Er det lovligt, at benytte et halvautomatisk haglgevær....

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Olifar
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 15 times

Er det lovligt, at benytte et halvautomatisk haglgevær....

Indlæg af Olifar » 8. jul 2021, 19:51

Med aftageligt magasin?

På KFK har de fået skiftet baneinstruks, fik sågar, at vide, at det var direkte ulovligt, at benytte en halvautomat med aftageligt magasin... fordi der kun må være 2 skud i et haglgevær... og så kan man jo ændre antallet ved at sætte et andet magasin i.

Meeen, jeg synes det lyder lidt mærkeligt.

Må der ikke gerne være 1+2 i et haglgevær, ligesom der må i en riffel herhjemme... som jo også har fået lov til, at have aftageligt magasin?

Så, altså... er det ikke bare en regel KFK har lavet for deres bane?

På forhånd tak 🙂

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 103 times

Re: Er det lovligt, at benytte et halvautomatisk haglgevær....

Indlæg af Luluselsker » 8. jul 2021, 19:59

reglen for rifler finder ikke anvendelse hos haglvåben

der er reglen stadig den skal være indrettet til maks at kunne indeholde 2 skud - så teknisk set 1 i kammer 1 i mag og nicht veiter

det sagt så står jeg gerne dig i ryggen og siger det er noget FIS med den regel du nævner da tankepoliti ikke er anvendeligt og alle og en hver kan fjerne en hver plombe (er endda ofte temmelig ligetil ) så om vi har 1 2 eller 400 i magasin eller rør eller direkte i piben er egentlig et fedt
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 8. jul 2021, 20:07

Og ikke nok med det.
Magasinet skal være “permanet” blokeret
til 1 patron.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 8. jul 2021, 20:21

Spændene.
Næste gang går du bare over og ser på instruksen, den skal nemlig hænge synligt.
Der er mig bekendt ingen lov der forbyder et uplomberet hagl magasin på en skydebane, det er jo ikke på jagt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

FWK
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af FWK » 8. jul 2021, 20:57

Nej der er ingen lov. Men den enkelte bane kan vel godt have det som regel. Mindes at jeg har set flere regler som kun tillader “haglvåben som er lovlige til jagt i DK” eller noget lignende.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 8. jul 2021, 20:59

Raptor357 skrev:
8. jul 2021, 20:21
Spændene.
Næste gang går du bare over og ser på instruksen, den skal nemlig hænge synligt.
Der er mig bekendt ingen lov der forbyder et uplomberet hagl magasin på en skydebane, det er jo ikke på jagt.
FC7E2EC4-1EDE-4491-8D8F-F3B769B887E5.jpeg

Mon ikke det er den man læner sig op ad.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 8. jul 2021, 21:20

Ras.Killing skrev:
8. jul 2021, 20:59
Raptor357 skrev:
Spændene.

Det er instruksen der bestemmer på banen, hvad man må og ikke må. Den må ikke blandes sammen med loven.
Et ufuldstændigt stykke af en tekst er fint, men kan ikke stå alene, indsæt dog et link til loven.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member

Indlæg af FBN » 8. jul 2021, 21:33

Instruks trumfer vist ikke våbenloven :???:

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/920
MVH Frank.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 8. jul 2021, 21:44

Raptor357 skrev:
8. jul 2021, 21:20
Ras.Killing skrev:
Raptor357 skrev:
Spændene.

Det er instruksen der bestemmer på banen, hvad man må og ikke må. Den må ikke blandes sammen med loven.
Et ufuldstændigt stykke af en tekst er fint, men kan ikke stå alene, indsæt dog et link til loven.
Undskyld :smile: det våbenlovens §2a.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 8. jul 2021, 21:50

Ras.Killing skrev:
8. jul 2021, 21:44
Raptor357 skrev:
Ras.Killing skrev:
Raptor357 skrev:
Spændene.

§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,

2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,

3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.

Stk. 3. De genstande, der er nævnt i stk. 1 eller stk. 2, må ikke overdrages eller overlades til andre, medmindre erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse, jagttegn eller medlemsbevis til en skytteforening med en våbenpåtegning efter stk. 1 og godtgør, at det tilhører den pågældende. Justitsministeren fastsætter nærmere regler herom.

Stk. 4. Tidligere indehavere af jagttegn, der opfylder betingelserne for at erhverve jagttegn, kan fortsat besidde de genstande, der er nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2.

Stk. 5. Efter regler, der fastsættes af justitsministeren, kan skytteforeninger give våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviser.
Stk. 2 er meget vigtig da der ingen begrænsning er på 2 patroner.

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Fastanhol » 8. jul 2021, 22:07

En bane instruks kan godt begrænse mere end loven det giver sig selv at man, på et privat anlæg, kan have strengere regler end hvad loven tillader.
Man kan dog ikke tillade noget som loven forbyder.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 8. jul 2021, 22:14

Raptor357 skrev:
8. jul 2021, 21:50
Ras.Killing skrev:
8. jul 2021, 21:44
Raptor357 skrev:
Ras.Killing skrev:
Raptor357 skrev:
Spændene.

§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,

2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,

3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.

Stk. 3. De genstande, der er nævnt i stk. 1 eller stk. 2, må ikke overdrages eller overlades til andre, medmindre erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse, jagttegn eller medlemsbevis til en skytteforening med en våbenpåtegning efter stk. 1 og godtgør, at det tilhører den pågældende. Justitsministeren fastsætter nærmere regler herom.

Stk. 4. Tidligere indehavere af jagttegn, der opfylder betingelserne for at erhverve jagttegn, kan fortsat besidde de genstande, der er nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2.

Stk. 5. Efter regler, der fastsættes af justitsministeren, kan skytteforeninger give våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviser.
Stk. 2 er meget vigtig da der ingen begrænsning er på 2 patroner.
Det ændre ikke på at jeg vil tror det er stk. 1 de læner sig op ad på skydebanen :smile:

Du får f.eks. heller ikke en haglbøsse der kan indeholde mere end 2 skud på SKV.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member

Indlæg af FBN » 8. jul 2021, 22:25

Det har været diskuteret her :
viewtopic.php?t=84764

På SKV står det ifølge udsagn maks 2 skud.
Og Dskyu beskriver også maks 2 skud. Til deres
discipliner.
MVH Frank.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 8. jul 2021, 22:30

Man skal passe på med alt det selvstrammeri. Jeg skyder med halvauto lige som du på havjagt og jeg har ikke plump i på skydebanen. jeg har haft mange diskussioner med dem der "ved bedre" og vi har set på bane godkendelsen med instruks, vi har set på lovgivning og ingen af gangene har der været substans i deres brok. så jeg ville tage det stille og roligt i stiv arm. men da det er ringere at lade en plomberet halvautomat, så vil jeg se skriften. at stoppe en patron i magasinet på en halvautomat, hvor der er en i kammeret er ringe for sikkerheden.

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Rednex » 8. jul 2021, 22:44

Bemærk at der i stk. 2 er den begrænsning at de kun kan erhverves og besiddes, men hverken må bæres eller anvendes.

Det udelukker brugen at et stk. 2 våben på skydebanen.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 9. jul 2021, 00:02

Rednex skrev:
8. jul 2021, 22:44
Bemærk at der i stk. 2 er den begrænsning at de kun kan erhverves og besiddes, men hverken må bæres eller anvendes.

Men læg mærke til denne nedenstående formulering:

Hvordan defineres "til eget brug"? Er det at samle på dem, kigge på dem eller bruge dem på skydebanen? Hvordan skal den fortolkes? Undlod man i sin tid at indsætte "bære og anvende" ved stk. 2, fordi §2a allerede siger følgende:

§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande(...)

Stk. 2 går ikke ind og nævner specifikt, at §2a-formuleringen ikke er gyldig for stk. 2.

Så hvad er det? Der foreligger ikke en dom, så der skal være nogen, som bliver sigtet for at skyde med et uplomberet haglgevær på en skydebane, og som derfra er villig til at tage den hele vejen i retten.

Fastanhol
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Fastanhol » 9. jul 2021, 01:43

Rednex skrev:

Det er diskuteret 1000 gange på NVF og skydebanen hvordan det skal tolkes og jeg mener godt jeg må tage min uplomberede halvautomat med på skydebanen.

For dem der har sat sig ind i det vil jeg mene at meningerne er Ca 50/50 mellem dem der siger nej og dem der siger ja, mht skydebane brug.
På jagt i Danmark er der ingen tvivl.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 9. jul 2021, 03:33

Fastanhol skrev:
9. jul 2021, 01:43
Rednex skrev:

Det er diskuteret 1000 gange på NVF og skydebanen hvordan det skal tolkes og jeg mener godt jeg må tage min uplomberede halvautomat med på skydebanen.

For dem der har sat sig ind i det vil jeg mene at meningerne er Ca 50/50 mellem dem der siger nej og dem der siger ja, mht skydebane brug.
På jagt i Danmark er der ingen tvivl.
Jeg afventer spændt, at der kommer end dom, der klarlægger dette, 100%
Men jeg ville ikke risikere mine tilladelser og min vandelsgodkendelse.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Olifar
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Olifar » 9. jul 2021, 10:18

Tak for alle svarene.

Lad os antage, at jeg permanent plomberer mit 2 skuds magasin til kun, at kunne indholde 1 skud, således, at der kun kan være 1+1 skud i våbnet.

Så overholder våbnet den del af lovgivningen.

Men så falder det stadig for, at have et aftageligt magasin.
Som på et haglgevær er strengt ulovligt til jagt i DK... men som lige er blevet lovligt på rifler... suk...

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 9. jul 2021, 10:29

Olifar skrev:
9. jul 2021, 10:18
Tak for alle svarene.

Lad os antage, at jeg permanent plomberer mit 2 skuds magasin til kun, at kunne indholde 1 skud, således, at der kun kan være 1+1 skud i våbnet.

Som på et haglgevær er strengt ulovligt til jagt i DK... men som lige er blevet lovligt på rifler... suk...
Popnit magasinet fast til låsestolen, så skulle det være i orden. :twisted:

Det kan vel næsten kun være en lækker, russisk Saiga-12, du har?

Olifar
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Olifar » 9. jul 2021, 10:40

Flugteren skrev:
9. jul 2021, 10:29
Olifar skrev:
9. jul 2021, 10:18
Tak for alle svarene.

Popnit magasinet fast til låsestolen, så skulle det være i orden. :twisted:

Det kan vel næsten kun være en lækker, russisk Saiga-12, du har?
Jeg har en Typhoon F-12 i tankerne ;)
Til IPSC shotgun og til vildsvin med slugs i Sverige.
Men det bliver noget besværlig gjort af, at træning med den er (nærmest) umulig/ ulovlig... suk.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 9. jul 2021, 11:08

Og du har fuldt ud styr på de svenske love på området?
Jeg er selv i tvivl, men husker dem som restriktive.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Fastanhol
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Fastanhol » 9. jul 2021, 18:10

Hvis vi for alvor skal gøre loven svær

Hvis nu du køber en typhoon med riflet løb...
Får tilladelse til den som din semiautomatiske riffel der overholder klasse 1 vildt med slugs.
Må du så putte hagl ladninger i og tage den på jagt haglgevær banen når det er en riffel hvor du har fastnittet et 1 skuds magasin.

Den er jo registreret som en riffel men kan skyde med 7er stål hagl.
Men spørger de hvordan den er registreret.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 10. jul 2021, 16:53

Fastanhol skrev:
9. jul 2021, 18:10
Hvis vi for alvor skal gøre loven svær

Hvis nu du køber en typhoon med riflet løb...
Får tilladelse til den som din semiautomatiske riffel der overholder klasse 1 vildt med slugs.
Må du så putte hagl ladninger i og tage den på jagt haglgevær banen når det er en riffel hvor du har fastnittet et 1 skuds magasin.

Den er jo registreret som en riffel men kan skyde med 7er stål hagl.
Men spørger de hvordan den er registreret.
Hvis det er en riffel, så behøver magasinet ikke længere at være fastnittet. Og det er nok lidt en gråzone :) men hellere blive tage i at skyde hagl af i en riffel, end slugs i et jagtgevær :)

Fastanhol
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Fastanhol » 10. jul 2021, 18:06

NSander skrev:
10. jul 2021, 16:53
men hellere blive tage i at skyde hagl af i en riffel, end slugs i et jagtgevær :)
Hehe ja hørt!!!

Besvar