi på at lære at skyde med en riffel hvis riflen ikke fungerer.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af C-X » 1. maj 2021, 18:53

Ro på. Giv den en chance mere, se om I kan få rettet sigtet ind, og se om nogen kan skyde en pæn gruppe med den.

Kan I spænde den op i en bænk, er det nok blot at boresighte uden bundstykket, ned gennem piben og så indstille sigtemidler derefter. Tjek at alt er efterspændt pr specifikation, både skæfte og sigtemidler.

Jeg har nul erfaringer med at skyde fra bænk dog.

Noter hvad der skydes med, på hvilke afstande og hvad gruppen er.

Er den renset igennem? Måske er den decideret klam i pibe og kammer. Efter en rens, skal der lige en halv eller hel æske ammunition igennem igen, inden den opfører sig som den skal.

Lad være med at bruge billig crap ammunition, det skal slet ikke i ens riffel, da det varierer alt for meget i hastighed. Ligeledes er det ofte alt for fedtet, slammer og blæser krudtkorn med ud. Det behøver ikke engang være dyrt, for at være hæderligt.

Hvis det fortsat fejler, så eftersøg en hjælpsom nørd herinde, det kan simpelthen være enormt frustrerende, at rode med noget selv, hvis man ikke ved hvor man skal begynde og risikerer at overse det mest oplagte.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af Scooterskytten » 1. maj 2021, 20:57

PSindrup skrev:
1. maj 2021, 18:40
Mbechmann skrev:
1. maj 2021, 16:12
PSindrup skrev:
1. maj 2021, 13:42
Mbechmann skrev:
1. maj 2021, 12:56
JRexA skrev:
1. maj 2021, 02:39
Har du mulighed for at få fat i en alm. 200 meter 10 delt riffel ringskive?
De er 100 cm i dia, i stedet for de knap 25 cm, 50 meter skiven er på.

Alternativt 25 meter pistolskiven, der er 50 cm i dia.

Det skulle give dig mulighed, for at komme på "papiret"

Har I adgang, til 25 meter pistolbane?
Eller 15 meter indendørs?

Den med at kigge gennem piben, og så justere sigtet bruger jeg, når jeg skifter kikkert, på en jagtriffel, og så er jeg som regel ret godt på papiret(A4 størelse), på 50 meter.
Min formand kigger på om vi har nogle af de store cm skiver. Dem jeg har skudt efter, er 17x17. Jeg vil gætte på at dem vi snakker om, er 30x30 sådan ca. Jeg tror ikke vi har nogle der er større end det. Det har hele tiden været planen at bruge den på mandag.
PSindrup skrev:
1. maj 2021, 07:52
FrederikF skrev:
30. apr 2021, 23:37

Hvis skuddene er spredt ud over det hele, så er der enten.
1/ noget galt med skytten
2/ noget galt med ammunitionen
3/ noget galt med våbnet
:goodpost:

Så præcist kan det siges! :thumbup:

Som udgangspunkt er det fuldstændig ligegyldigt hvor skuddene sidder, bare de sidder samlet.
Du skal, med fast anlæg eller skydebænk, kunne skyde tæt på hul-i-hul.

Hvis ikke du kan samle skuddene, så er alt andet ligegyldigt, og - groft sagt - spild af tid.

Peter
Som du kan se på billedet af min skive, så sidder alle skud i udkanten øverst til højre. Det er så tæt på at gå udenfor skiven på de skud alene, at jeg er ret sikker på at resten sidder lige udenfor skiven samme sted. Så det er ikke grupperingen jeg er nervøs for. Den er jeg rimelig sikker på er rimelig tæt. Den er bare svær at se når man rammer helt udenfor skiven.
Jamen det er slet ikke samlet nok til at være “samlet”.

Alle dine skud skal sidde oven i hinanden før du kan snakke om “samlet”

Jeg vil opfordre dig til at lytte til alle de erfarne skytter som prøvet at rådgive dig her.

5 skud der alle rammer skiven er ikke “samlet”.
Peter
Taget i betragtning af at jeg kun har skudt siden december 2020, og det er første gang jeg skyder med riflen, så er jeg faktisk ret godt tilfreds med grupperingen. Den skal nok blive bedre. Jeg er da godt klar over at det slet ikke er godt nok endnu. Det er jo der min egen begrænsning er i øjeblikket. Det er der jeg sætter min lid til: Øvelse gør mester.
C-X skrev:
1. maj 2021, 14:19
Hvilken ammunition er der brugt?

Man kan altså få noget der er rigtig ringe...
Er ikke sikker. Det er ammo købt i klubben så går ud fra at det er fint nok.
Hvis jeg må være meget direkte, så virker det som at du spørger folk til råds, men at du ikke er særlig indstillet på at lytte og tage imod alle de gode råd du får fra erfarne skytter herinde.

Hvis du skyder med fast anlæg eller skydebænk så er de grupper du viser os ikke samlet - som i SLET IKKE.

Det er da super ærgerligt at bruge en masse energi på at lære at skyde med en riffel hvis riflen ikke fungerer.

Peter
Peter, det jeg søgte var et laser boresigte. Det var faktisk det hele. Jeg er jyde, så jeg er lidt for nærig til at betale 550kr for noget jeg måske kun skal bruge 1 gang.

Riflen fungere fint. Det er sigtet der helt skævt. Det er både min formand og jeg sikker på.
C-X skrev:
1. maj 2021, 18:53
Ro på. Giv den en chance mere, se om I kan få rettet sigtet ind, og se om nogen kan skyde en pæn gruppe med den.

Kan I spænde den op i en bænk, er det nok blot at boresighte uden bundstykket, ned gennem piben og så indstille sigtemidler derefter. Tjek at alt er efterspændt pr specifikation, både skæfte og sigtemidler.

Jeg har nul erfaringer med at skyde fra bænk dog.

Noter hvad der skydes med, på hvilke afstande og hvad gruppen er.

Er den renset igennem? Måske er den decideret klam i pibe og kammer. Efter en rens, skal der lige en halv eller hel æske ammunition igennem igen, inden den opfører sig som den skal.

Lad være med at bruge billig crap ammunition, det skal slet ikke i ens riffel, da det varierer alt for meget i hastighed. Ligeledes er det ofte alt for fedtet, slammer og blæser krudtkorn med ud. Det behøver ikke engang være dyrt, for at være hæderligt.

Hvis det fortsat fejler, så eftersøg en hjælpsom nørd herinde, det kan simpelthen være enormt frustrerende, at rode med noget selv, hvis man ikke ved hvor man skal begynde og risikerer at overse det mest oplagte.
Jeg købte riflen i hos en forhandler i Esbjerg. Den blev leveret fuldt klargjort. Den havde fået olie og var blevet renset igennem. Så umiddelbart ser det fornuftigt ud på det punkt. Løbet ser rent ud.

Den ammo jeg skyder med, er som sagt den klubben har. Det er min overbevisning at det ikke er den ringeste ammo på jorden. Jeg har brugt samme ammo til den S/L 1907er riffel jeg har skudt med hele vinteren. Der har jeg scoret omkring 185-195 point hver gang med 5 prøveskud + 20 skud. Så jeg går ud fra at det fungere som det skal. Forskellen er at det har været på 25 meter indendørs. Har kun skudt udendørs 3 gange - og udendørs er det på 50 meter.

Jeg skyder fra siddende position - med et bord foran mig + en "holder" til riflen ude foran (se billedet). Det har jeg også gjort før jeg fik min egen riffel. Årsagen er at jeg har muskelsvind, og vredet med venstre arm (hvor jeg løfter riflen) giver smerter i venstre skulder og ryg flere dage efter. Når jeg bruger sådan en "holder", så undgår jeg mange af de smerter. Jeg nærmest låser riflen fast med venstre arm imod højre skulder når jeg skyder. Det virker meget solidt, men det er selvfølgelig ikke det samme som at spænde den helt fast.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af Scooterskytten » 1. maj 2021, 22:38

Hovsa glemte billedet af "holderen" :)
Vedhæftede filer
s-l1600.jpg
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af Bofhenator » 1. maj 2021, 23:09

Mbechmann skrev:
1. maj 2021, 20:57
...

Peter, det jeg søgte var et laser boresigte. Det var faktisk det hele. Jeg er jyde, så jeg er lidt for nærig til at betale 550kr for noget jeg måske kun skal bruge 1 gang.

...
Hvorfor i alverden lytter så ikke efter hvad du bliver rådet til, du behøver IKKE en laserdims for at indstille dit sigte.

Du kan gøre fuldstændig det samme, lige nu, ved at:

-pille låsen ud
-spænde riflen fast på stuebordet
-kig lige gennem piben på en gadelygte så den er midt i hullet i piben
-stil sigtemidlerne så gadelygten er midt i sigtemidlerne

Nu har du opbået det samme som med en laser boresigther

Så tager du på skydebanen i morgen og fin-indskyder på 50m, med masser af støtte under riflen og med god tid.

Med ordentlig ammunition og sigtemidler der ikke er raslet løs, kan en uerfaren skytte sagtens holde 10 skud i en gruppe der kan dækkes af en 20kr

Skyd fem eller ti skud ad gangen uden at fedte med sigtemidlerne og se at de sidder samlet.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af Scooterskytten » 1. maj 2021, 23:49

Bofhenator skrev:
1. maj 2021, 23:09
Mbechmann skrev:
1. maj 2021, 20:57
...

Peter, det jeg søgte var et laser boresigte. Det var faktisk det hele. Jeg er jyde, så jeg er lidt for nærig til at betale 550kr for noget jeg måske kun skal bruge 1 gang.

...
Hvorfor i alverden lytter så ikke efter hvad du bliver rådet til, du behøver IKKE en laserdims for at indstille dit sigte.

Du kan gøre fuldstændig det samme, lige nu, ved at:

-pille låsen ud
-spænde riflen fast på stuebordet
-kig lige gennem piben på en gadelygte så den er midt i hullet i piben
-stil sigtemidlerne så gadelygten er midt i sigtemidlerne

Nu har du opbået det samme som med en laser boresigther

Så tager du på skydebanen i morgen og fin-indskyder på 50m, med masser af støtte under riflen og med god tid.

Med ordentlig ammunition og sigtemidler der ikke er raslet løs, kan en uerfaren skytte sagtens holde 10 skud i en gruppe der kan dækkes af en 20kr

Skyd fem eller ti skud ad gangen uden at fedte med sigtemidlerne og se at de sidder samlet.
Hahahahaha Fed kommentar. Godt nok første gang det at være jyde er blevet vendt imod mig - i hvert fald på den måde :)

Nu har jeg allerede købt den laser. Den lander mandag eller tirsdag.

Hvorfor har jeg så købt den? Fordi jeg ikke har tiltro til mig selv. Så simpelt er det. Jeg er ikke sikker på at jeg kan gøre det den rigtige måde, og få justeret den så sigtet står korrekt. Det eneste sigte jeg har skudt med i 49 år, er et V sigte (luftgevær i skydetelte). Jeg har aldrig prøvet andet end det. Derfor vil en laser både være med til at lærer mig hvordan selve sigtet virker, men også hvordan jeg skal bruge det på den rette måde.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af FrederikF » 2. maj 2021, 08:17

Jeg overlader dig til din laser.
Jeg kan ikke se hvordan en laser vil lære dig noget som helst, som du ikke vil lære væsentligt bedre ved at følge nogle af de relativt enslydende råd her i tråden.
Selvom man har købt en hammer og er meget insisterende på at alle problemer er søm, så kan der altså alligevel godt være en skrue i mellem.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af PSindrup » 2. maj 2021, 12:26

FrederikF skrev:
2. maj 2021, 08:17
Jeg overlader dig til din laser.
Jeg kan ikke se hvordan en laser vil lære dig noget som helst, som du ikke vil lære væsentligt bedre ved at følge nogle af de relativt enslydende råd her i tråden.
Selvom man har købt en hammer og er meget insisterende på at alle problemer er søm, så kan der altså alligevel godt være en skrue i mellem.
HELT enig. :thumbup:

Peter

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af Scooterskytten » 4. maj 2021, 00:14

Så var jeg på skydebanen her til aften. Laseren nåede ikke at ankomme, så det blev på rent gefyhl som man siger i det jydske :).

50 skud blev det til på 25 meter. Det var helt klart længere væk end i sidste uge så sidste uge har nok været nærmere 15-20 meters afstand. Når jeg siger 50 skud på 25 meter, så er det ikke helt rigtigt. De sidste 6 skud var på 50 meter.

Jeg havde kikkert med, og så jeg skød 2 skud, checkede kikkerten, og så 2 skud igen.

Jeg brugte også den store skive - 26x26cm. Det hjalp meget med indskydningen.

Fra starten skød jeg højt til højre - lige i udkanten af skiven. Stille og roligt fik jeg justeret den ind imod midten.

Efter 25 skud med justeringer, skød jeg 19 skud uden at justere noget som helst - på en ny skive. Derefter skød 6 skud på 50 meter. De 6 skud har jeg tegnet en cirkel omkring med en grøn tus. De 6 skud sad alle til venstre, og en smule spredt. Højden er dog nogenlunde korrekt.

Første billede er de første 25 skud. De næste 2 billeder er de sidste 25 skud. Jeg glæder mig allerede til at se hvordan laseren fungere og kan hjælpe med den sidste justering i næste uge.
Vedhæftede filer
IMG_20210503_204208_4.jpg
IMG_20210503_204440_3.jpg
IMG_20210503_204453_3.jpg
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af PSindrup » 4. maj 2021, 06:41

Vil du bare fortælle os det, eller vil du have hjælp?
Hvad skal du med boresighteren, når du kan indskyde på gammeldags maner?

Og ikke mindst, hvilken skydestilling brugte du?
Fritstående, siddende ved bord med skydebænk, liggende med fast anlæg eller noget helt fjerde?

Hvis det er med fast anlæg - som det bør være ved indskydning - så sidder skuddene, som tidligere nævnt, alt, alt, alt for spredt. Skuddene bør sidde så de nemt kan dækkes af en femkrone.

Prøv at lade en anden lave en femskudsgruppe med din riffel med fast anlæg, og prøv selv at skyde en femskudsgruppe med en anden riffel.

Peter

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af DB89 » 4. maj 2021, 07:07

PSindrup skrev:
4. maj 2021, 06:41
Vil du bare fortælle os det, eller vil du have hjælp?
Hvad skal du med boresighteren, når du kan indskyde på gammeldags maner?

Og ikke mindst, hvilken skydestilling brugte du?
Fritstående, siddende ved bord med skydebænk, liggende med fast anlæg eller noget helt fjerde?

.....
Mon ikke at det blev gjort ligesom han beskrev for ca 6 indlæg siden?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af PSindrup » 4. maj 2021, 10:27

DB89 skrev:
4. maj 2021, 07:07
PSindrup skrev:
4. maj 2021, 06:41
Vil du bare fortælle os det, eller vil du have hjælp?
Hvad skal du med boresighteren, når du kan indskyde på gammeldags maner?

Og ikke mindst, hvilken skydestilling brugte du?
Fritstående, siddende ved bord med skydebænk, liggende med fast anlæg eller noget helt fjerde?

.....
Mon ikke at det blev gjort ligesom han beskrev for ca 6 indlæg siden?
Dit gæt er lige så godt som mit.
Skulle vi ikke lade MBechmann svare på spørgsmålet om hvad han gjorde denne gang?

Peter

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af Scooterskytten » 4. maj 2021, 14:58

PSindrup skrev:
4. maj 2021, 06:41
Vil du bare fortælle os det, eller vil du have hjælp?
Hvad skal du med boresighteren, når du kan indskyde på gammeldags maner?

Og ikke mindst, hvilken skydestilling brugte du?
Fritstående, siddende ved bord med skydebænk, liggende med fast anlæg eller noget helt fjerde?

Hvis det er med fast anlæg - som det bør være ved indskydning - så sidder skuddene, som tidligere nævnt, alt, alt, alt for spredt. Skuddene bør sidde så de nemt kan dækkes af en femkrone.

Prøv at lade en anden lave en femskudsgruppe med din riffel med fast anlæg, og prøv selv at skyde en femskudsgruppe med en anden riffel.

Peter
Boresigtet er allerede købt og på vej. Den lander sikkert imorgen. Jeg havde håbet på kom i mandags, men GLS driller en smule der.

Måden jeg skyder på er ved et bord, med en sandsæk ude foran. Jeg låser riflen med min venstre arm på skæftet. Holder faktisk fast i beslaget til remmen. Det er ikke det samme som et fast anlæg. Den eneste anden riffel jeg har skudt med, er en af klubbens Anschutz 1907ere. Jeg har pt ikke selv en anden riffel jeg må skyde med.

Til sidst, jeg vil som sådan "blot" fortælle jer det. Jeg er den eneste i min familie der skyder. Den sidste der har skudt noget, er min morfar og han havde ingen riffel eller noget som helst, i mindst 40 år inden han døde i 2016. Så alene det at kunne dele min interesse med andre, betyder faktisk meget for mig. Grindsted klubben er ret lille, og der er flest med interesse i pistoler. Vi er kun 3-4 stk som har interesse i rifler, hvor jeg er den eneste som interessere mig for historiske rifler. Derfor håber jeg på at det er ok at kunne fortælle jer herinde omkring disse ting.

Og ja, en del af det, er da også at lærer at skyde. Der er jeg i øjeblikket stadigvæk begynder. Det er jeg godt klar over.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af PSindrup » 4. maj 2021, 15:14

Mbechmann skrev:
4. maj 2021, 14:58
PSindrup skrev:
4. maj 2021, 06:41
Vil du bare fortælle os det, eller vil du have hjælp?
Hvad skal du med boresighteren, når du kan indskyde på gammeldags maner?

Og ikke mindst, hvilken skydestilling brugte du?
Fritstående, siddende ved bord med skydebænk, liggende med fast anlæg eller noget helt fjerde?

Hvis det er med fast anlæg - som det bør være ved indskydning - så sidder skuddene, som tidligere nævnt, alt, alt, alt for spredt. Skuddene bør sidde så de nemt kan dækkes af en femkrone.

Prøv at lade en anden lave en femskudsgruppe med din riffel med fast anlæg, og prøv selv at skyde en femskudsgruppe med en anden riffel.

Peter
Boresigtet er allerede købt og på vej. Den lander sikkert imorgen. Jeg havde håbet på kom i mandags, men GLS driller en smule der.

Måden jeg skyder på er ved et bord, med en sandsæk ude foran. Jeg låser riflen med min venstre arm på skæftet. Holder faktisk fast i beslaget til remmen. Det er ikke det samme som et fast anlæg. Den eneste anden riffel jeg har skudt med, er en af klubbens Anschutz 1907ere. Jeg har pt ikke selv en anden riffel jeg må skyde med.

Til sidst, jeg vil som sådan "blot" fortælle jer det. Jeg er den eneste i min familie der skyder. Den sidste der har skudt noget, er min morfar og han havde ingen riffel eller noget som helst, i mindst 40 år inden han døde i 2016. Så alene det at kunne dele min interesse med andre, betyder faktisk meget for mig. Grindsted klubben er ret lille, og der er flest med interesse i pistoler. Vi er kun 3-4 stk som har interesse i rifler, hvor jeg er den eneste som interessere mig for historiske rifler. Derfor håber jeg på at det er ok at kunne fortælle jer herinde omkring disse ting.

Og ja, en del af det, er da også at lærer at skyde. Der er jeg i øjeblikket stadigvæk begynder. Det er jeg godt klar over.
Prøv at lade et andet klubmedlem skyde med din riffel i samme “opstilling” for på den måde du skyder på skal både du og riflen være i stand til at skyde MEGET mere samlet. Der er jo slet ikke tale om “grupper”

Denne skive er skudt på ca. 25 meters afstand med en Ruger 10/22 og en 1500,- kroners Nikon kikkert og fast anlæg på et havebord.

Jeg er habil riffelskytte men slet ikke på konkurrenceniveau. Du burde kunne skyde tilsvarede grupper med den skydestilling du beskriver.

Held og lykke med projektet.

Peter
Vedhæftede filer
BAE81503-F5F7-4021-8FF3-E2E9EADDC37E.jpeg

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af Scooterskytten » 4. maj 2021, 15:40

PSindrup skrev:
4. maj 2021, 15:14
Mbechmann skrev:
4. maj 2021, 14:58
PSindrup skrev:
4. maj 2021, 06:41
Vil du bare fortælle os det, eller vil du have hjælp?
Hvad skal du med boresighteren, når du kan indskyde på gammeldags maner?

Og ikke mindst, hvilken skydestilling brugte du?
Fritstående, siddende ved bord med skydebænk, liggende med fast anlæg eller noget helt fjerde?

Hvis det er med fast anlæg - som det bør være ved indskydning - så sidder skuddene, som tidligere nævnt, alt, alt, alt for spredt. Skuddene bør sidde så de nemt kan dækkes af en femkrone.

Prøv at lade en anden lave en femskudsgruppe med din riffel med fast anlæg, og prøv selv at skyde en femskudsgruppe med en anden riffel.

Peter
Boresigtet er allerede købt og på vej. Den lander sikkert imorgen. Jeg havde håbet på kom i mandags, men GLS driller en smule der.

Måden jeg skyder på er ved et bord, med en sandsæk ude foran. Jeg låser riflen med min venstre arm på skæftet. Holder faktisk fast i beslaget til remmen. Det er ikke det samme som et fast anlæg. Den eneste anden riffel jeg har skudt med, er en af klubbens Anschutz 1907ere. Jeg har pt ikke selv en anden riffel jeg må skyde med.

Til sidst, jeg vil som sådan "blot" fortælle jer det. Jeg er den eneste i min familie der skyder. Den sidste der har skudt noget, er min morfar og han havde ingen riffel eller noget som helst, i mindst 40 år inden han døde i 2016. Så alene det at kunne dele min interesse med andre, betyder faktisk meget for mig. Grindsted klubben er ret lille, og der er flest med interesse i pistoler. Vi er kun 3-4 stk som har interesse i rifler, hvor jeg er den eneste som interessere mig for historiske rifler. Derfor håber jeg på at det er ok at kunne fortælle jer herinde omkring disse ting.

Og ja, en del af det, er da også at lærer at skyde. Der er jeg i øjeblikket stadigvæk begynder. Det er jeg godt klar over.
Prøv at lade et andet klubmedlem skyde med din riffel i samme “opstilling” for på den måde du skyder på skal både du og riflen være i stand til at skyde MEGET mere samlet. Der er jo slet ikke tale om “grupper”

Denne skive er skudt på ca. 25 meters afstand med en Ruger 10/22 og en 1500,- kroners Nikon kikkert og fast anlæg på et havebord.

Jeg er habil riffelskytte men slet ikke på konkurrenceniveau. Du burde kunne skyde tilsvarede grupper med den skydestilling du beskriver.

Held og lykke med projektet.

Peter
Tak. Tanken er også at lade min formand skyde nogle flere skud med den. Det var bare ikke muligt i mandags :). Jeg var den eneste der skød med riffel i mandags. Resten skød med pistoler.

Du har ret i at der klart er plads til forbedringer i forhold til grupperingen. Slet ingen tvivl om det. Men taget i betragtning af at hverken jeg eller min formand ramte skiven i sidste uge, så går det da i den rigtige retning.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af PSindrup » 4. maj 2021, 15:48

Mbechmann skrev:
4. maj 2021, 15:40
PSindrup skrev:
4. maj 2021, 15:14
Mbechmann skrev:
4. maj 2021, 14:58
PSindrup skrev:
4. maj 2021, 06:41
Vil du bare fortælle os det, eller vil du have hjælp?
Hvad skal du med boresighteren, når du kan indskyde på gammeldags maner?

Og ikke mindst, hvilken skydestilling brugte du?
Fritstående, siddende ved bord med skydebænk, liggende med fast anlæg eller noget helt fjerde?

Hvis det er med fast anlæg - som det bør være ved indskydning - så sidder skuddene, som tidligere nævnt, alt, alt, alt for spredt. Skuddene bør sidde så de nemt kan dækkes af en femkrone.

Prøv at lade en anden lave en femskudsgruppe med din riffel med fast anlæg, og prøv selv at skyde en femskudsgruppe med en anden riffel.

Peter
Boresigtet er allerede købt og på vej. Den lander sikkert imorgen. Jeg havde håbet på kom i mandags, men GLS driller en smule der.

Måden jeg skyder på er ved et bord, med en sandsæk ude foran. Jeg låser riflen med min venstre arm på skæftet. Holder faktisk fast i beslaget til remmen. Det er ikke det samme som et fast anlæg. Den eneste anden riffel jeg har skudt med, er en af klubbens Anschutz 1907ere. Jeg har pt ikke selv en anden riffel jeg må skyde med.

Til sidst, jeg vil som sådan "blot" fortælle jer det. Jeg er den eneste i min familie der skyder. Den sidste der har skudt noget, er min morfar og han havde ingen riffel eller noget som helst, i mindst 40 år inden han døde i 2016. Så alene det at kunne dele min interesse med andre, betyder faktisk meget for mig. Grindsted klubben er ret lille, og der er flest med interesse i pistoler. Vi er kun 3-4 stk som har interesse i rifler, hvor jeg er den eneste som interessere mig for historiske rifler. Derfor håber jeg på at det er ok at kunne fortælle jer herinde omkring disse ting.

Og ja, en del af det, er da også at lærer at skyde. Der er jeg i øjeblikket stadigvæk begynder. Det er jeg godt klar over.
Prøv at lade et andet klubmedlem skyde med din riffel i samme “opstilling” for på den måde du skyder på skal både du og riflen være i stand til at skyde MEGET mere samlet. Der er jo slet ikke tale om “grupper”

Denne skive er skudt på ca. 25 meters afstand med en Ruger 10/22 og en 1500,- kroners Nikon kikkert og fast anlæg på et havebord.

Jeg er habil riffelskytte men slet ikke på konkurrenceniveau. Du burde kunne skyde tilsvarede grupper med den skydestilling du beskriver.

Held og lykke med projektet.

Peter
Tak. Tanken er også at lade min formand skyde nogle flere skud med den. Det var bare ikke muligt i mandags :). Jeg var den eneste der skød med riffel i mandags. Resten skød med pistoler.

Du har ret i at der klart er plads til forbedringer i forhold til grupperingen. Slet ingen tvivl om det. Men taget i betragtning af at hverken jeg eller min formand ramte skiven i sidste uge, så går det da i den rigtige retning.
Jeg tror stadig at der er noget helt grundlæggende galt med riflen. Enten at den et “skudt ud” (slidt op) eller at dine sigtemidler sidder løse. Man skyder simpelthen ikke så spredt med den skydestilling du benytter.

En anden mulighed kunne være at tage den med tilbage til forhandleren og bede ham skyde en femskudsgruppe der kan dækkes af en femkrone.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af Scooterskytten » 4. maj 2021, 16:15

PSindrup skrev:
4. maj 2021, 15:48
Mbechmann skrev:
4. maj 2021, 15:40
Tak. Tanken er også at lade min formand skyde nogle flere skud med den. Det var bare ikke muligt i mandags :). Jeg var den eneste der skød med riffel i mandags. Resten skød med pistoler.

Du har ret i at der klart er plads til forbedringer i forhold til grupperingen. Slet ingen tvivl om det. Men taget i betragtning af at hverken jeg eller min formand ramte skiven i sidste uge, så går det da i den rigtige retning.
Jeg tror stadig at der er noget helt grundlæggende galt med riflen. Enten at den et “skudt ud” (slidt op) eller at dine sigtemidler sidder løse. Man skyder simpelthen ikke så spredt med den skydestilling du benytter.

En anden mulighed kunne være at tage den med tilbage til forhandleren og bede ham skyde en femskudsgruppe der kan dækkes af en femkrone.
Forhandleren er Benzon Arms. Jeg købte riflen, og først derefter opdagede jeg hans ry herinde. Ud fra hvad jeg har læst herinde, så tvivler jeg på at det er værd at tage ned til ham igen med den.

Selv tror jeg at grupperingen bliver bedre, jo mere jeg lærer at skyde. Jeg er mere tilbøjelig til at lægge fejlen hos mig selv, i stedet for på riflen. Når det så er sagt, så kan det da sagtens tænkes du har ret.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af C-X » 4. maj 2021, 16:35

Prøv lige at skyde lidt med en låner riffel, så du kan tjekke jordforbindelsen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af Scooterskytten » 4. maj 2021, 17:09

C-X skrev:
4. maj 2021, 16:35
Prøv lige at skyde lidt med en låner riffel, så du kan tjekke jordforbindelsen.
Da jeg i vinters skød med 1907eren så lå grupperingen tættere end den her, men stadigvæk større end en 5krone. Udendørs har jeg kun skudt på 50m med 1907eren. Det er derfor jeg tillægger mig selv som værende den største fejl i grupperingen på den her riffel nu. En fejl som stille og roligt bliver bedre, jo mere jeg skyder.
Det kan godt være jeg skyder med 1907er riflen på mandag, men nu må vi se. Vil et eller andet sted nok hellere træne med den her. For jo mere jeg skyder med den, jo bedre burde det jo blive.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af C-X » 4. maj 2021, 17:41

Det er bare ikke rigtig så meget værd, hvis du træner med defekt grej. Har jeg en uartig riffel med på skydebanen, så har jeg også en af de artige med, så jeg kan se at det ikke er brugerfejl.

Du er ikke i gang med at træne for at blive eliteskytte, du er ved at lære at skyde. Der er mange veje, men du kommer altså hurtigere og bedre frem, med tro på egne evner og grej der virker. Og så dygtig instruktion, så måske du skal frekventere andre skydebaner også.

Jeg mistede selvtilliden, kort inden riffelprøven, trods ellers gode grundlæggende færdigheder, men fik det sidste rettet ind, af en dygtig instruktør. Senere hen fandt jeg ud af, at min sigtekikkert sad løs, så der lærte jeg værdien af en momentnøgle og korrekt håndværk.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Jens_B
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 100
Tilmeldt: 20. jun 2009, 11:16
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 47 times
Been thanked: 10 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af Jens_B » 4. maj 2021, 18:07

Mbechmann skrev:
4. maj 2021, 17:09
C-X skrev:
4. maj 2021, 16:35
Prøv lige at skyde lidt med en låner riffel, så du kan tjekke jordforbindelsen.
Da jeg i vinters skød med 1907eren så lå grupperingen tættere end den her, men stadigvæk større end en 5krone. Udendørs har jeg kun skudt på 50m med 1907eren. Det er derfor jeg tillægger mig selv som værende den største fejl i grupperingen på den her riffel nu. En fejl som stille og roligt bliver bedre, jo mere jeg skyder.
Det kan godt være jeg skyder med 1907er riflen på mandag, men nu må vi se. Vil et eller andet sted nok hellere træne med den her. For jo mere jeg skyder med den, jo bedre burde det jo blive.
Hej Michael

Kan godt følge dig lidt hen af vejen
Ny/brugt riffel som man lige skal lære
Men når det er sagt
Så holder jeg med de andre om at den skal/kunne samle mere
Min datter begyndte med hendes egen Dianna 810
Efter de første 25 skud var hun klar
Men ja var da også lidt bange for at den var skudt ud
Som de andre skriver
Men det er den ikke.......
Og jeg er stoppet med at skyde om pizza
For sidste gang kom jeg lidt til kort
Da vi måtte tage komma tal med for at finde en vinder
Lige et billede af hendes 5 prøve skud på 50 meter
Vedhæftede filer
image.jpg
Stavefejl koster ikke extra

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af KenP » 4. maj 2021, 19:00

Mit besyv.

Din Skive er nu ikke værrer end andre nybegyndere jeg ser. Skuden sidder i det sorte, så det er på vej.

(Jeg har børn, hvor første mål er at ramme med alle skud……,) når det er på over 15 meter som krav er i øjeblikket.

Nu skriver du sandsæk og holde fast, prøv en buk i stedet, hold fast under riffel, uden at holde fast i rembøjle.

Det skal nok komme, dog skal du lige sikre at dine sigte midler at hul er stort nik, så du har hvid rundt i forreste sigte.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af Raptor357 » 4. maj 2021, 20:12

Den skive lugtet af at noget er helt galt. når skytten og riflen gør sit, så bør det se ud som vedhæftede billede. der er 5 skud i hver skive, det er jo bare træning :biggrin: det er forøverigt indendørs 15m med salonriffel.
Jeg ser ikke projektiler der er fløjet sidelæns, så piben er ikke stoppet helt til af bly, hvilket vile passe meget godt med skudbilledet ellers.
Vedhæftede filer
skiver.jpg
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af Scooterskytten » 4. maj 2021, 21:00

Raptor357 skrev:
4. maj 2021, 20:12
Den skive lugtet af at noget er helt galt. når skytten og riflen gør sit, så bør det se ud som vedhæftede billede. der er 5 skud i hver skive, det er jo bare træning :biggrin: det er forøverigt indendørs 15m med salonriffel.
Jeg ser ikke projektiler der er fløjet sidelæns, så piben er ikke stoppet helt til af bly, hvilket vile passe meget godt med skudbilledet ellers.
Jeg tror selv at riflen gør sit. Om jeg gør mit ved jeg ikke endnu :) Målet er da at kunne sætte sådan en gruppering som du viser på billedet med 5 skud. Der går nok en smule tid før det sker :)

Under alle omstændigheder, glæder jeg mig allerede til mandag igen :).
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Laser boresighter .22?

Indlæg af C-X » 4. maj 2021, 21:46

Glædeligt at interessen er intakt :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar