Fornyelse af lyddæmpertilladelse??

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Fornyelse af lyddæmpertilladelse??

Indlæg af Boerge » 28. maj 2021, 08:05

Jeg var inde på politi.dk/vaaben for at forny en lyddæmpertilladelse. Så støder jeg på denne formulering:

"Har du modtaget en erindring om fornyelse af din tilladelse til lyddæmper? Så vær opmærksom på, at du måske allerede har en tilladelse til at besidde og anvende lyddæmper jf. din riffeltilladelse. I så fald skal du ikke ansøge om tilladelse til din lyddæmper. Se mere i afsnittet ´Kan alle få tilladelse til en lyddæmper?´ herunder.

Klik her for at få ophørt din særskilte tilladelse til lyddæmper i stedet for at få den fornyet."

Hvordan skal det nu forstås???
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Re: Fornyelse af lyddæmpertilladelse??

Indlæg af Bofhenator » 28. maj 2021, 08:09

Boerge skrev:
28. maj 2021, 08:05
Jeg var inde på politi.dk/vaaben for at forny en lyddæmpertilladelse. Så støder jeg på denne formulering:

"Har du modtaget en erindring om fornyelse af din tilladelse til lyddæmper? Så vær opmærksom på, at du måske allerede har en tilladelse til at besidde og anvende lyddæmper jf. din riffeltilladelse. I så fald skal du ikke ansøge om tilladelse til din lyddæmper. Se mere i afsnittet ´Kan alle få tilladelse til en lyddæmper?´ herunder.

Klik her for at få ophørt din særskilte tilladelse til lyddæmper i stedet for at få den fornyet."

At udgangspunktet nu er din dæmper er dækket af din riffeltilladelse. Der skal ikke selvstændig tilladelse til dæmperen mere.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 28. maj 2021, 08:11

Boerge skrev:

Det kræver ikke længere en tilladelse til lyddæmper hvis du har jagttegn og en tilladelse til et riflet våben. Det svarer vel nu til at købe et magasin til en riffel.

Hilsen Kenneth

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 28. maj 2021, 10:15

Jeg oplevede det samme. :impatient:

Først modtog jeg en meddelelse om at min tilladelse til lyddæmper var "udløbet" 4 år efter at jeg havde ansøgt om den.
Jeg tænkte at det var jo helt fint, da vi ikke længere skal have selvstændig tilladelse til lyddæmpere - og gjorde ikke mere ved det. :thumbup:

3 uger senere modtog jeg et meget aggressivt brev fra policen, hvor de truede mig med bål og brænd - hjul og stejle faktisk - hvor de fortalte mig at jeg nu overtrådte våbenloven fordi jeg ejede et tilladelseskrævende våben uden den rette tilladelse. :shock:

For at være 110% sikker på ikke at få røven på komedie, ringede jeg til våbenkontoret. Den søde dame kunne informerer mig om at der naturligvis var tale om en fejl, og at hun ville slette min dæmper fra listen over våben jeg havde (tilladelse til), da den ikke længere var tilladelseskrævende.

Hun fortalte, ved samme lejlighed, at fremover vil riffeltilladelser inkluderer en tilføjelse om at tilladelsen også omfatter dæmper.

Ring til våbenkontoret og gør ligeså. :smile:

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 28. maj 2021, 10:40

PSindrup skrev:
28. maj 2021, 10:15
...

Peter
Nej, lad være med at spilde deres tid på det, gør som der står på hjemmesiden og som du har skrevet i det oprindelige indlæg:
Klik her for at få ophørt din særskilte tilladelse til lyddæmper i stedet for at få den fornyet
/bofh
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 28. maj 2021, 10:51

Bofhenator skrev:
28. maj 2021, 10:40
PSindrup skrev:
...

Peter
Nej, lad være med at spilde deres tid på det, gør som der står på hjemmesiden og som du har skrevet i det oprindelige indlæg:
Klik her for at få ophørt din særskilte tilladelse til lyddæmper i stedet for at få den fornyet
Sorry, den mulighed overså jeg da jeg panikkede over at blive truet med bål og brand.

Peter
PS: Det var Børge der havde linket til der hvor der står at den kan afmeldes på hjemmesiden :giggle:
Senest rettet af PSindrup 28. maj 2021, 12:56, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 28. maj 2021, 12:31

Siger tak for gode indspark! Noget er vist gået min næse forbi! Jeg går ind og afmelder den på deres hjemmeside! De kunne jo godt have udfærdiget deres erindringsskrivelse lidt anderledes??
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 28. maj 2021, 12:54

Boerge skrev:
28. maj 2021, 12:31
Siger tak for gode indspark! Noget er vist gået min næse forbi! Jeg går ind og afmelder den på deres hjemmeside! De kunne jo godt have udfærdiget deres erindringsskrivelse lidt anderledes??
Ja, den er helt ude i hampen. :impatient:

Den venlige dame jeg snakkede med beklagede også meget. :Hug:

Peter

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 28. maj 2021, 13:45

MIn kone har også lige modtaget "brev nummer to". Hold nu op, de kører aggressivt på i en helt forkert retning :rolf: :rolf: :rolf:

Kan da godt være jeg skulle pege hende ind på hjemmesiden og afmelde tilladelsen, hun blev lidt utryg ved truslerne.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 28. maj 2021, 13:57

Bortset fra det....

Dette er lidt en unik situation i dansk våbenjuridisk historie, da der faktisk er tale om, at våbendele ikke længere figurerer i et register, men afmeldes og stadig kan beholdes og bruges af ejeren. Normalt er vi våbenejere vant til, at der oftere og oftere skal anmeldes ting, som tidligere havde været "i fri handel" (se blot ændringen om "grovkaliberluftvåben" anno 2012).

Jeg blev humørmæssigt helt høj af at få at vide, at den ene af mine dæmpere nu ikke længere er registreret. :rock:

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 28. maj 2021, 14:00

Lassescout skrev:
28. maj 2021, 13:45
MIn kone har også lige modtaget "brev nummer to". Hold nu op, de kører aggressivt på i en helt forkert retning :rolf: :rolf: :rolf:

Kan da godt være jeg skulle pege hende ind på hjemmesiden og afmelde tilladelsen, hun blev lidt utryg ved truslerne.
Det skal du helt sikkert gøre.

Jeg skal i hvertfald ikke have sådan en trussel hængende over hovedet, selv om at det er en administrativ fejl. Det er jo ikke sikkert at “de bagvedliggende systemer” “ved” at det er en fejl, og derfor sender Svend Betjent ud til ens adresse til en “kammeratlig samtale” eller det der er værre ...

Don’t fuck with your våbentilladelser.

Peter

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sila0079 » 28. maj 2021, 14:57

Jeg lavede det fermøse opkald, da jeg modtog brev nummer 2. Det var tydligvis ren rutine fra deres side, og han gik ind og slettede tilladelser på mine øvrige dæmpere med det samme. Da jeg spurgte hvorfor man havde valgt at ulejlige størstedelen af landets jægere med disse breve, og samtidig spildt skattepenge på portoen, var svaret bare at et eller andet skulle man jo gøre, for at få folk til at ringe ind og få dem slettet. Et behov jeg vitterligt ikke forstår, da det jo handler om en lempelse, og ikke en stramning - så tag sgu da bare det register, og træk det over i papirkurven på skrivebordet, frem for at ulejlige og true, dem de skal forestille at tjene.

Forstår heller ikke behovet for trusselsretorikken, når det alene er et administrativt indgreb, i LEMPENDE retning. Det føles nogle gange som om at man som våbenindhaver i Danmark, bliver forsøgt kriminaliseret, uden man er det, hvis ikke med teknikaliteter, så med ordlyden i kontakten.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 28. maj 2021, 15:12

PSindrup skrev:
28. maj 2021, 10:51
Bofhenator skrev:
28. maj 2021, 10:40
PSindrup skrev:
...

Peter
Sorry, den mulighed overså jeg da jeg panikkede over at blive truet med bål og brand.

Peter
PS: Det var Børge der havde linket til der hvor der står at den kan afmeldes på hjemmesiden :giggle:
Ja, det var egentlig også et svar til ham, men det er jo ikke nemt at se når jeg citerer dig. Så det kan jeg sådan set godt forstå ikke stod lysende klart :-D
/bofh
Hanlons razor

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times

Indlæg af Rigsby » 25. jun 2021, 18:45

Boerge skrev:

Det skal forstås på den måde at du ikke behøver en særskilt tilladelse til den da den er dækket af din riffeltilladelse.

Så hvis det er en fornyelse du vil søge om så klikker du bare på "slet"
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
KanonKenneth
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og alt der kan skyde.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af KanonKenneth » 25. jun 2021, 19:15

Det er lækkert at der for én gangs skyld er læmpet på lovgivningen, men der er vel ikke sket mere i forhold til at medbringe dæmpere til Sverige og Tyskland?
De lande kræver stadig en særskilt tilladelse på lyddæmper.
.410
12/89
.22
6,5x55 AI
8x57 js
.45/70

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 25. jun 2021, 20:01

KanonKenneth skrev:
25. jun 2021, 19:15
Det er lækkert at der for én gangs skyld er læmpet på lovgivningen, men der er vel ikke sket mere i forhold til at medbringe dæmpere til Sverige og Tyskland?
De lande kræver stadig en særskilt tilladelse på lyddæmper.
Jep, kræver stadig tilladelse. Min primære dæmper udløber næste år, så jeg har valgt at beholde tilladelsen lidt endnu, så jeg kan få den med til Sverige til efteråret.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 31 times

Indlæg af Lars M. L. » 25. jun 2021, 20:40

Som jeg har forstået det, kan du deklarere dæmperen på tullverket.se ligesom med ammunition og gave dokumentationen i orden på den måde.
Vh Lars

Besvar