Ubehagelig samtale med PAC

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Ubehagelig samtale med PAC

Indlæg af Ølgaard » 3. jun 2021, 11:01

Jeg har budt på et S&W 22lr magasin på eGun, men har ikke fået importtilladelse til det endnu.

Ringede til PAC, om hvor lang tid der går, ca 6-8 uger var svaret, spurgte om hvad hvis sælger havde sendt det, svar, jeg skulle ringe til sælger, jeg kan så ikke Tysk, men han sagde de talte Engelsk, og ellers var han ikke interesseret i mere samtale, og hvis jeg fik magasinet sendt, var det ulovlig våbenbesiddelse, selvom jeg har tilladelse til våbenet.

Prøvede at spørge til om der kunne gøres noget, svar, det kan der ikke og med en meget snerrende og stor arrogance, sagde han var ligeglad med problemet, og mere samtale kunne han ikke bruge til noget, så afbrød han samtalen. :shock:

:razz: :razz:
Senest rettet af Ølgaard 3. jun 2021, 11:14, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Re: Ubehagelig samtale med ACØ

Indlæg af Bofhenator » 3. jun 2021, 11:05

Ølgaard skrev:
3. jun 2021, 11:01
Jeg har budt på et S&W 22LR magasin på eGun, men har ikke fået importtilladelse til det endnu.

Ringede til ACØ, om hvor lang tid der går, ca 6-8 uger var svaret, spurgte om hvad hvis sælger havde sendt det, svar, jeg skulle ringe til sælger, jeg kan så ikke Tysk, men han sagde de talte Engelsk, og ellers var han ikke interesseret i mere samtale, og hvis jeg fik magasinet sendt, var det ulovlig våbenbesiddelse, selvom jeg har tilladelse til våbenet.

Prøvede at spørge til om der kunne gøres noget, svar, det kan der ikke og med en meget snerrende og stor arrogance, sagde han var ligeglad med problemet, og mere samtale kunne han ikke bruge til noget, så afbrød han samtalen. :shock:

Jeg ville skrive til dem via e-Boks, hurtigst muligt, fremlægge sagen og til sidst evt beskriver samtalen med den navngivne medarbejder.

Edit, der er ikke noget der hedder acø mere. Er det PAC i Horsens du har haft fat i?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 3. jun 2021, 11:13

Bofhenator skrev:
3. jun 2021, 11:05
Ølgaard skrev:
Jeg har budt på et S&W 22LR magasin på eGun, men har ikke fået importtilladelse til det endnu.

Ringede til ACØ, om hvor lang tid der går, ca 6-8 uger var svaret, spurgte om hvad hvis sælger havde sendt det, svar, jeg skulle ringe til sælger, jeg kan så ikke Tysk, men han sagde de talte Engelsk, og ellers var han ikke interesseret i mere samtale, og hvis jeg fik magasinet sendt, var det ulovlig våbenbesiddelse, selvom jeg har tilladelse til våbenet.

Jeg ville skrive til dem via e-Boks, hurtigst muligt, fremlægge sagen og til sidst evt beskriver samtalen med den navngivne medarbejder.

Edit, der er ikke noget der hedder acø mere. Er det PAC i Horsens du har haft fat i?
Ja selvfølgelig PAC, jeg var bare lidt rystet over samtalen.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 3. jun 2021, 11:18

Ølgaard skrev:
3. jun 2021, 11:13
Bofhenator skrev:
Ølgaard skrev:

Ja selvfølgelig PAC, jeg var bare lidt rystet over samtalen.

Kan jeg godt forstå, skriv til dem, så du har det på skrift. Brug e-Boks så du kan dokumentere det.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 3. jun 2021, 11:18

Ølgaard skrev:

Det er selvfølgelig helt hen i vejet at han ikke kan styre sig og bliver ubehagelig.

Men når du har fået svaret om at det tager 6-8 uger, så begynder du at blande PAC ind i noget der egneligt ikke vedrørende dem.

Du køber via egun i tyskland, du har åbenbart ikke informeret sælger om at han ikke skal sende, før du har fået importtilladelse, at du ikke taler tysk er vel ikke PAC's problem. Du har selv valgt at købe i tyskland

For mig lugter det af at han har troet at du har prøvet at springer over i køen, og har betragtet dig som tidsrøver

MEN han skal stadig tale ordenligt.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Re: Ubehagelig samtale med PAC

Indlæg af Wildlife » 3. jun 2021, 11:23

Ølgaard skrev:
Så må du jo informere sælger om at han skal afvente din importtilladelse før han sender og formentligt betale ham et depositum for ventetiden og bøvlet?
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 3. jun 2021, 11:28

Har der ikke før været diskussion om, hvorvidt man reelt behøver importtilladelse til magasiner, når man allerede har tilladelse til våbnet? Eller husker jeg forkert? :???:

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Dumpe » 3. jun 2021, 11:37

nemlig jvf. loven skal man ikke have en IMPORT-tilladelse. I lovteksten står der kun en TILLADELSE, og den kommer fra våbnet. Der er faldet dom i en sådan sag, men kan ikke lige finde referancen her på NVF

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 3. jun 2021, 11:37

Nu var det et spørgsmål om høvisk vejledning, og ikke om at springe nogen kø over, selvom jeg ved det er muligt at lave en notits i min ansøgning at der måske kunne være et problem med sælger har sendt (det har han så ikke) det kunne gøres da jeg arbejdede på den lokale station, men det var så dengang man kunne gå på våbenkontoret og få hjælp til div. spørgsmål.

Jeg har købt massevis af gange i Tyskland uden problem og med de rette tilladelser, her var der bare gået UPS. hvad for en "DATO" i den.

Sidst jeg skulle importere en pibe fra USA, gik der de 3 mdr. som var på tilladelsen inden den kom, der kontaktede jeg PAC og talte med en venlig mand som hed Jesper og som selv var samler og skytte, og han sagde at jeg skulle søge på ny, og det gjorde jeg, og den nye kom lynhurtig og inden piben kom, så det kan lade sig gøre at være hjælpsom.

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 3. jun 2021, 11:38

Wildlife skrev:
3. jun 2021, 11:23
Ølgaard skrev:
Så må du jo informere sælger om at han skal afvente din importtilladelse før han sender og formentligt betale ham et depositum for ventetiden og bøvlet?
Er gjort :blink:

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 3. jun 2021, 11:40

Dumpe skrev:
3. jun 2021, 11:37
nemlig jvf. loven skal man ikke have en IMPORT-tilladelse. I lovteksten står der kun en TILLADELSE, og den kommer fra våbnet. Der er faldet dom i en sådan sag, men kan ikke lige finde referancen her på NVF
Jeg havde såmænd dig i tankerne, og har søgt på det indlæg du lavede dengang med henvisning til sagsagter.

Men jeg nåede overhovedet ikke at komme så vidt, før han lukkede for samtalen.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Kortmentyk » 3. jun 2021, 13:05

Jeg kan til stadighed forundres over den måde man agerer på hos PAC :???: Det er mig uforståeligt at man, så benhårdt, arbejder på at skabe modspillere hos borgerne, nedbryde tilliden til ordensmagten og at man i så udstrakt grad prøver med alle kneb at kriminalisere lovlydige mennesker :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: :???:

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 24 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Theredmist » 3. jun 2021, 13:27

Ølgaard skrev:
3. jun 2021, 11:13
Bofhenator skrev:
[quote=Ølgaard post_id=986166 time=1622710874 user_

Det ligger ikke i Horsens... Det er i Holstebro 😉
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 3. jun 2021, 13:41

DVS du ringer til PAC for at spørge om et
teoretisk problem.

Da du allerede har aftalt den først må,
sendes når du har fået tilladelsen.

Er det korrekt forstået ?
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 3. jun 2021, 14:31

Det er korrekt at der er EN der er blevet frikendt for denne forseelse, men det ignorerer både PAC og øvrige myndigheder fuldstændigt.

Der er lige endnu en der er blevet dømt i en "import af magasin" sag, og den handlede endda om import af et magasin til en skytteforenings pistol, og det kunne dokumenteres at han havde forsøgt at søge import tilladelse til magasinet. Han blev dømt alligevel. I denne sag henviste advokaten i øvrigt til frifindelsessagen fra Århus, med journalnummer, men det valgte retten at ignorere.

Den eneste nogenlunde sikre tilgang her er:
1. Informer sælger om at magasin (eller hvad det nu drejer sig om) ikke må sendes, før du har sendt importtilladelsen
2. Søg import tilladelse
3. Dokumenter ALT på skrift! Stol ikke på mundtlige aftaler
4. Stol ikke på rimelighed i retten. Afgørelsen ender med en bøde straf i en størrelsesorden som ikke umiddelbart kan ankes. At omkostningen ved mistet vandelsgodkendelse nemt rykker straffen op i en størrelse, hvor den burde kunne ankes, hjælper ingenting.

Det er noget forfærdeligt bøvl, men straffen er lidt voldsom, så gå med livrem og seler!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Frantz
Banned
Banned
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 65 times
Been thanked: 47 times

Indlæg af Frantz » 3. jun 2021, 14:51

Hvis den er sendt så lader du bare være med at afhente den. Eller modtage den. I følge post Danmark er det afsenderens ejendele og ansvar indtil den er afleveret. Så det må jo også gælde hvis det tager den i tolden.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 232 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 3. jun 2021, 14:58

Fast Fumble skrev:
3. jun 2021, 14:31
Det er korrekt at der er EN der er blevet frikendt for denne forseelse, men det ignorerer både PAC og øvrige myndigheder fuldstændigt.

Der er lige endnu en der er blevet dømt i en "import af magasin" sag, og den handlede endda om import af et magasin til en skytteforenings pistol, og det kunne dokumenteres at han havde forsøgt at søge import tilladelse til magasinet. Han blev dømt alligevel. I denne sag henviste advokaten i øvrigt til frifindelsessagen fra Århus, med journalnummer, men det valgte retten at ignorere.

Den eneste nogenlunde sikre tilgang her er:
1. Informer sælger om at magasin (eller hvad det nu drejer sig om) ikke må sendes, før du har sendt importtilladelsen
2. Søg import tilladelse
3. Dokumenter ALT på skrift! Stol ikke på mundtlige aftaler
4. Stol ikke på rimelighed i retten. Afgørelsen ender med en bøde straf i en størrelsesorden som ikke umiddelbart kan ankes. At omkostningen ved mistet vandelsgodkendelse nemt rykker straffen op i en størrelse, hvor den burde kunne ankes, hjælper ingenting.

Det er noget forfærdeligt bøvl, men straffen er lidt voldsom, så gå med livrem og seler!
Tak for (ubehagelig) info - den var ny for mig. Jeg må indrømme at det er svært at opretholde respekten for både politi og retsvæsen med den måde de agerer på.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 3. jun 2021, 15:55

Frantz skrev:
3. jun 2021, 14:51
Hvis den er sendt så lader du bare være med at afhente den. Eller modtage den. I følge post Danmark er det afsenderens ejendele og ansvar indtil den er afleveret. Så det må jo også gælde hvis det tager den i tolden.
Kan du dokumentere noget at det postulat?
For umiddelbart stemmer det meget ringe overens med de sager jeg kender til.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 3. jun 2021, 16:25

FBN skrev:
3. jun 2021, 13:41
DVS du ringer til PAC for at spørge om et
teoretisk problem.

Da du allerede har aftalt den først må,
sendes når du har fået tilladelsen.

Er det korrekt forstået ?
Jeg mente jeg havde søgt i god tid, men tog fejl, så for at være sikker kontaktede jeg PAC fordi jeg ikke kunne få kontakt til sælger og stoppe at det evt. blev sendt før han fik min tilladelse, men det lykkedes til sidst.

Jeg har før fået magasin og tilladelse samme dag, men da vi alle ved PAC kan være utroligt negative med hensyn til hjælp af for os set bagateller, spurgte jeg til en hjælp, så ingen kom i klemme for en lille ting, men uden held, men fik til gengæld en "trussel" på det kunne ende med ulovlig våbenbesiddelse.

Jeg savner sku de gamle våbenkontorer, med personlig betjening. :smile:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 3. jun 2021, 18:49

Frantz skrev:
Jeg tror du blander nogen ting sammen :smile:

Hvem der er ejer af pakken ifølge PostNords retningslinjer, er næppe relevant ifølge dansk lovgivning.

Du har ret i at ifølge PostNord, så er der afsenderen der ejer pakken indtil den er afleveret ved modtageren.

Men hvis du bestiller noget i udlandet, som du ikke må indføre ifølge dansk lov, så det dit ansvar og ikke afsenderens.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Been thanked: 19 times

Indlæg af Martin G » 3. jun 2021, 19:50

Frantz skrev:

Hvis de finder en sådan pakke. Så bliver den på intet tidspunkt sendt til udlevering. Den går direkte på stationen til undersøgelse.

Så den går ikke.
“Der var et egern!”

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 3. jun 2021, 20:09

Det med importtilladelse eller ej.

Tror jeg der er lange udsigter til bliver løst.

Kigger man i våbenloven står som det eneste sted
noget med import/indføre dele så som magasiner :
§ 1 Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
Men andre steder at det er i orden at anskaffe/købe
hvis man har tilladelse til våbnet. (Men ikke at indføre)

Desuden står det sort på hvidt i F.A.31.10 VAB I
som skat, tror også fragt firmaer kigger på :
Politiets Administrative Center udsteder tilladelse til import af følgende
Hvor der så nævnes bl.a. Magasiner.

Jeg tør ialtfald ikke at købe noget i udlandet som bare
der er det mindste tvivl om, det køber jeg i Danmark eller
søger importtilladelse……

Og spørgsmål ringer jeg ikke til PAC med, der sender jeg
sikker mail, det vil jeg havde på skrift. :thumbup:

Træls det er sådan, men vil ikke miste job og tilladelse
på bøvl og smule sparede kroner…
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 3. jun 2021, 20:47

Det er § 2 stk. 3 du skal bruge for at komme af krogen:
Stk. 3. Foranstående bestemmelser skal dog ikke være til hinder for, at et skydevåbens pibe- eller låsedele eller dele af baskyler ved istandsættelse fornys. Tilsvarende gælder aftagelige magasiner til skydevåben.

Det undrer mig meget hvis der skulle være kommet en kontra dom på den tidligere frifindelse. Der står jo klokkeklart at det du citerer ikke gælder hvis magasinet er til et skydevåben man har i forvejen.

Jeg ville anke en dom hele vejen. Hvis bøden bliver så lav, så dommen ikke kan ankes, må retten derved have kategoriseret overtrædelsen som en bagatel, og derfor ville jeg klage hele vejen til Ombudsmanden hvis politiet efterfølgende nægter vandelsgodkendelse. Det skal de jo ikke gøre ved bagatelagtige overtrædelser.

Når det er sagt, så har jeg for nylig selv søgt importtiladelse til to magasiner fra Tyskland. Det skal vrides en del i det nye ansøgningssystem for at få noget som helst til at passe. Jeg tænkte en overgang, at der måske ikke er mulighed for at søge importtilladelse til magasiner, fordi det ikke er nødvendigt. Men jeg turde ikke tage chancen, så nu venter jeg bare til tilladelsen kommer, og så køber jeg de magasiner.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 3. jun 2021, 22:02

Lassescout skrev:
3. jun 2021, 20:47
Jeg ville anke en dom hele vejen. Hvis bøden bliver så lav, så dommen ikke kan ankes, må retten derved have kategoriseret overtrædelsen som en bagatel, og derfor ville jeg klage hele vejen til Ombudsmanden hvis politiet efterfølgende nægter vandelsgodkendelse. Det skal de jo ikke gøre ved bagatelagtige overtrædelser.
At bøde-straffen på den slags sager er under grænsen for anke-mulighed har ikke nogen samenhæng med nogen "bagatel-grænse" jeg har hørt om. Hvor har du den oplysning fra?
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 3. jun 2021, 22:29

Frantz skrev:
Det er en veletableret retspraksis som siger at det ikke forholder sig således.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar