Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Mindstorm » 3. okt 2007, 21:50

Jeg syntes det ville være fint med sådan en ændring, så ville jeg også være mere villig til at købe sådan en riffel.
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 3. okt 2007, 22:43

Leong skrev:
HePe skrev: Registreringen og tilladelsen vil i givet fald være hjemlen til at kunne gå på jagt med riflen i Danmark. Registreringen og tilladelsen skal tjene som bevis for, at du har det efter dit forslag nødvendige magasin med permanent anordning, og at du dermed opfylder kravet i dit forslag til at kunne få våbentilladelse til en halvautomatisk riffel til jagt i Danmark.
Lad os så sige at magasinet forsynes med registreringsnummer. Nu har jeg så en halvautomatisk riffel og to magasiner, et med registreringsnummer og et uden. Hvordan er staten blevet mere forsikret om at jeg bruger mit registrerede magasin når jeg jager i DK, bortset fra at den har registreret at jeg rent faktisk ejer et?
Man kan i det mindste sikre sig på forhånd, at du har et plomberet magasin, som kan identificeres og at det bliver registreret som hørende til din riffel. At du kan bruge riflen med et uplomberet magasin til jagt i Danmark, er grunden til, at det måske kan blive mere end vanskeligt at få den gældende bestemmelse om permanent anordning ændret, som du foreslår.
Leong skrev:
HePe skrev: I dag kan der ikke gives våbentilladelse til en halvautoriffel til jagt i Danmark, medmindre halvautoriflen er forsynet med en permanent anordning eller er ombygget til et repetervåben.
Nej, men der kan gives våbentilladelse til halvautoriffel til jagt i udlandet. Hvordan kan politiet kontrollere at den halvautomatiske riffel ikke bruges til jagt i DK?
Det er vist en politihemmelighed.. ;-)
Leong skrev:
HePe skrev: Jeg tror det bliver mere end vanskeligt at ændre den gældende bestemmelse om permanent anordning. Men jeg har forholdt mig til dit forslag og har prøvet at forklare, hvordan det måske kan føres ud i praksis. Skal dit forslag fremmes, vil det nok kræve gensidig forståelse og imødekommenhed hos jægere, interesseorganisationer og myndigheder.
Jeg er skam meget taknemmelig for at du giver dine inputs :razz:
Jeg forstår bare ikke helt, hvorfor det skulle være så besværligt at ændre lovgivningen.
Jeg er også glad for, at det ikke er min opgave.. ;-) Det ville virkelig være fedt, hvis der kun var få og gode regler, som opfylder/tilgodeser de nødvendige formål og krav, og samtidig var nemme at administrere med få ressourcer og ulemper... :razz:

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Glockster » 4. okt 2007, 08:48

HePe skrev: Man kan i det mindste sikre sig på forhånd, at du har et plomberet magasin, som kan identificeres og at det bliver registreret som hørende til din riffel. At du kan bruge riflen med et uplomberet magasin til jagt i Danmark, er grunden til, at det måske kan blive mere end vanskeligt at få den gældende bestemmelse om permanent anordning ændret, som du foreslår.
Jeg er faktisk helt enig med dig. Syntes det ville være en glimrende ide hvis man skulle have et reg. magasin til brug i DK. Men netop "kan misbruges" begrundelsen er lidt tynd. En bil kan køre stærkere end man må. En køkkenkniv kan bruges til at stikke en person ned. Et reb kan bruges til at binde (frihedsberøve) andre med! I det hele taget kan næsten alle ting og genstande misbruges såfremt ønsket foreligger! Derfor er vi (i min optik) fremme ved kernen i problemet, nemlig at man laver reglen for at ramme dem der er villige til at se stort på loven, men lige netop dette forhold gør at reglen aldrig rammer dem, men istedet rammer alle os andre som godt kan finde ud af at opføre os fornuftigt! Lad os nu få regler som tilgodeser de lovlydige borgere og så straffe dem så overtræder reglerne! Indtil andet er bevist er jeg uskyldig og kan ikke at staten tildeles motivet fordi det kan lade sig gøre vil han også gøre det!
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 4. okt 2007, 10:40

Her har vi en situation, hvor der er forskellige love/regler for en halvautomatisk riffel til jagtbrug. Den danske våben- og jagtlovgivning vs. våben- og jagtlovgivningen i andre lande. Justitsministeriet har givet mulighed for våbentilladelse til halvauto riffel, hvis våbnet udelukkende skal bruges til jagt i udlandet, uden at våbnet skal opfylde de danske krav til jagtvåben i Danmark. Det er jo en fin og enkel regel.

Nu er det så ikke godt nok. Med den begrundelse, at en jæger på den måde "tvinges" til at investere i en almindelig jagtriffel, hvis han vil på riffeljagt i Danmark. Man kan måske sige, at en lovgivning altid kan gøres bedre. Men helt godt bliver det jo ikke før alle lande har den samme våben- og jagtlovgivning. Der er vi ikke nået til endnu. Så i mellemtiden kan man jo vælge at nyde tilværelsen så godt som muligt, og f.eks. unde sig selv mere end én riffel til jagt.. ;-)

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Leong » 4. okt 2007, 12:57

HePe skrev:Man kan i det mindste sikre sig på forhånd, at du har et plomberet magasin, som kan identificeres og at det bliver registreret som hørende til din riffel. At du kan bruge riflen med et uplomberet magasin til jagt i Danmark, er grunden til, at det måske kan blive mere end vanskeligt at få den gældende bestemmelse om permanent anordning ændret, som du foreslår.
Der synes jeg måske at det ville være rigeligt at tage det pågældende magasin med på politistationen og fremvise det. Jow, det gør det da forholdsvis nemt at snyde, hvis man kan låne et plomberet magasin til den pågældende riffel af en bekendt, men hvad ville man dog få ud af det? Måske er det bare mig der håber på lidt for meget frihed under ansvar... :???:
HePe skrev: Det er vist en politihemmelighed.. ;-)
Hehe, men seriøst, bliver det nogensinde kontrolleret? Hvis man ser på alle de gange en jæger tager sin plomberede halvautomatiske riffel med på jagt, hvor stor en del kan forvente at blive kontrolleret? Umiddelbart ville jeg tro det ca. er 0.001%?
HePe skrev: Jeg er også glad for, at det ikke er min opgave.. ;-) Det ville virkelig være fedt, hvis der kun var få og gode regler, som opfylder/tilgodeser de nødvendige formål og krav, og samtidig var nemme at administrere med få ressourcer og ulemper... :razz:
Hehe ja, min kørelærer plejede altid at sige, at hvis folk ellers opførte sig ordentligt, ville færdselslovens paragraf 3 være den eneste nødvendige.
Færdselsloven skrev: § 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.
Det irriterer mig bare, at jeg som våbentosse og jæger ikke kan købe en halvautomatisk riffel, fordi jeg er vild med teknikken, synes skydning er sjovt, har mulighed for at jage gratis i udlandet, og samtidig bruge den i Danmark, bare fordi jeg på forhånd dømmes til at ville gøre noget jagtetisk ulovligt.

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Glockster » 4. okt 2007, 13:04

:;_()
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af kt8 » 5. okt 2007, 17:03

Glem det..snart er det forbudt at eje et elastik, du kan jo ramme nogen i øjet med sådan et, hvis det misbruges ::-;<
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 5. okt 2007, 21:48

En tanke.. Er der nogen her, der kender til halvautomatiske rifler, der "fra fødsel" er konstrueret til højst at kunne indeholde to patroner?.. :;>-

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Trotyl » 5. okt 2007, 22:04

HePe skrev:En tanke.. Er der nogen her, der kender til halvautomatiske rifler, der "fra fødsel" er konstrueret til højst at kunne indeholde to patroner?.. :;>-
Hvis man svejser/nitter magasinet fast på en remington 7400, gør man praktisk taget riflen ubrugelig. Den vil jo være umulig at lade med mere end en patron gennem udkasteråbningen.
Man kan lige så godt tage skridtet fuldt ud. Skriv: "Halvautomatiske rifler kan udelukkende erhverves til jagt i udlandet eller til IPSC/kombi riffel i DSF regi" og så undlade al den snak om påloddede magasiner og deres kapacitetsbegrænsning.
Desværre er det nok ønsketænkning.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Boggieman
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 4. jul 2006, 18:34
Interesser: Skydning generelt
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 48 times
Been thanked: 11 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Boggieman » 5. okt 2007, 22:55

Jeg har selv en anshütz model 520 halv auto og lodder man magasinet fast på den skal man sørge for at der er en patron i for det er den sidste ladte salon patron man får i den riffel.
Så jeg så også meget gerne en regel ændring til den mere fornuftige og knapt så fordømmende side.
som den er lige nu betragter man jo alle med en halv auto som krybskytter :evil: ><> :puke:
Ved siden af er også at ramme.
Der er altid mest plads uden om midten

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 5. okt 2007, 23:02

Det var egentlig ikke de svar jeg forventede at få på mit spørgsmål.. Jeg tænker ikke på ændring eller ødelæggelse af skydevåben. Jeg spørger om I kender til halvauto rifler, der er fabrikeret til kun at kunne indeholde to patroner.. ;-)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Refraktorius » 5. okt 2007, 23:20

HePe skrev:En tanke.. Er der nogen her, der kender til halvautomatiske rifler, der "fra fødsel" er konstrueret til højst at kunne indeholde to patroner?.. :;>-
Jeg kan ikke komme i tanke om nogen. Hele ideen er vel, at man skal kunne afgive flere skud i rækkefølge uden at hive i håndtaget?
Hulens rart på skydebanen, så man kan skyde en serie, uden at skulle ændre stilling for at lade.


2 skud, så kan en dobbeltriffel klare ærterne, trippelriffel, så bliver det for tungt, og magasin og selvladning bliver attraktivt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Glockster » 5. okt 2007, 23:23

HePe skrev:Det var egentlig ikke de svar jeg forventede at få på mit spørgsmål.. Jeg tænker ikke på ændring eller ødelæggelse af skydevåben. Jeg spørger om I kender til halvauto rifler, der er fabrikeret til kun at kunne indeholde to patroner.. ;-)
Umiddelbart tror jeg ikke det findes! Men som de andre påpeger som "diskriminerer" den nuværende lovgivning størstedelen af de ½ autoer der findes! Er det i grunden lovligt :twisted:
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 6. okt 2007, 00:00

Jeg kan godt li' enkle regler.. Hvad med en enkel og forståelig regel, som alle jægere, der går på jagt i Danmark, kan leve med, og ikke kunne drømme om ikke at overholde?..

Fjern alt om permanent anordning i jagt- og våbenlovgivningen. Bestemmelsen ændres til: Halvautomatiske rifler og haglgeværer, der anvendes til jagt og regulering, må højst indeholde to patroner.

Ingen grund til at nævne fuldauto skydevåben i bekendtgørelsen om skydevåben til jagt. De er forbudt i.h.t. våbenlovgivningen.

Og førstegangs straffen, hvis man ikke kan finde ud af at overholde disse bestemmelser?.. Evig fortabelse af jagtretten!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Refraktorius » 6. okt 2007, 00:12

:;_()

Og fuldstændig utvetydig! (Du har min stemme hvis du på et tidspunkt går efter Lene's taburet!)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Marius » 6. okt 2007, 00:50

HePe skrev:Det var egentlig ikke de svar jeg forventede at få på mit spørgsmål.. Jeg tænker ikke på ændring eller ødelæggelse af skydevåben. Jeg spørger om I kender til halvauto rifler, der er fabrikeret til kun at kunne indeholde to patroner.. ;-)
Jeg kender kun til en 'sortkrudtsæra' konstruktion, hvor bagstykket på en forlader indeholdt en ladning (ja det er meget mærkværdigt) som kunne vendes ind i løbet og således affyre skud nr. 2.
Kan desværre ikke pt. huske navnet på konstruktionen, men den mindede lidt om den roterende lademekanisme i H&K's experimentelle G11 design.... ok indrømmet eksemplet er ikke rigtigt halvautomatisk \x/

De fleste systemer har skullet konkurrere med rørsmagasinets og tromlens kapacitet, hvorfor det nok har været vanskeligt at markedsføre et tungt selvladesystem med begrænset kapacitet.

Der findes en del halvautomatiske rifler konstrueret til 2 skud, i den forstand at resten af EU tolker et to-skudsvåben som havende 2 skud i magasinet. Man kan derfor købe rifler med løst 2-skuds magasin, der skal anvendes under jagt. Herhjemme har man valgt at tælle indholdet af kammeret med, når man definerer hvor mange skud et halvautomatisk våben kan indeholde.

Min personlige holdning til fastgjorte magasiner er, at det øger risikoen for vådeskud, fordi våben der er konstrueret til løse magasiner sjældent er indrettet således, at man kan lade våbenet op uden at udtage magasinet. Vanskelighederne skyldes den vinklede ejectorport, altså at hylsteret ofte udkastes sideværts fra våbenet. Det vanskeliggør dels ladning, men også afladning, da våbenet skal repeteres tomt.

Den vanskelige adgang til magasinet giver efter min mening ikke et tilsvarende klart billede af om våbenet er afladt, som man har på andre fra start fastmonterede magasinsystemer e. g. kigge ned i magasinet som på laderammesystemer eller faste magasiner, udtage fremføringsmekanisme som på rørsmagasiner.

Man kunne forestille sig at den vanskelige ladning og afladning af halvautomatiske våben konstrueret til aftagelige magasiner, men konverteret til faste, i en jagtsituation kunne friste jægeren til ikke at iagttage de gængse sikkerhedsforskrifter vdr. afladning ved passering af forhindringer osv.

NB! iøvrigt får du også lige en stemme fra mig vdr. dit forslag til formulering af loven :cool:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Leong » 6. okt 2007, 01:14

HePe skrev:Jeg kan godt li' enkle regler.. Hvad med en enkel og forståelig regel, som alle jægere, der går på jagt i Danmark, kan leve med, og ikke kunne drømme om ikke at overholde?..

Fjern alt om permanent anordning i jagt- og våbenlovgivningen. Bestemmelsen ændres til: Halvautomatiske rifler og haglgeværer, der anvendes til jagt og regulering, må højst indeholde to patroner.

Ingen grund til at nævne fuldauto skydevåben i bekendtgørelsen om skydevåben til jagt. De er forbudt i.h.t. våbenlovgivningen.

Og førstegangs straffen, hvis man ikke kan finde ud af at overholde disse bestemmelser?.. Evig fortabelse af jagtretten!
Ja det er jo drømmeloven, men jeg turde ikke foreslå den, da jeg på forhånd gik ud fra at den ville blive skudt i sænk, da staten slet ikke udfører nogen som helst kontrol med noget som helst ;-)

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Id » 6. okt 2007, 09:17

Lidt morsomt at læse de forskellige indlæg i denne tråd. Våbenejerne argumenterer for, at myndighederne bør udvise tillid til den enkelte våbenejer/jæger og det første der sker, efter at HePe femsætter forslag til en formulering af bestemmelsen er, at de selvsamme "tillidsargumentører", begynder at finde omgåelsesmuligheder i HePe's forslag...............tankevækkende :cool:
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 6. okt 2007, 10:16

Marius skrev:Der findes en del halvautomatiske rifler konstrueret til 2 skud, i den forstand at resten af EU tolker et to-skudsvåben som havende 2 skud i magasinet. Man kan derfor købe rifler med løst 2-skuds magasin, der skal anvendes under jagt. Herhjemme har man valgt at tælle indholdet af kammeret med, når man definerer hvor mange skud et halvautomatisk våben kan indeholde.
Det er rigtigt.. Her bør den danske jagt- og våbenlovgivning uden problemer kunne ændres til EU-definitionen.

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af kt8 » 6. okt 2007, 14:36

HePe skrev:Jeg kan godt li' enkle regler.. Hvad med en enkel og forståelig regel, som alle jægere, der går på jagt i Danmark, kan leve med, og ikke kunne drømme om ikke at overholde?..

Fjern alt om permanent anordning i jagt- og våbenlovgivningen. Bestemmelsen ændres til: Halvautomatiske rifler og haglgeværer, der anvendes til jagt og regulering, må højst indeholde to patroner.

Ingen grund til at nævne fuldauto skydevåben i bekendtgørelsen om skydevåben til jagt. De er forbudt i.h.t. våbenlovgivningen.

Og førstegangs straffen, hvis man ikke kan finde ud af at overholde disse bestemmelser?.. Evig fortabelse af jagtretten!
Men hvad er logikken bag kun 2 patroner, at lade det anskudte dyr få en chance til at stikke af :???: og nej, jeg gider ikke høre den med, jeg skyder kun når jeg er sikker på ikke at lave en anskydning, for så har du ikke gået nok på jagt, der er masser af situationer hvor 1 ekstra skud ville være rart.

Kan nogen give en fornuftig forklaring?..og den med vildtet skal ha en chance skal i længere ud på landet med :;:#

Miste jagttegnet for sådan en bagatel <>\: du mister jo heller ikke kørekortet for evigt fordi du parkerer ulovligt {*-*}\
Senest rettet af kt8 6. okt 2007, 14:54, rettet i alt 1 gang.
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Id » 6. okt 2007, 14:54

kt8 skrev: Kan nogen give en fornuftig forklaring?..og den med vildtet skal ha en chance skal i længere ud på landet med :;:#
Nej, den skal vi desværre ikke længere ud på landet med - 2 patroners reglen (som også gælder haglgevær), lyddæmperreglen o.s.v. er en eller anden forskruet "fair chance" opfattelse som stammer fra Skov- og Naturstyrelsen og ikke fra politiet......................specielt den der med lyddæmperen har jeg aldrig rigtigt forstået......er det dyret der skal ha' chancen for at høre knaldet så det ved at det er blevet skudt (jeg tror oprigtigt talt ikke at man i Skov- og Naturstyrelsen er klar over at dyret er blevet ramt lang tid før det kan høre knaldet) ><>z_
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af kt8 » 6. okt 2007, 14:57

Det er sørgeligt at man sætter våbenforskrækkede mennesker til at lave love og regler for alle dem der har en interesse indenfor våben og jagt, men desværre er der ikke udsigter til at det bliver bedre.
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af HePe » 6. okt 2007, 21:49

Apropos lyddæmper.. Har I bemærket, at nu kan Skov- og Naturstyrelsen ikke længere give dispensation til, at lyddæmper må anvendes til jagt eller regulering? Den mulighed er fjernet i den nye bekendtgørelse.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af Id » 6. okt 2007, 22:59

HePe skrev:................. Jeg spørger om I kender til halvauto rifler, der er fabrikeret til kun at kunne indeholde to patroner.. ;-)
F.eks. Sauer's 303 serie - Self Loading Rifles de fåes både som 2-skuds og 5-skuds.
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

CZ27
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 9. jan 2006, 20:26
Geografisk sted: Norge

Re: Ændring af bek. om skydevåben der må anvendes til jagt m.v?

Indlæg af CZ27 » 7. okt 2007, 21:07

[quote="HePe"]Jeg kan godt li' enkle regler.. Hvad med en enkel og forståelig regel, som alle jægere, der går på jagt i Danmark, kan leve med, og ikke kunne drømme om ikke at overholde?..

Fjern alt om permanent anordning i jagt- og våbenlovgivningen. Bestemmelsen ændres til: Halvautomatiske rifler og haglgeværer, der anvendes til jagt og regulering, må højst indeholde to patroner.

quote]

I Norge er det ganske greit. Forskriftene sier at:

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.
...
Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

Man "plomberer" haglen ved at man setter en stokk av passe lengde inn i magasinet, slik at det bare er plass til en patron i magasinet. Denne pinnen kan man ta ut når man kommer hjem fra jakt. Man behøver ikke vise myndighetene at dette er i orden, men man får store problemer hvis det ikke er slik det skal være når man er på jakt.

Tidligere måtte rifler vises til politiet og forsegles med et blysegl for å vise at de hadde den korrekte magasinkapasitet når man skulle på rensdyrjakt. Den gang var det bare tillatt med ett skudd i våpenet, uansett om det var halv-auto eller bolt. Dobbeltrifle var tillatt.

Besvar